Изтребители на XXI век- МиГ-29М2

Pan.bg 13 юни 2012 | 16:04 views (13791) commentaries(5)
img МиГ-29М2 с успешен дебют
РСК МиГ представи новата си гама многоцелеви изтребители


Списание КЛУБ КРИЛЕ, брой 6 2012

В началото на май 2012 г. на оръжейната изложба KADEX-2012 в столицата на Казахстан Астана руската самолетостроителна корпорация РСК МиГ представи за първи път серийния многоцелеви изтребител МиГ-29М2. Тази двуместна машина, като и едноместният й вариант МиГ-29М, принадлежи към семейството на новата генерация машини с марката МиГ – многоцелевите бойни самолети от поколение 4++. Световноизвестният руски самолетопроизводител пристъпи към разработването им в началото на XXI век на база на анализите от световните тенденции в изискванията към бойните самолети през новия век и опита в регионалните конфликти на границата на двата века. Както е известно за база на новото поколение МиГ-29 е избран палубния вариант МиГ-29К/КУБ. Досега обаче вариантите с наземно базиране от това семейство бяха демонстрирани на авиоизложенията в Русия и по света само с опитни образци. За първи път в Казахстан специалистите и военните видяха серийна машина МиГ-29М2.
Както заяви генералният директор на РСК МиГ Сергей Коротков „Дебютът на новият самолет бе успешен и отзивите на всички са че новото семейство МиГ-29 го чака добро бъдеще”. По неговите думи самолетите МиГ-29К/КУБ и МиГ-29М/М2 са не просто поредната модернизация на класическия МиГ-29 от базовата модификация, а на практика са нови изтребители с многократно разширени бойни и експлоатационни възможности. „Фактически от широко разпространения в цял свят и продължаващ да се радва на търсене МиГ-29 остана само аеродинамическата концепция, в чиито качества и до днес никой не се съмнява”.
Първият сериен изтребител МиГ-29КУБ се вдига в небето през март 2008 г. В периода 2009-2011 г. по договор с Индия са доставени 16 МиГ-29К/КУБ за палубната авиация на индийските ВМС. Интензивната им експлоатация в ескадрилата „Черните пантери” доказва, че те напълно отговарят на зададените от индийските военни изисквания и характеристики. В резултат Индия поръча през 2010 г. нова партида от 29 МиГ-29К/КУБ, като с това общия брой достигна 45 самолета. През февруари 2012 г. МО на Русия поръча 20 изтребителя МиГ-29К и 4 МиГ-29КУБ за превъоръжаване на авиокрилото на руския самолетоносач „адмирал Кузнецов”. Доставките на тези самолети ще бъдат осъществени в периода 2013-2015 г. При подписването на договора министърът на отбраната на Русия Анатолий Сердюков заяви: „Морската авиация




на нашия ВМФ получава съвременни бойни самолети, по нищо не отстъпващи на аналозите им в другите ВМС по света”.
image
Паралелно с работата по серийното производство на МиГ-29К/КУБ РСК МиГ разработи и подложи на пълномащабни изпитания изтребителите МиГ-29М/М2. По технически облик и бойни възможности те съответстват на палубните варианти, като се различават от тях само по специфичните елементи и системи необходими за палубно базиране. Така те притежават същите способности за базиране в тежки метеорологични условия, способността за дълги полети, повишена здравина и корозоустойчивост на планера и системите. Авиониката на новите изтребители им позволява да оперират от необорудвани летища и участъци от пътища в сложни метеоусловия и през нощта. Нещо повече – МиГ-29М/М2 имат възможност да оперират от грунтови летища с товароносимост от 5 kg/cm2, което ги прави без аналог в света в момента. В отговор на специалното изискване на индийските ВВС и ВМС за възможност за работа от високопланински летища в горещ климат (т.нар. hot and high) самолетите могат да оперират спокойно на летища с надморска височина до 3500 m надморска височина, както и в пустинни условия. Наличието на руски и експортни договори за изтребителите от унифицираното семейство МиГ-29К/КУБ/М/М2 гарантира осигуреността на серийното производство и доставките на резервни части и поддръжка.
Основните ТТХ на МиГ-29М/М2:
Излетно тегло, kg 17500/17800
Мах въздушна скорост:
- при земята, km/h 1500
- kа голяма височина, km/h 2400
Мах М-число 2,25
Практически таван, m 17500
Мах претоварване, g 9
Далечина на полета, km:
- без подтелни резервоари 2000/1800
- с 3 подтелни резервоара 3200/3000
- с 3 подтелни резервоара и дозареждане във въздуха 6000
Двигатели 2хРД33МК
Тяга при излитане, kgf 2х9000

Новата конструкция
Усъвършенствания планер на МиГ-29М/М2 е с широко използване на композитни материали, което е позволило бойният товар да се увеличи 2,5 пъти в сравнение с класическите МиГ-29, каквито има на въоръжение и в българските ВВС. Благодарение на използването на алуминиево-литиеви сплави е намалено теглото и е подобрена тяговъоръжеността. Променена е геометрията на въздухозаборниците за увеличаване на притока на въздух. Гаргротът е увеличен за осигуряване на повече място за гориво и авионика. Вътрешният запас на горивото е увеличен 1,5 пъти. Увеличен е и обема на подтелните резервоари. Всичко това в съчетание с намаления разход на гориво радикално е увеличило бойния радиуса на новия многофункционален изтребител. Подобрена е аеродинамиката на крилата и хоризонталните стабилизатори.
По желание на клиента има възможност да се монтира оборудване позволяващо МиГ-29М/М2 да играят ролята на въздушни танкери и да дозареждат другите самолети в групата във въздуха. Точно такъв вариант избраха и ВМС на Индия за техните МиГ-29К/КУБ.
На новите изтребители МиГ-29М/М2 се монтират новите серийни двигатели РД-33МК с увеличена тяга, бездимно изгаряне и цифрова система за управление (FADEC). Двигателите са с модулна конструкция което улеснява ремонта им, повишава надеждността им и експлоатационния им ресурс. Тягата им е с 12% по-голяма от тази на базовите РД-33. В резултат МиГ-29М/М2 могат да летят със свръхзвукова скорост в крейсерски режим на полета, без използване на форсаж.
При новото поколение многофункционални изтребители МиГ системата за управление е изцяло цифрова дистанционна (т.нар. Fly-by-wire) с 4-кратно резервиране. Реализиран е принципа HOTAS.
Важно предимство е факта, че унификацията между МиГ-29М и МиГ-29М2 е пълна – единствената разлика е че при едноместната машина на мястото на втория пилот има допълнителен резервоар за гориво.
Още на етапа на проектиране е обърната особено внимание на бойната устойчивост на новите изтребители в условията на съвременната въздушна война. За целта са монтирани редица системи като:
- комплексни мероприятия по прилагането на СТЕЛТ характеристики в това число специални покрития които значително снижават радарния силует на изтребителя
- многократно резервиране на системите
- развитие на бордовия комплекс за предупреждаване и самозащита

Новата авионика
МиГ-29К/КУБ и МиГ-29М/М2 са многофункционални изтребители от поколение 4++, способни да поразяват и да се борят с широка гама от въздушни, наземни и надводни цели с използването на богат арсенал от модерни високоточни оръжия. МиГ-29М/М2 имат авионика с отворен тип архитектура. Тя отговаря на НАТО стандарта MIL-STD-1553B и това позволява на борда на МиГ-29М/М2 да се интегрират комуникационни, навигационни и системи „свой-чужд” в зависимост от националните изисквания на всеки партньор, включително и системи по стандартите на НАТО. Подобен опит РСК МиГ натрупа по време на модернизацията на МиГ-29 на ВВС на Словакия, като машините са напълно интегрирани в системата за ПВО на НАТО и отговарят на стандартите на ICAO.
Самолетът е с т.нар. „стъклена” кабина, където традиционните стрелкови уреди на класическия МиГ-29 са заменени с цветни многофункционални екрани и 2 по-малки монохромни дисплея.
image
Бордовата РЛС е от най-ново поколение – „Жук-МЕ”, производство на „Фазатрон-НИИП”. Това е многорежимен „импулсно-Доплеров” радар. В сравнение с РЛС на предишното поколение МиГ-29 тя е с увеличен обсег по азимут за откриване на въздушни и наземни цели, като дистанцията е 120 km. Радарът е с намалено тегло и повишена надеждност. „Жук-МЕ” може да съпровожда едновременно 10 цели и да обстрелва с ракети едновременно 4 от тях, като в същото време продължава да сканира въздушното пространство. При работа с повърхностни цели далечината на откриване е 250 km на цел тип „разрушител” и 150 km на ПУ за ПВО или тактическа ракета.
При създаването на МиГ-29К РСК МиГ за първи път привлича към партньорство руската държавна корпорация „Системи за прецизно приборостроене”, която дотогава е създавала космически оптико-електронни системи. В резултат е създадена системата ОЛС-УЭМ (тип IRST), която позволява да се откриват и атакуват въздушни и наземни цели през деня и през нощта на големи разстояния без да се включва радара и така да се демаскира самолета. Тя е с телевизионен и лазерен канал и може да извежда прицелната информация към ракетите с пасивни глави за самонасочване. Има възможност за монтиране на подтелни контейнери за ИЧ и лазерен подсвет на наземни цели. МиГ-29М/М2 разполага и с нашлемна система за целеуказване, на която се извежда информация от радара и от оптико-електроната станция.
http://pan.bg/gallery/albums/userpics/10010/thumb_m29k.jpg
Тази корпорация е доставчик и на още 2 нови системи, отличаващи МиГ-29М/М2 от предното поколение МиГ-29. Това са системи за откриване на атакуващи ракети и на лазерно облъчване. Чрез тях пилота или екипажа може своевремено да открие потенциалните заплахи и да ги парира с помощта на бордовите средства за пасивна и активна защита. Защитната системи на новия изтребител се допълва от бордовата система за РЕР/РЕБ, която допълва мощния защитен комплекс на самолета.
МиГ-29М/М2 не само може да води борба с въздушни цели, но и с наземни, а с използването на оптико-електронен контейнер с термовизионен канал може да води и разузнаване.
Две нови и много важни характеристики – МиГ-29М/М2 има бордова система за генериране на кислород и с това отпадат използваните при класическите МиГ-29 кислородни бутилки. Системата е БКДУ-130 и е създадена от компанията „Звезда”. Новият изтребител има и собствен агрегат за запускане и не се нуждае от АПА.

Новото въоръжение
За списание „Клуб КРИЛЕ” генералният директор на РСК МиГ Сергей Коротков подчерта изключителните достойнства на МиГ-29М/М2 в тази област: „МиГ-29М2 разполага с най-съвременна авионика и тя му позволява да се използват всички видове оръжия предназначени за използване на борда на съвременните изтребители сега и в обозримо бъдеще. При това оръжия които са налични сега и които могат да се появят в близките години. Мултиплексният канал за информационен обмен монтиран на самолетапозволява към въоръжението да се интегрира всяка една ракета, както руско производство, така и чуждестранно производство.
Ракети „въздух-въздух”
- малък обсег 8хР-73
-със среден обсег 6хРВВ-АЕ
Ракети „въздух-повърхност”
- многофункционални 4хХ-29Т/ТЕ
- противокорабни 4хХ-31А/Е (свръхзвукови)
- противокорабни с голям обсег 4хХ-35 (свръхзвукови)
- противорадарни 4хХ-31Р
- управляеми бомби КАБ-500Кр(ОД)/Л
МиГ-29М/М2 може да работи и с по-старите Р-27ЕР1/ЕТ1/Р1/Т1, Х-25МЛ, както и с НУРС и неуправляеми бомби. Оръдието е 30 mm ГШ-301, като броя на снарядите е намален на 100 броя.
При това ние сме заложили в конструкцията възможността за понататъчно обогатяване на арсенала от оръжия. Пример за това е факта, че за пълви път изтребител от лек тип като МиГ-29М/М2 може да приемена борда си ракети като Х-59МК и Х-59МК2, способни да поразяватсъответно наземни и морски цели на големи разстояния.
В перспектива наборът от въоръжение на миГ-29М/М2 ще се допълни от новата руска ракета с модулна конструкция Х-38 тип «въздух-повърхност», както и перспективните ракети тип „въздух-въздух” с малка и средна далечина на полета, по които в момента се работи в Русия”.

Новата концепция за експлоатация
Пред последните 10 години руските специалисти от РСК МиГ последователно внедряваха на вече доставенитесамолети от семейството на МиГ-29 принципа за експлоатация «по състояние» като с това се заменяше старата съветска система за експлоатация «по ресурс» базирана на планово-предупредителни принципи. Тази политка бе успешно реализирана в редица страни от Централна и Източна Европа
МиГ-29К/КУБ и МиГ-29М/М2, за разлика от предишното поколение МиГ-29, от самото начало са поректирани и създадени, за да се експлоатират «по състояние». При тях е минимизиран максимално броя на агрегатите експлоатиранипо ресурс, повешена е надеждността и резервираността на системите, разширени са възможностите за сигнализация иконтрол. На практика МиГ-29М/М2 не се нуждае от капитални ремонти, всички контролно-възстановителни мероприятия се назначават в съответствие с резултатите от диагностиката.
В резултат е подобрен значително един основен параметър от особена важност за операторите на изтребителите – стойността на летателния час. При МиГ-29М/М2 тя е с впечатляващите 42% по-ниска от тази при класическите МиГ-29. Назначеният ресурс на планера на МиГ-29М/М2 е 6000 часа, а срокът на календарната служба е 40 години.
Друга новост облекчаваща експлоатацията на новото поколение МиГ-29 и повишаваща тяхната ефективност е свързана с разработването на съвременни учебно-тренировъчни комплекси. През последните години РСК МиГ предлага на пазара комплексни средства за обучение и подготовка, включващи компютърни системи за обучение, процедурни и комплексни тренажори. Най-сложният тренажор за комплексна подготовка и с пълна подвижност е този за МиГ-29К/КУБ доставен на ВМС на Индия.

Бъдещето
Последно, но не по значение, предимство на унифицираното семейство от нови многоцелеви изтребители МиГ-29К/КУБ/М/М2, е че РСК МиГ вече е планирала бъдещото развитие на техните способности, системи и въоръжение. Основното направление е набелязано - интегрирането на борда им на системи и въоръжение от пето поколение. В частност става въпрос за новия изтребител МиГ-35, който по думите на Сергей Коротков в следващите 10 години трябва да постъпи на въоръжение в руските ВВС.

Димитър СТАВРЕВ
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 5

  1. #1
    ttt 13 юни 2012, 23:01
     
    4
     
    0

    прекрасен самолет

  2. #2
    Kiro Kirov Kirestiya 14 юни 2012, 10:22
     
    1
     
    0

    "Мултиплексният канал за информационен обмен монтиран на самолетапозволява към въоръжението да се интегрира всяка една ракета, както руско производство, така и чуждестранно производство."

    Това означава ли, че хипотетично, може и да се монтират британските ракети Brimstone.

  3. #3
    Тони 15 юни 2012, 00:09
     
    0
     
    5

    Най-накрая достигнаха базовите характеристики на F-18! Точно преди САЩ да ги подменят с Ф-35! :)

  4. #4
    Foxbat 16 юни 2012, 00:38
     
    3
     
    0

    Re#2:
    Хипотетично това означава, ако си платиш програмистите да научат авиониката да си "говори" с британската ракета.
    Но кои са тези клиенти на руски самолети, на които британците ще си дадат новата играчка е друг въпрос, ... а камо ли руски инжинери да и разкостят умната част от А до Я, за да я интегрират.

  5. #5
    fitter 16 юни 2012, 13:06
     
    0
     
    2

    Някой знае ли дали го има на въоръжение в Русия или е само бутикова бройка на конструкторското бюро.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker