ФРОГНЮЗ :" КОЙ СТОИ ЗАД ПРОВАЛЕНИТЕ ПРОЦЕДУРИ ВЪВ ВВС "

Pan.bg 09 фев 2019 | 22:53 views (2505) commentaries(29)
img ФРОГНЮЗ


Само за изминалата 2018 г. с гръм и трясък по вина на МО бяха прекратени процедурите за вертолети Ми-17, необходими за гасене на пожари, за учебните хеликоптери Бел-206, за обслужване на катапултни седалки и за самолет Ан-30. А други бяха напълно излишни – за леки учебно тренировъчни самолети при наличието на вече 12 учебни самолета в Долна Митрополия.

Нека само погледнем един от мотивите за провалена процедура, тази на Ан-30 - „поради установени нарушения при откриването й, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявена“. Да се чуди човек, кой „специалист“ е открил процедурата, за да се стигне до нейното бързо закриване.



За съжаление сухият език, облечен в членове, параграфи и алинеи, по които се прекратяват процедурите, по никакъв начин не разкрива конкретните причини или виновници за това. Из коридорите на МО се говори, че има прекалено много некадърни служители , които не си разбират от работата и естествено прекалено много „лобисти“ за дадени фирми.


Подобно на казуса КОЙ, закрачил масово из българско през 2013-2014 г., и тук отдавна е настанало времето да се постави твърдо въпроса: Кой стои зад подготовката на изброените процедури във ВВС и каква е неговата мотивация? Естествено не трябва да подминаваме с лека ръка и проваления скъп конкурс за щурмови самолети Су-25, който веднъж бе разнищен от депутати в Народното събрание, та се наложи военният министър Красимир Каракачанов да намалява цената на търга, за да мине процедурата. Както и прескъпата сделка за изтребители МиГ-29, за която за 2 години се дадоха над 300 милиона лева! И то само на една фирма, посредник на РСК МиГ за България. Анализът на експерти показва, че причините за прекратяването на процедурите са комплексни и за всяка една има съмнения .


Някои от обществените поръчки, например за вертолетите Ми-17, се провалят по съвсем елементарен начин – наличие на технически грешки в документацията при формулирането на критериите и изискванията. Тук възможностите са поне две: въпросните грешки са допуснати от незнание и липса на експертиза или пък са предварително заложени с намерението да бъде саботирана съответната процедура.


Други търгове се прекратяват след обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията, тъй като са предварително изфабрикувани за даден изпълнител и техническата


спецификация е


сведена до рекламна брошура на определен производител. И тук веднага идва въпросът. Кой от ВВС и МО има контакти със съответната приятелска компания.

За един такъв скандален случай с конкурс за 4 броя витлови учебни самолети сигнализира Frognews точно преди година. Оказа се, че на ВВС са абсолютно ненужни 4 леки самолета, защото те вече разполагат с 12 изправни . На които пък летят малък брой курсанти и инструктори. КОЙ има нужда от тази корупционна схема? Този въпрос тревожи и Комисията за защита на конкуренцията, и депутатите. В парламента народният представител Петър Витанов постави критичен актуален въпрос , като демонстрира с данни и факти защо подобни самолети не са изобщо необходими на ВВС и придобиването им би било скъпо и ненужно разхищение на средства. След негативния медиен и обществен отзвук ВВС се отказа от процедурата за леки самолети, но само... временно. Сега са в ход амбициозни планове за възобновяването й, като зад „лобирането“ от страна на ВВС и МО стои само една фирма.



И накрая, има и още една, трета група процедури, които се провалят поради комбинация от горните фактори – липса на експертиза, некомпетентност на случайни хора , предварително нагласяване, които естествено носят своите непоправими последствия на дадена процедура.



Констатира се, че всеки провален търг по същество е един скъпоструващ автогол изцяло в ущърб на Военновъздушнити сили. И както бившият министър на отбраната Бойко Ноев отбеляза наскоро: „формулирането на критериите и изискванията за новия боен самолет бе оставено на практика на малка група офицери от ВВС“, така и подготовката на обществените поръчки, изброени по-горе, се извършва от същата малка, но избрана група офицери от ВВС, която умело ги дирижира и тласка развитието на авиацията ни в предпочитаната от нея посока.



Защото както разходите за скъпоструващата авиационна техника се измерват в цена на час, така и подготовката на провалените процедури за поддръжката им, в която са впрегнати цели екипи от ВВС и служители на МО генерира съответните финансови разходи за труд, консумативи и пропуснати полети на час, които и в единия, и в другия случай естествено плащаме ние – данъкоплатците.



Въпросът е да не се окаже съвсем парадоксално, че разходите на час, натрупани от авиационното експериментаторство на тази малка група офицери от ВВС и на служители от МО са по-високи от разходите на час за поддръжката на един изтребител МиГ-29 или самолет Су-25, например?



Калин Софийски
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 29

  1. #1
    Балканджи Йово 10 фев 2019, 08:06
     
    22
     
    11

    Много плява има в тази статия, а имената ги няма! Какъв е смисълът? Защо не пишете и как, след като се провалят процедурите за авиационна техника, парите отиват за безумни свързочни проекти с безумни цени за едни и същи фирми!

  2. #2
    KOREKTOR 1 10 фев 2019, 09:37
     
    10
     
    6

    ЗА #1 Блканджи Йово

    ЗААЩОТО " ЖАБА.НЮС " НАЧЕЛО С ОГНЯН СТЕФАНОВ СА ТЪМНО СИН , СИН , ТА МАСТИЛЕНО СИН САЙТ.

    А КОЛКО СИНИ И ТЪМНО СИНИ НЕКАДЪРНИЦИ УЧАСТВАЩИ ВЪВ БОКОВАТА ВЛАСТ СЕ ИЗСРАХА ТЪКМО В ТАЗИ КАША

  3. #3
    iv.ivanov 10 фев 2019, 10:25
     
    9
     
    12

    Айде, айде! Проблемът не е при нас на 7-мия етаж. Нека се огледат в МО.... има там една аквиззиция, Института по отбрана, които правят технически задания. Това със заданията е интересно да се провери, какъв специалист прави заданията за ЗРВ, какъв за РТВ и какъв за авиацията. А за КИНС-а всичко се получава защото имат много силно присъствие в Института по отбрана!

  4. #4
    Балканджи Йово 10 фев 2019, 10:30
     
    6
     
    10

    Отговор на коментар: #3
    Ха-ха, и във фирмите имат силно присъствие!

  5. #5
    georgiev 10 фев 2019, 13:49
     
    5
     
    1

    Айде, айде иванов, гроздето кисело май, проблемът хич не е в института или в дирекцията по аквизицията, ами си е баш при вас на 7мия етаж. Отдавна ама много отдавна ввс-а изобщо не се съобразява с института и дирекцията и ввсарите си правите процедурките сами...

  6. #6
    старика 10 фев 2019, 13:54
     
    3
     
    1

    Много точна статия, авторът добре ги е усетил инженер пилотчетата как си връткат опашлетата и на кой господ се кланят, да видим кой ще излезе тоя КОЙ от сградата на тотлебен

  7. #7
    шшш-т 10 фев 2019, 14:04
     
    4
     
    1

    Bre bre onova надъханото момченце царчето на инженерите от VVS deto е иззело цялата власт в щабо май se e oplashilo i sega prehvurlia vinata na instituta не го е срам! Давай калине кажи му името!

  8. #8
    Балканджи Йово 10 фев 2019, 14:27
     
    7
     
    10

    Отговор на коментар: #5
    Това как го измисли? Ти за ЕФП чувал ли си? На Тотлебен се правят само малките процедурки, големите са на Дякона! Там се окъква пейзажа!

  9. #9
    цамблак 10 фев 2019, 15:04
     
    6
     
    1

    Йовчо право в целта братле сам се набута, щото ефп отдавна няма значение - няКОЙ от Ввс-то го натъкмява и го подава с пас в политическия коридор сещаш се към КОГО нали ама се прайш на ударен, чувам че ви било хванало шубенцето след тая статия в стаичката на 3мцата гринго експерти баш въздушни майстори индженери

  10. #10
    iv.ivanov 10 фев 2019, 15:13
     
    2
     
    10

    То тук, в статията, не става въпрос за ОП дето си правим на 7-мия етаж, а за тези в МО-то. При нас всичко се случва и то съгласно закона!

  11. #11
    Балканджи Йово 10 фев 2019, 15:28
     
    5
     
    10

    Отговор на коментар: #9
    Личи си, че отдавна си далече от тези неща! Говориш глупости!

  12. #12
    boiko boiko 10 фев 2019, 15:28
     
    7
     
    0

    Абре баш става дума за вас ми се чини, ако не ставаше дума за вас оня ден що разнасяхте папчици между етажите?Пък и Бойко Ноев ви го каза право куме в очи! Групичката е от ВВСа!!!

  13. #13
    пешо 10 фев 2019, 15:32
     
    3
     
    0

    Ami estesveno 4e e ot VVS tazi grupa - диктуват всичко, но не си слагат подписа под нищо, поставили са в изолация дори командира, зам-командира и началник шаба

  14. #14
    джани7 10 фев 2019, 15:36
     
    4
     
    0

    Време настана да им се потърси отговорност на тази инженерска седянка дето хроваля процедурите и търговете поръчково разбира се както разкрива автора!

  15. #15
    iv.ivanov 10 фев 2019, 15:52
     
    0
     
    10

    Айде, айде! Завист от заспалковци! ОП на 7-мия етаж минават през НЩ-то. Пак казвам, че проблем на 7-мия етаж няма, има в аквизицията! Всичките описани процедури са в аквизицията!

  16. #16
    гошо ефрейтора 10 фев 2019, 16:07
     
    4
     
    0

    Що се излагаш кат матросов на амбразурата, нали тт-та си ги правите вие от КОЙ льотчик дружинката в режим на предварително съгласуване и после всичко зарад вас пропада! Плачете си за изследване, обследване и разследване

  17. #17
    дсайт 10 фев 2019, 16:12
     
    2
     
    0

    Авторът многу добре ги чувя петлите, тя тая работа вече преля чашата и си е за прокуратурата. А най-паче оня тъмния герой с тъмното минало от въздушните войски дето реди всички тръгове и процедурки на тотлебиен, бизнесменства, че и напоследък политиканства

  18. #18
    iv.ivanov 10 фев 2019, 16:28
     
    0
     
    11

    Няма проблем, да заповядат за изследване, разследване, обследване икаквото и да е!

  19. #19
    ЙОВОВ 10 фев 2019, 16:42
     
    15
     
    3

    Отговор на коментар: #18

    "колежке" ,МОЖЕ ЛИ ДА ДОЙДА НА
    7-мият(ГЕЙСКИЯТ етаж -ВВС-ООД)
    И ДА ТИ ПОДАМ МАНОМЕТЪРА ОТВСЯКЪДЕ!?

    ЗНАМ,ЧЕ НЯМА ДА МИ ОТКАЖЕШ ДЖЕНДЪР НЕЩАСТЕН,ЧЕРВЕН ВРЪЗКАРСКИ БОКЛУК,
    ПОДЛОГА ПЕДЕрадевска!

  20. #20
    ЙОВОВ 10 фев 2019, 16:51
     
    14
     
    3

    Отговор на коментар: #11

    ДЯДО ЙОВ(Ц)О пАлковнико о.р.,
    ОТ ТЕБ МИРИШЕ МНОГО ЗЛЕ!
    НЕ СЕ ОТВАРЯЙ ТУКА ПАК,
    ПЕНСИНИРАН СИ "ЧЕРПАК"(логистик) !
    меЦанко СЛУША "войводата"-ШКЕМБЕ,
    А Г€РБ СЛУЖИ НА юдеите- ю ес ей!
    ЗА ТВОЯТ румИн СИ СЕ ЗНАЙ,
    ЧЕ ИДВА неговият КРАЙ!

  21. #21
    Полковникът 10 фев 2019, 22:04
     
    11
     
    0

    Дедо Йово е Митрята Сто евров... Дето се пенционира наскоро, обаче продължава да дирижира нещата във ВВС. Да дам ли още имена - Захаров, ама на турски... И той е от ония дето опропастяват всички проекти. Преди него пък бе един топ гън пайлот, любимец на Радев - с име съставено от три пръста с преобладаващ среден, дето в Равнец замалко да го убие един, който го хвана да спи с жена му... То във ВВС много смърди... Да вземем да кажем и прегрешенията на младите орли, а? Всички се събрали и направили ВВС ЕООД. По цял ден чоплите семки и като дойде време за сделки, разпределяте едни парички. Но той ДАНС не спи, споко...

  22. #22
    теодор 10 фев 2019, 23:25
     
    9
     
    0

    Лагерът КОЙ в родните Би Би Си напоследък развива доста мащабна дейност - изфабрикуване и производство на ТХ-спецификации по поръчка, нерегламентирани контакти, разбирай бичене на часпром, лобиране, службогонство, политиканстване на едро. Явно се услажда захарчето все повече и повече.

  23. #23
    До No. 21 11 фев 2019, 14:35
     
    10
     
    1

    За кой говорите - да не би за Владислав Шекеров, който навремето беше попилял едни секретни документи, та го разследваха и освободиха от служба. Та нали тогава К. Попов беше казал: "Този не искам повече да го видя". Ама като целуне човек кръста... и пак в играта. Та учете се как се прави, недейте само да плямпате :)

  24. #24
    iv.ivanov 11 фев 2019, 20:06
     
    1
     
    9

    Полковник, той Митрята е един надут павун, дирижира друг път! Захаров е мозък, не го подценявайте!

  25. #25
    Балканджи Йово 11 фев 2019, 21:49
     
    7
     
    12

    Отговор на коментар: #24
    Полк. Стоянов е доблестен офицер и достойно стои до президента!

  26. #26
    "ВИНОВЕН" ВВСар 12 фев 2019, 06:51
     
    11
     
    6

    Отговор на коментар: #24и #25

    ДРУГАРИ,вие НЕ СТЕ САМО ЗАБЛУДЕНИ,
    АМИ НАПРАВО МАЛОУМНИ......,ТЪПАЦИ!

    СЕГА РАЗБИРАМ ЗАЩО РЕВНОСТНО ЗАЩИТАВАТЕ румИн ФАТМАКА И
    братя костадинови-ВВС-ООД!

    СТИГА ПРОСТОТИЯ,СТИГА КОМУНИЗЪМ!

    ДОЛУ ЧЕРВЕНИТЕ ШАПКАРИ!

    НЕ ИСКАМ Б$-ПАРИТЕ ДА КОМАНДВАТ във ВВС!

    ВЪН ЧЕРВЕНИТЕ ПОМИЯРИ И ДЖЕНДЪРИ ОТ
    7-мия ЕТАЖ!



  27. #27
    Хаджията 12 фев 2019, 10:02
     
    9
     
    2

    Балканджи... май ти се е изпразнила от съдържание на мозък кратуната, както и на всички бръктали с кацата в меда....
    Някой някъде да е споменавал името на полковника? Ама ти понеже винаги си правил свирки пред ръководството на ВВС, все тоя уй ти е в устата.
    Гузен негонен бяга, май а?

  28. #28
    Българче 12 фев 2019, 19:51
     
    4
     
    1

    Поздравлени за Полковника коментар #21коментар . Браво кажете и за другите църковни мишки облагодетелствали на гърба на народа . По често споделяйте коментарите си моля.

  29. #29
    полковникът, но не №21 14 фев 2019, 20:11
     
    0
     
    0

    Какво става на 7-я етаж? Осем години бях там, такива ежби не съм "чул и видял"? Далаверата, която "забелязах" тогава, беше свързана с "Концепция за развитие на ПВО"-за нея агитираха ген. Румен Андреев и ген. Божинко Георгиев.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker