Румен Радев с последен ход срещу F-16 - вето (Обзор)

Pan.bg 24 юли 2019 | 04:40 views (274) commentaries(3)
img 24chasa.bg



Мнозинството го отхвърля в петък

След като на няколко пъти се противопостави на правителството за покупката на изтребители F-16 Block 70, президентът Румен Радев наложи и вето върху ратификацията на договорите за покупка на самолетите от САЩ.

Президентът обаче е спрял само договорите, но не и актуализацията на бюджета с 2,1 млрд. лв., която бе направена заради сделката.

Той е подписал ветото преди заминаването си за Хърватия вчера, а след завръщането си днес ще обясни подробно действията си.

“Несъмнено е, че когато се вземат стратегически решения, свързани с отбраната и националната сигурност на страната, е необходимо не само да бъдат осигурени постижими за държавата финансови параметри, но и да има широк консенсус и подкрепа. Острите спорове в Народното събрание при обсъждането на ратификационния закон, нетипични за този вид закони, показаха, че по параметрите на договора не е потърсено и не е постигнато обществено съгласие”, е основният аргумент на държавния глава според публикуваните вчера от президентството мотиви. Той определя като “изключително тревожно” “обвързването на България със задължения, при това за години напред, без да има национално съгласие и убеденост във взаимноприемливите условия на договора”.

Радев оспорва основно факта, че ратификацията бе приета от парламента на две четения в един ден, по “бързата писта”. “Поради скъсената законодателна процедура останаха неизяснени редица важни въпроси като цени, гаранции, срокове за доставки, неустойки, обезщетения и други. Не е допустимо при решаването на такъв стратегически въпрос като гарантиране на националната сигурност да се използва процедурата “по изключение”, твърди той.

Парламентарното мнозинство ще отхвърли президентското вето за самолетите F-16, коментира шефът на отбранителната комисия на парламента Константин Попов. Това ще се случи още в началото на заседанието на парламента в петък, като днес се прави извънредно заседание на комисията.

“Нормална практика е законът за ратификация да се гласува на две четения в един ден - поради факта, че народните представители могат да гласуват само “за”, “против” или “въздържал се”, без да разглеждат и да променят съдържанието на договора”, обясни Попов.

“Второ, достатъчно много се говори - в продължение на години, какъв самолет ни трябва. И в комисията по отбрана, и после в зала. Достатъчно много хора говориха, казаха своето мнение, бяха навлези дълбоко в темата. И никой нямаше конкретни предложения”, допълни Попов.

Той се надявал, че




Румен Радев ще покаже мъдрост и няма да наложи вето и върху актуализацията на бюджета, както и на споразумението за индустриално сътрудничество.

ДПС също обяви, че ще отхвърли ветото.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    Проф.Александър Цанковъ 24 юли 2019, 08:24
     
    1
     
    10

    Това руско мекере съботира националната сигурност. Това показва огромна зависимост. Този човек не може да е главнокомандуващ.

  2. #2
    Иван Бориславов 2 24 юли 2019, 11:13
     
    5
     
    1

    SAAB JAS 39 GRIPEN
    ИНФОРМАЦИЯ ЗА РАЗМИШЛЕНИЕ
    (за хора, които имат с какво да мислят)

    ПИЛОТСКАТА КАБИНА
    За повечето пилоти, летели преди това на друг изтребител, първото впечатление е: "Колко е тясна!" Технически погледнато, това е естествено, поради малките габарити на Gripen. Но когато седнат и се огледат, разбират колко всичко е премислено и направено така, че дори и за общо взето снажните шведи пилотирането да е удобно. Системата HOTAS, разположението на всичко в кабината, не изискват да се въртиш и да търсиш този превключвател, или онази ръчка. Наши летци-изтребители, ветерани от Втората световна война в спомените си споделят, че когато са сядали за пръв път в Ме 109, в първия момент са се чувствали като в менгеме, но много скоро кабината на "Стрелата" им е прилягала като ръкавица.
    Така е и с Gripen. Изключение прави само седалката Martin-Baker, която според български пилоти, имали възможност да седнат на нея, определено отстъпва на седалката К-36 на МиГ-29.
    Gripen е високотехнологичен самолет и оборудването на пилотската кабина напълно съответства на това ниво. Управлението "Flight by Wear" е съсредоточено в централната ръчка за команди по крен и тангаж, и ръчката за газ, където освен управление по крен и тангаж, и режимите на реактивния двигател, е изведено и управлението и на други важни функции. Така е сведена до минимум нуждата по време на пилотирането летецът често да отделя ръцете си от двете ръчки. Това е предимството на система HOTAS - Hands On Throttle-And-Stick - ръце на ръчката (за газ) и лоста. Системата за аеродинамичното управление е триканална, цифрова, цифровата система за управление на двигателя е дублирана и с механична. Управлението на много функции, като навигация, комуникация, вземане на решения, става чрез бутони на панел, разположен точно над средния дисплей.
    Производството на JAS 39 Gripen се разделя на три групи (Batch 1, Batch 2 и Batch 3), което до голяма степен определя различията в оборудването. Кабината на първата група (Batch 1) е оборудвана с разработения от Ericsson комплекс ЕР-17, който включва три монохромни (светещи в зелено) многофункционални дисплея (MFD) с диагонали 19 cm и холографски индикатор на челното стъкло (Head-up Display, HUD), разработен от Hughes. Втората група оборудване (Batch 2) е с по-съвършени компютри с 5 пъти повече памет и 10 пъти по-бързодействащи. HUD е на фирмата Kaiser Electronics. Тези изменения постепенно се внедряват и на самолетите от първата група. Монохромните монитори отстъпват място на цветни. На самолетите от третата група (Batch 3) са монтирани по-големи цветни течнокристални монитори с диагонал 26 cm.
    Многофункционалните дисплеи по своето предназначение са навигационен в средата на таблото, от лявата му страна е екранът с информацията за състоянието и положението на самолета (дигитално изобразява старите аналогови прибори), от дясната страна е тактическият дисплей.
    SAAB непрекъснато модернизира самолетите Gripen с нови компютри и дисплеи, затова е трудно да се даде моментна снимка на състоянието. Интересно е решението вместо три, да има само един огромен дисплей с три видеополета, всяко от които съответства на един дисплей от старата тройка. Впечатляващо, но неразумно решение, защото няма безотказна техника. При трите дисплея, ако по някаква причина откаже някой от тях, има възможност информацията периодично да се прехвърля на един от изправните. Но ако откаже "видеостената", пилотът остава сляп. Дублиращи аналогови прибори няма! И както питат българските пътни полицаи: "И ко прайм ся?"

    АВИОНИКАТА
    По отношение на постигането на въздушно превъзходство, шведите са изработили принципа: "Превъзходство във въздуха се постига чрез превъзходство в информацията". Затова правят всичко възможно да го осигурят на своите пилоти.
    Пилотът на Gripen получава информация от бордните източници, от свързочните средства и чрез каналите за обмен на данни. Основен борден източник на тактическа информация е многорежимният импулсно-доплеров радар Ericsson PS-05A. Той е с плоска антена с механично сканиране. Има 3 режима на сканиране със скорост 120о/s, 60о/s: и 30о/s. В режим "Земя" PS-05A дава обзорна карта на подстилащата повърхност на площ 40х40 km, а при проследяване на цел на площ 5х5 km. Изграден е на модулен принцип. В случай на проблем всеки един от четирите модула се заменя за около 30 минути. Станцията "вижда" изтребител на 120 km, а в морето открива неподвижен кораб на 70 km. На същото разстояние може да проследява на терена движеща се цел (танк, БТР, автомобил).
    Радарът PS-05A е тройно по-мощен от PS-46A на SAAB JA 37 Viggen, но е с 40% по-лек. Добре е защитен против "забиване" от противника. Режимите му са "Въздух" и "Земя".
    Режимът "Въздух" осигурява:
    - Продължително търсене и проследяване;
    - По време на сканирането следи до 10 цели;
    - Широкоъгълно близко търсене;
    - Автоматично управление на въоръжението.
    Режимът "Земя" осигурява:
    - Търсене и проследяване;
    - Наземна или морска цел;
    - Картина с висока резолюция;
    - Видимост от въздуха до повърхността
    Едно от най-силните "оръжия" на Gripen в борбата за информационно превъзходство е системата CDL 39 (Communication and Datalink 39), която според специалистите е уникална, без аналог в света. Подобни системи имат и САЩ (JTIDS), и НАТО (Link 16), но те са монтирани на малко самолети и се явяват главно като командни системи. Освен това в сравнение със CDL 39 при тях скоростта на обмена на информация е много ниска.
    Системата CDL 39 обединява аналогови радиостанции Fr 41, цифрова радиостанция Fr 90, блок за управление на аудио информацията и земна система от телекомуникационни усилватели. На борда на самолета като елементи от системата участват пулт за управление и дисплей. CDL 39 е интегрирана с тактическата комуникационна система на шведските въоръжени сили TARAS. CDL 39 дава възможност на 4 самолета едновременно активно да обменят информация, а неограничен брой самолети могат пасивно да получават информация. Нормалната далечина на действие е 500 km, но ако участват и самолети-ретранслатори, тя се увеличава.
    CDL 39 осигурява на Gripen тактическа гъвкавост. При ударна операция атакуващ самолет получава радарна картина на разположението на целта и я предава на следващите самолети. Пилотите им добиват представа за района на целта и за вече унищожените цели. Това се предава и към командването на наземната операция, което може да вземе решение кога да я започне. При въздушен бой радарна картина от самолет, който атакува противников самолет, се предава на останалите, които могат да приближават към целите дискретно с изключени радари, без да се демаскират с радарно излъчване. Вижда се накъде "гледа" радарът на всеки от участниците във въздушния бой, какво вижда, коя цел е захванал и по коя е стрелял. При различни тактически учения е установено, че благодарение на CDL 90 три двойки Gripen, баражирайки са в състояние да контролират Балтийското крайбрежие на страната, при което всеки пилот вижда къде са останалите, какво виждат и какви са действията им.
    При двуместния вариант (39B и 39D) уникалното при Gripen e, че двамата пилоти могат едновременно да работят по различни цели. От предното място може да се води въздушен бой с ракетите, а от второто да се атакува земна цел.
    Впечатляващо е и оборудването на самолета със системи за самозащита. Системата Еlectronic Warfare (EW) има приемни антени в различни точки по самолета. Предупредителен приемник AR830 SAAB Avionics информира пилота за опасността. EW управлява разпръскването на различните "капани". Дозатори с общ капацитет 160 топлинни патрона са вградени в подкрилните пилони. На краищата на крилото, в релсите за ракети "въздух-въздух" са дозатроите с доста значително количество от така наречената "плява" - малки станиолови лентички, които оразуват облак лъжливи цели за заблуда на радарно насочваните ракети.

    ВЪОРЪЖЕНИЕТО
    „Един самолет не е само, за да се лети с него, с него трябва и да се стреля, да се защити националния ни суверинитет. На F-16 можете да закачите всичко, а на „Грипен“ - не всичко."
    "Мъдрост", изказана от виден български политик, лобиращ за "отлежали" F-16, защото той, видите ли, си купувал втора ръка Volkswagen и AUDI, които вървели добре...
    ************************************
    В началото на летателните изпитания прототипите летят с различно въоръжение на възлите за окачане, за да се проверят летателните качества на самолета, управляемост, натоварване. През 1991 г. започват и полигонни изпитания на различните видове въоръжение, като в последна сметка SAAB JAS 39 Gripen става един многоцелев самолет с огромни бойни възможности, способен да вземе на външно окачане най-разнообразно управляемо и неуправляемо въоръжение. Естествено, на него не могат да бъдат окачени ЯДРЕНИ БОЕПРИПАСИ, защото е самолет за отбрана, а не за агресия, но всичко останало може...
    Оръдейното въоръжение е 27-mm едноцевно револверно оръдие Mauser BK 27 (начална скорост на снаряда с маса 0,260 kg 1025 m/s) с боекомплект от 120 снаряда. С оръдие са въоръжени вариантите 39А и 39С. То е разположено отдолу на тялото, под тунела на левия въздухозаборник. От специалистите на SAAB е създадена автоматична прицелна система, спрегната с радара и автопилота. Прицелът следи целта и изчислява нейната скорост и траектория, изчислява разстоянието и нужното изпреварване. След като оръдието започне да стреля, радарът започва да следи и полета на снарядите, като чрез системата за управление поддържа самолета на нужната траектория. Автоматичната прицелна система дава възможност за точна стрелба на голямо разстояние, денем, нощем и в сложни метеорологични условия.
    Управляемото ракетно въоръжение за действия "въздух-въздух" включва:
    - Ракета за стрелба на близко разстояние AIM-9 Sidewinder (Произвеждана в Швеция като Rb.74) или IRIS-T* (Rb.98). На пилоните Gripen носи до 6 такива ракети.
    *********************************************************
    *Системата IRIS-T е немска разработка на ракета с малък радиус на действие (до 24 km) "въздух-въздух", с инфрачервено самонасочване, която да замени AIM-9 Sidewinder. Всеки самолет, способен да изстрелва Sidewinder, може да изстрелва и IRIS-T. След обединението на Германия през 1990 г. в арсенала на Luftwaffe се оказват много съветски ракети за МиГ-29 "въздух-въздух" Р-73 "Вимпел" (код на НАТО AA-11 Аrcher). Анализът показва, че руските ракети са по-маневрени и по-ефективни в търсене и проследяване на целите от последните варианти на AIM-9. Германия се отказва от американската програма ASRAAM и на базата на Р-73 разработва своята ракета IRIS-T.
    *********************************************************
    - За стрелба по въздушна цел на средни разстояния самолетът носи 4 до 7 ракети AMRAAM AIM-120 (Rb.99). Радарът Ericsson PS-05/A e разработен специално да управлява тази ракета с активна радарна система за насочване. Като прехващач JAS 39 Gripen може с четири ракети да атакува едновременно 4 цели, като в същото време може да проследява още 10 цели.
    Най-новото във въоръжението на Gripen за въздушен бой е ракетата за атака на цели извън зоната на видимост (Beyond Visual Range, BVRAAM) Meteor, приета на въоръжение от шведските ВВС през 2006 г. Чехия също ще я приеме на въоръжение. Meteor е от новото поколение ракети. Досега е приета на въоръжение от Германия, Италия, Испания, Великобритания, Франция и Саудитска Арабия. Има активно търсещ радар, но може да бъде насочвана допълнително от пилота на прехващача, или от самолет от типа AWACS, а изтребителят може "да се прибира в къщи"...
    Няма точни данни за далечината на действие на "Метеора", но най-вероятно то е повече от 100 km. Има твърдогоривен двигател и въздушнореактивен правопоточен двигател, разработен от Bayern-Chemie Deutschland. Осколочната бойна част има дистанционен взривател, избиращ най-подходящата точка за взривяване за максимален поразяващ ефект, както и контактни взриватели. Gripen носи 2 ракети Meteor.
    Арсеналът за действия по цели на земята и в морето е невероятно разнообразен - управляеми, самонасочващи се и неуправляеми ракети, лазерно насочвани и свободно падащи бомби, касетни боеприпаси, различни блокове за разузнаване и насочване на оръжия...
    Много интересна е планиращата 600-kg касетна бомба DWS 39 "Mjölnir", позната още и като ВК90. Дело е на Daimler-Chrysler Aerospace. По време на Студената война, а и изобщо, Швеция много се бои и от масирано нападение по суша. DWS 39 е предназначена за атака на нахлуваща маса пехота и бойни машини. Представлява мини самолет със сгъваемо крило, което се отваря след отделяне от носителя. По бордовете на бомбата има затворени с капачки 24 "илюминатора", които по сигнал от носителя се отварят и от тях от двете страни по траекторията на планиращата бомба-майка се посипват 24 мини бомби. За атака на подобни цели са и блоковете с по 6х135-mm НУРС М70.
    Противокорабната крилата ракета SAAB RbS 5F, била и в арсенала на SAAB AJ 37 Viggen, остава като основно средство за борба с надводни кораби. Много по-съвременна от нея е дозвуковата "стелт" крилата ракета KEPD 350 Taurus (съвместна разработка на MBDA Deutschland GmbH и SAAB Bofors Dynamics) с далечина на полета 500 km. Лети на височина 30 - 40 m над терена. Бойната част е 500 kg.
    Списъкът с оръжията може да бъде допълнен с управляемите ракети AGM, със спектъра от различни управляеми бомби от семейството GBU, със свободно падащи бомби...

  3. #3
    Т-14 Армата 24 юли 2019, 21:37
     
    1
     
    0

    Отговор на коментар: #1

    Боклук неграмотен, що не се научиш да пишеш на български първо?

    Да та ева у псевдонационалиста!

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker