15 ГОДИНИ ПИЛАТУС В БЪЛГАРИЯ – ДВАТА ТРЕНАЖОРА ПРИСТИГНАХА В ДОЛНА МИТРОПОЛИЯ

Pan.bg 04 сеп 2019 | 17:01 views (2985) commentaries(0)
img
Pan.bg

През настоящата година се навършват 15 години от началото на службата на самолет PC-9М в България. За десетилетие и половина той се превърна в най-експлоатираната авиационна техника в родните ВВС с най-голям брой летателни часове.

PC-9M е и най-евтиният и икономичен самолет за поддръжка в българските ВВС и дава възможност на авиобазата в Долна Митрополия да изпълнява 100 процента от заложената планова подготовка.

На 26 август т.г. в Долна Митрополия швейцарската фирма Pilatus Aircraft достави по договор с Министерството на отбраната (МО) „Компютърно базирана система за обучение на самолет PC-9М“ (PC-9М Computer Based Training System - CBTS) и „Тренажор за полетни и навигационни процедури за самолет PC-9М“ (PC-9М Flight Navigation Procedure Trainer - FNPT).

След въвеждането им в експлоатация в България за целите на първоначалното обучение във фаза 1 („скрийнинг“) ще се използват наземно базирани системи за обучение в съчетание със самолет PC-9М, при което знанията ще се усвояват в сигурна среда, а разходите за подготовката ще намаляват.

Този подход е преобладаващ в страните от НАТО и ЕС, чиито член е и България. Повечето от тези страни използват компютърно базирани системи и симулатори в първоначалната фаза на обучение („скрийнинг“), което значително поевтинява подготовката и напълно замества леките учебни самолетчета, които не разполагат с адекватни системи за безопасност и сигурност на инструкторите и обучаемите. С подобни леки самолетчета са регистрирани редица инциденти по света и на територията на България през последните няколко години.

След доставянето на CBTS и FNPT в Долна Митрополия предстоят инсталирането и изпитванията на двете системи и официалното им въвеждане в строя през октомври т.г. В средносрочен план се очаква тук да бъде доставен и симулатор за изтребителите F-16.

„Пилатус” работи в полза на българските ВВС и допринася за развитието на учебната ни авиация. Отношенията между българските ВВС и „Пилатус” са пример за партньорство и добро сътрудничество.

Припомняме:

Два тренажора ще преобразят обучението в Долна Митрополия

Димитър СТАВРЕВ, сп. "Клуб КРИЛЕ"

28 юли 2019 г.

Pan.bg

За перспективите пред летателното обучение и за курсантите, обучавани във Военновъздушна учебна база (ВВУБ) "Г. Бенковски" разговаряхме с подполковник Пламен Ковачев, зам.-командир по летателната дейност.

Подполк. Пламен Ковачев сподели, че командването на ВВУБ има амбицията да заложи курсантите, преминали скрийнинг стаж, и часове на тренажора, който формированието ще
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




получи по договора с Pilatus Aircraft Company. Той ще е в строя от октомври 2019 г. На него курсантите ще могат да поддържат подготовката си и ще придобиват нови способности.

Симулаторът, който е тип Flight and Navigation Procedure Trainer Level 2, освен усещането за полет, симулира всички останали дейности в кабината на РС-9М. Той е много близко като способности до Full Flight Simulator. Подполк. Пламен Ковачев, който лично е „облитал“ симулатора в Швейцария, сподели че математическият модел е зададен много точно, симулира всички режими на полета, дори критичните. Математическият модел, който симулира поведението на самолета е много реалистичен и в резултат тренажорът реагира по същия начин по който реагира и самолета.

Нивото на симулация в кабината е 100%, включително на навигационните процедури. Симулаторът е много полезен, защото голяма част от аварийните ситуации не могат да се разиграят на истинския самолет. Например не е приятно да спре двигател в полет, ето защо голяма част от аварийните процедури с курсантите са разглеждани само на теория. С тренажора за първи път те ще могат да ги отренират реално. В бъдеще с негова помощ всички аварийни ситуации записани в чек-листа на самолета ще могат да бъдат отиграни още преди първия полет на курсанта.

Още нещо - с помощта на симулатора на курсантите ще се осигури ситуационна представа за местоположението на различните системи и превключватели в кабината на РС-9М, още преди да се качат и седнат в кабината на реален самолет и да „четат“ приборите. Подполк. Пламен Ковачев сподели, че във ВВУБ чакат с голямо нетърпение пристигането и монтирането на тренажора. Целта е той да бъде включен в алгоритъма на летателното обучение и то да стане по-ефикасно и ефективно. Нивото на симулация е много високо и тренажорът ще може да се използва на всички етапи на обучението на самолет Pilatus PC-9M.

Вторият тренажор, който ще бъде получен от Pilatus Aircraft Company, е компютърен клас, CBT. Той ще помогне на следващите випуски когато преминават нови дялове от теоретичната програма. Тя ще може да се води интерактивно с компютърния клас, който е на много високо ниво, като се доближава до интерактивното ниво на Pilatus PC-21, най-новият учебно-тренировъчен самолет на компанията в продажба от едва няколко години. Тази система ще е много по-разбираема за курсантите, които са деца на XXI век и са свикнали с работата с електронни устройства, а не да четат хартиени източници на информация.

За тях работата с компютърен софтуер е естествена. В модела на компютърния клас са вкарани въпросници, които след всеки изучен дял проверяват нивото на усвояване на материала. И ако курсантът не покрие зададения брой точки, компютърният клас повтаря дяла, като набляга точно на тези въпроси които са затруднили курсанта. Това дава реална преценка за усвояването на материала, която трудно би се постигнала при работа преподавател-курсант, защото няма как да се подмени резултатът от теста. Нещо повече - всички резултати на курсанта се архивират и позволяват да има проследяемост на неговото теоретично обучение. Крайният резултат от приложението на компютърния клас е подобрение на теоретичната подготовка, а с това и на летателната.

В крайна сметка на база запазените резултати ще се улесни и решението за това кой курсант за кой тип авиация е най-подходящ. Другият резултат е анализ за качеството на теоретичното обучение и да се направи ясна и трезва преценка за качествата на курсанта и той да бъде насочен там, където ще е най-полезен.

Монтажът на двете системи ще започне в най-кратки срокове, и според подполк. Пламен Ковачев във ВВУБ имат уверенията, че от средата на октомври те ще действат. Първи на тях ще се обучи инструкторският състав, за да свикне с новите системи. И досега в Долна Митрополия има тренажор на L-39ZA, той е от доста по-старо поколение. Ще бъде обучен и техническият състав, който ще работи и поддържа двете нови системи. И за симулатора и за компютърния клас първо трябва да се подготвят инструктори и оператори, за да могат те да ги усвоят и да могат да използват пълните те им способности.

Според подполк. Пламен Ковачев усвояването на новите симулатори и тренажори ще е предизвикателство и за инструкторите, защото те досега не са използвали такава техника. По договора с Pilatus Aircraft Company е предвидено обучение в България както на инструктори, така и на техници по поддръжката. Желанието на командването на ВВУБ да бъдат подготвени максимален брой инструктори. Те са подбрани от най-младото поколение, постъпили във ВВУБ в последните години, и трябва да пренесат опита и знанията към бъдещите поколения.

Сградата, в която ще са двете системи е ремонтирана изцяло – нови са покривът, дограмите, вече са доставени бюра, климатици и маси. Трябва да се отбележи, че предния път, когато сградата е била ремонтирана, е било през 1977 г. след земетресението в Свищов. Представителите на Pilatus Aircraft Company когато виждат сградата за първи път са леко стресирани, но остават приятно учудени от нейния вид при следващото им посещение (след ремонта). Амбицията на командването на ВВУБ е сградата, която винаги е била използвана за тренажор, да стане истински тренажорен комплекс.

Подполк. Пламен Ковачев сподели, че е посетил много центрове за обучение и организации за летателно обучение по света и всички те разполагат с многобройни тренажори и те работят 24/7. Има курсанти, които стават в 3 часа през нощта и отиват за занимания на тренажор. Тренажорите са най-натоварената точка във всяка база. Амбицията на командването на ВВУБ е двата нови тренажора да залегнат много силно както в периодите летателното обучение, така и в периодите на теоретично обучение на курсантите. Според подполк. Пламен Ковачев ВВУБ е носител на традициите в летателното обучение от 70 години в лицето на Изтребителната школа, НВВУ, ВНВВУ „Г. Бенковски“ и на традициите на трите учебни авиационни полка в Щръклево, Долна Митрополия и Каменец, и командването на ВВУБ иска да съхрани и развие тази традиции в методиката за обучение на пилоти.

Думата на ветерана-инструктор

В контролната кула на летище Долна Митрополия срещнахме о.р. майор Пламен Попов. Преди 5 месеца той излезе в пенсия след 7777 самостоятелни кацания, 3000 часа нальот и 31 години като инструктор. Летец-инструктор с отлична теоретична и летателна подготовка, който е обучил стотици бъдещи пилоти. В момента е инструктор по наземно обучение в Авиационен учебен център. Според него обучението със самолет Pilatus PC-9M е ефективно и не случайно този самолет се използва именно за обучение на курсанти в десетки страни.

О.р. майор Попов даде пример с Франция, която замени старите реактивни AlphaJet с турбореактивните РС-21, които са най-новата версия на моделното семейство РС-7/РС-9М. И след обучението на РС-21 пилотите директно преминават на многофункционалните изтребители от поколение 4++ Rafale. В Швейцария пилотите след обучение също на РС-21 преминават на многофункционалните изтребители Boeing F/A-18 Hornet. О.р. майор Попов счита, че РС-9М е идеален за основно и напреднало обучение на пилоти от реактивната авиация.

Според него след това пилотите, разпределени да летят на многофункционални изтребители, трябва да преминават през реактивен самолет като L-39ZA или турбовитлов като РС-21. Специалистът смята, че трябва да се поучим от опита на другите европейски държави, които използват именно такава методика за обучение. О.р. майор Попов, който е летял и на трите летища на бившето ВНВВУ „Г. Бенковски“ в Щръклево, Долна Митрополия и Каменец и има поглед върху различните учебни самолети и методиките използвани през годините, подчерта, че от началото на обучението на курсанти на РС-9М в България през 2004 г. досега планираните летателни програми винаги са изпълнявани на 100%. Същото важи и за план-графика на младите пилоти от Курсовете за интензивна подготовка.

Според него самолетът дава възможност за целенасочена подготовка на курсанти и млади пилоти за бъдещия многоцелеви изтребител. Според о.р. майор Попов експлоатационните разходи на РС-9М са ниски и даде за пример факта, че едва след 12-15 часа младите курсанти са готови за самостоятелни полети по кръга. Самолетът освен това възможност за запознаване с действията при сривни режими и при непреднамерено влизане в свредел с изпълнение на до 4 витки. С РС-9М може да се изпълнява фигурен пилотаж с всички възможни фигури.

О.р. майор Попов отстоява мнението, че РС-9М дава достатъчна натренираност на един бъдещ пилот от военната авиация и счита, че е много подходящ за обучение на пилоти за начална, базова и напреднала подготовка.

Експертна група от българските ВВС на работно посещение в завода на "Пилатус"

23 май 2019 г.

Pan.bg

На базата на рамковото споразумение между МО и фирма „Пилатус“, през декември 2017 г. е сключен договор за доставка на резервни части, консумативи и оборудване за самолет PC-9М, включително „Компютърно базирана система за обучение“ (Computer Based Training System - CBTS) и „Симулатор за полетни и навигационни процедури“ (Flight Navigation Procedure Trainer - FNPT). Компютърно базираната система за обучение и симулаторът ще бъдат доставени през втората половина на 2019 г.

Във връзка с график за предварителен и окончателен преглед на проект FNPT, съгласуван между МО и „Пилатус“ в периода 21-23 май т.г. работна група от българските ВВС извърши официална визита в Швейцария.

От швейцарска страна в работните срещи участва група от 11 души: Паскал Бурги (ръководител на екип „Връзки с клиенти“), Рето Амщуц (ръководител на екип „Летателна дейност“), четирима мениджъри в областта на наземно базираните системи за обучение (GBTS) – Андрея Фалцоне, Петер Пирхл, Хелика Сьоблом, Фабио Пенгуи и петима инженери – Уве Дитус, Йорг Рикли, Анамария Костаджиу, Емануеле Марисио и Георги Данчев. Целта на визитата е да бъдат извършени заводски изпитвания на „Симулатор за полетни и навигационни процедури“ и приемането му от българската страна. Очаквайте подробности.

„Пилатус” работи в полза на българските ВВС и допринася за развитието на учебната ни авиация. Отношенията между българските ВВС и „Пилатус” са пример за партньорство и добро сътрудничество.



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


15 ГОДИНИ ПИЛАТУС В БЪЛГАРИЯ – ДВАТА ТРЕНАЖОРА ПРИСТИГНАХА В ДОЛНА МИТРОПОЛИЯ

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/5 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker