ПИЛАТУС И БЪЛГАРИЯ. ПРИНОСЪТ НА ПИЛАТУС ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ВВС!

Pan.bg 16 сеп 2019 | 07:36 views (679) commentaries(0)
img Pan.bg

През настоящата 2019 г. се навършват 15 години от приемането на швейцарските учебни самолети PC-9M в българските ВВС. За едно десетилетие и половина PC-9M се превърна в най-експлоатираната авиационна техника в родните ВВС с най-голям брой летателни часове

Всеки от самолетите налетява по 300 часа на година. На тях се работи на 2 летателни смени. Изпълняват се 35 задачи дневно. Курсантите излизат с нальот от около 80 часа след четвърти курс, а програмата им до края на обучението им е над 150 часа. Инструкторите постигат годишен нальот от по 100 часа. За 10 години „Пилатус” превърна учебната авиационна група в най-летящото формирование във ВВС.

Не само това, но PC-9M е и най-евтиният и икономичен за поддръжка и дава възможност на групата да изпълнява 100 процента от заложената планова подготовка. А тя позволява освен нормалните за пилота действия и маневрен въздушен бой, фотострелба, фотомбомбопускане на условен полигон, полети по трасета, заходи по граждански летища и др.

image

Един красноречив пример – ремонтираният в Швейцария самолет PC-9М, рег. знак 665 е налетял 200 часа за 6 месеца - от средата на месец февруари до началото на август т.г.

Самолет PC-9М е мултифункционален по отношение на летателната подготовка, нещо което е непостижимо за леките учебни самолетчета със занижени критерии за сигурност и безопасност.

За 15 години на PC-9М у нас са обучени и поддържат подготовката си неколкостотин летци без сериозни инциденти и без загуба на човешки живот, което е уникален пример в историята на българската военна авиация.

Вече 15 години PC-9М се използва у нас за летателна подготовка на четири нива по минимум осем компонента: първоначално обучение (скрийнинг), общо управление на самолета, навигация, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети, изпълнение на нощни полети, въздушна акробатика, обучение по бойно използване – мисия „въздух-въздух“ и „атака по наземни цели“, изпълнение на полети във формация. По-долу извадка от летателните програми и инструкци за самолет PC-9М, утвърдени от ВВС и МО през последните 15 години в България:

1. Скрийнинг (скрийнингов стаж) и основно обучение или Придобиване на знания и умения до ниво „Сертификат за любител пилот“ PPL (Private Pilot License);

image

В летателната програма са включени три компонента: общо управление на
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




самолета, навигация и изпълнение на полети по правилата за инструментални полети. Общо около 46 летателни часа, от които 34 часа с инструктор и 12 часа самостоятелно. Реално това ниво винаги е включвало скрийнинг и основно обучение.

2. Ниво за напреднали;

В летателната програма са включени пет компонента: общо управление на самолета, навигация, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети, изпълнение на нощни полети, изпълнение на полети във формация. Общо около 83 летателни часа, от които 59 часа с инструктор и 24 часа самостоятелно.

3. Ниво, което е въвеждащо към изтребител;

В летателната програма са включени шест компонента: общо управление на самолета, навигация, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети, изпълнение на полети във формация, обучение по бойно използване – мисия „въздух-въздух“ и „атака по наземни цели“. Общо около 47 летателни часа, от които 31 часа с инструктор и 16 часа самостоятелно.

4. Ниво, което е въвеждащо към многодвигателен самолет.

В летателната програма са включени четири компонента: общо управление на самолета, навигация, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети и изпълнение на полети във формация. Общо около 42 летателни часа, от които 31 часа с инструктор и 11 часа самостоятелно.

Понеже в България историческата памет е къса, избирателна или пък най-често се мотивира от взривоопасната комбинация от завист, спекулации плюс игнорантност тук ще припомним някои от положителните инициативи на швейцарската фирма „Пилатус“ за развитието на българските ВВС.

Това разбира се, са само една малка част от приносите на „Пилатус“ за българската авиация, но те демонстрират ясно коректността и професионализма на компанията, за която съпричасността, помощта, съдействието и партньорството са не просто думи, а основополагащи принципи преди бизнеса.

Приносите на „Пилатус“ за развитие на българската авиация:

image

-Всяка година (в периода 2010 – до днес) „Пилатус еъркрафт” осигурява за българските ВВС отстъпка от 3,5 – 4 % или възможност да се поръчват безплатно резервни части и услуги за 3,5 % от стойността на предходния годишен договор; обикновено това прави сума между 30 хил. лева (минимум) и 150 хил. лева (максимум) в зависимост от стойността на предходния годишен договор.

-Това позволява да се реагира бързо и своевременно в случаи на повреди (включително случаи Aircraft on Ground - AOG) и спешна необходимост от резервни части. При подобен случай за самолет PC-12 през август 2017 г. бе доставен безплатно втори GPS-приемник на стойност около 8 хил. лева.

-Благодарение на т. нар. инструмент „отстъпка“, договорен между страните през 2009 г., бе възстановен напълно безплатно самолет РС-12 и бяха обучени също така безплатно двама български пилоти (Иван Иванов, Димитър Иванов) за самолет РС-12/45 в края на 2011 г., с което бяха възобновени полетите на този самолет в България.

-„Пилатус еъркрафт” инвестира безвъзмездно над 50 000 хил. лева (около 30 000 CHF) собствени средства във възстановяването на самолет РС-12/45 при инспекцията му в Станс, Швейцария в края на 2011 г.

-В името на авиационната безопасност „Пилатус еъркрафт” обновява редовно библиотеката от сервизни бюлетини и технически публикации за обслужването на самолетите PC-9M и PC-12/45, най-важните и задължителни бюлетини се предоставят безплатно за българската страна.

-За периода на действие на първото рамково споразумение (2009 – 2013 г.) „Пилатус еъркрафт” осигурява многократно и на собствени разноски посещения на инженери от фирмата в авиобазата в Долна Митрополия за консултации по технически въпроси.

image

-За периода на действие на първото рамково споразумение (2009 – 2013 г.) и в годината до влизането в сила на второто рамково споразумение „Пилатус еъркрафт” в съдействие с швейцарските власти осигурява специален митнически режим, който освобождава българската страна от заплащане на митнически такси и по този начин допълнително поевтинява стойността на договорите, респективно намалява разходите за поддръжката на самолетите с 23 %. За период от 5 години (или общо 30 % от 15-годишната служба на самолета у нас до момента) българската страна е била освободена от заплащането на митнически сборове и такси, а магазинажът, натрупан от престоя на доставките в складове на българска територия е бил заплащан от представителя за България „Хронекс“ ООД.

-За периода от началото на действие на второто рамково споразумение до днес (2014 – 2019 г.) „Пилатус еъркрафт” и представителят за България „Хронекс“ ООД продължават да осигуряват безвъзмездно заплащането на таксите за магазинаж на българска територия по време на митническото освобождаване на доставките по договорите, с което допълнително се поевтинява стойността на договорите, респективно намаляват разходите за поддръжката на самолетите.

-„Пилатус еъркрафт” извършва безплатно за българските ВВС модернизации на различни системи за самолетите PC-9M.

-„Пилатус еъркрафт” бе основен спонсор на авиофестивала „Небе за всички“, организиран от българските ВВС през 2010 г. в Долна Митрополия.

-Отчитайки най-новите тенденции във веригата за доставки в световен мащаб през 2016 г. „Пилатус еъркрафт” създаде напълно безплатно за българските ВВС електронен портал за обслужване на самолетите PC-9M и PC-12 с петима оператори. Благодарение на електронния портал българските ВВС получават безплатно достъп до библиотека от технически и сервизни бюлетини на стойност над 150 000 хил. лева в годините, в които не ги поръчват.

-„Пилатус еъркрафт” подпомага редица инициативи, които изграждат имиджа на българските въоръжени сили пред обществеността. Фирмата бе основен спонсор на авиофестивала „Небе за всички“, организиран от българските ВВС през 2010 г. в Долна Митрополия и генерален партньор на общо четири конференции „Единно европейско въздушно пространство“ на българските ВВС в периода 2016 – 2018 г. и една на българските ВМС, посветена на 140-годишния юбилей на военния ни флот през април 2019 г.

image

-Отделно „Пилатус“ подпомага и издаването на сборници с научни доклади от изброените конференции, които дават възможност за изява на редица български учени, офицери от ВА „Г.С.Раковски“, НВУ „Васил Левски“, досегашният факултет „Авиационен“ и представители на авиационната общественост.

-Във връзка с изграждането на помещенията за „Компютърно базирана система за обучение“ (CBTS) и „Тренажор за полетни и навигационни процедури“ (FNPT) за самолет РС-9М в Долна Митрополия, които бяха доставени през август т.г. „Пилатус“ извършва дарение за българските ВВС, което включва инвентар, оборудване и консумативи за помещенията на обща стойност около 15 хил. лева. Транспортът, разходите за митническо освобождаване и магазинаж отново се поемат безвъзмездно от швейцарската страна.

image

-През годините системата „Пилатус“ се превърна в гръбнака на българските ВВС и донесе на България национален и международен престиж.

Работилите в тази система днес вече се реализират като генерали, полковници, военни аташета, инструктори в авиационни школи, а в гражданския сектор като президенти, началници на кабинети, зам.-министри, народни представители, председатели на комисии в Народното събрание, директори на дирекции и експерти в дирекции, учени в университети и др.

Именно защото „Пилатус“ е добре функционираща система, нейният работен кон – самолет PC-9М произвежда реални резултати и продукт с добавена стойност в български условия като осигурява професионална заетост за десетки български семейства в Северна България.

„Пилатус еъркрафт” работи в полза на България, нейните ВВС и допринася за развитието на учебната ни авиация!

image



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ПИЛАТУС И БЪЛГАРИЯ. ПРИНОСЪТ НА ПИЛАТУС ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ВВС!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/7 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker