Pan.bg: Инциденти, катастрофи и катапултирали летци в българските ВВС след 1989 г.

Pan.bg 28 апр 2012 | 13:32 views (25457) commentaries(7)
img Инциденти и катастрофи в българските ВВС след 1989 г.
Списъкът е изготвен от екип на списание КРИЛЕ.


От основаването на българските ВВС (1912 г.) досега са загинали 484 български военни летци и авиоспециалисти (2012 г).
От основаването на българските ВВС (1912 г.) досега са се катапултирали 96 български военни летци, като от тях след 1945 г. са загинали 11 човека (изследването е до 2012 г. - като включваме и инцидента от 26 април т.г.)



За всички катастрофи и загинали тук в периода 1912-1999 г.:

http://www.pan.bg/view_article-31-597-Zaginali-bylgarski-voenni-piloti-i-aviospecialisti-chast-1.html - част 1
http://www.pan.bg/view_article-31-598-Zaginali-bylgarski-voenni-piloti-i-aviospecialisti-chast-2.html - част 2


За всички катапултирали се в периода 1912-1999 г. тук:
http://www.pan.bg/view_article-31-136-NQMA-VREME-SKAChAJ.html

ВЕЧНА ПАМЕТ НА ЗАГИНАЛИТЕ БЪЛГАРСКИ ЛЕТЦИ И АВИОСПЕЦИАЛИСТИ!



ЗАГИНАЛИ СЛЕД 1989 г.:

17.04.1989 г., Безмер, пилот - лейтенант Валентин Димитров Маринов със Су-25 с. Питово, Ямболско. ГТП. Изпадане в сложно положение при бомбопускане над полигона. След катапултиране пилотът попада в зоната на взрива на самолета и парашутът му изгаря.

05.10.1989 г., Узунджово, пилот - ст. лейтенант Валери Лилов Богданов с МиГ-21 ПФМ Добрич. При прелитане от Узунджово за Добрич в района на летището за кацане се получава отказ на системата АРУ. Неточна оценка на обстановката от РП и неправилни действия на пилота.

02.10.1990 г., Каменец, пилот - курсант Жоро Андреев Денчев и пилот-инстр. майор Асен Йорданов Христов с Л-39 Спиране на двигателя при включване в кръга за кацане. Късно взето решение за катапултиране. Инструкторът се катапултира на малка височина и парашутът му се запалва при снижението от горящия самолет. Обучаемият се катапултира през фанара на кабината, което е фатално.

28.01.1992 г., Узунджово, пилот - капитан Дойчин Георгиев Бояджиев и пилот-инструктор - капитан Емил Лазаров Тодоров с МиГ-21УМ яз. Кърджали. ГТП. Загуба на пространствена ориентировка при излизане от сложно положение при полет по прибори.

29.09.1994 г., Равнец, пилот - подп. Иван Кирилов Даев с МиГ-29 - ГТП при пилотаж на малка височина. Недостиг на височина при преминаване от ляв в десен вираж през гръб.

image
Снимка от поклонението пред големия Иван Даев

20.12.1994 г. , Балчик, пилот - ст. лейтенант Владислав Владимиров Вълчев с МиГ-21бис ГЕАТ и ГТП. Катапултирал се при захода за кацане по кръга над Черно море. Загинал от удавяне.

02.06.1999 г. , Граф Игнатиево, пилот - ст. лейтенант Сашо Димитров Николов и пилот- инструктор капитан Георги Богданов Русев с МиГ-21УМ с. Драгомир, Пазарджишко. ГТП довела до загуба на скорост и забиване в земята.

16.05. 2003 г., Граф Игнатиево - пилот майор Анатолий Полянков с изтребител МиГ-21 БИС.
Самолетът се ударил в дърво и експлодирал в 13,25 ч. по време на тренировъчен полет над местността Манзалото, до Панагюррище. Пилотът майор - Анатолий Полянков на 34 години, загива.

24.07. 2003 г., авиобаза Крумово, - вертолет Ми-17, борд 433 от авиобаза «Крумово» се разбива в местността Бетоловото, край Разлог. При инцидента загинаха командирът на екипажа подполковник Милко Пейковски, майор Николай Радулов – втори пилот, бордният техник младши лейтенант Бойко Панайотов и полковник Кирил Чамишки – началник-група «Държавен противопожарен контрол» към РДВР-Благоевград.

image
Вертолет Ми-17П, борд 433

КАТАПУЛТИРАЛИ СЛЕД 1999 г.:

22.06.1989 г.,обуч. пилот - лейт. Георги Сотиров Стоименов и пилот-инст. - капитан Христо Сотиров Младенов с МиГ - 21У ГТП. с. Черепово, ... ГТП. Непреднамерено влизане в свредел.

13.10.1989 г., Чешнегирово, пилот - майор Боян Богданов Петков с МиГ - 23БН с. Ветрен, ...При атака по земни цели се появява помпаж в двигателя и възниква пожар.

06.04.1990 г., Доброславци, пилот - капитан Тошко Стоянов Петров с МиГ - 23МФ ГТП. Изпадане в сложно положение НСМУ при излизане от атака при прехват в облаци

17.07.1990 г., Чешнегирово, пилот - лейт. Бисер Георгиев Бойчев с МиГ - 23БН При бомбопускане по земни цели се появява нарушение в нормалната работа на управление на самолета от САУ на малка височина.

03.07.1991 г., Граф Игнатиево, пилот - ст. лейт. Петър Величков Петров с МиГ - 21бис ГТП. Влизане в свредел при полет в двойка на малка височина.

08.02.1993 г., Безмер, пилот - капитан Михаил Янакиев Михайлов със Су-25УБК Неумишлено задействане на катапултната система след влизане на пилота в кабината.

03.08.1994 г., Чешнегирово, пилот - подп. Веселин Диков Петков с МиГ-23БН гр. Раковски. Спиране на двигателя при помпаж.

28.01.1997 г., Добрич, пилот - капитан Пламен Тодоров Денков с МиГ - 21МФР Спиране на двигателя при захода за кацане. Попадане на птица в двигателя.

16.07.1998 г., Добрич, пилот - ст.лейт. Радостин Велков Димитров с МиГ-21МФР ГТП. Лош разчет за кацане и подадена команда от РП за катапултиране.

26.04.2012 г., Граф Игнатиево, пилоти - майор Дойчинов и кап.Методиев с МиГ-29УБ. Причините за инцидента се разследват.

ДРУГИ ИНЦИДЕНТИ СЛЕД 1999 г.:

29.11.2010 г. , Долна Митрополия, учебен самолет Пилатус от авиобаза Долна Митрополия се приземи аварийно, след като при излитане изгубил мощност.
Двамата пилоти майор Боян Григоров и майор Пламен Иванов са взели решение и са направили аварийно кацане в района на летището, при което не са пострадали.

30.01.1996 г., полигон "Елена", боен хеликоптер от авиобаза Стара Загора, Ми-24, борд 130 в следствие на силен порив на вятъра се обръща и се запалва. Загинали няма.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 7

  1. #1
    Ненчо Еремиев 28 апр 2012, 14:37
     
    2
     
    0

    Жоро Денчев не се е катапултирал през фанара. След катапултирането не е сработила системата на парашута на седалката.

  2. #2
    Preslav 28 апр 2012, 14:53
     
    0
     
    0

    Благодаря, чичо Ненчо. Ще го оправим!

  3. #3
    Filipov 30 апр 2012, 00:42
     
    0
     
    0

    Кой си измисля тези работи?
    130 борд тогава бе на 23 авиобаза-Ст.Загора.
    И годината не е 1999!

  4. #4
    Preslav 30 апр 2012, 01:08
     
    0
     
    0

    Поправете г-н Филипов, списъкът е и за това...

  5. #5
    Чапраз 01 май 2012, 08:21
     
    0
     
    0

    Като гледам така, то излиза че само в ТРАПа няма произшествия ;). Но пък то тях и без това никой не ги брой за военна авиация, па макар да са единствените, които летят в районите на реалните бойни действия.

  6. #6
    Даниел 28 май 2013, 05:29
     
    5
     
    0

    10.02.1970 г., Узунджово (419)пилот - лейтенант Димо Спасов Димов МиГ-19С КПН. Падане тягата на левия двигател при излитане поради отказ на створките на соплото.

    Отказа на створките е поради чисто и просто техническо недоглеждане от страна на техник!
    Вечна ти памет дядо!

  7. #7
    Продан Йорданов 28 окт 2017, 19:03
     
    0
     
    0

    Катастрофата в Каменец 02.10. 1990 г бях във въздуха.Двигателят им спря на 200 метра. Вместо да последва незабавна команда скачай от РП Еню умори коня-последва командата:Кажи мии параметрите на двигателя! Загубиха се ценни секунди, последвани от допълнително колебание на обучаемия. Катапултирането реално са извършири на 80 метра. Съвсем не достатъчна височина в състояние на полета в снижение. Последва нищоправене, . Подадох предложение всички екипажи ешелонирано да се приберат на земята.Получих задачата пръв да премина над мястото на произшествието. За съжаление не видях разтворени куполи и го докладвах.Основната причина е на РП, а допълнителната изчакването на курсанта. Има още една. Можело е въпреки ниската височина да опита инструктора да приведе самолета в изкачване и незабавно катапултиране.Редно е сведенията за катастрофите, да бъдат по-прецизни и по уважителни към изгубеният живот в професията.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker