Кражбата на военни самолети не е от вчера

Pan.bg 16 фев 2019 | 12:53 views (629) commentaries(0)
img
pan.bg
Съветските самолети винаги са били в центъра на вниманието на американското командване по време на войната в Корея. Два щурмови самолета Ил-10 и един изтребител Як-9П, които попаднали в ръцете на противника са изпратени в Съединените щати, където получават опознавателни знаци на ВВС на САЩ и преминават полетни тестове. Пентагонът, разбира се, се интересувал много повече от реактивните МиГ-15, с който предимно съветски пилоти се бият в Корея. Започнал истински лов за него. Според британският въздушен експерт и публицист Рой Брейбрук: „МиГ-15 имаше по-добра скорост на изкачване от F-86 Sabre и го надминаваше по скорост на височина 8500 m. Когато подобрената версия на Sabre достигаше практическия си таван, МиГ-15 все още имаше резерв от 1200 m." И най-накрая на „войските на ООН“, както американските и съюзническите въоръжени сили в Корея бяха евфемично наречени, щастието им се усмихна. Един свален МиГ-15 паднал в плитка вода и британски моряци успели да го извадят. Той е подложен на задълбочен анализ от американски специалисти. Според Брейбрук те са били изненадани, че в конструкцията на МиГ-15 не е имало нищо необичайно от технологична гледна точка: „Свръхлеки материали и специално гориво не са били използвани ...” Тайната е била в самата аеродинамична концепция на съветската машина, нейната простота и внимателно обмислена конструкция, а и картечното въоръжение на F-86 Sabre не можело и да се сравнява с мощното оръдие на МиГ-а. В интерес на истината първият напълно комплектуван модел който получили американците, станал МиГ-15, отвлечен от лейтенанта от ВВС на Корейската народна армия Но Гим Сок. Американското разузнаване е "ловувало" съветски самолети и извън Корея. В това време то е било подпомагано и от югославските специални служби. Причината е проста - скоро след войната отношенията между Москва и Белград стават враждебни и нормализирането им, което започнало след смъртта на Сталин, става чак през 1960 г. , но различията си остават. Тъй като Съединените щати през 50-те години стават основният чуждестранен доставчик на оръжия и военно оборудване за Югославската народна армия, Тито отговаря положително на задокеанския си контрагент за някои негови деликатни искания по отношение на съветското оръжие. През 1953 г. направо от жп-композицията е "откраднат" в разглобен вид един изтребител Як-23 предназначен




за Албания. Той е предаден от полските ВВС, а приемането от албанците е планирано да стане в Белград. По-късно югославските власти така и не можаха да обяснят как откраднатият самолет е прехвърлен в Съединените щати, където преминал полетни изпитания. Американски експерти високо оценяват характеристиките за излитане и кацане и маневреност на тази машина, която така и не се използва широко в Съветския съюз, като отбелязват обаче нейните недостатъчни скоростни характеристики и слабост на въоръжението. По-късно Як-23 бе върнат на югославяните. Между другото, има и друга (възможно по-правдоподобна) версия, че Як-23 е отвлечен в Югославия от румънски летец-беглец, тъй като по това време и ВВС на Румъния са получавали такива изтребители. Як-23 по това време е вече морално остарял. Много по-голям интерес представлявал МиГ-15, един от които, според „историческите“ слухове, спецслужбите на тогавашната ФНРЮ и Съединените щати успяват да измъкнат незаконно и да предадат чрез Югославия зад Океан. Но, очевидно, първият напълно оборудван и годен за летене модел на МиГ-15, на разположение на американците е онзи, който отвлече в Южна Корея на 21 септември 1953 г. споменатият вече лейтенант от ВВС на КНА Но Гим Сок, получил за това значителна парична награда и американско гражданство.
Л. Дойчинов
Източник: vpk-news.ru (К. Чуприн)
Илюстрация: vpk-news.ru
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker