Дали образователната инициатива на министър Ангелов не е само плод на скаутския му ентусиазъм?

Pan.bg 27 авг 2011 | 23:44 views (1407) commentaries(0)
img 27 август 2011 08:41 | Зора Попова | Comments - аргументи-бг

Военно образование от нов тип

Посещението на министърът на отбраната Аню Ангелов в международния скаутски лагер в местността “Ивански” край Шумен породи новина в отпускарския и не толкова интересен август. Военното обучение ще бъде въведено отново в средните и висшите училища. Това се предвижда в новия вариант на Закона за резерва, който ще бъде внесен за обсъждане в Народното събрание.
Притесненията, естествено породени у родители и граждани в следствие на тази вест, министърът успокои с уточнението, че това няма да бъде онова военно обучение отпреди падането на Берлинската стена, а нова и съвсем модерна образователна форма. Обучението в средните училища ще бъде задължително избираем предмет за учениците от 11 и 12 клас или ще се провежда в час на класния. В рамките натази часове децата ще придобиват знания не само за армията, но и задълженията им като граждани. Проектозаконът предвижда военната подготовка да бъде въведена и в държавните висши училища като там ще бъде организирана система от курсове, с които ще бъдат привличани онези хора, които искат да придобият военна подготовка, а занятията ще включват не само теория, но и практически умения.
Тази образователна активност на Министерството на отбраната е похвална като някакъв опит да се реабилитира военната служба като професия и призвание. И въпреки че на ниво министерство някак бихме могли да видим основанията за тази инициатива, то на ниво държавно управление, позитивите някак си се губят. Защото за пореден път ставаме свидетели на експерименти в една от ключовите сфери за развитето на всяко едно демократично общество – образованието.
Може би министър Ангелов е бил обзет от скаутския ентусиазъм, който е създал у него илюзорната картина на едно светло бъдеще с ентусиазирани военни професионалисти, които влизат в системата от деца и искат единствено и само да служат на родината, без да се интересуват от прозаични неща като материални и социални условия, ресурсна обезпеченост за професионална реализация или перспективи за професионално и личностно развитие. Само че в едно нормално общество, когато се заговори за образователни инициативи, без значение откъде произхождат, думата би трябвало да вземат не само министърът на образованието, но и експерти и представителите на широката общественост. Подобни коментари обаче в




случая не чухме. Може би именно поради факта, че в България както обикновено нещата се случват по някаква собствена логика, ако изобщо има такава…
От няколко години насам цялата образователната политика на ЕС е съсредоточена върху създаването на възможности за усвояване на ключови компетентости като комуникативни умения на роден и на чужд език, математическа грамотност и базови познания в областта на науките и технологиите, дигитални компетентности, умения за самостоятелно учене и събиране на информация, граждански компетентности и умения за междуличностно общуване, предприемачество и културни компетентности. В България това все още е една пожелателна перспектива, финансирана най-вече чрез проекти по различни европейски програми. Виж, въвеждането на военно обучение ще бъде регламентирано чрез закон и със сигурност финансирано от държавата.
Резултатите от последните международни изследвания ПИЗА и ТИМС показаха, че по критериите за езикова и математическа грамотност близо 41% от 15-годишните в България са под критичния минимум, трудно могат да анализират информация и да решават логически задачи. Повече от година това не стана основание да бъде разработена програма, която да се опита да адресира отчетените слабости в “образователните продукти”
За сметка на това от догодина гимназистите ще имат задължително избираем предмет, в рамките на който да придобиват знания за армията.
Докато в демократичните страни гражданското образование от години вече е част от учебната програма в училища и вишси учебни заведения, у нас най-накрая тези въпроси ще бъдат включени в гимназиалното и висшето образование в рамките на програмата, която министър Аню Ангелов смята да въведе за ученици и студенти. Това като че ли по някакъв странен начин навежда на мисълта за турския модел на обезпечаване на светско управление и демокрация, който обаче както изглежда скоро ще остане в историята.
Както показва статиската, България е една от страните, които отделя най-малко средства от брутния вътрешен продукт за наука и иновации. За сметка на това приложните експерименти у нас не спират – в една или друга сфера, с една или друга социална група. Но явно всички ние, като продукт на един или друг експеримент, сме станали безчувствени към подобен род инициативи. Може би затова продължаваме да сме на този хал…
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker