Да напишем заедно историята на МиГ-21 в България - МиГ-21M

Pan.bg 12 авг 2013 | 04:32 views (6694) commentaries(2)
img Николай Димов,pan.bg

През 1969 и 1970 г. българските ВВС получават следващата нова модификация иЗтребители МиГ-21 (условно това е ‘трето’ поколение’ МиГ-21) – МиГ-21М (изд. 96), които постъпват на въоръжение във 2 иае на 19 иап – Граф Игнатиево. По-късно през 1983 г. са предадени на 21 иап – Узунджово, а през 1990 г. са извадени от въоръжение. Пет за загубени при аварии и катастрофи, осем са дадени за скрап и два са съхранени като паметници - в Музея на авиацията и на летище Узунджово.

image

Първите 12 са от производствени серии 6 и 7 на завод 30, а трите доставени през 1970 г. са от серия 23. Изтребителите получават регистрационни номера от три цифри, като втората и третата са последните две от заводския номер. МиГ-21М („М” – многоцелеви) може да се смята като експортен вариант на МиГ-21С и се разработва на базата на опита от войната във Виетнам и отчитайки изискванията на потенциалните купувачи. Основните различия са в двигателя, въоръжението и оборудването. Двигателят е Р11Ф2С-300, РЛС - РП-21МА (при МиГ-21С е РП-22 Сафир), нов стрелкови прицел АСП-ПФ-21, също нов автопилот АП-155, а в долната част е монтирано 23 мм оръдие ГШ-23Л с боекомплект от 200 снаряда. На крилото има вече четири точки за окачване, като арсеналът от въоръжение включва УР „въздух-въздух” Р-3С и РС-2-УС, НУРС - С-57 в блокове УБ-16 и УБ-32, както и С-24, авиациони бомби от 100 кг (до четири ма държатели МБД-2-67) до 500 кг (на държатели БДЗ-60-21Д). Далечината на полета може допълнително да се увеличи с използването на до три 500 л подвесни резервоари (‘баки’) или на два по 500 л и един от 800 л.

image

Външно МиГ-21М се различава от следващата модификация МиГ-21МФ, която е приета на въоръжение в българските ВВС, по липсата на перископ за задно виждане и отражатели (дефлектори) под противопомпажните створки на двигателя.

image image

image image

image image

image
/219776849/in-articles

--> border="0" />
image

image image


=====================================================================================================
Да напишем заедно историята на МиГ-21 в България

На 12 ноември 1963 г. от летище Граф Игнатиево за първи път се осъществява самостоятелен полет с МиГ-21. Изтребителят МиГ-21Ф-13 е пилотиран от капитан Иван Бедрозов. 50 години по-късно Миг-21 продължава да е на въоръжение в родните ВВС.
В няколко последователни броя на списанието ще ви запознаем с различните модификации, които са се експлоатирали през годините от военната ни авиация.
Силното ни желание е да напишем тази история заедно, да съберем спомени и снимки за хората, които са обслужвали и летели на този легендарен самолет. Протягаме ръка и зов към всички приятели на военната ни авиация с молба да ни изпратите всичко, което по някакъв начин е свързано с МиГ-21 в България – снимки, спомени и каквото и да е било друго. Снимките, ако са на ‘хартиен’ ностител и желаете да ви бъдат върнати – след сканирането им ще ви ги изпратим обратно. Същото се отнася и за документите и спомените.
Адрес:
Николай Димов
Централна поща
Пловдив 4000
/ДО ПОИСКВАНЕ/
Може да пишете също на e-mail: mig21.bulgaria@gmail.com
Всички събрани материали ще бъдат предадени на Музея на авицията, а копия от тях – на авиобаза Граф Игнатиево.
Списание „Клуб КРИЛЕ”, както и сайтът www.pan.bg ще бъде благодарен на всеки приятел на авиацията, който изпрати корекции, reдактиране, критика, информация или предложения.
Нека да се обединим около тази благородна (според нас) идея – МиГ-21 и хората, свързали съдбите си с него по един или друг начин, го заслужават!
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    zlpetrov 13 авг 2013, 19:05
     
    0
     
    0

    Само да попитам:Някъде бях чел,че М е бил носител на ядрен боеприпас!Вярно ли е?

  2. #2
    Fishbed 13 авг 2013, 23:28
     
    0
     
    0

    Да, вярно е - през 1973-4 г. дванадесетте МиГ-21М са доработени и стават носители на ядрено оръжие. Следващите 20 Миг-21МФ, които постъпват на въоръжение в българските ВВС също са носители на „спецбоеприпаси”

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker