Ген.Калчо Танев: Не знаехме какво е да няма пари за гориво и части във ВВС

Pan.bg 13 сеп 2013 | 10:55 views (7289) commentaries(28)
img О. р. ген. Калчо ТАНЕВ:
В соцармията "не мога" беше забранено
Командирите не знаеха какво е "няма" за гориво и части


Генерал от резерва Калчо Танев е роден на 20.09.1950 г. в Бургас. Завършил е висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия.
Випускник е и на две съветски академии, едната от които - генералщабна. Почти цялата му армейска кариера преминава в системата на ПВО и ВВС. Служил е и в Генералния щаб. Три години е бил аташе по отбраната в Киев.


През 1974 г. като млад пилот ме разпределиха на служба в летище Чешнегирово. По това време се планираше нашата авиация да се превъоръжи с нови изтребители МиГ-23. Първите МиГ-23 дойдоха именно в Чешнегирово. Това е самолет с променлива геометрия на крилата. Той въплъщава в себе си няколко типа самолети, защото след всяко изменение на ъгъла на крилото с 1 градус става друг самолет с нови летателни характеристики. Което означава, че за МиГ-23 е необходима и различна нагласа за пилотиране.

В армиите на НАТО вече имаше такива самолети - с изменяема геометрия на крилата. Те бяха на въоръжение в САЩ и Великобритания. Американските бяха Ф-14 „Томкет“. Руските МиГ-23 бяха много добри машини. За нашия регион това бе перфектен самолет, защото можеше да лети на височина 50 м от земята със скорост 1200 км/ч. А таванът му бе 18 000 м. Какво е предимството да летиш на малка височина с голяма скорост? Така се преодоляват въздушните радари на противника, които те търсят, и на системите за противовъздушна отбрана (ПВО). Турция и Гърция по това време нямаха стабилна ПВО, нито пък самолети, които да противодействат на МиГ-23. По това време

нашата авиация превъзхождаше тяхната

През декември 1993 г. у нас бе турска военна делегация. Аз бях току-що назначен за командир на 10-и смесен авиационен корпус в Пловдив. Най-старши на делегацията на гостите бе на длъжност зам.-началник на Генералния щаб, който бе и авиатор. Обясних му какво правим в нашата войска. Разказах му за най-важните акценти в армейската реформа. Неговият отговор бе, че сега в турската армия също се извършват промени, но които са били планирани още в далечната 1950 г. С тези думи гостът ни даде нагледен урок за строителство на въоръжените сили. Подсказа ни, че съвременното развитие на армията




не може да е краткосрочна цел, а дългосрочна реализация в мандата на няколко правителства.

Именно това правеха турците - набелязват си цел и я преследват не с години, а с десетилетия. Политическата конюнктура в държавата може да се променя, но заложените планове за изграждането на въоръжените сили никой не смее да пипа. А не като у нас - дойде на власт ново правителство, и всичко

започва отначало

Турците тогава дипломатично ни подсказаха, че в областта на отбраната трябва да се мисли стратегически. Помня как през 1995 г., началник на Генералния щаб бе ген. Михо Михов, командването на ВВС се срещна с парламентарната комисия по отбрана. Трябваше да обясним на депутатите, че нашите ВВС се сриват. Тогава един народен представител стана и заяви: „Г-н генерал, дайте ми Ту-154 (правителствения самолет - б.а.), ще отида в Казахстан, ще го напълня с резервни части и ще ви ги докарам.“ Ето това е мисленето на българските политици - пълним торбата с части и проблемите се решават. Няма визия, няма опит да се вземат стратегически решения, базирани на дългосрочни и добре обмислени планове. А от комисията по отбрана няма друг по-значим специализиран орган в държавата по проблемите на въоръжените сили. Но тя показа късоглед хоризонт, без да направи опит да мисли в перспектива. Говорим за парламентарна комисия, а можем да си представим тогава каква е ситуацията в цялата държава. Не вярвам сега да е по-различно.

След като усвоихме новия самолет, на година летяхме средно по 80-100 часа, което не е малко. През 1993 г. обаче изчерпахме горивото и резервните части. И

започна трагедията на българската авиация

Стана така, защото нямаше подход и мислене. Доставяше се техника без договори за логистична поддръжка. И започнаха проблемите. Какво имам предвид? В авиацията има инструкции и трябва да се спазват. В руските са записани едни нормативи, но руската техника е конструирана да издържа на по-големи натоварвания от тези, отбелязани в документите. Просто конструкторът дава повече. Това си го знаехме и бяхме свикнали, че е така. Например ако е записано, че може да се каца при страничен вятър със скорост 10 м/сек, самолетът може да се приземи и при скорост 15 м/сек, тъй като конструктивно е произведен да издържи натоварване до 20 м/ сек. Винаги има резерв. А при западната техника не е така. Там е записано колко точно може да издържи машината. Не може да си позволиш шикалкавене. И ако е посочено 10 м/сек, трябва да се спазва стриктно изискването и не се позволяват отклонения. Но ние дълги години бяхме свикнали, че на руските машини безпроблемно може да допуснеш и по-големи натоварвания от тези в нормативите.

Така стана инцидентът с военно-транспортния ни самолет „Спартан“, който аварира по време на кацане при силен страничен вятър над допустимото. В соцармията никога не знаехме цената на керосина и не сме се интересували. Но военните складове винаги бяха пълни. На жп гара Чешнигирово винаги имаше по 3 цистерни с керосин - малките бяха по 40 т, а големите - по 60 т. В някои дни цистерните дори достигаха до седем. Всичко това трябваше да се изгори във въздуха за тренировки. Този керосин нас чакаше. Криза по отношение на гориво, резервни части и боеприпаси в авиацията тогава нямаше. Командирът на полка не знаеше думата „няма“ за осигуряването. Но от него пък не се искаше да изрича думите „не мога“. Нямаш основание за оправдание, щом ти е осигурено всичко и от теб се иска само да организираш и командваш. Затова

компромиси в бойната готовност не се допускаха
image
Когато бях аташе по отбраната в Киев, украинците честоме питаха за социалната политика към военните у нас и се интересуваха от чий опит да се учат. Тогава имаха огромна армия и извършваха съкращения. Разказвах им какво правим, но ги съветвах: „Не ни гледайте, а се учете от опита на румънците.“ Северните ни съседи не направиха като нас. Там подходиха държавнически при съкращенията на войските. Румъния се погрижи за тези, които цял живот са й служили, и не изрита офицерите си на улицата, както направи България - без да помисли как да осигури тези хора, да им помогне да се адаптират в цивилния живот. Затова съветвах украинците да не се учат от нас, а от румънците.

(в. Преса, печатно издание, брой 217 (568) от 11 август 2013)
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 28

  1. #1
    Тони 13 сеп 2013, 11:45
     
    0
     
    0

    Ето един Истински Генерал!
    Винаги съм казвал, че Румънците са много преди нас!

  2. #2
    asdfg 13 сеп 2013, 11:55
     
    0
     
    1

    Истинския генерал да си спомни, как идваше пиян на проверка в Графа. Не можеше да ходи и залиташе пред кдп-то.

  3. #3
    ... 13 сеп 2013, 12:14
     
    0
     
    0

    Може да не е имало ограничения по гориво и резервни части, но е имало тъпанари, като въпросния генерал, които да спъват подготовката и развитието в използването на бойната авиация. А примерът с проверката в Графа е един бегъл пример от "светлата" биография на генерала. Подобни изцепки е правил много.

  4. #4
    Ум Белия Делфин 13 сеп 2013, 12:38
     
    0
     
    0

    Спомням си че ни идва на проверка в Кербала заедно с генерал Стойков в качеството му на началник на оперативно отделение на ГЩ...2 часа след влизането в базата не беше посмял да си свали каската и бронежилетката.Така си и тръгна след като Стойков проведе срещата със състава в столовата а той през това време обикаляше из базата
    Даааа- и като почнаа патакламата 2 седмици по-късно се оказа че батальона ни въобще няма изготвен план за евакуация, та волю-неволю си останахме в базата.
    И после стана аташе:-)))а на мястото му назначиха генерал Пехливанов

  5. #5
    ghgjh 13 сеп 2013, 13:22
     
    0
     
    1

    егати елементара беше тоя

  6. #6
    123 13 сеп 2013, 13:43
     
    0
     
    1

    Абсолютен некадърник. Меко казано не е професионално да го цитирате за нещо по-различно от алкохолни въпроси.

  7. #7
    Тони 13 сеп 2013, 14:01
     
    0
     
    0

    Да видим какво е било!

    http://www.mediapool.bg/sadr-se-iztegli-ot-kerbala-balgarite-otnovo-patrulirat-v-grada-news103962.html

    http://www.segabg.com/article.php?sid=2004041300010010001

  8. #8
    аха 13 сеп 2013, 14:33
     
    0
     
    1

    Ум нали този умник в Казанлък казваше, че в Кербала няма война.
    Най-голямата му наглост беше, че не беше съгласен командния състав да бъде въоръжен и с АК. Имало си щат - полагало се само пистолет.
    А в Кило как се оглеждаше като мишок...
    Малее... голям страх.
    Да си гледа пенсията и да не се обаяжда и без това много простии натвори докато беше на служба.

  9. #9
    ВЕВ 13 сеп 2013, 14:57
     
    0
     
    0

    Защо ти трябваше ,бе момче?

  10. #10
    Ум Белия Делфин 13 сеп 2013, 15:00
     
    0
     
    0

    Вярно:-))))Това за автоматите го бях забравил:-)))
    Чакай че си спомних как след проверката колеги офицери се смееха и разказваха, как тоя вдигнал луд скандал че в дежурната стая нямало три часовника (местно българско и БРЮКСЕЛСКО време)Накастрил дежурните и обявил че с такива като тях в никакво НАТО няма да ни вземат:-)))
    Общо взето това и голямото шубе което демонстрира се заключи проверката му....

  11. #11
    ВВС 13 сеп 2013, 15:07
     
    0
     
    0

    Вевесар съм ,но винаги ми е било неловко ,че няколко мандата поред а и сега на върха на армията стояха Генерали от ВВС.Познавам ги всичките и като офицери в авиацията бяха добри но да даваш акъл и ръководиш Въоръжените сили не беше по възможностите им.Дано не са ги издигали с цел да бъдат по отстъпчиви при прословутата и унищожителна "рИформа.

  12. #12
    ОЗ 13 сеп 2013, 15:25
     
    0
     
    1

    И аз да прибавя нещо.Служилите в ДМ биха потвърдили. След като казал на един дисципаджия, че е генерал Танев, получил отговор "През ..я ми е". Вследствие на което, НЩ, полк. Трендафилов останал сам, а уазката с генерала изчезнала в неизвестна посока.

  13. #13
    Яни 13 сеп 2013, 16:11
     
    0
     
    0

    "БРЮКСЕЛСКО време" e тва ме разсмя от сърце.

  14. #14
    Яни 13 сеп 2013, 16:18
     
    0
     
    0

    "БРЮКСЕЛСКО време" e тва ме разсмя от сърце.

  15. #15
    polkovnika 13 сеп 2013, 16:23
     
    0
     
    0

    Абе,кашони смотани това е единственият български генерал ,който заслужава само уважение.Това е човекът, който не беше съгласен с управлението на министър Свинаров и си подаде оставката,но същата не беше приета.

  16. #16
    Параграф 13 сеп 2013, 16:42
     
    1
     
    0

    За случките с Калтенбрунера може да се напише книга. Колегите от СВ наистина имат право да се смеят, но какво може да разбира един ВВС генерал от кашизъм? Същото ще е и при обратната ситуация. Не искам да защитавам Калчо, но наред с простотиите той имаше и много полож. качества. С него винаги можеше да се говори директно по всяко време, като се замисля е единственният, който като го издигнаха се обади по телефона на ДМ да благодари за съвместната служба. И най- важното не съм чувал да е корумпе, или да е правил съмнителни гешефти.

  17. #17
    Доцент Колев 13 сеп 2013, 16:56
     
    0
     
    1

    "Помня как през 1995 г., началник на Генералния щаб бе ген. Михо Михов, командването на ВВС се срещна с парламентарната комисия по отбрана. Трябваше да обясним на депутатите, че нашите ВВС се сриват. Тогава един народен представител стана и заяви: „Г-н генерал, дайте ми Ту-154 (правителствения самолет - б.а.), ще отида в Казахстан, ще го напълня с резервни части и ще ви ги докарам.“
    Калчо, като пишеш, не бъркай фактите. През 1995 г. Михов още командваше ВВС.Рано е за старческа деменция драги. А ако грешката е на вестника, постарай се се да я коригират.

  18. #18
    Тони 13 сеп 2013, 17:04
     
    0
     
    0

    Хайде сега от ВВС да разкажат смешни случки с началниците на ГЩ от СВ! :))

  19. #19
    Васил Тодоров 13 сеп 2013, 17:55
     
    0
     
    1

    Толкова много случки с К.Танев има, че ме е срам да си ги припомням! Включително и факта, че л-т К.Танев имал тевтерче, в което бил планирал службата си с години напред - к-р на ескадрила, к-р на полк, к-р на САК, ком.ВВС и т.н.

  20. #20
    Teraflop 13 сеп 2013, 17:58
     
    0
     
    0

    Прав е г-н о.р. генералът.Служил съм с него.Да е жив и здрав и Бог да го благослови!

  21. #21
    ToPGuN 13 сеп 2013, 18:51
     
    0
     
    0

    Ех колко е лесно да оплюеш някой във времето на интернета. То всички които плюят са били перфектни.Големи пичове и мъжкари като от многото измислени американски филми.Сега е времето на мишоците които са готови на всичко на всякакви унижения само и само да взимат заплата да не умрат от глад. Кой може да си заложи пагона за кауза всързана с професионалните убеждения? За колко думата патриотизъм значи нещо? Аман от измисленяци.

  22. #22
    2П24 2 3М8М3 13 сеп 2013, 18:57
     
    0
     
    0

    Може ли така да се отнасяте към човека бе уважаеми текстописци. Едва ли има идеални и съвършенни хора, всеки може би си има някакви слабости и е допускал грешки, но не всеки офицер е достигнал до неговото ниво на професионално развитие.
    Към #2 - в ГЩ на БА не е имало оперативно отделение а Главно Оперативно Управление, а след това Управление "Операции"/J-3/.
    Към #11 - много генерали вероятно са издигани точно с тази цел, а именно да осъществят РИФОРМАТА и те много добре са го знаели, затова са си получили и наградата - посланик, военен аташе, престой в специален щат за по-дълго време и др.

  23. #23
    НеКашон 13 сеп 2013, 20:34
     
    0
     
    0

    Абе на кашона му дай да спори автомат или пистолет за офицера и до там. Какво плюете човека. Данеби в Ирак да имаше много война за вас, че ходиха само връзкарчетата по мисии да могат да си вземат кинтите. #21 e прав ... винаги е лесно да оплюеш някой в интернет, а и винаги ще намериш за какво. Да неби вие господа пехотинци(изказалите се по нагоре) да сте най-големите трезвеници. Апък Доцент "Колю Х*я" всички го знем какъв познавач е. Евала на човека

  24. #24
    tsvettkov georgi 13 сеп 2013, 22:26
     
    0
     
    0

    МОЛЯ всички изразяващи мнение да се обозначяват - тоест да си пишат името и да застават зад това което казват, иначе празнте приказки до нищо не водят... офицери сте все пак и се дръжте достойно!

  25. #25
    вевесар-любител 13 сеп 2013, 22:29
     
    0
     
    0

    Този генерал го запомнихме в Доброславци, че като стана командир на кПВО издаде команда да се изсекат всички дървета на около два метра от сградите. Голяма сеч падна и много дървета заминаха. Оказа се че после и други поделения са се разделили с многогодишни борове и дъбове, само защото са били израснали близо до сградите. После се оправдаваше че те с клоните си събаряли сградите. Както и да е.
    Но върхът в спомените ми за него беше когато срока за една задача беше - изхода на някакъв ден от седмицата и естествено всички не се справихме със задачата, защото беше поставена неясно. След първото явяване се разбра че срока няма да се спази, но Калчо по гръб не пада - пусна шифрограма и обяви работния ден за 36 часов и вече всички имахме достатъчно време и срока пак се спази. А за пиенето - кой не пие бе хора....

  26. #26
    Ум Белия Делфин 13 сеп 2013, 23:00
     
    0
     
    0

    до вевесар-любител:
    А- всички буфкаме чашата спор няма...
    Но май единственото хубаво нещо което видях да се промени откакто влязох на служба е че спря да се пие в работно време и при наряд.Чат пат някой да се прочуе но това си е изключение.
    Което е истина не е лъжа!

  27. #27
    Bat Rambo 13 сеп 2013, 23:47
     
    0
     
    0

    д вевесар-любител:
    Имах един командир които издаде заповед за изсичане на дърветата близо до сградите. Наказаха го преди да орежат всички дървета. Две седмици след това една топола буквално смаза артелната. За щастие без жертви.

  28. #28
    Офицер 14 сеп 2013, 11:46
     
    0
     
    0

    Много е жалко, че по "военните" форумите цари една атмосфера на оплюване и разделение, което излиза извън сферата на добронамерената шега между видовете.
    Преди няколко седмиците са накъсаха някой хора да плюят по ВМС (стрелбата на "Верни"), сега по един генерал от ВВС, който сигурно повечето не са виждали и на снимка. Доскоро служили се дърпат с останали на служба, или се плюят "послушните" генерали от ВВС дето осъществили рИформата. Такива със сигурност е имало и в СВ и ВМС. Точно в тези моменти всички заедно трябва да мислят по какъв начин да се излезе от блатото, а не сами злорадо да си хвърлят кал и забиват пирони в кофчега.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker