34 години от първия полет на Су-22М4 в небето на България

Pan.bg 17 сеп 2018 | 10:56 views (868) commentaries(0)
img Музей на авиацията - Крумово

На 17 септември 1984 г. се навършват 34 години от първия полет на полковник Димитър Фотев на самолет Су-22М4 в небето на България. Последният полет с този самолет е на 20.04.2004 г., като през целия срок на експлоатацията му нашата военна авиация няма загубена машина при авария или катастрофа.
===============================================================================================
Спомени на полк. Димитър Фотев за Су-22М4, който е ръководител на групата която заминава за курса за приучване във военновъздушното училище в Краснодар.

Там нашите пилоти пристигат на 1 април 1984 г. и още в края на месеца правят първите си самостоятелни полети, като първи е полк. Димитър Фотев. Подготовката им завършва като достигат ниво ДПМУ и стрелба по земна цел. Самолетът ги впечатлява с непозната дотогава ергономия на кабината, модерна цифрова ЕИМ, която решава всички навигационни задачи и такива по използването на мощното и разнообразно управляемо и неуправляемо оръжие на Су-22М4. Това което си спомнят участниците в тази курс е изключително близките отношения между ИТС и пилотите, което според всеобщото мнение се запазва и в България и е предпоставка за факта че Су-22М4 завършва 20-годишната си кариера без нито една катастрофа или сериозна летателно произшествие, уникален случай в българските ВВС.

Групата се връща в България, но за съжаление пристигането на самолетите се забавя. Те пристигат в разглобен вид от завода в Комсомолск-на-Амур, като с тях пристигат и група по сглобяването и два заводски изпитателя. Това дава шанс българските инженери и техници да участват в сглобяването на самолетите, което по техните признания им е помогнало много в експлоатацията на иначе сложния и модерен самолет. От друга страна заводските изпитатели предават целия си огромен опит на пилотите и много скоро сложния авиационен оръжеен комплекс, който освен това дава и отлични разузнавателни възможности, е овладян от нашите пилоти в пълен обем – ДПМУ, ДСМУ, НПМУ, НСМУ, кацане със собствен фар, стрелба с оръдията, НУРС и управляеми ракети по земни цели, водене на фото и електронно разузнаване, спускане на мишени за нуждите на изтребителна авиация на полигон Шабла.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Полк. Тома Ковачев също разкрива преди години един малко известен факт от историята на Су-22 в България. През 1981 г. на него е възложена задача да представи пред Колегиума на МНО доклад за това с какви самолети да се превъоръжат българските ВВС през 80-те години на ХХ век. Полк. Ковачев събира група, със самолет Ил-14 отлитат за Москва и започват проучвателната си мисии от военновъздушната академия „Жуковски” в Монино край Москва. Следват посещения на доста съветски летища. Там за първи път българските офицери чуват за самолетите на ОКБ „Сухой”. След връщането си в България е изготвен доклад. Той е приет и през 1984 г. са доставени Су-22М4, а през 1986 г. Су-25К, с което способностите на българските ВВС рязко скачат нагоре.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker