О.р. ген. Славчо Босилков: Лошите назначения започнаха с Борисов в МВР

Pan.bg 08 дек 2013 | 23:43 views (4057) commentaries(0)
img О.р. ген. Славчо Босилков:
Лошите назначения започнаха с Борисов в МВР
Интервю на Илиана Динекова за националната сигурност и състоянието на службите
07 Декември 2013 14:16
в.ПРЕСА



О.р. ген. Славчо Босилков е роден на 5 октомври 1947 г. в София. Завършил е Висшия икономически институт и Висшия институт на МВР. През 1972 г. започва работа в стопанския отдел на Софийско градско управление. От 1992 до май 1995 г. е зам.-директор на Националната полиция, а през 1997 - 1998 г. е неин директор. След това е съветник на премиера Иван Костов по въпросите на националната сигурност. От август 2000 до септември 2001 г. е главен секретар на МВР. В момента подготвя монография за националната сигурност.

-На Консултативния съвет за национална сигурност вътрешният министър Цветлин Йовчев посочи две заплахи за страната - кризата в Близкия изток и обществено-политическата криза у нас. Съгласен ли сте с това, г-н Босилков?

image

- Има определена връзка при двете кризи като опасности за националната сигурност. Фрагментарното разглеждане на доклада на Цветлин Йовчев, който е професионалист, не дава пълна представа какъв е проблемът. Той дели протестиращите на спонтанни и мотивирани, но аз не ги деля. Ясно е, че основната причина за протестите е кадровата политика на всички правителства досега. Вместо професионалисти и хора с морал се издигат такива, които се намират в зависимост. Т.е. марионетки, които да бъдат дърпани именно от олигарсите, както е общоприето да се казва, които стоят зад кадър. Сега обществото публично изразява отношението си към това. А всичко започна през 2001 г., когато за главен секретар бе назначен Бойко Борисов. Човек, който няма нищо общо с гилдията, с професията. В доклада на Йовчев не се разглежда генезисът на този протест. Все едно става въпрос за форсмажорни причини, в резултат на които избухва протестът.

- Защо Бойко Борисов да няма нищо общо с гилдията? Преди това е бил служител на МВР, а самият той е казвал, че душата и сърцето са му в министерството?

- Той е бил преподавател по бойни спортове. В историята на МВР за професионални ръководители още преди 1989 г., винаги са назначавани или оперативни работници, или следователи. Пример за това е Коста Богацевски. Той е едно от малките изключения, бивш следовател, но човек, който е запознат с правните аспекти на националната сигурност. Пожарникарите никога не са вършили оперативна работа, но са помагали на колегите от полицията при разкриване на причините за палежи или пожари. Всички знаят, че същността на работата в МВР е оперативната дейност.

- Казахте, че причините за протеста не са форсмажорни. Какво имате предвид?

- Общественото настроение рязко се промени по еволюционен път в последните 12-13 г. и особено в резултат на непрофесионалното и некадърно управление на ГЕРБ. Това правителство повече от 3 години управляваше в политически и медиен комфорт. Имаше противопоставяния само за пред публиката.

- Под „мотивирани протестиращи“ министър Йовчев вероятно е имал предвид, че някои получават пари, за да са на площада.

- Сигурно това иска да внуши. Не мога да правя дисекция на различните групи протестиращи. По всяка вероятност ГЕРБ се мъчи да извлече някакви политически дивиденти. Аз говоря за тези, които действително протестират добросъвестно. Които са недоволни и им е омръзнало от това политическо поведение, което ги изправя пред невъзможността, не само материално, да съществуват нормално. Те не могат да възприемат този духовен натиск в продължение на години и да ги манипулират. Става въпрос за сблъсъка на манталитети - на зависимости, с този на споделените ценности. Това е голямата битка днес в България.

- Вече минаха почти 2 години от началото на войната в Сирия. Защо бежанската вълна ни завари неподготвени?

- Това е в правомощията на МВР и специалните служби. Косовската криза беше на границата на България, но въпреки това нямахме такива проблеми, защото имаше т.нар. ранно предупреждение. Тогава заслугата не беше само на Съвета за сигурност, а на целия екип - имаше политическо разбиране и воля. Ранното предупреждение в много голяма степен се отнася до организацията на дейността на службите. Те трябва да се стремят да доловят проблема още в зародиш. След това идва спецификата да наблюдаваме процесите и хората, и зависимостите, които, ако са с отрицателен знак, прерастват в рискове. Но те все още могат да се управляват. Заплахата не може да се управлява. За бежанската вълна бяха пропуснати няколко години. Отдавам това на непрофесионални назначения в МВР и в специалните служби. Те продължават и сега и не можем да очакваме добри резултати.

- За кои назначения става дума? Кой слага непрофесионалистите в службите?

- То е ясно кой ги назначава. Бойко Борисов като главен секретар бе назначен от Симеон Сакскобургготски. Важно е друго - кой е оказал влияние, за да се промени предложението за Румен Миланов, който е предлаган за поста преди него.

- Кой е оказал влияние?

- Хора, близки до ръководните кръгове на БСП.

- Сега има ли такива назначения?

- Сега министърът на вътрешните работи Цветлин Йовчев се намира в раздвоение между експерта и политика. Това е видно и от анализите, които се опитва да прави пред КСНС. В доклада между редовете се чете, че претендира да бъде експертен. Това е основно изискване, за да има убедителност по отношение на констатациите и най-вече внушенията, които се правят. А фактически документът има изключително политически характер, защото основната му цел, както и на правителството, е да се продължи неговата жизненост. Както министър Йовчев, така и премиерът Пламен Орешарски са професионалисти в своите области. Но политиката, която водят, се различава от експертната линия, която очакват всички финансисти и служители от системата на националната сигурност. Това е политиката на реформи. И това е оправдано. Но те не разполагат със значително парламентарно мнозинство, в резултат на което се намират под натиска на определени политически партии и най-вече на техните лидери. Това разтваря ножицата между експертното начало и политическото поведение.

- Явно службите са проспали събитията в Близкия изток?

- Да, дори нещо повече. След атентата в Сарафово няколко пъти питам и никой не може да ми отговори кой е инициатор на срещата на сирийската опозиция в Правец през май м.г. Никой не казва. Ако тази инициатива е възникнала в България, на базата на каква политическа обстановка е взето решението и съгласувано ли е с ЕС и НАТО? Тук навлизаме в гореща тема, защото когато разглеждаме срещата в Правец и атентата в Сарафово, трябва да отчетем интересите на САЩ, Русия, Китай, Турция и Израел и да се направи задълбочен анализ. Моят извод е, че „Хизбула“ няма участие в атентата, защото няма мотив. След Сарафово се разбра, че извършителят е направил впечатление на хората и в туристическите бюра, и в хотелите, и там, където наемал кола, че е съмнителен. Ако информацията беше стигнала до дирекцията на МВР в Бургас, веднага щяха да го установят и да го арестуват. Атентатът е можело да бъде предотвратен.

- Излиза, че по отношение на сигурността сме като разграден двор?

- Националната сигурност в България ерозира през целия период след 1989 г., но особено след 2001 г. Тогава започнаха тези непрофесионални назначения. Не знам спомняте ли си, че в качеството му на министър-председател бившият главен секретар на МВР каза, че са взети всички мерки да не се допусне терористичен акт в България. Нямало да има атентати, защото чужденците икономически са осигурени чрез търговията с дюнери и закуски. Очевидно е, че става въпрос за човек, който не е наясно с нещата.

- Всички експерти предупреждават, че с бежанците могат да влязат терористи. Имате ли подобни опасения?

- Разбира се, че имам. Не знам доколко е подавана информация от ДАНС, разузнаването и от оперативните служби на МВР към премиера, президента и председателя на НС, както е по нормативна уредба, за това какви са рисковете и заплахите. Ако това е правено системно, би трябвало да се вземе управленско решение. Можеше да се проведе среща на високо ниво с Турция, Гърция, ако е нужно, и с Кипър, за да се изяснят задълженията и какви взаимнообвързани действия трябва да се предприемат. Например можехме да поискаме съдействие от турските служби, те нямаше да откажат да се прецизира бежанската вълна на базата на информация за хората, които влизат при тях. Турските специални служби са много силни. Възможно би било към тях ние да подаваме обратна информация за интересуващи ги въпроси. Можехме да си бъдем взаимно полезни. Това беше голям пропуск.

- Казахте, че министър Йовчев е професионалист. Как оценявате реформите, които започна в МВР?

- Сериозни реформи не могат да се правят, когато в НС той няма необходимото мнозинство и политическа подкрепа. Такива се правят, когато имаш силна политическа подкрепа и концепция. Трябва да се изработи стратегически документ, какъвто у нас няма.

- Преминаването на ГДБОП в ДАНС добър вариант ли е?

- Не, абсолютно. Взаимният контрол е в основата на демокрацията и затова има разделение на властите. Във всички държави специалните и полицейските служби са отделно, за да могат взаимно да се контролират. Скотланд ярд и МИ5 се контролират взаимно. Но те не го правят, защото това им е възложено със закон, а защото наблюдават един контингент хора, който се припокрива. По същия начин стоят нещата и в САЩ.

- Каква е целта да няма взаимен контрол?

- Когато няма взаимен контрол, има субординация, трябва да се прикриват определени факти по целесъобразност. Това, което се прикрива в България и по което не се работи, е икономическата престъпност. Тя се е разраснала в неимоверни размери. Това е латентна престъпност. Журналистите изнасят повече данни за икономически престъпления, отколкото полицията. Лошото е, че е след период от време, когато са се натрупали големи щети за бюджета и икономиката. Икономическата полиция я няма, тя е сектор в Националната полиция. Отчетността за тази престъпност е в плачевно състояние. Единната информационна система за противодействие на престъпността нарочно не се прави. Сега не може да намерите районен инспектор, който да е наясно в квартала, за който отговаря, кой какъв е. Преди инспекторите работеха с криминалните разузнавачи. И въпреки че те не можеха да работят с агентура, имаха информация за всички, които живеят в района им.

(в. Преса, печатно издание, брой 334 (685 от 7 декември 2013)
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker