"Шел" започва да сондира за нефт и газ в морето край Бургас

Pan.bg 26 мар 2019 | 22:35 views (515) commentaries(1)
img .mediapool.bg


Владислава Пеева


Тримесечен проучвателен сондаж за нефт и газ в дълбоките води на Черно море край Бургас започва на 1 април 2019 г. "Шел Интернешънъл Експлорейшън енд Дивелъпмънт Италия С.П.А.“, съобщиха във вторник пред журналисти от компанията. В нея 50% държи "Шел", 30 на сто са на австралийската "Уудсайд Енерджи", а останалият дял е на испанската "Респол", която у нас проучва още един морски блок, но в северната част на териториалните ни води.

Сондажът не е предвиден в работната програма на дружеството, което сключи през февруари 2016 г. договор с правителството за извършването на проучвателните дейности в блока "Силистар", преименуван по-късно на "Хан Кубрат". Планираната инвестиция бе 18.6 млн. евро, държавата получи бонус от 4.9 млн. евро за даденото разрешително.

Сегашният кладенец не бе предвиден в работната програма, но след извършените триизмерни проучвания на морския терен от 6893 кв. км в края на 2017 и началото на 2018 г. е решено да се инвестира в сегашните дейности. "Цената на подобен сондаж е между 50 и 150 млн. долара, но точната сума засега не може да се каже, тъй като в хода на дейностите може да изникне допълнителна работа", обясни Ян Декнател, главен директор Проучвателни дейности в Западно Черноморие в "Шел" (Shell). Разходите за сондажа ще бъдат поделени между акционерите в компанията за проучването според деля им, допълни той.

Анализът на данни – между месеци и години

Дали в терена има находище на нефт и газ ще стане ясно чак след като се анализират данните от готвения сондаж, а това отнема между няколко месеца и години, според това дали първият кладенец е направен на правилното място и какви са пробите, обясниха Декнател и Александър Кейс, ръководител на българския проект на "Шел".

"Дори и сондажът да се окаже неуспешен, това не означава, че няма да направим втори или трети – за оценка на получените резултати", коментира Декнател. Кейс посочи, че в световен мащаб при проучването на неизследвани досега терени, какъвто е "Хан Кубрат", шансът за откритие на въглеводороди е 1:5. "От 6 до 10 години може да отнеме процесът между проучванията и започването на експлоатация и добив на суровина от потенциално находище", допълни той.

Добив, ако се докаже възможност за 75 хил. барела дневно

"Това е




като лотария - може да загубиш, но може да спечелиш много", каза Декнател. По думите му, обикновено за да вземе която и да било компания окончателно инвестиционно решение за добив и да си върне направените инвестиции, данните от проучванията трябва да гарантират производството на поне 75 хил. барела дневно.

"Развитието на проекта и опциите за реализация на евентуално добитата продукция зависи от много обстоятелства и резултатите от сондажа", коментира Камелия Славейкова, изпълнителен директор на "Шел България".

250 души екип от цял свят ще работи на сондажния кораб

Декнател обясни, че в започващия на 1 април сондаж ще участва екип от 250 души от цял свят, включително и много български специалисти. Те ще работят на сондажния кораб "Нобъл Глобетротър ІІ (Noblе Globetrotter II), който извърши три сондажа в терена "Хан Аспарух" край Варна, проучван от консорциум между френската "Тотал", австрийската "О Ем Ви" и "Респол". Плавателният съд ще спазва всички изисквания за опазване на морската среда. Оборудван е с медицинска техника като болница, а в случай на инциденти има сателитна връзка с българска болница и договор за ползване на хеликоптери, каза Кейс.

Логистиката ще е е от пристанище "Леспорт"

За логистична база на проучването е избрано варненското пристанище "Леспорт", откъдето ще тръгват смените на изследователите, които ще се редуват на 28 дни работа на кораба, както и материали и оборудване за изграждането на кладенеца на 80 км от брега на морето. Решено е превозването на екипажа да става с два спомагателни кораби за три часа вместо с хеликоптери, заради икономията на гориво и намаляване на вредните емисии във въздуха и намаляването на шума и заплахата за птиците в региона на изследователските дейности. Причината да бъде предпочетен "Леспорт" пред по-близкото пристанище в Бургас е опитът при извършването на подобни дейности в блока "Хан Аспарух" и по-добрата оферта, обясни Кейс.

На дълбочина 1300 м под водата и 2500 м под дъното

Слез приключването на вземането на проби на дълбочина 1300 м под водата и 2500 м под морското дъно и данни от проучвателния сондаж, кладенецът ще бъде затворен и обезопасен, допълни той.

Как ще продължат дейностите по проекта зависи от анализа на данните за резултатите на сондажа. На тяхна база ще се вземат решения и за евентуални нови инвестиции в други кладенци, колко да са те и къде да бъдат разположени, каза Декнател.

По думите му засега не се предвижда привличането на нови партньори в проекта. На "Уудсайд", който е най-голямата проучвателна и добивна компания в Австралия, се разчита да осигури нови технологии за проучването, а "Репсол" се очаква да е полезна не само с големия си опит в бранша, но и с участието си във втория терен за проучване в българските северни води на Черно море, където дейностите са в по-напреднал стадий, коментира Декнател.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Bombe 26 мар 2019, 23:57
     
    0
     
    1

    Шел ще открият газ в центъра на Бургас до някоя обществена тоалетна!!!!

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker