Македонските ВВС – калени в бой

Pan.bg 10 сеп 2012 | 15:20 views (12603) commentaries(0)
img Превод: Николай Димов,
Текст и снимки : Робин Полдерман - брой 9 2012, списание КРИЛЕ


Македония бе част от Социалистическа Федеративна република Югославия, от която се отдели и обяви независимост на 8 септември 1991 година.
Във военновъздушната база Петровец до Скопие е била дислоцирана 98-а АБ (Aviacijska Brigada – авиационна бригада) от югославските ВВС (Ratno Vazduhoplovno).В състава на бригадата са влизали 24-а и 247-а LBAE /ибае/ (Lova?ko-Bombarderska Aviacijska Eskadrila – изтребително-бомбардировъчна авиационна ескадрила), въоръжени с SOKO J-21 Jastreb и J-22 Orao, както и 354.IAE /рае/ (Izvidacka Aviacijska Eskadrila – разузнавателна авиационна ескадрила), експлоатираща разузнавателните модификации на Jastreb and Orao. В Петровец се е базирало и Elektronski Izvidnicki Vod (радиоелектронно-разузнавателно звено), въоръжено с SOKO HI-42 Hera (SA.341H Gazelle), което е било директно подчинено на щаба на 3. Vojna Oblast (3-ти военен окръг), който също се е намирал в базата.
След оттегляне на бригадата с цялото й въоръжение младата република остава без ВВС.На 10 април 1992 излиза президентски указ за създаването на Военновъздушни сили на Република Македония. По-рано от различни аероклубове са взети учебни самолети УТВА 75 и първият официален полет на македонските ВВС е извършен на 10 юни 1992 година.
Развитието на младите ВВС е ограничено от Резолюция 713 на ООН, която налага оръжейно ембарго върху всички бивши югославски републики. Придобитите на 28 юни 1994 година четири вертолета Ми-17 са боядисани в бяло и са имали гражданска регистрация в съответствие с наложените ограничения.
След вдигане на ембаргото на 1 октомври 1996 г. македонските ВВС боядисват наличната авиационна техника в камуфлажен цвят и ги регистрират с военни номера.

image

Бързо разрастване на ВВС

През март 2001 г. напрежението между македонците и етническите албански бунтовници достига връхната си точка. В граничните с Косово и Албания райони избухват боеве и македонските ВВС са подложени на първото си изпитание. В съкратени срокове ВВС придобиват допълнително самолети и вертолети за борба с въоръжените албански групировки.
На 20 март 2001 г. четири вертолета Ми-8МТ, принадлежащи на намиращия се в Петровец украински контингент в състава на КФОР, са предадени формално на Македония. Реално са три, тъй като три дни преди това единият от тях се разбива. Няколко дни по-късно Украйна доставя два бойни вертолета Ми-24В, като до края на септември 2001 техният брой достига десет. Също през март Гърция предоставя на македонските ВВС два хеликоптера Bell UH-1H Huey.
На 7 юни 2001 огневата мощ на македонските ВВС значително нараства с получаването на два щурмовика Су-25, като до края на седмицата пристигат още два.
За да може да експлоатира новопридобитата авиационна техника състав от македонските ВВС спешно е изпратен на обучение в Украйна и Гърция.
Бойните действич в Македония приключват с подписването на 13 август 2011 г. на Охридското споразумение.
През декември 2001 г. в Петровец са доставени два Ми-24К, модификация на Ми-24, предназначена за визуално наблюдение на района на бойни действия, разположението на противниковите войски, коригиране на артилерийската стрелба и въздушно фотографиране. Така общият брой на Ми-24 нараства до дванадесет.
Вертолетите Ми-8МТ/Ми-17 и четири Ми-24В са модернизирани с израелска помощ. През декември 2003 година е подписан договор с Elbit Systems за поетапно модернизиране на два Ми-17 и два Ми-24. На първия етап от програмата, наречена „Жасмин”, се инсталира редица системи, съвместими с тези на НАТО, като например ANVIS (система за нощно виждане), приемник за спътникова навигация, електронен навигационно пилотажен прибор (ПНП – EHSI), нашлемен индикатор, както и навигационни системи VOR/DME/ILS.
image
Вторият етап „Александър” на модернизацията включва инсталирането два големи многофункциопнални дисплеи с цифрова географска карта, ново комуникационно VHF/UHF оборудване, система за опознаване „свой-чужд”, система за предупреждение за облъчване от противникови радари и цифрова видеокамера. Ми-17 са били оборудвани автомати за изхвърляне на капани за създаване на пасивни смущения в инфрачервения и радиолокационния диапазон, а Ми-24 с електронно-оптична система на подвижна стабилизирана платформа COMPASS (Compact Multi-Purpose Advanced Stabilized System). На нея са монтирани телевизионна камера, системата FLIR и лазерен целеуказател. Всички по-важни системи и въоръжението се управляват чрез HOCAS (Hands On Collective And Stick).
През юли аероклубът в Куманово сдава един от техните Ан-2Р на ВВС, като е подписано споразумение, съгласно което Министерството на отбраната поема разходите по техническата поддръжка и ремонта, а годишно аероклубът ще може да го използва за определен брой полети. През 2006 година самолетът е ремонтиран в българския авиоремонтен завод ТЕРЕМ-Летец в София. На 22 април 2007 г. той отново се връща в Македония, където е боядисан в камуфлажна окраска, а в предната част е изрисувана свирепо изглеждаща глава на акула.
От 14 юли 2006 г.до юли 2008 г. Македония участва в мироопазващата операция Althea в Босна и Херцеговина с вертолети.

Обучение на пилоти
През 2001 г. македонската Агенция за гражданска авиация прехвърля собствеността си върху два Zlin 242L и един Zlin на ВВС на страната. Двата самолета Zlin 242L получават военна регистрация, докато Zlin 143L запазва старата си. По-рано на 7 април 1999 един Zlin 242L, доставен през 2005 г. се разбива. Пет учебни самолета Zlin 242L се прехвърлят в новосформирания Център за обучение на пилоти (ЦОП).
На 28 декември 2010 година македонското Министерство на отбраната подписва договор с израелската компания Elbit Systems за създаване на ЦОП в авиобазата Петровец. Македонското правителство инвестира 43 милиона евро в проекта, като след осем години собствеността върху центъра и имуществото ще се прехвърли на Министерството на отбраната. Амбициите са големи – центърът да осигурява обучение на пилоти за страните от региона. Петте учебни Zlin 242L ще получат цифрови системи за запис на параметрите на полета, което ще позволи да се правят по-качествени анализи на полетите.
Предстои получаването в центъра на четири вертолета Bell 206B-3 JetRanger III с кабини, пригодени за системи за нощно виждане. В центъра ще се ползват и два тренажора за Ми-17 и Ми-24.
image

Нова структура
На 2 април 2012 е създадена Военновъздушна бригада (ВБ), която е директно в структурата на македонската армия (Армија на Република Македонија). ВБ се състои от три летателни подразделения: ескадрила бойни хеликоптери с четири Ми-24В и още четири в резерв, ескадрила транспортни вертолети с шест Ми-17 и два UH-1H Hueys, както и учебно звено с Ан-2Р и Zlin 143L.
Македония е активен участник в програмата Партньорство за мир (Partnership-for-Peace) от ноември 1995 г. На 6 март 2008 потенциалното влизане на страната в НАТО се блокира от Гърция заради дългодишния спор относно името Македония. През декември 2011 Международният съд определи, че Гърция е нарушила Временното споразумение от 1995 г. и така може да се очаква, че в близко бъдеще Македония може да стане член на НАТО.
image

Командирът на Военновъздушната бригада
Подполковник Кире Колевски е роден на 26 декември 1967 г. в Скопие. Завършва сержантското военновъздушно училище в Сараево през 1986 г. След това е прехвърлен във Военновъздушното училище в Задар, което завършва през 1990 г. като пилот на боен вертолет. През 1992 г. влиза в новосъздадените ВВС на Македония. През 2001 г. е назначен за заместник командир на току що сформираната ескадрила с Ми-24. През 2003 г. завършва Военновъздушната академия на САЩ във Максуел. През 2004 г. е назначен за Началник на щаба на ВВС, а четири години по-късно е назначен за командир на ВБ. През 2011 завършва Националния университет по отбрана във Вашингтон и получава магистърска степен по Управление на ресурсите. Сертифициран е като летец-изпитател и инструктор, лети на ми-17 и Ми-24 и има нальот над 200 часа. Владее свободно английски и руски езици.
image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker