Светкавица, инженерен провал, износване – защо се срути мостът "Моранди"

Pan.bg 16 авг 2018 | 00:18 views (372) commentaries(0)
img mediapool.bg


Мостът "Моранди" – известен сред местните като "Бруклинския мост" на Генуа – беше ключова пътна артерия към италианската Ривиера и южното крайбрежие на Франция. Във вторник огромна секция от моста рухна и движещите се по него коли и камиони полетяха от 40 метра височина. Загинаха над 40 души, а Италия изпадна в гняв и мъка.

Светкавица

На 14 август сутринта регионалният метеорологичен център е предупредил за очаквана буря, а италианската национална полиция обяви в Туитър, че рухването на моста е причинено от пороен дъжд.

"Фактът, че е било съобщено, че ще има буря в определено време, може да е или да не е от особено значение. В допълнение, текущата работа по укрепване на основите на моста, може да е или да не е причина за срутването", коментира Иън Фърт, специалист по мостове и бивш президент на британския Институт на строителните инженери, цитиран от Дойче веле.

Агенцията за гражданска защита не успя да потвърди думите на очевидци, че мостът е пропаднал, след като е бил поразен от светкавица.

Инженерен провал

Преди две години Антонио Бренчик – професор по железобетонни конструкции в Университета на Генуа, определи моста като "инженерен провал". "От самото начало с този мост има различни проблеми отвъд разходите за построяването му, които надхвърлиха проектния бюджет. Този мост е сгрешен. Рано или късно трябва да бъде подменен. Не знам кога. Но ще дойде време, когато разходите по поддържането му ще са по-високи от тези за подменянето му", коментира той през 2016 г. в интервю за местната телевизия Primocanale.

Остаряла инфраструктура

Мостът "Моранди", който носи името на проектанта си Рикардо Моранди, е построен през 1967 г. След срутването му във вторник, от инженерното дружество към Националния съвет за научни изследвания в Италия (CNR) изтъкнаха, че трайността на мостовете, построени през 1950-те и 60-те години, е около 50 години. Десетки стотици са били изградени през това десетилетие. Използван е железобетон, най-добрата известна технология в онези години.

Корозия и износване

Мехди Кашани, доцент по строителна механика в британския Университет в Саутхемптън, твърди, че проблемите с поддържането и натискът от "динамичното натоварване" като трафик и вятър, може да доведат до износване и корозия на компонентите на моста.

Иън Фърт също допуска разрушаването на моста да е причинено от корозия на носещите рамки. Той обръща внимание и на това, че към момента са вървели дейности по укрепване на основите на съоръжението, но компанията, която се занимава с това, твърди, че всичко е било правилно проектирано и извършвано при непрекъснат надзор за състоянието на моста.

Укрепването на старите мостове ще е по-скъпо от замяната им с нови

Обновяването и укрепването на мостовете от 50-те и 60-те години на миналия век би струвало по-скъпо, отколкото ако се разрушат и построят наново, твърдят италиански инженери и настояват повечето стари мостове да бъдат заменени с нови, чиято трайност ще е 100 години.

Матео Салвини откри вина на ЕС за рухването на моста

Трагедията вече отключи дебата за необходимостта да се инвестират милиарди в мащабни инфраструктурни проекти. Часове след срутването на моста, италианското правителство заяви, че инцидентът показва, че страната трябва да харчи повече за остарялата си инфраструктура, дори ако трябва да игнорира бюджетните ограничения на ЕС.

Италианският вицепремиер и министър на вътрешните работи Матео Салвини разкритикува остро строгите правила на ЕС, тъй като според него именно заради тях Италия не е безопасна.
Средства, които иначе биха били изразходвани за здравеопазване и безопасност, "според строгите правила, наложени от Европа, не се позволява да бъдат използвани", заяви евроскептичният политик пред местната станция "Радио 24". Той отбеляза, че "постоянно трябва да се иска разрешение, за да се похарчат пари".

"Ние трябва да се запитаме дали съобразяването с тези ограничения е по-важно, отколкото сигурността на италианските граждани. Според мен очевидният отговор е не", заяви Салвини, лидер на националистическата партия Лига.

"Ако европейските ограничения ни пречат да харчим пари за осигуряване на училищата, посещавани от нашите деца или на магистрали, по които пътуват нашите работници, ние ще сложим сигурността на италианците пред всеки и пред всичко", написа Салвини в Туитър.

По-късно той заяви в телевизионно интервю, че трябва да се направи пълен преглед на инфраструктурата в страната – жп линии, реки, свлачища – и да се похарчат нужните пари "без някой да ни спира в името на задължения, ангажименти и правила".

Каквато и да е причината за срутването на моста, аз искам имената на виновните, защото трагедия като тази през 2018 г. не е приемлива, каза още Салвини. "Те ще трябва да платят, да платят за всичко и ще платят много", закани се той.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker