Новогодишен провал: Празнични фойерверки с винетки

Pan.bg 11 яну 2019 | 12:39 views (305) commentaries(0)
img Източник:"Armymedia.bg'';Димитър Илиев


Българите знаят – когато нещо идва с много шум, фанфари и пари, то задължително ще изригне като празничен фойерверк. Цяла 2017 г. бяхме зарадвани, че идва революционна и единствена система за таксуване на движението по пътищата. За електронните винетки бяха пръснати 180 млн. лв., а системата трябваше да осигури събираемостта на парите за леките коли и превозните средства до 3,5 т. Електронните винетки трябваше да се купуват от специално изградени терминали за самообслужване, чиито менюта са на осем езика – български, английски, немски, гръцки, румънски, сръбски, турски и руски, твърдяха от агенция „Пътна инфраструктура“.

Освен от обещаните 500 терминала за самотаксуване българите можеха да купуват електронни винетки или да преобразуват старите хартиени в електронни чрез сайта bgtoll.bg от специално създаденото мобилното приложение за трите най-разпространени операционни системи, от офисите на мобилния оператор A1, както и от терминали на бензиностанциите.
За целта към пътната агенция бе създадено Национално тол управление, което да се занимава изцяло с всекидневната оперативна дейност, свързана с новия начин за плащане за ползването на пътищата.
В него ще работят 921 души похвали се новият министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова на работна среща в Банско.
Тази прекрасна картина рухна буквално за 24 часа, след като стана ясно, че сайтът bgtoll.bg може да ти вземе два пъти парите, но да ти изпише грешка, преди да успееш да регистрираш покупката. Други се опитаха и успяха да регистрират над 100 пъти винетка на един и същ регистрационен номер. Неуспех претърпяха и българите, които отказваха да се доверят на покупката през компютъра или телефона, защото така не могат да получат хартиен документ, че са извършили покупка. Те пък неуспешно се опитваха да купят винетки през терминалите на бензиностанциите.
Според експертите от АПИ големият гаф бил с конвертирането на хартиените винетки в електронни. Системата за анализ на потенциални измами дала сигнали за недобросъвестно конвертиране за близо 1/3 от конвертираните досега, обясни проф. Олег Асенов, ръководител на отдел „Информационно обслужване“ в Агенцията. „Имаме 168 винетки, конвертирани за един регистрационен номер. Те са редовни. Имаме и 48 месечни винетки, също конвертирани на един регистрационен номер. Броят на транзакциите, които са за конвертиране, е повече от 150 пъти по-голям от броя на транзакциите, т.е.


обръщенията към сайта, които са за реално закупуване. Изобщо няма бъг в системата. Това са реални данни, които показват, че част от потребителите се опитват да видят какво и как системата ще реагира“, коментира експертът. Според него от 17 декември до 5 януари са конвертирани 47 000 хартиени стикера.
Защо системата за продажба на електронни винетки не заработи от 1 януари, въпреки че беше обявен дори по-ранният й старт, проф. Олег Асенов обясни: „Това е една сложна и комплексна техническа система, която само този, който реално я развива, може да усети ритъма, пулса и механизма, по който тя се развива и обогатява непрекъснато като функционалност. Това е най-сложната информационна система в реално време в България която работи в момента“.
Докато недоволството на гражданите растеше шефът на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Светослав Глосов обеща, че пътните такси ще могат да се плащат на над 4500 места. Бензиностанциите уж започнаха да продават винетки на каса. Пътната агенция се опита да включи към системата и касите на Еasypay към тол системата.

image

Така миналата събота нервите на премиера Бойко Борисов не издържаха и в разгара на поредните обяснения как всичко ще се случи перфектно на следващия ден той разпореди трима от пряко отговорните за провала на тол системата да бъдат уволнени. В събота с постовете си се разделиха директорът на Националното тол управление Антон Антонов, Веселин Давидов – член на АПИ, и Радослав Николов, съветник на регионалния министър.
Часове преди да бъде свален от поста, Антонов бе категоричен, че „скоро“ терминали ще има на всички гранични пунктове. Стана ясно обаче, че при „Дунав мост-2“, на границата с Румъния, все още няма устройства за електронни винетки. Причината – техниката не била освободена от митницата.
Четири терминала за продажба на електронни винетки има на граничния пункт „Дунав мост“ в Русе. Устройствата са били доставени в ранния следобед в петък. Тепърва се планираше да бъдат поставени указателни табели за чужденците, които влизат в страната, с информация откъде и как да си купят винетки.
В понеделник привечер АПИ отчете, че вече били монтирани 160 терминала за самотаксуване, като 32 от машините са на 14 ГКПП-та. Апарат за е-винетки бил инсталиран и в най-близката бензиностанция до ГКПП „Дунав мост-2” при Видин – „Съни ойл”. На пунктовете „Калотина” и „Кулата” са разкрити гишета, на които влизащите в България могат да платят в брой за е-винетка. Останалите 127 терминала са разположени в търговски обекти в цялата страна, твърдят от АПИ.
Така за седмица бяха продадени едва 280 000 винетки за 1,5 млн. лв.
Провалът обаче бе толкова шумен, че като единствено спасение от Агенция „Пътна инфраструктура“ видяха възможността винетки да се продават в общо 3000 клона на „Български пощи“, които имат връзка с интернет.
Продажбата на е-винетките започна в 10,00 ч във вторник, а първата е била продадена в сливенското село Жельо Войвода. За 2 часа пощите успели да продадат 155 електронни винетки. От „Български пощи“ се застраховаха, че няма да могат да пуснат продажби във всички клонове, а това ще стане поетапно. Засега не е ясно кои са пощенските станции, в които първо ще бъдат готови да обслужат шофьорите, и кога ще бъдат включени всички клонове на държавното предприятие.
Всичко това доведе до очаквано отлагане във времето на контрола върху автомобилите с винетки. Светослав Глосов обяви, че националното тол управление дава гратисен период за неглобяване на шофьори без електронни винетки до 15 януари. Това, според него означава, че ако ви спре тол полицията и нямате електронна винетка, служителите ще ви покажат как да си я купите онлайн или ще ви насочат към най-близкия пункт за продажба, но глоби няма да има. Идеята е, че това е гратисен период с цел консултиране, но не и гратис за некупуване на винетка, обясни и ресорният министър Петя Аврамова.
За капак на цялата дандания след среща с премиера Бойко Борисов в сряда оставка подаде и самият Светослав Глосов. На срещата е бил обсъден доклад за въвеждането на електронните винетки и тол системата. Глосов изрази готовност да подаде оставка ден след уволнението на тримата му подчинени.

Тогава той заяви: „За мен оставката е най-лесното нещо.Тя ми е винаги в джоба и ако бъде поискана, за миг мога да я подам“.

Омбудсманът Мая Манолова пък поиска с писмо до Министерството на регионалното развитие и благоустройството и до ръководството на АПИ удължаване на гратисния период, в който шофьорите няма да бъдат глобявани за липса на електронни винетки. Според нея определеният срок е „несправедливо и некоректно определен“ и трябва да се удължи до момента, в който системата за продажба на електронни винетки заработи.
Провалът на електронните винетки придоби и политически измерения, след като мнения в социалните мрежи свързаха неуспеха на въвеждането на електронизацията като предвестник на предстоящ провал и на идеята за електронно гласуване. Така независимо от милионите пръскани за електронно правителство и електронизация на държавната администрация, очевидно България е много далеч от модела на Естония, където с много по-малко финансови средства електронизацията обхваща почти изцяло всички услуги на държавната администрация. У нас това все не се получава.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker