Проф. Румен Ваташки: Вселенският патриарх Вартоломей е чужда политическа марионетка

Pan.bg 12 яну 2019 | 12:43 views (503) commentaries(0)
img
pik.bg



Безпрецедентен акт за разрив в православната цъква бе направен не от кого да е, а лично от вселенския патриарх Вартоломей. Навръх Бъдни вечер за украинците, руснаците и голяма част от православните народи той връчи указа за автокефалност на Украинската църква. И така извърши разкол в православната църква.

Русия скочи и обвини Вартоломей, че е извършил разкола, за да започне да печели от нея. Той пък се оправда, че не е взимал пари, а само бомбони от фабриката на милионера президент на Украйна Петро Порошенко.

Разколът в Православието става в момент, когато ислямският фундаментализъм все по-бързо настъпва към Европа и заплашва християнската цивилизация.

Потърсихме за коментар известния богослов проф. Румен Ваташки.

Интервю на Албена БОРИСОВА

- Застрашено ли е православието след разкола, който направи вселенският патриарх Вартоломей, давайки автокефалност на Украинската църква, проф. Ваташки?

- След всичко това, което се случи през последните месеци в Православната църква въпросът Ви е напълно логичен. За съжаление, трябва да призная, че решението на вселенския патриарх Вартоломей да даде автокефалност на Православната църква на Украйна (ПЦУ), която е ново образувание, смути сериозно поместните православни църкви и този акт сам по себе си е насочен срещу единството на светото православие. Православната църква е една и тя трябва да показва своето единство, защото „Един е Господ, една е вярата, едно е кръщението”, както се казва в светото писание. Общението трябва да се осъществява постоянно.

- Това определено беше знак от страна на Вартоломей, защото указът беше връчен на Бъдни вечер за украинците и руснаците. Защо го направи?

- Константинополският патриарх Вартоломей подписа Томоса за автокефалията на ПЦУ на 5 януари 2019 г., а на 6 януари стана връчването му на Киевския митрополит Епифаний, който на следващия ден, когато в Украйна и Русия се празнува Рождество Христово отслужи празничната литургия в храма "Св. Софѝя" в Киев. Датата не е избрана случайно, както и празникът. Вартоломей иска да покаже своето могъщество и да уязви Руската православна църква.

- Защо Бъларската православна църква не взима никакво отношение по този въпрос? Този безпрецедентен акт касае и нас?

- По решение на Св. Синод на БПЦ във връзка с църковния разкол в Украйна беше създадена специална комисия, която се запозна с наличните документи, но все още няма официално




становище. Вероятно се изчаква мнението на други поместни църкви. Все пак въпросът е деликатен.

В началото на октомври 2018 г. БПЦ не подкрепи Руската църква за свикване на събор за статута на Украинската църква. Предложението беше направено от Ловчанския митрополит Гавриил. Само един всеправославен събор, като най-висш представителен орган на Православната църква най-авторитетно и канонично може да реши въпроса за автокефалията на ПЦУ и за преодоляване на разкола в Украйна. Да припомня, че подобен събор беше свикан в София през 1998 г., който спомогна за преодоляване на разкола в Българската православна църква.

Всяка една поместна църква е свързана с определена народност и държава. Често пъти те са заложници на държавната политика по различни обществени и политически въпроси и нямат възможност да бъдат независими в отношенията си със сестрите църкви, което създава трудности за осъществяването на единството на Църквата. Това поставя самите автокефални църкви в изолация една от друга.

- Учени историци твърдят, че всъщност стореното от Вартоломей е в угода не на Украйна, а на Запада. Тъй като още от средните векове католическата църква е искала да унищожи православната? Какво мислите вие като учен богослов?

- Действията на Константинополския патриарх са продължение на "Оранжевата революция" в Украйна, но този път на религиозна основа. Брест-Литовската уния от 1596 г. е много сериозен успех за римокатолическата пропаганда в Киевска Русия. Днес Римокатолическата църква в Украйна е много добре организирана и акта на Вартоломей за създаването на нова православна църква в Украйна е насочена не само срещу каноничната Украинска православна църква, но и срещу светото православие като цяло.

Вселенският патриарх има предимство по чест, което му е дадено от Вселенските събори, но ролята му през последните десетилетия намалява чувствително, тъй като неговата катедра се намира в Турция – ислямска държава, чието правителство насърчава един агресивен ислям, който е насочен и срещу християнството.

Вартоломей е податлив на политически внушения, които не са интерес на светото православие и той се явява марионетка на политически сили и често неговите действия са насочени срещу интересите на самата Православна църква, която официално представлява. Той почти няма паство, мисионерска дейност, а функцията му е чисто административна. От другата страна стои Руската православна църква, която има милиони вярващи, добра организация и се радва на подкрепа от страна на държавата.

Крайно време е да се свика всеправославен събор, на който да бъдат отчетени новите религиозни и политически реалности, на който да се признае водещата роля на Руската православна църква и на Московския патриарх. Константинопол отдавна не е нов Рим и няма водеща роля в православието, не е столица християнска държава.

- Най-големият проблем всъщност е, че се допуска политиката да се намесва в църковните дела? Не е ли изключително опасно и пагубно това?

- Решението на патриарх Вартоломей е чисто политическо и е част от геополитиката в момента. Насочено е по-скоро срещу Русия, която е защитник на светото православие и нейната роля през последните години нараства в международен план. Това тя го доказа в Сирия, където защити православните християни, които бяха преследвани и убивани от ислямистите. С намесата си във войната Русия защити човешките и християнски ценности. Днес тя има същото значение за православието както някога Византия, която също е била защитник на Православната църква.

В Източната църква липсва общ административен управленски център, общовалиден за цялата Църква, както е при Римокатолическата. Вартоломей не е папа, за да решава сам. Всяка епархийска църква се управлява от приетия и утвърден от Вселенските и поместни събори каноничен кодекс, който е задължителен. Съборното начало е първостепенно, т.е. съборът на епископите. Вселенският събор е определящ, но за съжаление, вече дванадесет века не е свикван, а последният е от VIII век. По този начин не може да покаже и изрази пълнотата на православното единство векове наред.

- Разколът се случва в момент, когато иде голямата опасност от ислямския фундаментализъм. Църквата отслабва. Докъде ще доведе това?

- Политиците на Запад и в САЩ предпочитат православието да бъде слабо и разединено, за да могат да налагат по-лесно волята си над православните народи. По този начин целят да наложат нови ценности, които са чужди на нашата история, култура и традиции. Те не биха се спрели пред нищо.

- Застрашена ли е нашата цивилизация от унищожение?

- Светът е Божие творение и Бог не би допуснал това, а и свободната воля на човека има някакви предели.

- Не мога да не ви попитам и за предстоящата визита на папата в България. Хубаво е, че водач от такъв ранг ще дойде у нас, спор няма. Но защо българинът сякаш загуби пътя си? За папата се асфалтират улици, търсят се подаръци, ври и кипи от притеснения и приготовления. Цитират папата за щяло и нещяло, дори на Нова година. А нашия патриарах Неофит го забравиха, и той имаше новогодишно обръщение, на което никой не обърна внимание. Ние не сме католическа държава, а православна.

- Имате право. През последното десетилетие авторитетът на папата пострада сериозно след поредица от скандални разкрития за сексуален тормоз на католически свещеници върху деца. Педофилските скандали със свещеници е една от причините папа Бенедикт XVI да се оттегли от поста си и на негово място да бъде избран папа Франциск. По отношение на папата политиците ни трябва да гледат по-трезво. България е православна страна, а католиците са около 60 000 души. Православието е традиционното вероизповедание за българския народ. Така е било от приемането на християнството до днес и ще бъде винаги свидетелство за националната ни самобитност

- Задавала съм този въпрос и на други хора - всички политизират. Нашите отци били ченгета, русофили, путинофили. Това не е атеизъм, а войнстващо невежество. Вие как мислите?

- Съгласен съм с Вас. Историята изхвърля на боклука онези, които рушат, а тези който участват в градежа, в съзиждането на държавността ни остават во веки веков. Русофилството в България е част от визията за страната ни, защото Русия е държава, с която всички се съобразяват.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker