Генерал от запаса Симеон Симеонов: С F-16 ще подобрим оперативната си съвместимост в НАТО

Pan.bg 08 фев 2019 | 12:51 views (1064) commentaries(3)
img Източник:"Armymedia.bg'';Автор Андрей Рангелов

Роден е в Пловдив на 25 януари 1955 г. Завършва Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия през 1979 г. Завършил е също военновъздушната академия „Юрий Гагарин” в СССР през 1989 г. и генерал-щабен факултет в Хамбург, Германия, през 1998 г.
Военната му кариера започва като младши пилот. Бил е командир на авиационен полк и авиационна база, командир на Командването на Тактическата авиация, началник на Щаба на центъра на НАТО за съвместна подготовка на силите към Съюзното командване по трансформацията в Бидгошч, Полша, командващ ВВС. От 7 юли 2009 г. до 30 юни 2014 г. е началник на отбраната.
На парламентарните избори през 2017 г. е избран за народен представител в 44-тото Народно събрание. Член е на Комисията по отбрана, заместник-ръководител на Делегацията в парламентарната асамблея на НАТО.


– Г-н генерал, като политик и военен пилот кои направления на предстоящите преговори със САЩ за закупуване на изтребители F-16 блок 70 бихте определили като основни? С кои параметри на проекта може да се направи компромис и с кои – не?
– При предстоящите преговори със САЩ за закупуване на изтребители F-16 блок 70, от преговарящия екип, начело с четиримата министри, всички направления са особено важни, но все пак цената на изтребителите и стойността на годишната поддръжка са от изключително значение. От голямо значение е усилията за намаляване на цената на самолетите да не се измести в посока на изключване на важни бордови системи от пакета на блок 70 и оттам да бъдат намалени бойните способности на предлагания самолет F-16.
Във Военновъздушните сили има подобен горчив опит при доставките на хеликоптери „Кугар” и самолети „Спартан”.

– В кои посоки България може и трябва да търси по-добри условия? Кои са дребните „камъчета”, които, според поговорката, ако не бъдат забелязани, може да „обърнат колата” на сделката и в крайна сметка или сделката да се оскъпи, или самолетът да не ни донесе способностите, които сме очаквали?
– Във вашия въпрос се открояват много подвъпроси, но ще се опитам накратко да обобщя, че всичко зависи от подбора на специалистите и професионалистите в групата, участваща в преговорите. Да бъде напълно защитен националният ни интерес и правителството, и най-вече ръководството на Министерството на отбраната да са наясно какви финансови средства трябва да




бъдат отпускани ежегодно на Военновъздушните ни сили за да могат пълноценно да се използват изтребителите, а не да бъде закупена скъпа техника и после същата да стои на земята и да не се води подготовка на пилотите поради недостиг на финансови средства.

image

– Летели ли сте на F-16? Коя модификация? Какви са впечатленията ви от самолета?
– Имах възможност да направя два полета на F-16 по време на първото ни учение с американските ВВС в Граф Игнатиево и в американската база в Шпангдалем, Германия. И двата полета бяха на блок 40. След пилотаж, маневрен въздушен бой с претоварвания до 9 g, ми демонстрираха възможностите на системата „Снайпер” за нанасяне на удар по земна цел с високоточни оръжия.

– Какви са основните положителни качества на F-16, които го правят подходящ за българските ВВС? Какви са предимствата на самолета по отношение на различни полетни характеристики?
– Основното преимущество при приемането на въоръжение на F-16 е, че ще подобрим изключително много оперативната си съвместимост в НАТО и ще има възможност при необходимост за участие на българските ВВС в съвместни бойни действия под егидата на НАТО там, където е необходимо, след решение на българското правителство и българския парламент.

– Критиците на F-16 изтъкват поне два аргумента – че имал по-голям разход на гориво от „Грипен” и че трябвало да използва идеално изчистени писти заради ниско разположения въздухозаборник (под корпуса на машината), докато „Грипен” можел да каца дори на междуселски пътища. Каква е истината според Вас?
– И двата самолета F-16 и „Грипен” са прекрасни бойни самолети със своите предимства и недостатъци. Но политическото решение за начало на преговори с фирмата „Локхийд Мартин”, чийто продукт е самолет F-16 блок 70, е олицетворение на геополитическата ориентация на България.

– На какви други изтребители сте летели? Имате ли полети с „Грипен”? Какви са впечатленията Ви от този изтребител?
– През моята летателна кариера съм имал възможност да летя и на други западни самолети като F-15, F-18 Super Hornet, Hawk и „Грипен” по един полет и два полета на Евроизтребителя – „Тайфун”. „Грипен” също е много хубав и лек за управление изтребител.

– По какво се различават полетите с отделните видове изтребители? Можете ли да ги сравните примерно с „МиГ-29”?

– „МиГ-29” е изключително маневрен самолет и е много труден противник за останалите самолети при близък маневрен въздушен бой със страхотна тяговъоръженост. Проблемът на българските „МиГ-29” е, че от доставката им през 1989 г. и един болт не е монтиран, камо ли да говорим за някаква модернизация. Тоест – той е останал на нивото, в което е доставен.

– Ясно е, че всички съвременни изтребители имат своите достойнства, но решението за покупката ще е политическо. Какви са реалистичните срокове за сключването на договора?

– Реалистичните срокове зависят изцяло от преговорния екип. Да се надяваме на успех в тази изключително отговорна за България мисия на преговарящите.

– Убеден ли сте, че този път проектът за нов изтребител за ВВС (за който се говори от 20-ина години) ще бъде осъществен?

– Оптимист съм и се надявам най-сетне този нов многоцелеви изтребител да се влее в бойния строй на българските Военновъздушни сили.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    Гунев 11 фев 2019, 12:02
     
    5
     
    9

    Единственият човек , който брани ВВС винаги!!
    Нека има повече смели хора като него !!!!

  2. #2
    Българче 11 фев 2019, 18:48
     
    4
     
    1

    Браво и на Андрей Рангелов за интервюто. Мното добри въпроси... да качвате повече интервюта ,а също и вие да правите пан

  3. #3
    гтр 11 фев 2019, 20:15
     
    4
     
    2

    Монка, не ти е там местото бе човек

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker