Владимир Тошев: Ратифицираме сделката за F-16 до края на юли

Pan.bg 15 юни 2019 | 12:43 views (1183) commentaries(1)
img Източник:"Armymedia.bg'';Автор Росица Цонева

– Г-н Тошев, трите големи модернизационни проекта в армията вървят към осъществяването си. Вие за какво сте оптимист и за кое имате своите въпроси?

– Като заместник-председател на Комисията по отбрана в НС в професионално и в политическо отношение не се притеснявам за придобиването на изтребителя и на патрулния кораб. Става дума – като цел и като политика. А и двата проекта са във фаза, в която не могат да бъдат спрени или бламирани. Независимо какви настроения има в нашите опоненти. Ще се обоснова, но преди това за пореден път искам и чрез вашия вестник да обясня, че модернизационният проект за ВВС няма да струва 1,7 млрд. долара. Това е процедура, която Конгресът на САЩ гласува винаги при всички проекти, които сключва държавата с друга държава за доставка на въоръжение. И това е максималният таван, до който може във времето до 10 г. да се разпростре търговската ни дейност. Става дума не само за закупуване на самолети, ракети и оборудване, а и за обучение на персонала, за поддръжка. До ратификация от страна на парламента на документ по сделката, независимо как се нарича, почти сигурно очаквам да стигнем до края на юли. Ще гласуваме доставката на 8-те самолета, на оборудването, обучението, оборудването на пистите, на които изтребителите ще кацат, и доставката на съоръжения, които ще поддържат самолетите и извън обсега на пистите, от които излитат и кацат. Това ще е първоначалната доставка, която, според мен няма да надвишава 1,2 млрд. долара. С останалите 500 млн. долара при желание ще разполагаме като потенциал да вложим през следващите години да си доставим нова техника от 8 нови самолета като цяла ескадрила, без да се налага ново гласуване на Конгреса. А ако искаме Въоръжените ни сили да са напълно функционални, в частност ВВС, трябва да имаме пълна ескадрила по много причини. Следващите 8 самолета ще ни излязат много евтино, защото вече ще имаме голяма част от нещата – и подготвените летци, и тренажорите, и наземното оборудване. Практика е като добри партньори, не рискови, да ползваме и някои отстъпки. Това е и една от причините за искане за цялостно гарантиране на сделката във финансово отношение.

– Как конкретно ще се извърши такава сделка,




за която първоначално предвиждахме разсрочено изплащане?

– По нея няма да се вземат парите предварително, нито някой ще си строи завода с тях. С тази тема се спекулира много. А това означава да заложим тези 1,2 млрд. долара в независима външна банка, неконтролирана от двете страни по сделката – България и САЩ, както и извън тях. И да се изплаща по схемата, по която пристига доставката: фактуриране – изплащане, за да не се влияе осъществяването на сделката от вътрешнополитическите процеси в страните. Ние сега се намираме в благоприятен регионален политически момент, когато наоколо в региона продължава да се трупа напрежение. И на практика България се оказва остров на стабилност – не само икономическа, но и политическа, и социална. И това е важно за дългосрочните ни отношения, свързани със сделката. Реалните изпълнения и по корабната сделка освен тази за самолета се надявам до края на годината да тръгнат.

– Възможни ли са изненади по придобиването на изтребителя?
– Не може да има такива, защото това е доста голяма и скъпа сделка не само за нас, но и за американската страна. Както и да изглеждат 1,2 млрд. долара на фона на икономиката на САЩ, но сумата е значима и дава перспектива. Затова не очаквам обрат в сделката. А и не считам, че който и да е в правителството в момента ще рискува бъдещето на националната ни сигурност и на дългосрочните отношения на България с НАТО и САЩ. Освен това за сделката се говори като за такава на Министерството на отбраната. Няма такова нещо, това е сделка на правителството, на държавата България, в която много активно участват 4 министерства (МО, на икономиката, на финансите и външно) и водещо е МВнР. Сега, на етапа, когато става дума за техническите характеристики на сделката, военното има превес с експертизата си.

image

– А какъв договорен офсет по сделката за самолетите ще е успех за нас?
– Ще отговоря така: ние се борим за колкото може над 10% ангажираност на нашата икономика, а САЩ се спират засега на 10%. Икономическото сътрудничество означава, че като се направи доставката, една част от дейностите, възможни да се извършват и у нас, като обслужване, малки и средни ремонти, производство на някои елементи от оборудването в наши предприятия, ремонтиране, каквито възможности има пловдивската фирма към икономическото министерство, „Авионамс”, ще бъдат договорени. Идеята е в бъдеще, като заработи това сътрудничество, след 10-ина години самолетът, образно казано, да ни излезе без пари. Има добри примери в това отношение и в Полша, и в Чехия, и в Словакия. Надявам се да постигнем добри параметри в договора в това отношение. А специалисти за това се изграждат, ще дойдат и от чужбина при добро заплащане. Важна е ползата за България. У нас считаме, че Европа само трябва да ни дава, но не е престъпление специалисти от други европейски страни да работят у нас. Считам, че с покупката на самолета гарантираме сигурността на държавата за десетки години напред. Защото освен за чисто военните способности, които придобиваме и сме обещали да имаме при влизането в НАТО, а не сме придобили и наполовина, трябва да харчим и за въоръжение, техника и способности вече по 2% от БВП. Освен това средставата по сделката не включваме в годишния военен бюджет. Но да не се плашат поддръжниците на руската военна техника, защото новият самолет ще е на въоръжение реално след 4–5 г. и минимум от днес за десетина години, докато стане смяната и поемането от едната на другата техника, това време ще покрие реално живота на МиГ-овете. А новият самолет ще е най-трудният проект като пробив в модернизацията на армията ни, в която за 30 г. нищо генерално не е сменено и променено. Не става въпрос само за техника, а и за организация, за командване, за свръзки, за цялата структура. Така си обяснявам и съпротивата на някои мои колеги, с които съм работил години, които продължават да живеят с носталгия към минало време… И аз съм служил на руска техника, но когато съм бил лейтенант, а не полковник-пенсионер, години са оттогава.

– Как се развива проектът за патрулните кораби?

– И трите оферти, отворени вече, са много сериозни, добри са и се надявам до месец да бъдат оценени и класирани и да започне конкретната работа. Методиката, по която се оценяват офертите, е изключително сериозна, максимално обективна и зависи само от критериите, заложени много преди да се стигне до подаване на оферти. Колективът, който работи по оценяването, е голям и всичко е прозрачно и тясно за някакво лобиране. Имаме в тази сфера опит, защото в миналото, къде успешно, къде – неуспешно, сме купували съдове за Военноморския ни флот. А с белгийските фрегати ни канят да носим бойни дежурства. Повече ме притеснява проектът за модернизиране на Сухопътни войски с придобиване на бойна машина. Детайлите не са изкристализирали и като че ли няма достатъчно потенциал да се преодолее този дефицит на конкретика в проекта. Рамката, която е повече обща, от една страна, придава гъвкавост. От друга страна, най-много желаещи да се кооперират производители с нас или помежду си има за производство именно на бойната машина. Затова трябва да се възползваме и да определим параметрите на това, което искаме да придобием. Може някои генерали да ми се поразсърдят, но аз съм служил в СВ и не само заради този опит, казвам, че съм притеснен. Трябва по-бързо и по-конкретно да представим изискванията си за този проект. Постепенното осъществяване на проектите за патрулен кораб и за самолет ще остави назад Сухопътни войски. На шестомайския парад виждам „Оса-АКМ”, зенитно-ракетен комплекс, с който съм стрелял през 1984-та… И макар и много модерен и добър не само тогава (с него за около минута се свалят 8 самолета), той ли ще е и бъдещето ни? А системата „свой–чужд”, най-секретната част във всяка апаратура? Невъзможно е обаче да се смени тази система за опознаване с натовската. И двете са високо автоматизирани и гарантирани срещу човешки грешки. Но от един касетофон не може да се направи телевизор, от нещо 4–5 пъти по-старо като поколение няма как да се получи нещо ново. Такива намерения са обречени на неуспех, а дочух за тях. Затова след като се получи бойната машина и тръгне батальонната група, да се върви към модернизация надълбоко в СВ, но с подмяна на техниката и въоръжението, включително и на „Калашников”. Важно е унифицирането на доставките в системата.

image

– Как големите модернизационни проекти отварят врата и за по-малки?
– И сега вървят десетина малки модернизационни проекти в основните ВС. Сред тях са и за радарите. Да, всичко иска пари, но наистина, който не храни своя армия, храни чужда. Затова нека инвестираме в армията си, за да харчим после заплатите и пенсиите си в левове или евро…

– А възполваме ли се достатъчно от възможностите за участие в съвместните европейски модернизационни проекти в отбраната?

– Това е по-широк въпрос, който се отнася и до техника, и до пари, и до пренастройване на мощности. А предстои да се реши проблемът и в Европейския съюз. И това ще засегне системата за отбрана във всички страни членки. Мисли се за обща европейска армия, но в новото издание на Европейската комисия Европа ще стигне до виждането как САЩ могат да имат 2 танка, а ние 30, те – 3 самолета, а ние 15, е неприемливо. И че не може на 5 км от двете страни на италианско-френската граница да се произвеждат два различни типа въоръжение, а американците да произвеждат един. САЩ казват, че не могат да заплащат сигурността на Европа. Но президентът Тръмп е търговец и добър продавач. Защото НАТО в Европа е 15% от мощността на Алианса, останалата част е в други райони на света. А Тръмп отчита само това, което дава, не това, което взема… Но такива са реалностите, той има трибуна и го чува цял свят. Що се отнася до участието ни в европейските проекти, трябва да се пазарим, военната и икономическата ни дипломация трябва да са много активни. Не бива да живеем със самочувствието, че сме изостанали, че сме малки и бедни. Защото нашият военнопромишлен комплекс – и частният, и държавният, направо се задъхват от работа. Надявам се да преодолеем доста от комплексите на всякакво ниво, включително и това на „по-малкия брат”. Второ, да разберем, че личният интерес се защитава най-добре, когато защитаваш големия, държавния интерес. Когато държавата си пълни джобовете, си пълниш джоба и ти. А когато ти изпразваш държавен джоб, казал го е самият Вазов преди над сто години: ако искаш да станеш милионер за една година, на шестия месец увисваш на въжето. Да прочетат класика някои, за да не го изпитат на собствения си… врат.

– Ако приемем по-скъп проект за придобиването на самолет, застрашаваме ли увеличението на доходите на военнослужещите догодина?
– Категорично подчертавам и припомням, че средствата за модернизационните проекти нямат общо с военния бюджет, те са целеви средства на държавния. И откровено поздравявам Министерството на отбраната, и политическото, и професионалното ръководство, затова, че през тази година те постигнаха за първи път нещо, което мнозина министри са искали преди това правителство, но не са успявали. Говоря за златното сечение във военния бюджет от 20:20:60 – капиталови разходи, поддръжка и ремонт; учения и подготовка; за личен състав. Нека да си спомним, когато парите за личен състав надвишаваха 90%… Когато редникът си вземаше заплатата, а танкът не участваше в учение, защото не вървеше… Докато сега, за поредна година в бъдещия военен бюджет, с устойчивата тригодишна рамка, гарантирано на година военнослужещите ще получат средно отново 10-процентово увеличение. Приемам диференциацията, защото който яде от канчето таратор с пясък или боб със сняг, не бива да взема същото увеличение като този, който носи папки. Не съм против работата в кабинет, ял съм и от онзи таратор, и съм работил на бюро, но като оперативен офицер…

– Обърна ли се трендът в прием на хора в армията?

– Категорично! Тенденцията от миналата година, а и от началото на тази показва, че повече хора влизат, отколкото напускат армията. И причините са няколко. Напусналите през последните години, някои от тях, повечето – млади, аз познавам такива, съжаляват категорично. Защото от възможността за професионална реализация и за израстването си в кариерата в една стабилна институция, каквато е Българската армия, изведнъж изпадат в положение да се молят за работа като ДАИ–инспектори или в кол-центрове, дори да отварят вратата на младата шефка на банката… С тяхната квалификация! За съжаление, като правило процесът е необратим за този, който е подал рапорт за напускане и е свалил фуражката. Но ако отворим обратно вратата пред тях, трябва да внимаваме да не запушим системата. Друга причина за интереса към службата определено е компенсацията, която в системата получават редниците, сержантите, офицерите и генералите със социалния пакет. Той се разширява успоредно със заплащането – и за съпругите, и за обучението на децата, и за отдиха на семействата. Но този пакет е компенсация, не привилегия. Защото военнослужещите, които са на разположение по 24 часа в денонощието 365 дни в годината, нямат нито една привилегия, няма Кодекс на труда или синдикати. И се компенсират със социалния пакет, а който иска да го придобие, вратите на поделенията са отворени. Но при познания, възраст, здраве и кураж! Защото на терена си сам. Е, тогава ще имаш всичките „две шапки пари”, за които някои отвън злословят.

– Готов ли е парламентът да направи актуализация на държавния бюджет, ако сделката със самолета го наложи?
– Няма да се търси актуализация. А когато МС поиска разрешение от парламента, ще ратифицираме, ако се налага, документа за еднократно плащане на покупката на самолета чрез гаранционна вноска.

– Иначе вие пацифист ли сте, г-н Тошев?
– Няма военен, който да обича войната. Не съм участвал във война, но на полигоните съм бил. И това, което го дават по филмите със Сталоун и Шварценегер, няма нищо общо с действителността.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    На тоя 17 юни 2019, 09:05
     
    2
     
    0

    На тоя в бившето КСВ на Раковски му викаха Ебльото.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Advertisement

Login

Remember me on this device

Registration
eXTReMe Tracker