МО и президенството заедно срещу Велизар Шаламанов

Pan.bg 17 юни 2019 | 11:13 views (807) commentaries(1)
img Източник:"Otbrana.com"

В статия на сайта на „Демократична България“ бившият министър на отбраната Велизар Шаламанов посочва виновните за катастрофата преди една година с вертолет Ми-17, когато загинаха двама пилоти. Според него това са президентът, премиерът и министърът на отбраната. Веднага последваха реакции. Позиция на полк. Димитър Стоянов, главен секретар на президента: Никога не е късно да станеш за резил, пише във фейсбук полк. Димитър Стоянов, главен секретар на президента. Министърът на отбраната Красимир Каракачанов заяви: „Когато обаче имаш претенциите да си някой в обществено-политическия живот, допълва той, а разпостраняваш лъжи, то резилът е още по-голям. Времето на бездействието относно поддръжката на авиационната техника в Българската армия вече отмина. Както е известно има заделени средства до края на годината за ремонт на вертолетната авиация, включително и Ми-17. Правителството отдели и средства за възстановяване на летателната годност на самолетите Су-25 и за запазване на придобитите отбранителни способности в периода до придобиване на новия тип боен самолет и достигане до оперативна готовност за неговото използване.“

Предлагаме Ви трите позиции. Коментарът е Ваш.

Колко ни струва мълчанието?

Това пита в коментар, цитиран на сайта на "Демократична България" бившият служебен военен министър на отбраната в кабинета "Близнашки" - Велизар Шаламанов.

На 11.06. се навърши 1 година от катастрофата на единствения ни летящ вертолет Ми-17, прелитащ с националното знаме на военните паради и от тежката загуба на двамата летци.

Нека почиват в мир!

Вече една година от възложеното на Военна прокуратура досъдебно производство няма „ни вест, ни кост“. Никой вече не споменава за катастрофата, за причините, за летците, за виновните и за отговорните. Всичко беше „заметено под килима“ с цел да бъде забравено, а вината и отговорността – размити. Но семействата и близките на загиналите помнят! Ние, от Демократична България помним!

Няма да забравим и няма да мълчим, докато причините за катастрофата не бъдат назовани и отстранени. Настояваме отговорните за погубването на два човешки живота, на хора, обрекли съдбите си и тези на своите семействата в служба на Отечеството, да бъдат назовани! Искаме прокуратурата и съдът да посочат виновните и те да получат справедливи присъди, за да не даваме такива свидни жертви в бъдеще!

Има много основателни предположения за причините за катастрофата. Това не са метеорологичните условия (времето е




било хубаво), нито здравословното състояние на пилотите (чувствали са се добре, а и няма причина двамата, едновременно да се почувстват зле), нито сложността на изпълняваната задача (била е обикновена, рутинна задача, изпълнявана многократно от тези летци). Външна намеса в пилотирането също не е имало. Причината за този инцидент не е и единият от основните проблеми в нашата военна авиация – смъртоносно малкото полетни часове на военните ни пилоти за година, което ги прави не само опасни за себе си, но и за околните.

Най-вероятната причина в този случай е техническа повреда на опашния винт или на неговото задвижване, причинена от вътрешна „умора на материала“. Основната отговорност за тази повреда е неправилното поддържане на съветската летателна техника, в непълен обем от изискванията на производителя, удължаването на междуремонтния ресурс на „своя глава“, без съгласието на производителя. Извършваният контрол през това допълнително време е само външен – „по състояние“, без вътрешно-структурен анализ на материала и степента на неговата „умора“, който се прави, чрез сканиране при производителя.

Тази „руска рулетка“ в българската военна авиация продължава и в момента. Вече не се задава въпроса „дали“, а „кога“ и с „кой“.

Не е трудно да бъдат посочени и отговорните за тази катастрофа и смъртта на пилотите, както и за това състояние на бойната ни авиация.

Това са:

На първо място – Върховният главнокомандващ и бивш Командир на ВВС – Президентът Румен Радев.

Господин Върховен главнокомандващ,
В речта си на 6 май – Денят на българската армия, Вие казахте, че „сложността на съвременното военно дело и технологии изисква не само интензивен диалог между държавното и висшето военно ръководство, но и активна и принципна позиция на българския генералитет. Защото безмълвието днес може да струва скъпо на подчинените и на данъкоплатците утре“.

Това е лицемерие г-н Президент!

По какво се различава „безмълвието“ днес, от „безмълвието“ вчера, когато бяхте Командир на ВВС? Когато подадохте и след това оттеглихте оставката си и „безмълвието“ Ви стана оглушително?
Нали под Вашето командване на ВВС, под натиска на управляващите и с Вашето мълчаливо съгласие стана това двойно увеличаване на междуремонтния ресурс, в разрез с изискванията на производителя! Нали точно с Вашия подпис се пускаха на полети тези опасни самолети и вертолети и се практикуваше тази „руска рулетка“. Това обяснява защо мълчите и сега.

Следващите отговорни са Министър-председателят и Министърът на отбраната.

Господа,
Вие много добре знаете, че бюджета на ВВС и санкциите срещу фирми на руския военнопромишлен комплекс не позволява поддръжката на съветската авиационна техника, според изискванията на производителя, че полетните часове, които осигурявате на летците за една година са опасно малко и условията им на труд са „рискови“ за тях и за околните. И въпреки това не потърсихте надеждни форми със съюзниците за поддръжка или за прекратяване на полетите на опасната руска авиотехника и увеличихте средствата за полетните часове.

Другите отговорни са Началникът на отбраната, Командирът на ВВС и Командирът на авиобазата.

Господа командири,
Думите на Върховния главнокомандващ за „безмълвието на генералитета днес“ се отнасят за Вас. Вие много добре знаете, че тази поддръжка на съветската авиационна техника и полетните часове, които Вие осигурявате на подчинените Ви са смъртоносно опасни за тях. Но, въпреки това, от висотата на командирските си длъжности, удобно запазвате „безмълвие“ и двама Ваши колеги загинаха. Нямахте късмета на предишните командири и „руската рулетка улучи патрон“ точно по време на вашето командване.

Трябва ли да чакаме следващия „патрон“ и да продължаваме опасната поддръжка на съветската техника и ниската тренираност на военните летци с вашето „безмълвие“!

Г-н Върховен главнокомандващ, господа министри и командири,
Съдът ще реши кой е виновен и ще постанови справедливи присъди – един ден, когато ще имаме справедлив и бърз съдебен процес. Това е въпрос на съдебната система и нейната реформа. Днес обаче е Ваша отговорността, в името на нашите защитници на Отечеството, да посочите ясно причините за тази катастрофа и да информирате обществото за взетите мерки, така че това да не се повтаря, нашите ВВС да са осигурени с модерна техника, добра подготовка и силна мотивация за служба на България.

Ние, от Демократична България искаме от Вас публично да поемете своята командирска, политическа и човешка отговорност пред близките и семействата на загиналите летци, пред всички български граждани, дали Ви своето доверие и данъци да управлявате за тяхно добро.

Скъпи съотечественици,

Има много ясна алтернатива на този модел на управление в отбраната, която ви предложихме в Обществен договор за отбранителна политика до 2030 г. преди година – тя изисква фокус върху комплексно превъоръжаване на армията, участие в многонационални формирования и домакинстването им у нас, развитие на командири и специалисти в армията, които са интегрирани в НАТО не на думи, а чрез реален лидерски опит и водят армията ни напред в технологичния 21 век като част от НАТО и Европейската отбрана.

Ние няма да забравим и няма да мълчим!

***
Позиция на полк. Димитър Стоянов, главен секретар на президента: "Никога не е късно да станеш за резил", е казал българинът

Когато обаче имаш претенциите да си някой в обществено-политическия живот, а разпостраняваш лъжи, то резилът е още по-голям.
Поговорката важи с пълна сила за бившия заместник-министър на отбраната и бивш служебен министър на отбраната Велизар Шаламанов, позволил си днес в подписаната от него статия "Колко ни струва мълчанието" да изпише куп неистини.
В статията си, Шаламанов лансира тезата, че причината за катастрофата, реализирана преди една година с вертолет Ми-17 с рег. знак 417, е "техническа повреда на опашния винт или на неговото задвижване, причинена от вътрешна „умора на материала“".
Нека все пак да уточним, че г-н Шаламанов не е завършил авиационна специалност и никога не е обслужвал авиационна техника, т.е. не притежава необходимата квалификация за да прави такива заключения освен ако не си е поставил ясни цели като манипулирането на българското общество чрез разпостранение на явни неистини.
Според Шаламанов "Основната отговорност за тази повреда е неправилното поддържане на съветската летателна техника, в непълен обем от изискванията на производителя, удължаването на междуремонтния ресурс на „своя глава“, без съгласието на производителя. Извършваният контрол през това допълнително време е само външен – „по състояние“, без вътрешно-структурен анализ на материала и степента на неговата „умора“, който се прави, чрез сканиране при производителя."
Как е стигнал до тези умопомрачителни изводи, само Шаламанов си знае, но определено ако не покаже доказателствен материал са си чисти лъжи. Няма как да знае как е поддържана техниката без да анализира документите на вертолета.Нима Шаламанов познава регламента за обслужване на Ми-17, познава записите във формулярите на борд 417? Естествено, че няма познания, а и достъп до документацията на вертолета няма. Проблемът е, че техниката е съветска, демек е ненадежна, а тези които я обслужват са още по-малко благонадежни. Лъжа!
Втората лъжа е "удължаването на междуремонтния ресурс на своя глава". От къде господинът да знае, че ресурс се възстановява с ремонт на авиационната техника, а вертолет Ми-17 с рег. знак 417 е излязъл от ремонт през декември 2016 г. т.е. нямало е нужда да се удължава каквото и да е.
Трета лъжа: "вътрешната умора на материала" като причина за катастрофата. Да подскажана г-н Шаламанов, че няма вътрешна и външна умора на материала, а има само умора на материала. А дали тя е причина за катастрофата Шаламанов няма как да знае. Той не е и виждал нито редуктора, нито задвижващия вал, нито лопати на опашен винт .... и седейки зад клавиатурата реши, че това е умора на материала. По същият начин г-н Шаламанов, седейки зад компютъра, може да помогне на "Боинг" да разкрият причините за катастрофите с техните самолети. Несериозно е, глупаво е!
Четвърта лъжа: под ръководството на командира на ВВС ген.-майор Радев е удължен двойно междуремонтния ресурс. Само факти: вертолет Ми-17 с рег. знак 417 е ремонтиран в завод ТЕРЕМ "Летец" и предаден за експлоатация на ВВС през декември 2016г. Ген. Радев напусна редовете на ВВС в средата на август 2016. Тези факти не пречат на Шаламанов да манипулира.
В едно обаче подкрепям казаното от Шаламанов, а именно че съдът ще реши. Дано да реши и за тези, които най-безсрамно лъжат! А г-н Шаламанов "изрече" куп лъжи в статията си.
Недопустимо е да се правят опити безумните политически амбиции на някои господа да се реализират поругавайки паметта на загиналите ни колеги. Имайте поне малко уважение към тези, които вече не са сред нас!
А последният ред от статията на Шаламанов ще я перефразирам така: Ние няма да забравим и няма да мълчим, но ще лъжем!
Да напомня на Шаламанов за една аплодирана от него сделка за ремонт на двигатели в Полша. Защо не попита тогава дали има съгласие от производителя? Отговорът е един: конюнктура!
Целта на тази статия е и друга: 2,1 млрд. лв. без ДДС за новия изтребител с орязан пакет, без други екстри ...
Искрено се надявам изразената позиция да е лична, а не на политическата партия, чийто член е или на съюза, който председателствува!

***
Позиция на министъра на отбраната Красимир Каракачанов:Времето на бездействието за поддръжката на авиационната техника в Българската армия отмина

В изявление на „Демократична България“, изразена чрез г-н Велизар Шаламанов, се интерпретира темата с трагичния инцидент с вертолет Ми-17 отпреди повече от година и се повтарят познати политически клишета.
Тягостно е точно в деня на почит към починалите да ставаме свидетели на такива неуместни интерпретации, но заради доброто име на загиналите в инцидента пилоти и заради честта на мъжете в униформа, които с достойнство продължават да изпълняват своя воински дълг, съм длъжен да поясня следното:
1. „Демократична България“ в своята позиция говори за „опасна руска авиотехника“ и за „опасно малък брой на полетните часове“ за тренировъчни полети на летците. Това твърдение е добър пример за подмяна на причината и следствието. Истината е, че именно заради такъв тип дългогогодишно философстване и бездействие авиотехниката бе оставена без поддръжка и бяха драстично ограничени полетните часове. Така че няма как един проблем да се лекува с още повече от същата политическа причина, която е породила този проблем.
2. Въпросната коалиция смята, че трябва да се обърнем към съюзниците по въпроса за „опасната руска авиотехника“. Очевидно за тази политическа сила е неизвестна безспорната максима, че една техника е опасна най-вече тогава, когато не се поддържа. Полша например има една ескадрила Су-22 от 18 самолета и две ескадрили МиГ-29 с общо 30 самолета. Този факт по никакъв начин не пречи на Полша да разширява военно-техническото си сътрудничество със САЩ, включително с увеличаване на броя на американските вооеннослужеци на полска територия и с преговори за закупуване на изтребители Ф-35. Словакия пък само преди дни обяви предстоящото сключване на нов договор с Русия за обслужване и поддръжка на изтребителите МиГ-29 на страната на стойност 100 млн. евро за следващите поне 4 години.
Очевидно е, че има източноевропейски партньори от НАТО, които не страдат от натегачески политически комплекси.
3. Времето на бездействието относно поддръжката на авиационната техника в Българската армия вече отмина. Както е известно има заделени средства до края на годината за ремонт на вертолетната авиация, включително и Ми-17. Правителството отдели и средства за възстановяване на летателната годност на самолетите Су-25 и за запазване на придобитите отбранителни способности в периода до придобиване на новия тип боен самолет и достигане до оперативна готовност за неговото използване.
Може да се добави и увеличението на заплатите в системата на отбраната с по 10% в две поредни години, както и други положителни стъпки.

За мен като министър на отбраната и вицепремиер Българската армия е най-важна и е най-голямата ми грижа, докато за „Демократична България“ на първо място е да приветства гей-парадите и да се грижи за „правата на еднополовите двойки“.
Но самият факт, че улисани в многобройните си акции в подкрепа на гейовете, са намерили време да споменат и Българската армия – това е един наистина положителен факт.
В случай, че в бъдеще решат да покажат почит и към военнослужещите, напомням, че всяка година Денят на храбростта и празник на Българската армия винаги се пада на 6 май, Гергьовден.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Тоя изтърсак 17 юни 2019, 11:25
     
    15
     
    2

    Бивш комсомолски секретар от ВВВУ дава акъл! Бивше протеже на агент Дерменджиев дава акъл! Що се занимават с тоя изтърсак дето всяка сутрин като лейтенант закъсняваше за работа - не в бойно поделение....обачеее,а в института на 4-ти километър.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker