Полк. проф. Димитър Недялков: На 16 октомври българските ВВС поставят началото на въздушните войни

Pan.bg 24 окт 2019 | 03:45 views (365) commentaries(0)
img Focus
Полк. проф. Димитър Недялков: На 16 октомври българските ВВС поставят началото на въздушните войни
Полк. проф. Димитър Недялков – преподавател във Военната академия „Георги Стойков Раковски“, в интервю за предаването „За честта и славата на България“ Фокус“

Водещ: 16 октомври свързваме с първия боен полет на военната ни авиация в хода на Балканската война в реални бойни действия. Какво представлява този полет за световната летателна история?
Димитър Недялков: Това е изключително значим полет, защото той отваря историята на въздушните войни като такива и поставя началото на едно познание в областта на военното дело, което дотогава не е било изследвано в пълния мащаб на военните конфликти. Така че това е единият от огромните приноси на българското военно изкуство в световната военна история.
Водещ: Защо исторически приемаме, че това е първото използване на самолета като бойно средство? Знаем, че година по-рано имаме подобно използване на италиански самолет. Бихте ли разяснили разликата?
Димитър Недялков: Това всъщност е първо бойно използване над европейския театър на войната. Преди това италианците използват самолета като бойно средство. Но тук голямата разликата е, че говорим за щатно военно формирование, което още преди войната е заложено в структурата и състава на българската войска, тоест, на системата като такава. И другата голяма разлика е, че в противника, че при италианците основният противник, това са племена, които нямат на разположение подобни средства за противодействие, докато противникът на Българската армия е разполагал с авиационни средства, даже в началото на войната, и ако говорим конкретно за датата, броят на турските самолети е бил по-голям от тези в състава на българската авиация. Така че наистина, аз го споменах вече, става въпрос за времето на първата въздушна война в историята на човечеството. Другата разлика е, че в началото, когато италианците използват аероплана като бойно средство, всъщност, те са били доброволци, а не в щата на десантните сили, които са
Италианците са били в отряди, които са били налети в ситуация, която е била изключително кризисна за хода на операцията на италианската армия, тъй като тогава италианците за първи път, а и това е урокът от Неаполитанската война, са се убедили, че кавалерията вече не е способна да изпълнява своите функции на разузнавателно средство на бойното поле, и те в спешен порядък




са създали един, а след това и втори авиационни отряди, поканили са италиански офицери, които са се обучавали в аероклубовете, закупили са им самолети. И така са формирали и съответните отряди. Докато при нас, още в началото тази структура е била заложена и е имала своите мисии и задачи в хода на планираната Балканска война.
Водещ: Знаем, че оттук нататък след двете Балкански войни идва Първата световна война. Българската военна авиация е в подем. На какво се дължи той и как се развива авиацията ни, до момента на Ньойския диктат.
Димитър Недялков: До края на 1912 година България се превръща в една от водещите авиационни сили в света, тъй като след закупуването на голямо количество аероплани, заедно с пленените, заедно с тези на доброволците, в състава е имало 35 летателни апарата. Другият основен принос е, че в хода на бойните действия всъщност ние учим света как да използва в крупномащабни военни конфликти. И това обяснява и факта, че огромната част от експертите, които са наблюдавали бойните действия, са били на нашия фронт и основно на летище „Мустафа паша“. След Междусъюзническата война, в която всъщност България използва също и авиацията си, следва един критичен период, той е обясним в следствие на начина, по който завършват Балканските войни. В хода на Първата световна война, за да решават задачите си нашите авиатори развиват системата и особено е заслугата на подполковник Васил Златаров в това отношение, но и на останалите авиатори, които си изпълняват мисиите и задачите. Да кажем, че в хода на Първата световна война ние придобиваме над 100 авиационни системи от различен клас. Но най-забележителното е, че още в хода на войната през 1917 година се оформя една стратегия, тя е и на българската държава, не само на българската войска, която може би е валидна и сега за времето, в което живеем, че най-добре е ние да си правим летателните апарати, тоест, да си правим самолетите в България. И това усилие е направено пак през 1917 година, когато е закупено от Германия оборудването на аеропланната работилница и е създадена на практика една наистина действаща аеропланна работилница, която е имала за задача в начало да ремонтира получените самолети, а след това да започва и да произвежда такива. За съжаление, войната, Първата световна завършва отново с национална катастрофа, но тази идея, макар и със закъснение е осъществена през 1925 година пак на базата на това укрито от окупаторите имущество, което ние успяваме да съхраним в хода на тяхното присъствие в началото на 20-ге години на миналия век.
Водещ: Големи са предизвикателствата пред военната ни авиация през годните. Сега също имаме едно такова предизвикателство – превъоръжаването. Наскоро сключихме сделка за закупуването на изтребители Ф-16. Как виждате бъдещето на армията ни? Ще успеят ли пилотите ни бързо да се приучат на тези нови самолети, когато пристигнат?
Димитър Недялков: Аз съм летял на Ф-16, а сега и този, който предстои да постъпи на въоръжение, той е с много модерно оборудване, 5-то поколение – говоря за прицелно навигационния комплекс и част от въоръжението на самолета. Това е друга философия, която ние трябва да усвоим, за да можем да си изпълняваме мисиите и задачите в национален и съюзен формат. Това трябва да се случи в България. Така че перспективата за младите колеги е тази, те трябва да го направят това нещо, защото не е тайна, че авиацията, военната авиация в съвременните системи за сигурност е ключов фактор, който трябва да бъде развиван и да бъде модернизиран, като се следват и възможностите на бързоразвиващите се технологии в света, което е предизвикателство за поколението, което е след нас.
Водещ: Да, така е. Дано се справят с усвояването на новите самолети.
Димитър Недялков: Ще се справят. Те са умни момчета, така че това е нещо, което им предстои. И това е за всеки един военен пилот, това е и смисълът от професионалната реализация. Това е един шанс, тъй като съвременните самолети обикновено служат 40 и повече години, така че да имаш шанса да се качиш на нов самолет е страхотно, страхотно нещо. Имал съм шанса да го преживея, и това, което мога да кажа, е: На добър час! Така че това е добро, което се случва.
Водещ: Така е. Хубави думи като завършек на нашия разговор. още повече и успех им пожелаваме на бойния празник на военната ни авиация, която има и голяма история. надяваме се и на нейното сериозно бъдеще оттук нататък.

Евелина БРАНИМИРОВА

© 2019 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!
Всички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker