Какво е „Пето поколение”?

Pan.bg 12 мар 2010 | 12:57 views (7208) commentaries(1)
img Виктор Петров, сп."Клуб КРИЛЕ"

Всяка страна, произвеждаща сложна бойна техника, има строго подредена класификация на тази техника. Но да видим как стоят нещата в Русия - в страна със силни традиции във военното дело. В страна, в която доскоро правителството не считаше за целесъобразно да се занимава сериозно със защитата й, в страна мъчително опитваща се да възвърне изгубените си позиции на международната сцена. Какво значи това ?

Класификация на летателните апарати
Поколение - това е семейството летателни апарати (ЛА) от даден тип или няколко семейства еднотипни ЛА, създадени на единна научно- техническа основа. Семейството се състои от модификациите на базовия ЛА. Пътят на модификациите се явява най-ефективният и рационален подход за развитие на ЛА, за увеличаване на бойните възможности и разширяване областта на решаваните бойни задачи. Например базовият самолет МиГ-23 е основа на семейството фронтови изтребители прехващачи и фронтови изтребители бомбардировачи. Основната причина, стимулираща развитието на самолетите, е динамиката на развитие на военната мисъл - от възгледите на държавата за военната политика, до методите и способите на въоръжената борба.
image
Как руснаците подреждат произвежданите от тях в миналото и в настоящето самолети и авиационни комплекси?
Самолетите МиГ-9/15/17/19 са ЛА от първо поколение. Семействата на МиГ-21 и Як-28 са от второ поколение. Изтребителите МиГ-23, Су-17 са от трето, а МиГ-29 и Су-27 - от четвърто поколение.
Трябва да уточним, че тази класификация е приета от руската страна и отразява възгледите на експертите й. Преходът от едно поколение към друго е революционно събитие, като предпоставка за това е смяната на идеологията във военната авиация, създаване на нова научно-техническа база, изчерпване на еволюционния път за развитие на семейството ЛА. Това винаги е било голям шок за промишлеността, защото в момента на появата на принципно нов боен ЛА, все още се работи по модернизацията на съществуващата техника. И в един момент всичко това трябва да се прекрати и усилията да се пренасочат към новата техника. Но естествено авиационния комплекс от ново поколение не се появява на празно място. Той реализира в себе си всички технологични и технически „новости”, създадени и проверени в процеса на многочислените доработки и изпитания на техниката от текущото поколение.

image


Тенденции в развитието
За да




разберем какво представлява бойният самолет от пето поколение е необходим ретроспективен анализ на развитието на фронтовата авиация. Обработката на статистическата информация показва, че само за половин век е извършен еволюционен преход от обект към система. Ще отбележим, че преходът от първо към пето поколение се съпровожда със значително намаляване на количеството самолети, формиращи свое семейство или поколение от бойни самолети.

image

Увеличаването на масата е обусловено от: увеличаване на полезния товар; увеличаване на максималната скорост на полета; увеличение на експлоатационните претоварвания; увеличаване на масата на бордовото оборудване.
Ръстът на стойностите на относителното натоварване на крилото Руд и последващата му стабилизация е обусловен от постиженията в аеродинамиката. При самолетите от пето поколение даже ще се наблюдава понижение на Руд до 300-320 kg/m2. Не малка роля за това ще играе възможността за управление на вектора на тягата в полет.
Развитието на идеологията на бойния самолет се изразява в изменението на съотношението между Руд и излетната тяговъоръженост Вижда се, че развитието върви по пътя на увеличаване на тяговъоръжеността на ЛА и снижаване на Руд. Очевидно е, че ръстът на излетната тяговъоръженост в съчетание с понижаване на Руд осигурява високи маневрени характеристики на ЛА и съкращава разбега и пробега. Към всичко това трябва да се добави качествения ръст на параметрите на авиационните средства за поражение. Далечината за пуск на ракетите е нарастнала от 5 до 120 km (в някои случаи и до 200 km). Увеличена е далечина на откриване на въздушни цели с бордовия радар - от 15 km за самолетите от първо поколение, до 200 km - за пето поколение. Двигателите от ново поколение са с цифрови системи за контрол, температурата е над 20000 K в камерите, а съотношението на масата на двигателя към тягата 0,08.

Таблица 1
Обобщен портрет на бойния самолет
от пето поколение
Нормална излетна маса, t 20-25
Композитни материали в конструкцията, % 35-40
Титанови сплави в конструкцията, % 20-25
Алуминиеви сплави в конструкцията, % 40-45
Излетна тяговъоръженост 1,2-1,4
Натоварване на крилото, kg/m2 290-330
Максимална маса на полезния товар, t 7-9
Относителна маса на средствата за повишаване на жизнеустойчивостта, % 4-6
ЕОП без външни окачвания, m2 0,1-0,2
Далечина на откриване на въздушна цел с ЕОП 3 m2, km 200-250
Vmax, km/h 2300
Vmax със свръхзвукова скорост, km 1800-2000
Максимален таван, km 18-20
Максимално претоварване при установения вираж 7,5-8,2
Свръхзвуков крейсерски режим на полета М=1,1-1,4
Максимална скороподемност , m/s 350-400
Активно управление на вектора на тягата да
Реверс на тягата да
Вътрешен отсек за въоръжение да
Оръдейна установка да
Бордови комплекс Цифров, интегриран в единна структура, с отворена архитектура
Среден период на отказ , h 50
Способи за понижаване на ЕОП - оптимизиране на външните повърхности, използване на поглъщащи покрития и материали, намаляване броя на експлоатационните люкове, екраниране на „светещите” обекти в конструкцията, взимане на мерки за намаляване на акустичната забележимост.

Цена на бойния самолет
Цената на бойния самолет отразява разходите за неговото създаване и икономическото натоварване, което ще носи държавата при експлоатация на разработения самолет. Тъй като пилотираната авиация предполага непрекъсната летателна подготовка, т. е. разход на технически ресурс на авиационната техника, то в разходите ще включва и попълване на загубите на парка на ЛА заради аварии, катастрофи и изчерпване на ресурса на техниката.
Усложняването на конструкцията, използването на скъпоструващи материали и разширяване на функциите на ЛА довежда до прогресивен ръст на цената на авиационната техника. Ясно е, че разходите за покупката на един самолет включват освен цената на самия самолет, но и цената на комплекта въоръжение (периодически обновяван, също с непрекъснато растяща цена), плюс цената на комплекта резервни части и оборудване, плюс обучението на летателния състав.
Бойният самолет е относително ниско ресурсно изделие, тъй като се създава за решаване на конкретни бойни задачи във военно време и с разчет да има възможност за оцеляване при водене на бойни действия на високо ниво. Тук се проявява парадоксът, присъщ само на военната техника. Тя трябва да има достатъчен ресурс, за да се намали честотата на обновяване на парка, заради изработване на ресурса в процеса на бойна подготовка в мирно време и в същото време наличието на голям ресурс няма смисъл, тъй като:
- във военно време този ресурс никога не се изразходва (и значително превишава равнището на оцеляване);
- и в мирно време техниката морално остарява.
Надеждата е, че при самолетите от пето поколение този парадокс ще бъде решен, ако не напълно то на приемливо ниво.
Ако приемем, че експлоатацията на авиационната техника е идеалната, т.е. безаварийна и без участие на летателния състав в бойни действия, то можем да се убедим, че цената на един летателен час расте доста интензивно. В пълната цена на един летателен час влизат освен преките разходи (използваното гориво и консумативи, електроенергия, заплатата на летеца и т. н.), то и част от цената на самолета, еквивалентна на разхода на назначения ресурс за полет с продължителност един час. Част от цената на ЛА, отразяваща разхода на ресурс (т. е. снижаване на ценността на самолета), не се изразходва в празното пространство, а се пренася върху летеца. Пилотът изразходвайки ресурса на техниката, увеличава равнището на своята подготовка и квалификация. Следователно тази част от ресурса на авиационната техника, която не е изразходвана за летателна подготовка (самолетът не е летял, а се е намирал на съхранение) трябва да се разглежда като пряка икономическа загуба.
Изводът, който се налага е, че бойната машина от пето поколение трябва да превъзхожда тези от четвърто във всички области на приложение, по тактико-технически характеристики и експлоатационна надеждност - цялостна и на отделните системи. Вниманието на летеца трябва да е съсредоточено върху изпълнението на конкретната задача и да не бъде отвличано с второстепенни задължения. Авиационният комплекс трябва да може да изпълни всяка поставена задача за минимално време, с минимално преоборудване. Мечтата за универсален боен самолет не е умряла, дали това ще се осъществи с пето поколение ще покаже само времето.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    georgi2811 16 фев 2012, 10:44
     
    0
     
    0

    mnoo sa gotini

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker