13 китайски художници в Националната галерия у нас

Pan.bg 15 окт 2018 | 10:19 views (126) commentaries(0)
img Източник:"Armymedia.bg'';АВТОР ЛЪЧЕЗАР ЛОЗАНОВ

image
заместник-директорът на галерията Николай Ущавалийски откри изложбата

Хилядолетната култура на Китай присъства у нас с внушителна изложба на съвременното изкуство, експонирана в Националната художествена галерия (НХГ) под наслов „История и действителност”. Организирана е от галерията и Китайския културен център у нас по повод на националния празник на Китай – 1 октомври, обявен за Ден на провъзгласяването на Републиката през 1949 г.
Показани са 13 известни и активни млади художници с изграден индивидуален стил. Те съчетават изразни средства на живописта, графиката, инсталацията и обекта. Разкриват своите размишления върху историческата традиция, върху настоящата ситуация в Китай и в света. Те са от различни провинции в Китай и различни институции – училища по изкуства, университети, творчески организации. Темата е продиктувана от големите промени, започнали в китайското общество от началото на ХХ век – еволюцията от бедност и слабост към просперитет и сила. Следвайки ги, китайското изкуство се развива по пътя на устойчивостта, етническото и културното самочувствие. Отварянето на страната към света, трудностите и реформите са невралгичните търсения на китайските художници. Така се формира уникалният китайски стил, с който те се превърнаха в незаобиколим фактор на международната художествена сцена.

На откриването заместник-директорът на галерията Николай Ущавалийски припомни за нееднократните срещи между българското и китайското изобразително изкуство през последните години. В София имаше не само големи представителни експозиции, но и индивидуални изложби на китайски художници. Отмина времето, когато интересът към тях беше предимно за това, че са различни. От десетилетия те са равностойни граждани на световната художествена сцена, а някои техни произведения поставят рекорди в световните аукциони на изкуствата. Експозицията илюстрира съчетаната употреба на традиционните средства, пътя към технологиите и материала, към философския смисъл на артистичния жест, към безкрайната дълбочина в светоусещането за света и космоса. Изследва личната скала за ценностите и екзистенциалната драма в човешкото в условията на съвременното общество.

image
Къде отлитаме Йен Пин
„Тръгвай! Къде отиваме?”, худ. Йен Пин, маслени бои върху платно, 180Х200 см Картините на Йен Пин са своеобразни отгласи на личния ѝ живот.

Културният обмен е цивилизационно разпознаване

Директорът на ККЦ в София Ту Сюесон благодари за конструктивното сътрудничество с експертите на НХГ и разказа за дейността на центъра. Подчерта, че приятелските отношения между Китай и България имат дълга история – обмен в областта на търговията и инвестициите, на туризма и в културната област, а връзките стават все по-интензивни. Различията между традициите, навиците, личностните предпочитания са големи. „Затова обменът на изкуство е важен за нас – чрез него се осъществява взаимно цивилизационно разпознаване. Той сближава народите. Различните форми на изразяване, на възхищение пред красивото, са път към постигане на по-високи форми на душевност, завърши изказването си Ту Сюесон.

Кураторът на изложбата Джао Ли подчерта и други страни в обмена на изкуство между Китай и България – преподаватели от нашата Художествена академия са посетили през това лято китайската Националната академия за изящни изкуства. В резултат предстои съвместна изложба в Националната художествена академия у нас.

– Зад всяка картина в експозицията се крие история и се надявам тази история да впечатли българската публика, да я трогне. В изложбените зали ще намерите каталог, който ще стимулира съвместния ни диалог. Надявам се изложбата да стане прозорец, платформа, за да бъде по-добре разбрано странното изкуство на Китай. В България забелязах изключително интересни, впечатляващи български художници и артисти. Аз самият като артист и художник съм провокиран от новите неща, които мога да науча от тях. Искам да се докосна до различната чувствителност на българското изкуство.


image
Рондо от Пан Маоскун

Пан Маокун влага собствени елементи в картини, които са реплики от големи европейски майстори. Но неговият почерк е индивидуален – в „Рондо” изобразява себе си, редом със собствената си дъщеря.
В „Богинята с очилата” е изобразил лице на момиче – според него това е начинът, по който вижда съвременните момичета – те обичат да учат, част от тях принадлежат към т. нар. интелектуален елит в Китай.


Китайските художници се опитват да се докоснат до повече явления от света и в България така, че да бъдат разпознати като близки до европейския начен на мислене и въобразяване. „Изложбата ни е предимно от картини, не е толкова разнообразна, колкото би могла да бъде. В Китай съществуват и много съвременни форми на изкуство, които включват инсталации, творби от текстил, и изразяват тенденции с богати хоризонти. Това е само началото, ако тя остави добри впечатления, ще отвори нови врати към сближаване с китайското изкуство”, завърши кураторът Ли.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker