Относно катастрофата на Ми-4М през 1966 г.

Pan.bg 12 ное 2009 | 18:59 views (4592) commentaries(0)
img Книгата „В полет” на военния летец полковник от резерва Асен Стефанов се появява след неговата 40 годишна офицерска служба в армията и на 18-ата година откакто е в пенсия. От тази дистанция той рекапитулира в спомени, стихове и очерци значимите събития в личния си и професионален път.

image

През пролетта на 1950 г. подпоручикът е командир на самолет в леката нощна разузнавателна авиация. Много скоро е преведен на служба в бомбардировъчната минноторпедна авиация в Балчик, където усвоява FW-58 (Гълъб), FW-189 (Циклоп) и Ту-2. След две години в транспортния полк – Враждебна, от 1957 г. се „преквалифицира” във вертолетчик, като става „военен пилот – втори клас”, а част от службата му – в началото на 60-те години, е в наскоро сформираната морска противолодъчна вертолетна ескадрила. След това в Министерството на отбраната достига до началник на отдел „ВУЗ”.

image

Според автора „Чайка” е най-хубавото летище в България, а няколкото години в морската авиация са му оставили спомени за изграждането на ескадрилата, за обучението на летците, за най-различни епизоди във въздуха и над морето, за спасителни действия, премеждия и приятелства. Половин дузина очерци са посветени на колеги именно от варненската ескадрила. По обясними причини централен сред тях се оказва този, озаглавен „Дамян”, и посветен на загиналия командир на ескадрилата.
Както е известно на 21 януари 1966 г. при катастрофа с вертолет Ми-4М Варненското езеро поглъща авиационния елит на ВМС – подполковник Дамян Алексиев – командир, майор Николай Василев – началник-щаб, и майор Петър Пенков – щурман на ескадрилата. На централно място в нейния район на 8 август 2001 г., тогавашният началник на ГЩ на БА генерал Михо Михов открива паметник на загиналите при изпълнение на служебния си дълг авиатори. В книгата на полковник от резерва Асен Стефанов обаче има точно 20 реда, които си струва да бъдат представени без коментар и в оригинал:
„Дамян пое ескадрилата. След две години загина трагично. „Философите” измислиха 101 причини за катастрофата – от ниското ниво на техниката на пилотиране на Николай Василев, до удрянето на една от лопатите на опашното витло в опашната греда. Причината е само една – грубо нарушение на правилата за летене с вертолет Ми-4М. На този




тип вертолети не се разрешава да летят при вятър 18 м/с, а е взето решение за летене. Трудно можех да повярвам, че Дамян е взел такова погрешно решение.
Истината излезе през 1967 г. – една година след катастрофата, когато бях на летателен стаж в „Чайка”, с тогавашния командир Атанас Вълков водехме продължителни разговори – от носталгични спомени за първите години от създаването на ескадрилата до бъдещите й задачи. Разбира се, най-подробно, картинно, бих казал, ми разказа за катастрофата. Той излетял пръв от Балчик, за да ръководи кацането на останалите екипажи в „Чайка”. И е видял всичко. Погледна ме тъжно и каза: „А ние с него бяхме решили да не излитаме, докато не се пооправи времето, но натискът отвисоко да се приберем беше голям.” Млъкна и не пожела повече да говорим. Така и не можах да разбера кой, защо и как е оказал този натиск. Разбрах обаче, че Дамян е бил взел правилно решение, но го променил... Под натиск!”.

Валентин Любомиров
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker