Български бойни кораби ще строим в светлото бъдеще

Pan.bg 02 юли 2011 | 15:32 views (4017) commentaries(0)
img Пламен Минасов
Морски свят, април, 2006


Преди години бившият чешки президент Вацлав Хавел беше казал, че раздържавяването представлява насилствено отнемане на собственост от бюрокрацията. Като че ли думите му са показателни и днес за нашия военнопромишлен комплекс. Поставен в тежък икономически нокдаун през последните 16 години, полуразграбен и “обезкръвен” от липса на висококачествени специалисти, бързо изместен от някогашните печеливши пазари, днес очаква своята поредна реанимация. От държавата. Това показва неколкочасовата визита на военния министър Веселин Близнаков в завод “Терем” ЕАД – клон Варна, на 27 март т. г. От думите му пред медиите стана ясно, че предстои отново мащабно раздържавяване, но не приватизация в отрасъла. За пореден път се говори за навлизането на така жадуваните свежи пари. Но казаното през годините от висши държавни чиновници по темата излиза, че е било бутафория, защото думите отлитаха, а отрасълът тънеше в разграбване. Излиза, че и тук държавата не знае какво да прави с една от някогашните си “златни кокошки” в икономиката.
Името на кораборемонтния завод “Флотски арсенал” край Варна се спрягаше преди време с голяма доза увереност, че е на крачка от раздържавяване чрез навлизане на капитали от фирма “Люрсен”. В последния момент германците се отдръпнаха от сделката, защото нямаха гаранция от държавата, че заводът след време няма отново да се национализира. После дойде френската “Армарис”, която щеше да строи четири корвети от тип “Стелт” за българските ВМС. Дори варненският “Флотски арсенал” беше спряган за подизпълнител. Договорът сигурно вече е хванал прах в нечие чиновническо чекмедже. Министър Близнаков асно формулира липсата на средства, с които държавата може да си позволи този лукс: “Корабостроителната програма за българските ВМС се отлага за 2008-2009 г., тъй като са тях са нужни над 1,2 –1,3 млрд. лева.”
“Флотски арсенал” успя финансово да се стабилизира едва в края на миналата година. Тежкото състояние, в което беше изпаднал, заедно с останалите заводи от отрасъла, варненският “Терем” преодоля ден преди Коледа. Според управителя на фирмата Георги Стойков, последните години бяха доста тежки. Натрупаните дългове надхвърляха 2 млн. лв. към доставчици на суровини, услуги и материали, но с помощта на държавата варненският кораборемонтен завод беше стабилизиран, единствен от 8-те фирми в бранша.




До 1998 г. заводът извършва кораборемонтна дейност само на военни кораби, но и намаляването на средствата, отделяни за ВМС за ремоНтни нужди и общият спад на заплатите на работниците принудиха ръководството да премине и към ремонт на граждански кораби. Новата производствена дейност изискваше подобряване на и въвеждане на нов тип технологична подготовка за работа. Според Георги Стойков, това до голяма степен помогна фирмата бавно да се изправи от тежката стагнация. Резултатите от първото тримесечие на тази година ще го потвърдят. Сега в завода има 10 кораба на ремонт от Дания, Украйна, Холандия. Ремонтират се и наши военни кораби, сред които е подводница “Слава”. Специалистите уверяват, че заводът има технологичната възможност и за изграждане на големи метални конструкции и нестандартни платформи, което го прави уникален по своите технологични възможности.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker