ФОТООКО: Да си спомним за 26 РАП "Добрич"

Pan.bg 19 апр 2012 | 21:40 views (14159) commentaries(7)
img СНИМКИТЕ СА ОТ ГРУПАТА НА АВИОБАЗАТА ВЪВ ФЕЙСБУК: http://www.facebook.com/groups/130467480341462/
Благодаря на всички, които качиха своите архивни кадри там! Поздрави от списание КРИЛЕ.


Създадена е през 1994 г. на основата на 26-и рап и осигуряващите го тилови и свързочни поделения от 10-и САК- Пловдив.
26-и отделен разузнавателен полк се формира през март 1951 г. на летище Граф Игнатиево на базата на 5-ти авиационен бомбардировъчен полк, участвал до декември 1944 г. във войната. Въоръжението се състои от самолети: Do 17 M “Ураган”, Ьвиа В-71”Жерав”, Фоке Вулф FW 58B “Гълъб” и Физелер Щорх”Дрозд”. От май до септември с.г. полкът се пребазира на летище Крумово, след което е прехвърлен на летище Горна Оряховица.
В края на септември 1955 г. 26-и рап е пребазиран с целия си личен състав на постоянното летище Толбухин(Добрич) но без авиационна техника. Полкът наследява самолетите Ту-2 и Ил 28 от разформированата 3-та бомбардировъчна дивизия Балчик.
През 1959 и 1960 г. една от ескадрилите се превъоръжава с Миг 15 бис, а през 1961 г. са получени допълнително Ил 28 Р. МиГ 17 влизат на въоръжение в 26-и рап през 1963 г. През 1961 г. авиополкът е включен в състава на новосформирания 10-и САК – Пловдив. През 1968 г. група летци преминава курс за приучване на МиГ 21 и започва експлоатацията на МиГ 21 Ф-13, а по късно и на МиГ 21 Р. През 1981 г. МиГ 17 във 2-ра рае МиГ 17 заменя МиГ 15 бис.
През пролета на 1982 г. се провежда приучване на инженерно-технически състав на самолет МиГ 25 в учебен център Краснодар, СССР. В началото на ноември с.г. пристигат едно звено МиГ 25 РБ и един учебно-боен МиГ 25 У. В състава на новосформираното звено самолетите се експлоатират до 1992 г., когато са заменени за изтребители МиГ 23 млд втора ръка.
През 1984 г. в 26-рап млиза на въоръжение Су 22 М4(с учебно боен Су 22 М3)-най модерният разузнавателно –ударен самолет във ВВС, като заменят Миг 17 и УМиГ 15.
През 1990-1991 г. 2-ра ескадрила на полка се превъоръжава с МиГ 21 МФ-13 броя, получени от разформирования 21 иап.
През 1994 г. авиополкът преминава към базова структура и като 26-а разузнавателна авиобаза (раб) е включен в състава на 10-и САК. От 1995 г.




в щата на авиобазата са включени учебно-бойните самолети L-39ZA. През 1996 г. авиобазата преминава на подчинение на новосформирания КТА.
През 1998 г. на летище Добрич са прехвърлени МиГ 21 бис и МиГ 21у от разформированата 6-а иаб и е сформирана 3-та изтребителна ескадрила към 26-а раб.
Съгласно “План 2004” през 2001 г. авиобазата прекрати своето активно съществуване.

И още:


26 авиобаза е наследник на 5 авиационен бомбърдировъчен полк. Полкът от 12.09.1944 г. до 26.12.1944 година е базиран на летище ВРАЖДЕБНА и взема активно участие в първата фаза на Отечествената война. Въоръжен със самолети “Ураган” – 15 бр., “Жерав” – 10 броя, “Дрост” – 1 брой и “Гълъб” – 1 бр. изпълняват 365 бойни полета и хвърля 190 бомби. След 26.12.1944 година полкът е пребазиран на летище ГРАФ ИГНАТИЕВО. Със строго секретно писмо от особена важност на Началника на ГЩ № 1-А-3014/30.03.1951 г. на базата на бившия 5-ти авиационен бомбардировъчен полк, считано от 01.04.1951 година е сформиран 26 отделен разузнавателен авиационен полк с командир поручик (генерал от запаса) Йордан Йорданов Стефанов.
От м.май до края на м.септември поделението е базирано на летище КРУМОВО, а от 02.10.1951 година до 23.09.1955 година разузнавателния полк е дислоциран на летище ГОРНА ОРЯХОВИЦА.
С Указ № 298 на Народното събрание на 26.08.1953 година на полка е връчено бойно знаме.
На 23.09.1955 година в изпълнение на МЗ № 00194 полкът е пребазиран на летище Толбухин с целия си състав, но без авиационна техника. Самолетите Ту-2 и Ил-28 са предоставени от разформированата на 13.04.1955 година трета бомбардировъчна дивизия, базирана на летище БАЛЧИК.
От 1959 година до 1960 година летците КИРИЛ СТОЯНОВ и ЯНАКИ ЯНАКИЕВ прелитат с първите самолети МиГ-15, с които по-късно е въоръжена една ескадрила.
През 1961 година постъпва на въоръжение и самолет Ил-28Р. През 1963 година майор Димитър Глушков прелита на летище ДОБРИЧ с първия самолет МиГ-17.
Група летци, под ръководството на майор ГЛУШКОВ преминават през 1968 година курс за приучване на самолет МиГ-21. Първият полет с този самолет е осъществен от майор ГЛУШКОВ.
През 1981 година втора авиоескадрила се превъоръжава от самолет МиГ-15 със самолет МиГ-17.
През 1982 година поделението с целия личен състав и авиационна техника участва в учението “ЩИТ-82”.
На 03.11.1982 година пристигат първите самолети МиГ-25. На 02.12.1982 година е първия полет на български летец с този тип самолети – полковник ВЛАЮ ГЕНОВ, а техник на самолета е лейтенант ПЕНЕВ. Сформирано е звено от четири самолета МиГ-25, с които се извършват полети до 1992 година. От 29.02.1984 година до 01.06.1984 година летци и техници изучават и успешно преминават курс за приучване на самолет Су-22М4 на летище КРАСНОДАР. Първият самостоятелен полет с пилоти – полковник ФОТЕВ и майор Щетинин се провежда на 18.09.1984 година.
Със Заповед на Министъра на отбраната на Р.БЪЛГАРИЯ на 01.09.1994 година е сформирана 26 авиационна база на основата на 26 разузнавателен полк и дислоцираните на летище ДОБРИЧ – тилов и свързочен батальон и радиолокационен пост.
От 1995 година е на въоръжение и самолет Л-39, а на 01.09.1998 година са пребазирани самолети МиГ-21бис от редуцираната 6 авиобаза БАЛЧИК.
Командири на 26 авиополк:
1. Генерал-майор Йордан Йорданов Стефанов – 1951 година.
2. Майор Йордан Върбанов Песаров – 1952-1955 година.
3. Генерал-майор Щерьо Александров Щерев – от 1955 до 1958 година.
4. Полковник Георги Иванов Стоев – от 1958 до 1959 година.
5. Полковник Серафим Митев Колчев – от 1959 до 1966 година.
6. Полковник Дельо Иванов Колев – от 1966 до 1968 година.
7. Полковник Христо Иванов Костадинов – от 1968 до 1971 година.
8. Полковник Тодор Маринов Плачков – от 1971 до 1974 година.
9. Полковник Христо Димитров Костов – от 1974 до 1978 година.
10. Полковник Влаю Христов Генов – от 1978 до 1981 година.
11. Полковник Димитър Петров Фотев – от 1981 до 1985 година.
12. Генерал-майор Иван Николов Парапунов – от 1985 до 1987 година.
13. Полковник Марин Стоянов Христов – от 1987 до 1990 година.
14. Подполковник Руси Вълчев Русев – от 1990 до 1993 година.
15. Полковник Иван Георгиев Пейчев – от 1993 до 1994 година.

Командири на 26 авиобаза:
1. Полковник Иван Георгиев Пейчев – от 1994 до 1995 година.
2. Полковник Альоша Петров Стоянов – от 1995 до 2000 година.
3. Полковник Валентин Георгиев Милев – от 2000 година.

image
Личният състав на група АО до борден номер 754. Есента на 1985г. Последни дни в полка на ст. серж. Петко Енев...

image
Вечна дружба :) Началник-групите АО и РРА/РЕП от ЗОР пред 51-ва спарка. Годината е 1985 или 1986. Негативът на снимката е обърнат.

image
Част от ИТС на ЗОР към 26-ти РАП. Самолетът е МиГ - 25РУ, борден номер 51. Късното лято на 1985 г.

image
Монтаж на гума на N 731

image

image
Поредната разруха причинена от грубата реформа в МО

image
Разрухата...

image

image

image

image
Пълна добричка стоянка!

image

image

image

image

image

image

image

image
Олющените самолети след закриването на авиобазата

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
Ескадрилата от Добрич на гости в Безмер

image

image

image

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 7

  1. #1
    парашутист 20 апр 2012, 00:32
     
    0
     
    0

    Ех тази 103-та спарка... На гости, на гости, колко да са на гости? Някои от тях все още са на служба в Безмер. Ама все готини бре!

  2. #2
    Мъглата 20 апр 2012, 09:49
     
    0
     
    0

    Искаш да кажеш, че Су-22 все още лети ли?! Мислех, че са пенсионирани...

  3. #3
    zlpetrov 20 апр 2012, 18:37
     
    0
     
    0

    Тъжни,но много хубави снимки! Голямото СУ го бастисаха отдавна.Аз не разбирам много от военна авиация,но ген.Парапунов ми е казвал,че СУ-22 е бил най-модерният боен самолет в България и дори превъзхождал МИГ-29.Вяярвам му,но други не вярваха или по скоро е имало такова нареждане, последва унищожение на което по добър от българина няма.Не знам и каква е съдбата на самолета,като се знае,че това е единственият самолет който няма авария или катастрофа.На една от снимките се вижда и името на големия съветски летец-изпитател П.Остапенко, изпитател на много самолети вкл.и МИГ-25.Почина преди 12 дена,мир на праха му!

  4. #4
    dragon x 21 апр 2012, 14:39
     
    0
     
    0

    Интерсно.

    Но за пореден път има елементарни правописни грешки. Да напишеш думата "дрозд" като "дрост" ми звучи като стария виц: "Как се пише овца с 5 правописни грешки"

  5. #5
    Васил Тодоров 17 юли 2012, 12:50
     
    0
     
    0

    Служил съм в 26 РАП от 1969 до 1975г., когато имаше 3/три/ летящи боеготови ескадрили. И беше САМО авиополк. Да не говорим, че в състава на 10САК имаше 7 авиополка, напълно окомплектовани със самолети, вертолети, летци, техници и обслужващ състав и техника.
    А последните години авиобазите ни са с по няколко самолета със съмнителна готовност.

  6. #6
    volvo1965 01 яну 2013, 01:15
     
    0
     
    0

    eeee momcheta da doidete sega da si vidite letishteto shte revete ot maka jiveia na 2 kilometra ot nego v s.paskalevo palna razruha bureni po 3 metra vsichko e razbito okradeno nariazano.pistata se e nadignala ot plochite po 1 metar prosto na nego e nevazmojno da se kaca 100 procenta.a kato si spomnia kolko hora rabotiha tam kakav jivit imashe tam a i zvuka na izlitasht istrebitel naistina mi lipsva

  7. #7
    angel60+ 14 мар 2015, 21:15
     
    1
     
    0

    Служих в 26 рап през 1970-72г. в ТЕЧа с командир подп.Марков.Бяха незабравими години...а сега като гледам каква разруха и какво безхаберие царуват там...нямам думи.Не сме народ,а ...дядо Славейков е прав за съжаление.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка