Командирът на ВВС летял нелегално още на 16 години

Pan.bg 20 окт 2012 | 18:19 views (3357) commentaries(9)
img Любомир Дeнов-24 часа

Едно момче, израсло на столичния булевард "Витоша", става генерал и вече трета година командва българските Военновъздушни сили.

Генерал-майор Константин Попов се ражда през 1961 г. на пъпа на София, но почти цялата му кариера минава по военни летища и бази. През 1979 г. заминава за Военновъздушното училище и едва през 2008 г. се връща в родния град - този път със съпругата Лили, дъщерята Роза и близнаците Калоян и Веселин.

Единият му дядо е роден в Истанбул, а другият - в Серес, но в началото на миналия век се преселват в София. Константин завършва 127-о училище "Денкоглу" и елитната 22-а гимназия до НДК. Абсолютно всички ученици от класа били приети във висши училища, от тях само той избрал военната професия.

С Лили се запознава през 1989 г. на сватбата на свой колега, който се женел за студентка от УНСС. Пилотът поканил на тържеството целия си випуск, а девойката - всички колежки от курса в Икономическия. "В крайна сметка нашият випуск се поожени за техния", още се шегува с историята Попов.

Той не олицетворява образа на типичния кадрови военен. Първо, защото в 90% от случаите е усмихнат. За разлика от мнозина свои колеги, които искат да внушават респект със сериозни физиономии. Второ, защото е изключително достъпен за колегите си от военната авиация въпреки йерархията. И трето, защото, макар преди месец и нещо да навърши 51, продължава да лети на изтребител и да казва на подчинените си: "Прави като мен!".
Попов е натрупал над 1300 часа във въздуха, повечето от които зад щурвала на боен самолет МиГ-21. Освен него е управлявал МиГ-15, МиГ-17, МиГ-29, както и чешките "Злин" и Л-29. Лично е изпробвал възможностите на американските Ф-15 и Ф-16, на британския "Ягуар", на шведския "Грипен" и на "Юрофайтер", рожба на 4 държави от Европа.

Обича да казва, че съдбата досега е благосклонна към него, без да има ясно и точно обяснение за тази щедрост.

Първият самостоятелен полет на Попов се състоял през лятото на далечната 1978 г. Тогава в монтанския аероклуб се събрали младежи - все бъдещи колеги на генерала. Те полетели без проблем с учебния "Злин 42 МУ". Но за Константин имало проблем - не бил навършил 17 г., затова трябвало да изчака още




1 месец. Инструкторът Ангел Миланов обаче решил да рискува и го пуснал да лети. След това скочил и с парашут. Заедно с него скочило и едно много смело момиче.

Запомнил го, защото няколко дни по-късно спрели скоковете заради инцидент. Обявили, че основният парашут на същата девойка не се бил отворил. Нищо страшно, има запасен. Но не се отворил и той, оплели се някакви върви. 90% от мъжете в такива случаи биха се паникьосали, какво да говорим за жените, които по принцип са по-истерични. Девойката обаче запазила самообладание, една по една разплела вървите и секунди преди земята отворила купола на запасния парашут. Оттогава на Попов му останал урокът никога да не се поддава на първата емоция, да размисли и тогава да взема решение.

Още на втората година от службата си лейтенант Попов тренирал въздушен бой. Няколко години по-късно заминал на бойни стрелби в района на Астрахан, СССР. С истински ракети трябвало да свалят безпилотен самолет ЛА-17. Атакували в двойка с Петър Гетов. В небето над полигона навлезли малко по-рано, сакън да не закъснеят. Затова ръководителят на полетите им наредил да изчакат. В това време обаче руснаците изненадващо пуснали мишената.

Разстоянието до нея било доста голямо и изведнъж се оказало, че закъсняват. Попов включил пълен форсаж на двигателя и развил колосалните 1250 км/ч. За 1 минута реактивната машина изминавала 15 км, за 20 секунди - 5 км. Гетов летял на 4-5 км отпред и трябвало пръв да атакува целта. Попов видял следата, която оставила изстреляната ракета, но попадение не последвало. Пропуск! Отдолу заповядали втора атака, а Попов дори не виждал мишената. Имало реална опасност тя да излезе извън зоната и край, всичко отивало по дяволите. В един миг целта се появила на екрана. По тогавашните правила за разпознаване "свой" се отбелязвал с 2 черти, а "чужд" - с една. "За миг видях една "метка", натиснах копчето и след секунди чух в слушалките одобрителен възглас:"Целта сбита!". Нямах време да се зарадвам, защото някакъв вътрешен глас ме стресна:"А не бяха ли две "метки"? Не сбърках ли целта със самолета на Гетов? Не го ли убих?!" Ето за такива случаи казват, че мигът ти се струва цяла вечност".

Светът вече рухвал, когато занемелите слушалки внезапно изпукали с гласа на Гетов: "Браво, Попе!"

След това на земята руснаци поздравили лейтенанта с ювелирната стрелба и му подарили парче от мишената. Пожелали му да стане истински въздушен ас. А той единствено се радвал, че не улучил машината на своя приятел.

В служебната си кариера Попов два пъти е командвал най-голямата ни военновъздушна база "Граф Игнатиево": първия път преди да замине да учи генералщабен колеж в Алабама, САЩ, и втори път след като го завършил. Когато през 1999 г. сдавал поста бил майор, а базата имала 3 бойни ескадрили. Три години по-късно приел отново командването, но ескадрилите вече били с 1 по-малко. Цяла година след Щатите изкарал в щаба на ВВС, тъй като междувременно въвели изискване само полковници да командват базата. Когато получил трета звезда на пагона сам пожелал да се върне в Графа.

До завръщането си в София Попов успял да изкара и два мандата на командни длъжности в натовски щабове - първия път в полския град Бидгошч, а втория - в Измир, Турция.
Попов благодари на съдбата, че Измир го среща с US генерала Лий Макфан. С негова помощ затвърдил убеждението си, че авиацията не е елементарно средство за унищожение, а цивилизационен избор при евентуално използване на въоръжените сили. Макфан не се поколебал да назначи младия бригаден генерал за командир на тим Б (лично той водел първия тим А) в управлението на т.нар. военновъздушен компонент на Силите за отговор на пакта. Предпочел българина пред мастити генерали от държави ветерани в алианса. И бил страшно доволен, че не се излъгал в преценката си.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 9

  1. #1
    замислен 20 окт 2012, 23:54
     
    0
     
    0

    "Прави като мен!"!?????? Какво по точно?

  2. #2
    rezervist 21 окт 2012, 09:12
     
    0
     
    0

    "Унищожи авиацията на България!"

  3. #3
    максима 21 окт 2012, 09:45
     
    0
     
    0

    И сам войнът е воин!

  4. #4
    учуден 21 окт 2012, 12:10
     
    0
     
    0

    Най-големият политикант в армията. Защо ни занимавате с него..?

  5. #5
    gost 21 окт 2012, 14:04
     
    0
     
    0

    Авиацията загива, тоя клоун трупа рейтинг и Вие му правите наколенки, защо?

  6. #6
    ученолюбиф 21 окт 2012, 18:04
     
    0
     
    0

    Може ли някой от Графа да ме светне, на какво толкова ги е научил генерала. Та искам и на мене да ми покажа - такова, да правя като него...

  7. #7
    изстребител 21 окт 2012, 20:17
     
    0
     
    0

    Ще ти покаже, разбира се, как се прави разузнаване на времето,от втора кабина

  8. #8
    Брут 22 окт 2012, 13:35
     
    0
     
    0

    И ти ли, Любо?!...(Денов от 24 джаса)

  9. #9
    перка 08 яну 2013, 20:33
     
    0
     
    0

    МиГ-21 няма щурвал беее!:)

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка