На Airshow China 2012 Китай учуди Запада с изобилие от собствени разработки!

Pan.bg 30 ное 2012 | 16:42 views (2619) commentaries(0)
img infobalkani

Онези страни, които през 1960-е или 1970-и години купуваха китайски танкове, кораби или самолети, поставяха своите войски в двойна опасност пред врага, чието въоръжение беше по-добро от китайските имитации на остарелите съветски “боклуци”. Но на 9-я авиосалон (периодичност на провеждане веднъж на две години) тази тенденция беше значително пречупена. Имитациите на руски самолети, радари, ракети и друго военно оборудвате се изместват от китайска продукция с високо качество. Разбира се, значителна част от китайското оръжие и оборудване има руски или украински корени, но китайските инженери и производители са се научили да извличат от тях най-доброто. Военно-промишлената революция в Китай достигна “пълнолетие”.

Това беше най-големия, най-организиран и дружелюбен преглед на военна техника от провежданите досега от Китай. Много от видяното може да се отнесе към това, че китайците изпитват растящо чувство на гордост, че тяхната страна започва да заема нова роля в геостратегическия баланс на планетата.

Един американски анализатор, отдавнашен участник в изложбата, каза, че “никога по-рано ние не сме виждали толкова ново оръжие, имахме чувството, че пием вода от пожарникарски маркуч”. От 2004 година е видима тенденцията за ускоряване на разработката на въоръжения не само за Народоосвободителната армия на Китай (НОАК), но и за експорт. Китай се опитва да поеме ролята на водещ доставчик на въоръжения за другите страни.

Тъмната страна

На изложбата присъстваше делегация от Судан, която водеше преговори за закупуване на оръжие. През последните 10 години Китай активно доставя оръжие в някои африкански страни, където се нарушават правата на човека, с цел да има достъп до техните находища на нефт, игнорирайки недоволството на световната общност.

Судан има 20 изтребители-щурмовици Nanchang Q-5/A-5C (MиГ-19) Fantan и 6 учебно-бойни самолета Hongdu JL-8/K-8, и, както се съобщава, е заинтересуван от закупуването на 12 леки изтребителя Chengdu FC-1 Xiaolong/JF-17 Thunder. По мнение на военния аналитик Ричард Фишер (Richard Fisher), китайски изтребители купуват страни, които не могат да си позволят F-16 или Gripen, а онези, които могат, не ги купуват. Но много африкански страни се съгласяват да вземат китайски самолети, тъй като те са по-евтини и са по-прости за експлоатация. Китайските учебно-бойни самолети (УБС) K-8 имат успех в тези страни.

Изненади

Летателната част от изложбата беше традиционна, летяха бомбардировач със средна далечина Н-6, вертолети Z-8 и Z-9, самолети за




далечно радиолокационно разузнаване (ДРЛО) Shaanxi KJ-200 и Y-8, изтребители JF-17/FC-1 и Chengdu J-10 Vigorous Dragon. Но имаше и някои изненади. За първи път държавната авиационна корпорация AVIC представи стендов модел на изтребител “стелт” Shenyang J-31 Falcon Eagle.

Корпорацията представи безпилотен летателен апарат (БЛА) Wing Loong, който външно прилича на американския MQ-9 Reaper. Апаратът има четири пилона за окачване на оръжие. В стационарната експозиция бяха представени четири нови типа боеприпаси, които по-рано никой не беше виждал: високоточна управляема бомба YZ-102A, УР клас “въздух-повърхност” с полуактивна лазерна глава за самонасочване (ГСН) ВА-7, миниатюрна 50-килограмова управляема авиобомба (УАБ) LS-6/50 и управляема по лазерен лъч бомба YZ-121 за използване от ударните БЛА. В местните СМИ беше казано, че БЛА Wing Loong е достъпен за закупуване от чуждестранни клиенти за сумата от 1 млн. долара за една машина — жалки грошове в сравнение със стойността на MQ-9 Reaper (37 млн).

На видеодемонстратора Китай показа също БЛА СН-4 разработка на China Aerospace Science and Technology Corp. (CASC). Апаратът има четири възела за окачване на оръжие (може да носи управляеми бомби AR-1 с лазерно насочване), далечина на полета 3500 км, таван 8 км и продължителност на полета 30 часа. Бяха забелязани и екзотични модели на перспективни БЛА разработка на AVIC, като Platypus, Avant Courieri и Bateleur (по-подробна информация нямаше).

Авторът на книгата “The Chinese Army Today” (“Китайската армия днес”) Денис Бласко (Dennis Blasko) каза, че е лесно да се показват модели на екрана на видеото, но това не говори нищо за фактическото състояние на производството. “Съществуват ли тези модели в реалността, на кого са били продадени и колко? Китайците не отговарят на тези въпроси, но това, което показват, представлява просто концепция, а не реалност”, — казва Бласко.

На 14 ноември

корпорацията AVIC показа нови двигатели и дронове (БЛА) на церемония за новостите в областта на БЛА (конкурс сред професионалистите) показа клип, където футуристичният ударен безпилотник Blue Shark UCAV извършва атака по индийския самолетоносач Vikramaditya. Мнозина участници в конкурса представиха безпилотници, летящи в близкия космос и баражиращи тежки ударни БЛА.

Независимо от успехите във военното авиостроене, в частност, в конструирането на планери за бойни самолети и вертолети, Китай все още зависи от авиодвигателите руско и украинско производство, казва руският военен експерт Василий Кашин. Неговото изследване “Падаща звезда: военната модернизация на Китай през 21 век”, издадена тази година, представлява подробен отчет за състоянието на руско-китайските военнотехнически отношения и констатира факта, че тяхното ниво намалява. Като последно “парче сътрудничество” останаха авиодвигателите, където китайците изпитват редица трудности.

Обаче има признаци за изменения и в тази сфера. Чиновниците от AVIC обявиха за планове за разработване и производство на турбовентилаторен двигател Minshan за замяна на украинските ТРДДФ АИ-22К-25 на компанията “Мотор Сич”, с които се оборудват свръхзвуковите УБС Hongdu L-15 Hunting Eagle. Целта на тази програма е постигане на пълна независимост от украинските производители. Показани бяха също модели или пълномащабни макети на ТРДДФ Taihang и новия двигател в клас 9500 кг тяга.

Съобщено беше също за планове за разработване на високо маневрен безпилотен самолет-мишена на базата на УБС L-15 под кодовото наименование Blue Fox, макар ВВС на НОАК имат стотици остарели изтребители J-6 и J-7, които може да бъдат преоборудвани във въздушни мишени.

Нови ракети и много друго

Сред най-големите изненади на изложбата беше появата на нови ракети. Повечето от тях демонстрираха превръщане на УР за въздушен бой в ракети за поразяване на земни/морски цели и радари на противника.

Разработката на AVIC на управляема ракета (УР) SD-10A за въздушен бой с далечина 60 км представлява един от тези примери, превръщайки се в противорадиолокационна ракета LD-10. В брошурата беше посочено, че тази ракета може да бъде приета в номенклатурата на въоръжението на изтребителя JF-17, който е главният експортен образец на китайската военна авиопромишленост. SD-10A прилича на американската зенитна ракета Standard Missile на компанията Raytheon. По мнение на Фишер, тази ракета представлява нова версия на УР PL-12 клас “въздух-въздух” с голяма далечина (над 140 км). На базата на тази ракета Китай може да създаде противоспътникова ракета.

Броят на компаниите, които се занимават с разработването на високоточни боеприпаси за китайските бойни самолети, се увеличи от две на до четири. Компаниите North Industries (NORINCO) и South Industries се присъединиха в тази област кйм AVIC Luoyang и China Aerospace Industries Co. Двете компании — NORINCO и South Industries — предлагат модулни боеприпаси, които приричат на американските Raytheon AGM-154 Joint Stand-Off Weapon.

NORINCO показа проникваща УАБ с лазерно насочване Tiange-1000 с маса 1050 кг, която прилича на американската GBU-28 с маса 2132 кг, която е способна да унищожава силно защитени подземни обекти. Появата на такова оръжие демонстрира бързия ръст на възможностите на Китай, който хвърля предизвикателство на САЩ и техните азиатски съюзници, като ги заставя да вземат допълнителни мерки за укрепването на своята отбранителна способност.

И обратно, J-31 беше изложен в Чжухай и се позиционира като експортен продукт, очевидно, ВВС на Китай не планират да примат този самолет на въоръжение. Тази ниша вече се заема от Chengdu J-10 — изтребител от среден клас.

Тогава защо J-31 беше разработен в Шенян? Има няколко предположения. Това може би е демонстратор на технологии, финансиран от ВВС, и компания предполага в перспектива, че ще може да го развие до нивото на оперативен изтребител за военната авиация на НОАК.

Може пък J-31 да е инициативна разработка за външния пазар, тъй като Shenyang Aircraft предполага. че не всички страни ще могат да имат достъп до съвременните западни изтребители. J-31 ще се конкурира главно с руските изтребители, макар Shenyang Aircraft може би също разчита, че някои купувачи на западни изтребители ще бъдат принудени да преминат на J-31, тъй като някои американски и европейски изтребители ще излязат от серийно производство в течение на това десетилетие или следващото. Важно е да се отбележи, че китайският изтребител трябва да бъде евтин като JF-17, но да има “престижните” технологии стелт.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker