Бригаден генерал Румен Радев пред в-к "Преса": Без нов изтребител губим суверенитет

Pan.bg 18 дек 2012 | 08:13 views (8881) commentaries(27)
img Бригаден генерал Румен Радев, зам.-командир на ВВС:

Без нов изтребител губим суверенитет

Евгени Генов, в-к "Преса"

-Каква цена можем да си позволим да дадем за новите изтребители и какво ни предлагат отделните държави?

-В ценовите предложения на "Грипен" и "Еврофайтър" са включени основно самолети без въоръжение, с минимално наземно оборудване. Пакетът на Ф-16 МЛУ освен девет самолета с напълно отремонтирани двигатели съдържа и всичко необходимо за използване на машините: последно поколение въоръжение "въздух-въздух" и "въздух-повърхност", контейнери и нашлемни системи за целеуказване, системи за обмен на видеоинформация в реално време, тренажори за летците и инженерите, системи за планиране и разбор на полетите, модерно оборудване за обслужване и ремонт, резервни двигатели и обучение. Цената на този пакет е чувствително по-ниска от другите предложения.

image
(Кликнете за увеличение на текста върху снимката)

-Да, но португалските самолети са доста стари, на около 30 години.

-Те са с ресурс от 8000 часа без ограничения по години, а до момента са налетели 3500 часа. Това означава, че можем да ги ползваме поне 25 г. Тези изтребители са модернизирани изцяло, конструкцията им е усилена, обновени са им всички важни системи.

-В парламента депутат нарече тези самолети "летящ скрап".

-Наши експерти се запознаха отблизо с тези самолети. Всички са в перфектно техническо състояние. Лично аз летях на него и изпълних разнообразни задачи. Като способности Ф-16 МЛУ версия М5 няма нищо общо с първоначалния вариант на Ф-16 блок 15. Той превъзхожда значително Ф-16 блокове 30, 40 и в някои отношения дори 50, на които също съм летял и срещу които съм изпълнявал десетки боеве с МиГ-29. Авиониката и интегрираното въоръжение, както американско, така и европейско са впечатляващи. На всеки три години самолетът се модернизира, като разходите се споделят от петте европейски държавиу в които е на въоръжение: Холандия, Белгия, Норвегия, Дания и Португалия.



Очаквайте пълния текст на интервюто по-късно днес.




loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 27

  1. #1
    Drago 18 дек 2012, 08:23
     
    0
     
    0

    "-Те са с ресурс от 8000 часа без ограничения по години, а до момента са налетели 3500 часа. Това означава, че можем да ги ползваме поне 25 г."

    А един "много сериозен журналист със стотици срещи с пилоти и опит зад гърба си" бе писал, че имат ресурс най-много 10 години. Мисля, че генералската дума много повече тежи от тази на жълтата преса, която само преписва от вашия хубав сайт.

  2. #2
    Тони 18 дек 2012, 09:34
     
    0
     
    0

    Знаех си, че ще изберем Ф-16!
    Поздравления! :))

  3. #3
    engineer 18 дек 2012, 09:55
     
    3
     
    1

    Според мен ще е голяма грешка ако се вземе самолет на около 30 години.
    Сега като се вземат 8-9 самолета, логично е след време тази бройка да се увеличи. И излиза, че в близките 20-30 години ще имаме "нови" самолети, от които другите държави се отказват.
    Като няма пари, не вземайте "нови" самолети. Ремонтирайте наличните и след време вземете наистина нови във всяко едно отношение самолети.
    И стига с тая съвместимост с НАТО. Дали с 8 самолета ще имаме възможност да участваме в мисии на НАТО?

  4. #4
    Тони 18 дек 2012, 10:04
     
    1
     
    0

    Основната причина е съвместимостта ни с НАТО.
    Трябва да можем да работим с AWACS, с наземни центрове за управление, да имаме IFF и други важни неща!

  5. #5
    Yegor 18 дек 2012, 10:11
     
    2
     
    0

    Хубаво е, че изборът на самолета най-накрая проведе. Въпреки че те освободи преди 30 години, но според Генерал Радев самолети модернизирани ... Аз съм доволен от това.  Като голям приятел на България, аз питам: Запазване и модернизиране на МиГ-29, Су-25 и др. Те са на 25 години ще бъдат подходящи.
    ДА НЕ СЕ ПРОДАВА!!!
    Голям приятел на България Егор Амбарян, Армения

  6. #6
    Kiro Kirov Kirivistiyaka 18 дек 2012, 10:15
     
    2
     
    0

    Модернизирайте Миг до стандарта Миг-29СМТ и не се занимавайте с глупости!

    А в преспектива Eurofighter

  7. #7
    Topper Harley 18 дек 2012, 10:15
     
    0
     
    0

    Ако остане и някой и друг пилот и техник,супер ще е!
    Господа генералите и полковниците около тях, трябва да целуват ръце и крака на тези, които въпреки всичко остават на старта!

  8. #8
    15 18 дек 2012, 10:25
     
    1
     
    0

    8-9 броя самолети са крайно не достатъчни за носене на дежурство и водене на лет. подготовка. Така че тази сделка си е чисто за едната комисионна.Малко ще подскажа: колко от тези самолети ще са учебни?
    колко ще стоят на ДМ и колко в ТЕЧа и накрая с колко ще се води подготовка? НО пък каква комисионна!

  9. #9
    Yegor 18 дек 2012, 13:54
     
    3
     
    0

    В интервю с министъра на отбраната заяви, че МиГ-29 ще продължат да се използват до 2028. От Су-25 Министърът не каза нищо. Можем да предположим, че те възнамеряват да продават.Но българските Су-25 и МиГ-29 връстници (1987). Су-25 е много надежден, издръжлив, лесно и евтино за експлуатациата. Аз говоря като експерт, който знае Су-25 през 1980 г. и управлява 31 години! Като голям приятел на България, аз предлагам да се запази останалата част от Су-25. Ако днес няма пари за ремонт и модернизация, поне да спаси две “спарки” и две бойни в летенето състояние, а други самолетите за дългосрочно съхранение (и кога ще бъде пари, ще модернизирайте).
    Су-25 не трябва да се продава! За съжаление,тогава ще бъде твърде късно.
    Голям приятел на България Егор Амбарян, Армения

  10. #10
    егер 18 дек 2012, 14:42
     
    0
     
    0

    В последните дни изкристализира задругата която се е оформила на върха по отношение на закупуването на Ф16 МЛУ. Многобройните явни реклами в които акцента беше на това да се предстваи колко по - хубав е Ф16 МЛУ М5 от ....не е властимащите да спечелят одобрението на военните, а всички те да ни убедят че друг избор нямаме. Чудесно!
    Приказките за загубата на суверинитет поради липса на няколко бройки нови 30-годишни самолети няма да я коментирам.
    Приказките за това че едно техническо творение може да няма ограничение по години няма да ги коментирам.
    Приказките за очевидната наразбория с бройката - осем/девет няма да я комнетирам.
    Приказките как ще споделяме разходи с други държави които вече оставят зад гърба си Ф16 няма да ги коментирам.
    Ще кажа , че суверинитета ще го загубим , когато хората от които зависят този и други избори картелно продават държавността ни.

  11. #11
    unior_kz 18 дек 2012, 15:22
     
    0
     
    0

    Ади бре редакция, след такива думи на Радев, трябваше да гърмите със заглавие;
    "Шок и ужас изтребителя е избран, Радев Потвърди взимаме Ф-16.
    Остава Борисов Да подпише...."

  12. #12
    Тони 18 дек 2012, 15:35
     
    0
     
    0

    До егер #10.
    Аз също го забелязах, но мога да те уверя, че тези които наричаш "задруга" винаги са предпочитали западни самолети, западен начин на управление, но 10 години са били притискани от едни "други", които искаха "МиГ-ове" и неправеха никакви реформи, а само съкращения. (нямам нищо против самолети МиГ).
    Никак не беше случайно западните посланици да се чудят къде са завършилите западни академии и защо не са назначени на ключовите длъжности??.
    Сега, след като се вижда с просто око, че няма да можем да разчитаме на МиГ-ове, тези "другите", след като уволниха целия личен състав на БА, вече клекнаха за западни самолети и пуснаха тази "задруга" да свърши работата.

  13. #13
    Тони 18 дек 2012, 15:42
     
    0
     
    0

    Допълнение!
    Преди 5-10г. никой нямаше да даде да се отпечати такава статия за F-16 MLU M5 нито в криле, нито на друго място.
    Никога нямаше да видим ген Радев да дава такова интервю тук!

  14. #14
    егер 18 дек 2012, 15:56
     
    1
     
    0

    Тони , нарочно или не , но разместваш мерника. Всички конкуренти в нашия случай са западни самолети. Имаш предвид , че Ф16 е по-западен от другите ли? Защото ние вече не говорим за МиГ и Ф, а за Ф и Тайфун, и Грипен, и Рафал.
    Ако намесата на МиГ , ако изобщо демонизирането на руската техника е нужния коз за да се убедите сами себе си в правилността на направения избор - добре.
    Но когато погледнем на ситуацията в дългосрочен аспект , нещата изобщо не са толкова прости , а фаворита там изобщо не следва да е Ф-16. Казвал съм си мнението много пъти и няма да се повтарям.
    Когато един генерал започне да говори за добра ценова оферта , а чиновници - за добрите характеристики на самолета - тогава сме го втасали:)
    Поздрави!

  15. #15
    Preslav 18 дек 2012, 15:57
     
    0
     
    0

    Последните 4 мнения са крайно несериозни. Коментирайте статията, а не личностите. Ако за вас не е важно дали този изтребител става или не, просто не пишете други глупости.

  16. #16
    Фен 18 дек 2012, 17:18
     
    0
     
    0

    Някой, зададе ли си въпроса колко струва въоръжението и колко ще ни излезе сделката на нов изтребител и въоръжение.
    Много е прав Радев като спомена въпроса.......
    Айде проверете и пак пишете.
    Както казват колегите оръжейници Самолета е лафет на оръдието.
    Какъв е смисъла да имаме самолет като не можем да си позволим въоръжението, то тогава да си вземем хвърчила или пилато-си те са много икономични.....
    И аз искам модернизиран МиГ, ама няма кой да ни го позволи.

  17. #17
    bahur 18 дек 2012, 18:38
     
    0
     
    0

    "И аз искам модернизиран МиГ, ама няма кой да ни го позволи"... аз нещо не схващам, кой да позволи бе хора и какво ще стане ако си направим избора както трябва/честно и отчитайки националния интерес/ ще дойдат да ни бомбардират ли?!!! Гледам чехите примерно си взеха Грипени ми не дойде края на света след избора им. Малодушие приятели е това нашето, да не би случайно някой "чичо" да се разсърди заради това си продаваме г****ете!

  18. #18
    kris 18 дек 2012, 20:57
     
    0
     
    0

    Аз пък не видях нито една руска оферта. Някой въобще иска ли да разбере колко би ни струвало нещо с което работим десетилетия, което сме усвоили в детайли и имаме за него подходящата инфраструктура, инженери, техници, техника и.. и..
    Накой мислел ли е дори само прословитуте 110волта как се постигат стабилно и без флуктуации в един хангар, където постоянно има големи (моментни)консумации на ел.енергия. При нашите стандарти в електроснабдяването разните американски ел.глезотиики ще плякат като пуканки. От пред хангара лъскав, а от зад стои тира с UPS-ите на 110в. Скъпо, много скъпо удоволствие. Нещо като да купиш квадратни мебели за кръгли стаи.
    И е добре, когато носиш дъбовите листа и лампазите, да помниш на чии крила си долетял до тях. Да бъдеш горд и благодарен, че си това което си благодарение точно на тези крила, които сега искаш да нагънеш в трюма на някой кораб и да ги изнесеш като скрап...

  19. #19
    Станислав 18 дек 2012, 22:05
     
    0
     
    0

    Руска оферта няма, няма и да има. А и не ни трябва. За нас не е вариант да удължаваме живота на стари машини, както правят в Америка например. Те хвърлят големи пари за програма за модернизация и удължаване на живота на сега летящите, но това е просто, защото програмата за F-35 силно изостана и цената скочи страшно много, а и те могат да пръскат пари. На нас ни трябва НОВ самолет, който за 15-20 години да замени остарелия ни парк. И не 8, а поне 16 самолета, за да може няколко групи едновременно да решават задачи във въздуха. Само така ще се повиши бойния потенциал. Португалския вариант е половинчато решение, защото конструкцията е много стара вече, в специализирания печат навсякъде се говори за многобройните проблеми на умора на конструкцията на F-16. И много експерти се съмняват, че ще се постигне 8000 часа експлоатация. Тоест ние тези 8 машини, по около 250 часа годишно ще ги използваме за 10-12 години....Много пари за сравнително малък период от време, това не е стратегически ход за повишаване на бойни възможности и обновяване на парка, а е чиста сделка за комисионни.
    Друго би бил новия самолет и Грипен отговаря на изискванията - съвременно оборудване и въоръжение, добри технически параметри - продължителност на полета, маневреност и варианти на въоръжение. Самолетът е с ниски експлоатационни разходи, много удобен за обслужване. И не на последно място високо ценен като ергономика на кабината от летците. Не е за подценяване и че е от страна в евросъюза, тоест доставките за резервни части ще са вътреобщностни - облекчени като условия.

  20. #20
    unior_kz 19 дек 2012, 08:41
     
    0
     
    0

    Преславе, най-малко от теб очаквах да кажеш това по въпроса, явно са те убедили че това е правилния избор.Сполай ти....

  21. #21
    Preslav 19 дек 2012, 11:50
     
    0
     
    0

    Юниор, къде тук видя тенденциозно изказване? Единствено искам да се води диалог и спор по темата - Става или не Ф-16 МЛУ за България. Както виждаш, тук има мнения, че не става. Да съм ги трил?

  22. #22
    Тони 19 дек 2012, 13:40
     
    0
     
    0

    До егер #14! :))
    Не нарочно "размествам" мерника! :))
    Просто промените са много големи за толкова кратко време!
    Преди 1-2 месеца спора беше": МиГ или западен изтребител.
    Сега спора е: кой западен изтребител?
    и след като "Когато един генерал започне да говори за добра ценова оферта , а чиновници - за добрите характеристики на самолета - тогава сме го втасали:)" - явно има някаква промяна! :)))
    Поздрави!

  23. #23
    ФЪ-16 19 дек 2012, 19:23
     
    0
     
    0

    Вчера Спартан-а летя до Португалия.Толкова!Ще имаме Ф-16 МЛУ и се радвайте ;)

  24. #24
    oHua 21 дек 2012, 12:46
     
    0
     
    0

    Португалските самолети,са може би най-малко използваните и най-малко товарените с боен товар вайпъри в НАТО.Комисията ръководена от Радев,държи да имаме независимост от към подръжката на самолетите/пресен спомен Кугарите/,като по този начин,ще се запази и техническия състав.Дано поне са 9 машини.Сега остава само Дянков да одобри харча.

    П.С.Да помечтаем за А/В варианти със сменен двигател F-100 PW 229.Каква ракета ще стане.

  25. #25
    Romeo 23 дек 2012, 19:49
     
    0
     
    0

    Румене, попитай полковник Красимир Величков Кръстев каква му е била дипломната работа във ВА :)

  26. #26
    към егер 26 дек 2012, 22:47
     
    0
     
    0

    по точно мнение от това на егер няма тук

  27. #27
    Андровски 28 май 2015, 21:15
     
    0
     
    0

    Целта явно е не да вардим България,а да помагаме в мръсни работи като в Афганистан и Ислямската държава.Не че не могат и без нас,ама добре е да ни вкарат вътре в лайната,та ония с коланите бомби да не бият път чак до Англия и САЩ, ами да гърмят по-наблизо,при нас...

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker