Новият изтребител ще модернизира ВВС

Pan.bg 17 сеп 2010 | 11:39 views (6170) commentaries(0)
img Началникът на ВВС генерал-майор Константин Попов за визитите си в Чехия, САЩ и на Фарнбъроу пред сп."КЛУБ КРИЛЕ"

image

- Г-н генерал, Чехия е държава, която в общи линии приключи с модернизацията на ВВС. Какво “ноу-хау” може да почерпи България в това отношение с оглед на приблизително еднаквата численост и поставените задачи за изпълнение от военната авиация?
- Визитата в Чешката република бе изключително полезна. Вярно е това, което казахте, че като държави си приличаме много, а като численост на ВВС сме подобни. В този смисъл целите, поставени пред ВВС на двете държави, също са подобни. За чешкото “ноу-хау” – те са си поставили навреме целите, към които да вървят, и своевременно са тръгнали по пътя за тяхното постигане. Имам предвид модернизацията на ВВС. Минали са през труден процес по придобиване на нов многоцелеви изтребител. Изградили са ясна концепция какво ще очакват като способности и са работили дълго време по този въпрос. Това, което видях по време на посещението, показа ясно, че те са постигнали на 100% поставените цели.
Чехия наистина има модерен многоцелеви изтребител, с който успешно изпълнява задачи по Ер полисинг. Нещо повече – вече участваха в мисията на НАТО за охрана на въздушното пространство над трите прибалтийски републики от авиобаза Шауляй в Литва. Това бе в периода май-август 2009 г. и с успешното изпълнение на тази мисия доказаха, че напълно са овладели самолета за задачата по Ер полисинг. Това, което видях, е, че се работи с висок темп, с видима отдаденост към изпълнение на задачите. Едновременно с това чехите са запазили системата си за подготовка, образование и обучение и тя е развита на много добро ниво. С изградени инструктури, с национална система от тренажори, която функционира перфектно. Те не са изправени пред проблема да могат да се самогенерират и да развиват военновъздушните си сили. При тях тази способност е запазена в пълен обем. Казано накратко, те имат система за изграждане и подготовка на пилоти и то на много високо ниво в рамките на системата, в която работят, и в обхвата на поставените цели и задачи. При тях не може и да се очаква проблем или криза в цялостната им система, тя е завършена
от началото до края. Това е и “ноу-хау”-то, за което попитахте и което можем да използваме наистина при разработването на нашата концепция за развитие на ВВС. Имам предвид как да се започва в началото, да се превърти целия цикъл и да се постигне крайният резултат и това да се повтаря нескончаемо. По време на посещението имах възможност да посетя доста авиобази и да се срещна с хората.
Едновременно с това нещо, което също заслужава и привлече вниманието ни, е системата им за управление на ВВС. Считам, че те имат достатъчно положителен пример, когато говорим за системата за управление на авиацията, на ЗРВ, на РТВ. Това е единна система, много добре развита и доказана в практиката през годините. В хода на изграждането й са отчетени плюсовете и минусите на всеки елемент. Това е единна система, която работи, и в нея са обвързани и пунктовете за управление, и системата за РВД, и РЛС, и комуникационната система за предаване на данни и информация. Всичко е обединено в единно цяло, то работи и според мен е нещо много положително.

image
Eurofighter
- Господин генерал, Чехия има опит и в модернизацията на вертолетната авиация, като дори предстои да изпрати вертолетен контингент в Афганистан. Какво бихме могли да използваме като опит и в това направление?
- Бих казал, че Чехия е водеща нация в Централна и Източна Европа и в НАТО по отношение на развитието на руската техника, модернизацията й и адаптацията й към стандартите на Алианса, към изискванията на мисиите зад граница и по-специално за реално участие в действията в Афганистан. Чехите са авиационна нация, те имат сериозна авиационна промишленост с традиционно добри взаимоотношения с Русия като страна производител на вертолетна техника. Това им е дало възможност да включат всички налични ресурси като заводи, като индустриална база и да осъществят добра модернизация. Мисля, че тази политика на чешките ВВС е правилна и считам, че в момента са доста напреднали в това отношение. Самата система за подготовка, която трябва да се отличи като втори основен елемент от успеха и който ги дърпа напред, е, че те разполагат с изключително добре развита система от тренажори. Чешките ВВС поддържат и използват тренажори и за Ми-2, и за Ми-8, и за новите варианти на Ми-17, и за Ми-24. Системата за подготовка е много добра и именно за нея те не жалят сили и средства. Това дава възможност техните летци на вертолети да получат подготовка и в чужбина, с цел да са максимално ефективни по време на самите операции. Чешките ВВС изпращат своите летци на специални курсове за подготовка в структурите на НАТО, включително и подготовка на терен, който е максимално близък до това, което им предстои като изпълнение на задачи например в Афганистан. И отново акцентирам – подготовка е това, което най-бързо възвръща вложените средства – като способности, като умения. Цикълът е много кратък – инвестираш в хората и това ти се отплаща многократно и то по най-добрия възможен начин. В това отношение онова, което видях в Чехия, е един добър пример за нас.
image
По време на посещението на Фарнбъроу (снимка МО)

- По време на посещението ви в САЩ в състава на делегацията, водена от министър Аню Ангелов, какви бяха основните теми в разговорите ви с американските партньори и кои институции посетихте?
- Искам да подчертая, че аз бях само член на делегацията, водена от министъра на отбраната, и че разговорите се водеха от него. Програмата на делегацията бе изключително натоварена. Вероятно ще пропусна някоя от институциите, но по-важните моменти бяха срещите ни със секретаря по отбраната Робърт Гейтс, със секретаря на ВВС г-н Доуни и неговия екип, с група изключително влиятелни сенатори и конгресмени. Сред институциите бих искал да посоча визитата в Държавния департамент; в Съвета по национална сигурност, в Съвместното командване. Имахме изключително полезен разговор със заместник-командващия на Командването по трансформациите, посетихме Националния университет по отбрана. Много емоционален момент бе посещението и полагането на венец от страна на министъра на отбраната Аню Ангелов на Националното военно гробище в Арлингтън, щата Вирджиния. С две думи – визитата бе изключително натоварена, с много срещи и без да си позволявам да давам оценка на по-висшестоящ от мене, бях свидетел на това как позицията на България, и това, което особено ме радва, позицията на ВВС бяха защитени докрай.
- Една от предварително обявените теми на посещението на българската делегация бе възможността за придобиване на изтребители. В това отношение какво може да ни предложи американската страна – имам предвид Пентагонът и ВВС, като самолети, обучение, логистична подкрепа, осигуряване с резервни части, въоръжение?
image
В кабината на "Грипен" (снимка МО)

- Това е много хубав въпрос. Американците могат да ни предложат всичко. Въпросът е какво ние искаме и какво можем да си позволим. Това, което е най-важно, е, че срещахме абсолютно пълно разбиране. Съвсем честно, ясно и открито говорят с нас за това, какви самолети, с какви способности, по какъв начин можем да поискаме и по какъв начин можем да придобием. Факт е, че вече има разговори и се учим как да подреждаме своята стратегия и по какъв начин да процедираме. Трябва да е ясно също така, че системата ни за придобиване трябва да се напасне към всички останали нации, които желаят да ни предоставят нов изтребител, и към техните системи за придобиване. Всичко това трябва да се съгласува, да се обмисли – имам предвид нашите оперативни изисквания и нашите спецификации, които ще напишем. Всичко това трябва като време и като място добре да се представи навсякъде. За това мога да кажа, че вече имаме и конкретен резултат от разговорите, които се водиха в САЩ.
- Като боен пилот с голям опит и като началник на ВВС какво е виждането ви по казуса “нови изтребители – изтребители second hand (“втора ръка”)? Какви са плюсовете и минусите в технически, тактически и стратегически аспект?
- Трябва да се вземат предвид всички опции. Ние не можем да си позволим лукса едностранчиво да погледнем и да кажем – да, това ни се иска най-много. Защото тук не е въпрос на желание, а на възможности. Групата, която е назначена от министъра – така наречения “проектен екип”, който работи и в момента нон-стоп, ще има една задача – да разработи оперативните изисквания. Те ще формулират какво ни е необходимо като способности. А казусът „second hand или чисто нови” е въпрос на финансова рамка и искам да подчертая, въпрос на дългосрочна визия. Нямам нищо против нито “втора ръка”, нито чисто нови изтребители. Въпросът е да се разбере, че за нас времето е критично. Ние трябва не само да подменим техниката, а трябва и да модернизираме ВВС. Тази модернизация ще дойде с придобиването на новия многоцелеви изтребител. Той ще промени начина на подготовка, ще промени изискванията към образованието, ще измени изискванията към поддръжката, ще трябва основно да се преработят регламентиращите документи, да се променят структурите, да се подмени инфраструктурата. Това е мащабен процес, който ние не можем да избегнем, а трябва да го посрещнем с цялата отговорност, която имаме.
- Генерал Попов, да обърнем поглед и към третото ви важно посещение – това на аерокосмическото изложение във Фарнбъроу, Великобритания. Стана известно, че делегацията, водена от министър Аню Ангелов, част от която бяхте и вие, е имала срещи с всички фирми, потенциални участници в предстоящия конкурс за нов многоцелеви изтребител на ВВС. Няма да ви питам дали сте си харесали някой от изложените самолети, а каква ще бъде технологията по формирането на изискванията, за провеждането на конкурса и достигането до преговорите с избрания победител. Става въпрос за всичко това като технология и как тя ще е разположена във времето?
- Ще започна отговора си отзад напред – като време и като технология, отговорът ще е с решение на политическото ръководство. Ние имаме своите изисквания по отношение на времето, защото, както казах - времето ни изтича. Не можем да бавим до безкрай модернизацията на ВВС. Защото има голямата опасност да се изправим пред сериозен проблем за изпълнението на поставените ни задачи.
Като технология – без да прехвърлям топката на друго ниво, има заповед на министъра, която определя това, кой и как ще изработва технологията. Принципът, подчертан изрично от министъра, на всички срещи с фирмите във Великобритания, а и преди това, е, че ще има абсолютна прозрачност. Няма как да няма прозрачност, тъй като в Закона за отбраната и въоръжените сили е заложено, че договорът с избрания доставчик трябва да мине през Министерския съвет, през Народното събрание. Затова ние трябва да сме перфектни в това, което искаме. Всичко ще бъде поставено на масата, всичко ще бъде гледано прецизно. Ще трябва да имаме отговори на всички възможни въпроси, дошли от всички възможни посоки. Защото само един може да е щастлив от резултатите от конкурса – победителят. Всички останали ще имат много и аргументирани въпроси към нас за нашия избор и ние трябва да сме абсолютно аргументирани в нашите отговори – защо сме определили такива изисквания, защо сме поискали такива специфични способности и така нататък. Това е нещо, което е работа не само на ВВС. Дори, формулирайки изискванията, трябва да се отчитат и възможностите и нуждите на другите видове въоръжени сили. Защото това няма да е изтребителят, на който аз искам да летя, а това ще е изтребителят, който трябва на България.
image
F-16
- Г-н генерал, винаги сте казвали, че придобиването на новия изтребител не е просто доставка на дадено количество самолети, а цялостна програма, която да осигури и подготовката, и поддръжката по време на целия жизнен цикъл и дори утилизацията след това. В това отношение фирмите, с които се срещна делегацията на Фарнбъроу, какви възможности предлагат за индустриално партньорство? Защото новият изтребител ще е сложен комплекс от системи, които ще трябва да се овладеят за експлоатация, да се поддържат на място, да се ремонтират.
- Абсолютно резонен въпрос, бих казал, в „десятката”. Трябва да се има предвид, че един самолет е пълноценно използван, когато се натоварва максимално, т.е. трябва да е във въздуха. Иначе няма смисъл да се хвърлят пари. Това са най-зле изразходваните пари, ако закупиш техника и тя седи и не се използва. Трябва откровено да споделя, че ние имаме недобър опит в това отношение, а и като цяло нямаме много опит в поддръжката на западна техника, имам предвид на съвременна техника. Тя налага и предявява много по-други изисквания както към хората, които я обслужват, така и към инфраструктурата. Считам, че това е целта – да се превключи от една система на работа на друга, да се превключи от един начин на носене на отговорност на друг, от един начин на експлоатация на друг. Става въпрос и за превключване от един начин на водене на действията от страна на летателния състав във въздуха на друг – имам предвид водене на въздушен бой, атаки по земни цели. Това е друг манталитет – даване на свобода на летеца да използва новите технологии и самостоятелно да взема решения. Това трябва да се възпитава и трябва да се налага включително с огромни усилия от страна на командването на ВВС. То, разбира се, ще има и нова специфична роля – да промени начина си на работа с по-нискостоящите структури. Моята задача като командващ ВВС е в кратко време командването на военната ни авиация да може да се модернизира в начина си на мислене, в отношенията си, за да може да води този процес на цялостна модернизация. Колегите от базите имат своя опит, участваха в много учения, имат с какво да помогнат в това отношение, но Щабът на ВВС е този, който трябва да бъде лидер. А този лидер трябва да го създадем, за да може разходите, които ще направим, след това да са абсолютно обосновани. Ако ние не успеем като Щаб на ВВС да водим този процес, ще поставим под заплаха изпълнението на целия процес на придобиване и модернизация на ВВС. Много е важно да сме на мястото си и навреме да започнем нашата трансформация.
- На фона на всичко, което споменахте дотук, предвиждат ли се промени в начина на обучение на авиационния състав, във военното авиационно образование и към какво евентуално ще бъдат насочени?
- Определено. Личното ми желание и това на моя екип във ВВС е военновъздушните сили като ползвател да могат да оказват необходимото съдействие и помощ на образователната система в най-добрия смисъл на думата. Т. е. да има много по-тясна връзка между това, което ние правим във ВВС, и преподаваното в НВУ. Ние да можем да предоставяме нашите визии и изисквания, включително да предоставяме преподаватели, така че да има много по-добър синхрон и този синхрон да даде резултат и да имаме момчета, които за кратко време, излизайки от системата на образованието, да бъдат включени в системата на подготовката и в края на краищата да имаме подготвени летци, техници, офицери и сержанти, които да се включат в експлоатацията на самолетите, в полетите и т.н. Сега процесът е изключително дълъг - завършвайки НВУ, на тези момичета и момчета им е необходимо изключително много време, за да се адаптират към новите условия. А всичко това струва пари. Имаме концепция, която ще предоставим на НВУ. Оттам срещаме абсолютно разбиране и смятам, че скоро тя ще стане факт след приемането от работна група 1, която е под ръководството на военния министър. Съвсем искрено мога да кажа, че в това отношение съм оптимист. Има достатъчно поле за изява, има достатъчно потенциал, остава само да го реализираме.
- Ще ви върна отново към посещението ви в САЩ, но вече по темата за ПРО, по която и тези дни имаше публикации в медиите. При завръщането си от Вашингтон министър Аню Ангелов спомена, че част от ЗРВ могат да бъдат модернизирани и включени в общ европейски противоракетен щит. Какво бе дискутирано с нашите американски партньори по темата и какви са реалните възможности за реализирането на тези намерения?
- Аз едва ли мога да коригирам казаното от министъра, но това, което определено мога да кажа, е, че наистина нашите ЗРВ ще бъдат модернизирани. Имаме ясно изразената политическа воля за това, а освен това имаме и ясно изразената необходимост. Действително повечето ЗРК, които ние сме придобивали, са на сериозна възраст, а ЗРВ са основен и много важен компонент за изпълнението на поставените през ВВС задачи. Просто е немислимо ВВС да мине без ЗРВ. Не можем да имаме съвременна система за управление, съвременни самолети и остаряла зенитно-ракетна техника. Това, кога и как ще се случи модернизацията, зависи от финансовата възможност на държавата, но аз искрено адмирирам желанието на политическото ръководство да се върви в тази посока. И според мен това е и една голяма победа за ВВС. Ние сме единен комплекс, единен организъм. Не можем да действаме по принципите на старото мислене в едната посока и на новото в другата.

Интервюто взе Димитър СТАВРЕВ
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка