ПОДИГРАВКА СЪС СВЕТИНЯТА НАРЕЧЕНА "АРАДО"

Pan.bg 07 яну 2011 | 16:40 views (5630) commentaries(4)
img Срамното положение на българското "Арадо" - декември 2010 г.

image

image

image

Започнахме със снимките, за да придобиете представа за какво става на въпрос.
Това е истината драги приятели на българската авиация. След падналите снегове и силни ветрове, в началото на януари 2011 г. положението му е още по-плачевно. Но защо се стигна и кой е виновен за тази поредна подигравка с тази светиня? И защо отказват да го приберат в хангар?
На всички ни е ясно - Националния военноисторически музей с изп. директор Соня Пенкова, под чиято шапка е и авиомузея в Крумово. В случая специалистите от авиомузея не са виновни с нищо, защото от ръководството на НВИМ не им дадоха пари от бюджета за каквито и да е ремонти.
Според информация на pan.bg г-жа Соня Пенкова е водила разговори с водеща фирма, която се занимава с авиоремонтни дейности. Тя е поискала в пъти повече пари за ремонта на самолета, но специалистите от компанията много добре знаят колко струва този основен ремонт. За съжаление "Арадо"-то ще продължава да бъде разсипвано, а краят му се вижда.
Наш екип посети музея в началото на декември и ни бе особено тъжно да ходим сред остатъци от самолета, които се въргаляха в краката ни. Нееднократно сме повдигали въпроса и тук във форума, защо се хвърлят усилия да се ремонтират и боядисват други експонати (похвали, за което) и защо не се започна с "Арадо"? Удовлетворителен отговор не получихме. Целенасоченото му съсипване продължава и в момента.
Списание "Криле", pan.bg и форумът ни подемат инициатива за неговото спасяване. Засега с няколко статии (едната вече бе публикувана в брой 85 на "Ретросалон"), и открити писма до ръководството на ВВС, до поделението в Крумово, до ръководството на МО и президента на Р България се надяваме да допринесем за бърза реакция и неговото съхранение на първо време. Това съобщение ще бъде пратено и до много български медии, за да се обърне внимание на проблема.
Не смятаме, че има нужда от това да се открива банкова сметка, защото за вкарването му в хангар не се изисква колосална сума от пари, такава каквато е поискала СОНЯ ПЕНКОВА. За неговия по-нататъшен ремонт също не




се изискват големи финансови средства. Ето защо задаваме пак въпроса - защо след като не се изисква огромна сума от пари, оставихте на произвола на съдбата част от историята ни?
Надяваме се, че самолетът ще бъде запазен и ще му бъде даден още един шанс!

Историята:

През Втората световна война авиозаводи в Германия и в окупираните Франция и Холандия произвеждат 526 водосамолета Arado Ar 196, които са използвани за крайбрежно разузнаване и като палубни самолети на тежките бойни кораби.
Един от малкото в света запазени екземпляри е изложен в Музея на българската авиация на летище Крумово. Той е модел Ar 196A-3, фабричен номер 0219, борден номер 3. Произведен е през 1939 г. и е доставен в България през 1942 г. Базиран е на водолетище „Чайка” на Варненското езеро и служи в 161-во разузнавателно ято. През 1953 г. е предаден на риболовния флот за разузнаване на рибните пасажи в Черно море и лети до юли 1955 г.
През 1958 г. официално е снет от експлоатация и даден на Военноморския музей във Варна. Но съветски ветерани от Втората световна война, които посещават музея, са възмутени, че в него е изложен „фашистки” самолет, който е взел участие във военни действия срещу съветските ВМС в Черно море. И веднага по нареждане на командващия българските ВМС адмирал Добрев по идеологически съображения хидропланът е изваден от музея. Нарязан е на няколко части, които са захвърлени в местността Побитите камъни край Варна. След повече от 20 години останките са открити от основателя на Музея на авиацията в Крумово - полковник-летец Йорго Киранов*. През октомври 1987 г. той организира превозването им с два камиона до Крумово, където самолетът е реставриран доста прецизно във вида му от 1944 г.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    Румен Тотев 07 яну 2011, 19:47
     
    1
     
    0

    За съжаление историята с изваждането на самолета от Военно-морския музей във Варна е вярна. Този самолет беше там по времето на обучението ми в Морско училище и местото му е там. Но и в Крумово не е лощо да бъде. Лошото е ако самолета бъде загубен. Доколкото ми е известно, екземпляри от този самолет се броят на пръстите на едната ръка. И България трябва да се гордее с този факт. И самолета трябва да бъде реставриран - ЗАДЪЛЖИТЕЛНО!

  2. #2
    Иван Парапунов 07 яну 2011, 21:55
     
    1
     
    0

    Винаги когато посещавам музея ми става тъжно.Сега сърцето ми кърви от тази гледка. Какъвто е самолета,такава е сега и България- разпокъсана,дрипава и болна.Виновни сме всички, защото такива управници си избираме.Самолета ще го възстановим и без помоща на държавата,така както построихме и музея.

  3. #3
    tdh 08 яну 2011, 18:41
     
    1
     
    0

    Фондация "Български ВВС" няма ли средства поне за инициализиране на реставрацията и поддръжката на този самолет? Въпросът е към Парапунов, защото само от входни такси за шоуто 2010 би следвало да са налични десетки хиляди. Богдан Николов с неговите моторни спортове така и не успя да осигури посещаемост от такъв мащаб. Да добавим и факта, че авиобазата в Долна Митрополия изнесе логистиката на мероприятието,следователно фондацията е на печалба.

  4. #4
    Добрев 08 яну 2011, 21:03
     
    1
     
    0

    А къде са хората от ръководството на авиомузея в Крумово - Павлов, Синев и другите корифеи. Или продължават да трупат "ръководно-пенсионерски" стаж с правене на "нищо". Защо не вземат мерки, да инициират предложения за възтановяване и поддържане на тази реликва. Лесно е само да се хленчи. Иначе бяха много активни в писанието на глупости и простотии за Л-410 с борден номер 062. Колко помия изляха срещу хората от Враждебна, които разглобиха и отново сглобиха самолета за отрицателни срокове, само да се "плющят" тези велики ръководители. С подписани протоколи за липса на претенции и пълна комлектация, следваха претенции.... Пази боже майка България от такива олигофрени. Пълана липса на качества. А сега пореден рев за нещо. Ами да им назначат ординарци и до тоалетната да ги водят! На някои все другите са им виновни. Едно време Михов викаше на такива "шушумиги" - само шушукат и мигат в строя. За жалост станаха много такива.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка