Горещи новини
- Тarom предлага 14 самолета за продажба
- RotorX ще тества тежкия безпилотник Pallerone в американската армия /СНИМКИ/
- Полски самолет M-28B от ВМС е прехвърлен в Турция за участие в мисия на НАТО
- Президентът на Иран: Това е отговор на вашето зло
- Руската РЛС "Резонанс-Н" ще застъпи на бойно дежурство на Нова земя не по-късно от юни /СНИМКИ/
- 31 години от първия полет на прототипа на Су-34
- /ВИДЕО/: Край бреговете на Луизиана се преобърна самоподемен плавателен съд
- China Central Longhao Airlines e поръчала пет карго самолета B767-300F
- Министърът на отбраната Красимир Каракачанов: Армията ще продължи да бъде в сърцето ми
- Бивш съветник на министъра на отбраната на САЩ предупреди Байдън за опасността при война с Русия
Warning: getimagesize(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Не е известно името на услугата in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 197
Warning: getimagesize(http://cache2.trud.bg/Images/Cache/622/Image_5184622_407.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Не е известно името на услугата in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 197

Сред козовете Русия и днес да се изправя сама срещу всички е Ту-160 – свръхзвуков стратегически бомбардировач ракетоносец. Шампион в тежка категория, най-големият и мощен свръхзвуков самолет в историята, най-тежкият боен, най-бързият бомбардировач, държи 44 световни рекорда.
Руснаците наричат Ту-160 Белия лебед, натовците – Блекджек (Палка, Бухалка). Прякори, издаващи любов и страх.
САЩ още нямат достоен отговор. Например популярният Б-2 „Стелт” е малко братче, а подобният и страховит Б-1Б „Лансър” отстъпва в почти всичко.
На 16 ноември пред Владимир Путин потвърдиха, че взривяването на руския самолет над Египет е дело на ИДИЛ. На 17 ноември след 28 г. чакане Ту-160 за първи път влезе в бойни действия – в Сирия. Чрез юмрука в своята ударна мощ Русия показа свъхангажимент - няма да спре, няма да има нежни бомбардировки, ще бори точно ИДИЛ и до смърт.
На 20 ноември Русия направи показно без тактическа необходимост, а и в Сирия е логично да се използват по-леки бомбардировачи. Два Ту-160 тръгнаха от база до Мурманск, обиколиха цяла Европа от север и запад, минаха през Гибралтарския пролив, където демонстративно презаредиха пред базата на НАТО, прекосиха Средиземно море, пратиха ракетите към Сирия и се върнаха. Общо – 13 000 км и 16 часа във въздуха. В разгънат маршрут – удар по САЩ.
Няма как в НАТО да не се следили целия полет с пребледнели лица. Няма в света такъв самолет, а той най-после влезе в действие.
Затова е сътворен Ту-160 от ”Туполев” – за да бъдат на един полет разстояние Щатите за ядрен удар. Проектирането започва през 1972 г. Граден е в 800 предприятия. Първият изпитателен полет е през 1981 г., а от 1987 г. е на въоръжение. През 1988 г. прави полет до Канада.
Следват безброй подвизи и модернизации. Още първата версия е натъпкана с електроника, която вече е свръхактуална, държи се връзка и със спътници. Летял е до 24 часа и 24 минути и до 18 000 км след дозареждане във въздуха от Ил-78 на 50 тона гориво. Така обсегът му на действие става необятен.
Произведени са 35,
През 1998 г. Украйна унищожи 10 от своите съветски Ту-160, а САЩ плащаха по $1 млн. за разбиването на всеки. Казват, че когато рязали Белите лебеди, украинските летци плакали. Други 8 самолета Киев върна на Русия срещу дълг за газ, а един сложи в музей.
Струва четвърт милиард долара, а час полет – 20 000. Има променлива геометрия на крилата. В дозвуков вид напомня обикновен Ту. За свръкзвукова скорост крилата се прибират като на изтребител, става стрела.
Прилича на птица. ”Красивият самолет и лети добре”, казва гуруто Андрей Туполев. Ту-160 е изящен – съвършено нетипичен и за съветското, и за бойна машина. Пленителен за окото, изчистен, много бял, грациозен. Красота, обречена да сее страх и смърт.
Максимална скорост – 2200 км в час, но казват, че е стигал 2500. Обикновено се движи с 850 км/ч. Свръхзвуковата скорост е необходима, за да преодолява зони на противовъздушна отбрана. Събира крилата, устремява се и става много трудна мишена за зенитни ракети и изтребители.
Руснаците обичат да си играят на гонки с натовци и бомбардировачът все избягваше от изтребителите. Веднъж даже посланикът в Лондон трябваше да се явява за обяснение след надбягване с „Тайфун”...
Таванът му беше 15 км, но го качиха до 22 км - броди си из стратосферата. А може да лети и на 50 м височина. Всъщност руснаците едва ли казват всичко за възможностите на Ту-160...
Когато Румъния отказа на правителствения чартър на Рогозин да мине през нейното въздушно пространство, вицепремиерът отвърна „Следващия път ще полетя на Ту-160”. На такъв самолет и турците няма да посегнат. Все едно да пипнеш любовницата на Путин.
Това е крепост с мощ на армия. Носи до 40 тона въоръжение. Предназначен е за 12 ракети Х-55 с радиус на действие 2500 км и мощност на всяка ядрена бойна глава от 200 килотона, 15 пъти повече от бомбата над Хирошима. Появата му в този вариант може рязко да промени стратегическия баланс в произволен регион.
В Сирия удари с новите Х-101 и Х-555, които летят до 5500 км със заряд по 400 кг. Ракетите са умни, сами се строяват в боен ред, следват релефа, заобикалят препятствия, практически са неуловими и улучват с отклонение до 10 м. И са с коефициент на „невидимост” за радарите като „Стелт”. Ту-160 може да носи и най-голямата руска лазерна бомба КАБ-1500 с тегло 1500 кг.
Всъщност умее да действа без да наближи ПВО - чрез ракетите с далечен обсег и с разнообразен арсенал, напомнящ „Междузвездни войни” – включително 24 хиперзвукови ракети.
Има суперсистема за електронна и радиозащита.
Трудно е Ту-160 да бъде доближен на опасна дистанция. На рискови участъци може да бъде защитаван от изтребители в състав до една ескадрила. Ако бъде атакуван с ракети, е способен да изпрати бойния си товар преди да бъде поразен. Това прави въздействието върху него от средни и големи дистанции неефективно. Наистина крепост, имаща мощта да сее масова смърт дори ако бъде превзета.
Движен е от 4 двигателя по 25 000 к. с. За здравина е правен с титаниева сплав (38%) и чрез вакуумни електронно-лъчеви заварки.
Управлението е революционно просто и удобно – с ръчка като на изтребител. Комфортът е като дизайна – нетипичен за съветското и за бомбардировач. Креслата са с масажори и вентилация заради дългите полети. Има малка кухня, печка за топлене на храна, местенце за раздвижване, тоалетна, кресло за сън.
Гъвкав самолет – според въоръжението действа и като ядрен, и като конвенционален бомбардировач с разнообразно въоръжение за локални конфликти като в Сирия.
На Ту-160 летят най-лудите пилоти, талантливи хулигани, гладни и жадни за небе и адреналин, често – потомствени асове. Заплатите им са малки, нямат ЛЕД-телевизори, но са хора, готови да плащат, за да летят.
Красиво и страшничко е да се гледа полет на Ту-160, но явно е красиво и да се лети. „Така се лети насън”, каза Путин, след като формално влезе в ролята на командир на екипаж от трима за тренировъчен полет. По официална информация не му спестиха нищо – сложното презареждане, двойно натоварване, пуск на 12 ракети, пълна програма.
През април Русия реши да възобнови серийното производство, поръчани са 50. Последната модификация Ту-160М е чудо на електрониката, а е проектиран и М2. Но и сега Ту-160 е най-страшното в Сирия.
Основни характеристики
Екипаж – 4 човека
Дължина – 54,1 м
Височина - 13,1 м.
Размах на крилата – от 35,6 до до 55,7 м
Маса празен - 110 т
Максимална летателна маса – 275 т
Максимална скорост – 2200 км/ч
Нормална скорост – 850 км/ч
Далечина на полета без дозареждане – до 18 950 км
Продължителност на полета – до 25 ч
Натоварване на крилото – до 1185 кг/м2
Мнения
Изпреварил е времето си с десетилетия
По-добър самолет в свръхзвуковия клас още никой не е измислил. Става въпрос за уникална машина, изпреварила времето с няколко десетилетия. Самолетът и досега не е използвал в пълен обем заложените в него конструктивни особености.
Сергей Шойгу, министър на отбраната на Русия
Брежнев издаде тайната
Информация изтече за първи път от Леонид Брежнев. На едно съвещание генералният секретар на КПСС каза, че ето – ние правим нов самолет, Ту-160. А беше абсолютно забранено да споменаваме дори една дума на когото и да било за това.
Още след първия полет през 1981 г. американците се добраха до снимка на Ту-160. Стана голям проблем – как ЦРУ успя да фотографира самолета. Основната версия беше – чрез спътник. Накрая се оказа – сниман е от пътнически самолет от съседното летище.
Валентин Близнюк, главен конструктор на Ту-160. rostislav rusev trud
loading...
Други публикации
Напиши коментар
Това нали го четохме вече?Преди 1 година.
ABE SHTO ZA SAIT E TOVA??? KATO STAVA DYMA ZA RYSKA TEXNIKA BASI ZAGLAVIQTA PISHETE... REKLAMA I PRISTRASTIQ BIVA BIVA, NO VASHTO E DRAZNESHTO I PREKALENO VECHE!!! DAJE I TT DANNITE NA SAMOLETA STE SLOJILI XAXA
Пиши на български, продажна сган!
Аве ТОЯ #2 Tonopah е БАСИ И ГОВЕДОТО ИДИОТСКО !!!
не съм сигурен, че ще ме послушаш ...но те моля съвсем непринудено да спрте стакива бомбастични заглавия....!!