ЧЕСТ И СЛАВА: 23 ОКТОМВРИ 1986 Г... 30 ГОДИНИ ОТ ПЪРВИЯ ПОЛЕТ НА СУ-25 В БЪЛГАРСКИТЕ ВВС!

Pan.bg 23 окт 2016 | 22:55 views (10308) commentaries(1)
img
През есента на 1984 г. група офицери от ВВС, водена от заместник-командващия авиацията – полковник Тома Ковачев, заминава за СССР, за да разучи възможностите за превъоръжаване на българските ВВС с нови, съвременни реактивни бойни самолети. Между немалкото образци самолети, с които се запознават, те се спират на тези на конструкторското бюро „Сухой” с генерален конструктор на концерна Владимир Бабак.
Су е бойната машина претендираща за достойно място в редицата на забележителното поколение съветски/руски бойни самолети от 70-те години. Самолетът–черноработник става представителят на новото поколение, който по стечение на обстоятелствата беше и остава най-интензивно използван в реални бойни действия. Първите бойни задачи на бронираната летяща машина датират още от 1980 г.
Всичко по самолета впечатлява комисията по проучването. След завръщането си в България, тя изготвя доклад-предложение за превъоръжаването, който е приет от Министерството на отбраната и от правителството. През следващите години започва неговата постепенна реализация. Усложненията идват от факта, че все още няма двуместен вариант на Су-25, а също и възможност да се достави тренажор за него.

image

Решението, което се взема е самолетът да се усвои в България, на летище Безмер. На полковник Ковачев е възложено преминаването на новия самолет с всички произтичащи от тази необичайна ситуация рискове.
Започват изпитания за усвояване на новата и сложна авиационна техника. В съвсем кратък срок - от средата на лятото на 1986 г. до октомври, са проведени теоретичните занятия и, изпитите. Занятията се водят от съветски преподаватели - Молчанов, Савров, Терезченко и Нагорни.
Първите машини пристигат у нас през септември 1986 г. – това са два броя Су-25 К от 8-а серия и осем – от 9-а серия. Те са доставени от летците Шаповалов, Жоловов, Коконенко, Калеко, Пеншев. Останалите 8 едноместни Су-25 К /също от 9-а серия/ са получени през май 1987 г. , а също и двуместните Су-25 УБК.

image

Своя боен опит и летателно майсторство предават на нашите летци инструкторите Николай Димитрович Еремеев и Борис Леонидович Зайченко.
Първият полет на Су-25 К се провежда на 23 октомври 1986 г. от полковник Тома Ковачев. И пак тук – на Безмерска земя той завършва своя летателен път, преминавайки в запаса, след завидно летателно дълголетие – повече от 40 години.
През
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




лятото на 1988 г. полковник Ковачев иска разрешение да се прости с военната авиация, като изпълни прощален самостоятелен полет на чудесния съвременен боен реактивен самолет Су-25. След полета на стоянката е построен целият личен състав на авиогарнизон Безмер с бойното знаме.
О.р. полковник Тома Ковачев е един от първите основатели и радетели за изграждане Клубове на авиацията в България.
Първата летателна смяна на Су-25 К е проведена на 23 октомври 1986 година. От поделението летят: командирът – полк. Иван Попгеоргиев, м-р Жечко Жечев – зам.-командир, м-р Недко Пашелиев – старши щурман и м-р Христо Христов – командир на 1 авиоескадрила. На 23 февруари 1987 г. е завършен курсът за усвояване на самолета.
Учебните самолети Су-25 УБК пристигат през септември и октомври 1987, следвани от още два през 1988 г.
За 20 години експлоатация е загубен само един самолет. На 17 април 1989 г. на полигон Питово при бомбопускане, пилотът - л-т Валентин Маринов изпада в сложно положение, от което не успява да изведе машината. Катапултира се непосредствено преди удара на самолета в земята и попада в центъра на взрива, като парашутът му изгаря.

На първата снимка - Полк.Тома Ковачев след първия полет.



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ЧЕСТ И СЛАВА: 23 ОКТОМВРИ 1986 Г... 30 ГОДИНИ ОТ ПЪРВИЯ ПОЛЕТ НА СУ-25 В БЪЛГАРСКИТЕ ВВС!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Един българин 24 окт 2016, 13:31
     
    3
     
    0

    Когато си купим западна техника, едва тогава ще оценим истинската стойност на руската...Навремето хората са се чудели на Миг-21 и са го сравнявали с Фолксваген, защото зареждаш гориво и боеприпаси и пак си във въздуха. Су-25 е също толкова добра машина и е направена с много мисъл.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка