Нов, втора ръка или модернизиран ще бъде бойният самолет за ВВС на България?

Pan.bg 14 апр 2011 | 11:50 views (5466) commentaries(4)
img Максим ГЕНОВ, сп."Клуб КРИЛЕ"

В началото на март представители на шведския авиопроизводител Saab отговориха на искането за информация в рамките на конкурса за изтребител от ново поколение за българските ВВС. За осем самолета – шест едноместни бойни и два двуместни учебно-бойни... Искането е адресирано от Министерството на отбраната на България. Швеция ще участва в българския конкурс с JAS 39C/D Gripen. На 11 март той бе представен (за кой ли път?) на МО и на пресконференция за представителите на медиите. Шведският производител първи и единствен дава отговор на искането за информация в рамките на определените срокове. Нито един от евентуалните други кандидати (носят се слухове за Eurofighter, Lockheed Martin, Boeing, дори Dassault Aviation) все още не бяха сторили това към датата на крайния срок, но спечелиха удължаване.

Изглежда, че големите авиопроизводители и евентуални претенденти в българския конкурс за нов боен самолет не го оценяват като приоритет, дори като някакво търговско предизвикателство. Вниманието им повече привлича северната ни съседка, където конкурсът не е за осем, а за 48 самолета. От друга страна, зависи каква мисия ще бъде поверена за изпълнение на този самолет – Air Policing или спектърът ще бъде по-широк? Това също би могло да бъде определящ фактор за броя на самолетите в поръчката. Говори се, че ВВС на България ще поемат охраната на въздушното пространство на Македония (засега с МиГ-29). Би могъл да възникне и въпрос дали шест бойни самолета ще бъдат достатъчни, за да се справят българските ВВС? Или ще изпълняват мисията заедно с МиГ-29, или с някакъв друг самолет от втора ръка или модернизиран? Обсъждат ли се някакви алтернативи? Въпросите са много, но за отговорите... все още е рано!
image
България не разполага с големи финансови ресурси, а плъзнаха слухове, че най-бедната страна в ЕС ще отдели... един милиард лева (ЛЕВА!!!) за нов боен самолет! Мнозина други страни, които също разполагат с ограничени ресурси, закупуват малък брой модерни бойни самолети от ново поколение, но запазват и модернизират част от бойната авиационна техника в експлоатация. Примерите са много – Испания (EF2000 и Mirage F1M), Полша (F-16C/D Block 52+ и МиГ-29), Гърция (F-16C/D Block 52+ и Mirage 2000), Мароко (F-16C/D Block 50/52 и Mirage F1EH).
Както България,
Мароко разполага с по-ограничени финансови ресурси и внимателно проучва възможностите за придобиване на изтребители от ново поколение – нови или втора ръка – както и модернизацията на своите Mirage F1EH. След провалените преговори с Париж за поръчка на Rafale за мароканските ВВС Рабат се обърна към САЩ. През 2008 г. прибегна до глобална поръчка за 24 изтребителя F-16C/D Block 50/52 на обща стойност от $2,4 млрд. Lockheed Martin предложи на Мароко многоцелеви изтребители F-16 (за атаки срещу наземни и надводни цели и за господство във въздуха) с най-модерно радиоелектронно оборудване и въоръжение, каквито вече се експлоатират от ВВС на страните съюзници на САЩ в Близкия изток като Израел, ОАЕ и Египет.
image
Мароко предприе и сериозни стъпки за модернизация на своите изтребители Mirage F1EH. Те са първите F1 с аеронавигационна система, чиято архитектура се доближава до дефинитивните стандарти на Mirage F1EQ6 (последната версия на изтребителя за Ирак) и френските F1CR/CT. Системата позволява изпълненито на полети в режими, адаптирани с конфликтната ситуация в региона (проблемите с бившата испанска територия Западна Сахара). Основните елементи на тази система са радарът Cyrano IV EH Ramadan, многофункционалната прицелна система Thomson-CSF VE 120C, борден компютър за управление на мисията (Electronique Serge Dassault) ESD M182 и инерциалната система Sagem ULISS 43.
Мароканските ВВС поддържат доста високо ниво на професионална подготовка на своите пилоти и техници на Mirage F1CH/EH – разбира се, с помощта на френските военни съветници. Ограничените финансови средства обаче сериозно натежават и затрудняват поддръжката на тези изтребители – гордостта на ВВС на Мароко. Проучват се възможностите за различни модернизационни програми, тъй като страната трудно ще издържи закупуването на многоцелеви изтребители от ново поколение за замяна на всичките Mirage F1CH/EH и F-5E/F.
Още през 1992 г. Dassault прави опит да заинтригува Мароко с модернизация, която ще доведе мароканските F1EH до стандарта на най-модерните иракски F1EQ6. Модернизираните до този стандарт изтребители за мароканските ВВС ще получат обозначението F1EH2, като на Мароко ще бъдат предадени и осем F1EQ6, попаднали под ембарго, след като Ирак напада Кувейт през август 1990 г. По онова време и други френски фирми, дори и някои израелски опитват шанса си да спечелят модернизацията на мароканските F1EH. Бюджетните ограничения, дължащи се отчасти на разходите за поддръжка на реда в южната част на страната, постоянно отлагат във времето вземането на решение.
image
През 2005 г. има раздвижване в ситуацията за модернизация на мароканските F1EH, особено след ожесточена борба между Sagem и Thal?s. Френската агенция по въоръжение (DGA) принуждава двете фирми да намерят някакво приемливо решение, като така образуват общата фирма Astrac. През септември 2005 г. с мароканската държава е подписан договор за модернизацията на 27 самолета, като стойността му възлиза на 350 млн. евро (без да се включва въоръжението). Силната страна на новата модернизационна програма за F1EH е инсталирането на радара RC400 с активна антена на Thal?s. Способен да открива и следи повече цели, радарът RC400 сe разработва с технологии, използвани при радара RDY за изтребителя Mirage 2000-5. Този радар е включен в модернизационни програми и отделни модернизационни пакети от десетина години, но може да заинтригува клиенти само ако е асоцииран с ново управляемо ракетно въоръжение. Именно такъв е случаят с мароканските изтребители F1EH, тъй като модернизацията им включва и възможност за интегриране на новите ракети “въздух-въздух” Mica EM/IR с LAM (връзка самолет-ракета). Другото оборудване е по-класическо с основен борден компютър, инерциална навигационна система с приемник за GPS. Модулната управляема ракета “въздух-земя” AASM на Sagem се използва само за въоръжение на изтребителите Rafale и Mirage 2000D на френските ВВС, но не се оферира за въоръжението на модернизираните F1EH. Ако това се случи, подобна тежка модернизация крие своите рискове, а Mirage F1 е самолет с доста “чувствително” крило, податливо на флатер. От друга страна, докато започнат доставките на F-16 за Мароко, правителството в Рабат непрекъснато изтъква “крещяща” нужда за модернизация на своите ВВС. От Dassault ще бъдат принудени да разработят подкрилни пилони за F1EH с подобрени аеродинамични характеристики, ако се интегрират нови по-тежки оръжия в повече и различни конфигурации на бойния товар. От Dassault продължават да таят надежда, че Рабат би могъл да преразгледа поръчката си за F-16 с переспектива да я замени с Rafale...
Френските ВВС разполагат с консервирани изтребители Mirage F1C/B/CT, а Dassault и Astrac биха могли да ги предложат на България като алтернативно и временно, не особено скъпо решение... докато се изпълни поръчката за Rafale.
image
Модернизираните Fulcrum в НАТО
Единствените оператори на МиГ-29 Fulcrum в НАТО вече могат да се изброят на пръстите на едната ръка – Полша, Словакия и България. До скоро сред тях се нареждаше и Унгария с 12-те си самолета, но до края на 2010 г. и последните унгарски Fulcrum са изведени от експлоатация.
Полша е най-големият оператор на МиГ-29 в НАТО с 32 самолета, от които 22 от Луфтвафе. От 2007 г. се експлоатират заедно с F-16C Block 52+ (заменили МиГ-21). Полските ВВС възнамеряват да използват своите Fulcrum поне до 2025 г., накои източници сочат като кроен срок 2013 г.
Словакия заема мястото на втори голям оператор на МиГ-29 в НАТО с 22 машини. От тях 12 са модернизирани до стандарта MiG-29AS/UBS. На почетното трето място се нарежда България със своите 18 самолета. Българското Министерство на отбраната отначало възнамерява да запази 16, но цифрата постоянно се променя.
Полските и словашките Fulcrum все още имат много дни на дълга и хубава кариера. Докато изборът на Полша е да запази в експлоатация МиГ-29 заедно с F-16C/D Block 52+, Словакия предпочете да гласува изцяло доверието си на МиГ-29. От 22-те машини 12 са модернизирани и не се предвижда конкурс за нов изтребител.
Ще припомним, че модернизационната програма започва през 2005 г. и се изпълнява от РСК “МиГ” заедно с две западни фирми подизпълнители – Rockwell Collins и BAE Systems. Интегрирането на авиониката се изпълнява в словашкия завод Lot в Тренцин. Стойността на цялата програма се оценява на 60 млн. евро, като две трети се финансират с руския дълг към Словакия.
Модернизационната програма започва с инсталирането на системи на самолета, отговарящи на критериите на НАТО. На MiG-29AS/UBS е интегрирана система за опознаване “свой-чужд” (IFF) AN/APX-113, разработена от BAE Systems, както и други компоненти, доставени и интегрирани от Rockwell Collins: многофункционална радиостанция AN/ARC-210, приемник VOR/ILS AN/ARN-147, както и система за близка навигация Tacan AN/ARN-153. В кабината остарелият екран е заменен с цветен многофункционален индикаторен дисплей MFI-54 на “Русская авионика”. Същата фирма доставя и конзолата за управление ПУС-29. Авиониката е разработена с открита архитектура по стандарта Mil-Std-1553B (както при МиГ-29М/М2), за да може да се интегрира ново оборудване и въоръжение както руско, така и западно производство. Всички уреди в кабината “мигрират” от метрична към англосаксонска мерна система. Инсталирани са и нови позиционни светлини.
РСК “МиГ” представи към края на ноември 2010 г. своя МиГ-29М/М2. Дали и от какво би могла да се възползва България? От нов, втора ръка или модернизиран боен самолет – отговорът ще бъде много труден.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    divaka29 14 апр 2011, 14:07
     
    0
     
    0

    Само не мога да разбера защо ще трябва да охраняваме и въздушното пространство на Македония като те едва ли не ни смятат за балъци и техни протежета?

  2. #2
    RAVIA 14 апр 2011, 18:36
     
    0
     
    0

    Много добра статия! Моето мнение е, че ако е нужно нов многоцелеви самолет това е Грипен! А иначе модернизация на Миг-29(руснаците могат да направят всичко, което поискаме вкл. и натовски системи, защото работят с западни фирми) и толкова! И не само за самолетите, но и за бойният вертолет Ми-24, въпроса за модернизацията стои по същия начин! По целите на силите имаме заявени 4 бр. Ми-24 за международни мисии, т.е. ТРЯБВА задължително да ги модернезират, а не само да ги възтановят. По въпроса за защо трябва да охраняваме въздушното пространство на Македония, отговарям: Защото нямат изтребители и ако искат ЕС и НАТО, някой трябва да им носи дежурство! Което ще носи на България милн. евро годишно!!!

  3. #3
    by fly 14 апр 2011, 22:05
     
    0
     
    0

    И след десет години ще се пишат същите неща.Надежда всяка оставете!

  4. #4
    PABLOC 09 фев 2012, 18:31
     
    0
     
    0

    tova e mnogs iako

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка