БСП: Българските ВВС са в колапс, министърът защо крие?

Pan.bg 14 апр 2011 | 18:55 views (12786) commentaries(15)
img Министърът е прекроил бюджета на армията, като е набавил средства за мисията на "Дръзки" от средствата, предвидени за Военновъздушните сили (ВВС)


http://www.dnevnik.bg

Парламентът прие днес доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили за 2010 г.

Парламентът прие днес доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили за 2010 г.с 87 гласа "за", 9 "против" и 6 "въздържал се".
В продължилата близо час и половина дискусия БСП обвини военния министър Аню Ангелов, че "скандално прекроил" бюджета на армията, за да осигури 1.5 млн. лв. за участието на фрегата "Дръзки" във военната операция в Либия, а десницата обяви президента Георги Първанов за вреден за реформата в армията.
След като обвини в политическа чистка министър Ангелов, депутатът от БСП Атанас Мерджанов заяви, че правителството е решило да изпрати фрегатата "Дръзки" без искане от страна на НАТО и без да уведоми президента Георги Първанов. Според Мерджанов на 1 април министърът е прекроил бюджета на армията, като е набавил средства за мисията на "Дръзки" от средствата, предвидени за Военновъздушните сили (ВВС) и Сухопътните войски. Ангелов обаче отрече обвиненията.
„В Доклада на МО се посочва, че през 2010 г. усилията бяха насочени към внедряване на стандартизационни методи, на обучения. Как се случва това, след като министерството отпуска едва 700000 лева за обучение? При заявени 2,5 млн. лева за възстановяване на 6-те самолета „Пилатус”, МО отпуска едва 300 000 лева. Едва 1000 лева обаче е отделило МО, а останалите 299 000 лева са от ВВС”, заяви Мерджанов.
По думите му, това е крещящата разлика между написаното в Доклада и реалността.

Той каза още, че трите фрегати "Дръзки", "Верни" и "Горди" са неизправни заради липса на поддръжка. Това твърдение обаче бе отречено от военния министър, който заяви че и трите фрегати са в изправност.
Мерджанов добави, че в същото време ВВС са в колапс и не са осигурени средства за планови ремонти на техниката. По негова информация от 12 вертолети "Кугър" в изправност са само четири, от 16 изтребители МИГ-29 - само 6, от трите самолета "Спартан" летят два, а от самолетите "Пилатус" в изправност също са само два.
image
Повече от половината от скъпата техника от Крумово е на земята - в случай
хеликоптери "Кугър"

След него колегата му Спас Панчев и бивш зам.-министър на отбраната по време на тройната коалиция се оплакал, че медиите на военните - в. "Българска армия" и Военният телевизионен канал, са политизирани от страна на ръководството на министерството и не дават трибуна на върховния главнокомандващ и неговите съветници.
Министърът обаче отрече да налага цензура в двете медии, отбеляза, че те не са ведомствени и прикани президента Георги Първанов като "добре дошъл" да представи визията си. "Неговите съветници нито веднъж не са взели думата в Съвета по отбрана", каза Ангелов.
Асен Агов от "Синята коалиция" репликира колегата си Панчев, че Георги Първанов има достатъчно поле за изява и го обяви за "вреден за реформата в армията". Съпредседателят на десния съюз Иван Костов пък попита къде е бил "отговорният президент", когато предишните две правителства са пускали обществени поръчки за техника и въоръжение, които по никакъв начин не са подобрили способността на армията ни.
Костов обаче не спести критики към военния министър. Посочи, че не е била преструктурирана собствеността на имотите, подопечни на Министерството на отбраната. Критикува, че нямаме армия, която да изпитваме в реална бойна обстановка. Напомни, че министър Ангелов е имал амбиция да създаде боен батальон, но не е успял да се наложи в правителството. По думите на Костов плахо е изпълнена и задачата за интеграция на военното образование.
image
С МиГ-29 има проблем - не го отрече и министърът на отбраната

Костов повдигна и въпроса за продължилите месеци търкания между министъра и президента покрай назначението на директор на военното разузнаване, което все още се ръководи от временно изпълняващ длъжността. Попита как се е отразила тази криза върху службата. Ангелов посочи, че резултатите от същинската работа на военното разузнаване са позитивни и предоставят ценна информация и в пълен обем както на министъра, така и на президента, не премиера и на председателя на Народното събрание.
image
Су-25 си отиват след година

При представянето на доклада министърът отчете, че задълженията към момента са под 100 млн. лв., а към 2009 г. са били 576 млн. лв., като са отложени 80 млн. лв. задължения към външна фирма за следващата година. Според доклада разходите за личен състав за миналата година леко са се увеличили, което се обяснява с преструктуриране и изплащане на обезщетения.
Аню Ангелов посочи още, че през миналата година близо 500 военнослужещи с около 100 единици техника са взели участие във взривяване на невзривени боеприпаси, превозване на болни, провеждане на операции за търсене и спасяване. Към края на 2010 г. общата численост на контингентите ни извън страната надхвърля 750 души в девет мисии и операции, отбеляза той.
image
Третият "Спартан" дойде - вече имаме два!

Участието на фрегатата „Дръзки” в операцията в Либия ще лиши много дейности за 2011 г. от финансиране, според БСП
14 април 2011 | 09:44 | Агенция "Фокус"
Начало / Народно събрание
София. Решението за изпращането на фрегатата „Дръзки” в Средиземно море бе взето, въпреки че от НАТО не беше пристигнало такова специално изискване, без Министерство на отбраната да запознае Министерски съвет с незадоволителното състояние на кораба и без да е бил уведомен президентът Георги Първанов. Това заяви депутатът от ПГ на Коалиция за България Атанас Мерджанов, при дебатите по приемане на Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили на България за 2010 г., предаде репортер на Агенция „Фокус” .
„Министърът извърши скандално прекрояване на бюджета. Участието на фрегатата ще лиши много дейности за 2011 г. от финансиране”, посочи депутатът.
image
Без МиГ-21 още в края на тази година

Според него, в МО е била извършена истинска политическа чистка. „Новото ръководство на МО, и при ръководството на Николай Младенов, и при ръководството на сегашния министър Ангелов, доведоха до напускането на директора на Военна полиция, началника на направление „Маркетинг и анализи” и много експерти от министерството”, подчерта Мерджанов. Той смята, че това е философия за нов тип управление, която би била оправдана, ако налице са били някакви резултати.
„В Доклада на МО се посочва, че през 2010 г. усилията бяха насочени към внедряване на стандартизационни методи, на обучения. Как се случва това, след като министерството отпуска едва 700000 лева за обучение? При заявени 2,5 млн. лева за възстановяване на 6-те самолета „Пилатус”, МО отпуска едва 300 000 лева. Едва 1000 лева обаче е отделило МО, а останалите 299 000 лева са от ВВС”, заяви Мерджанов.
По думите му, това е крещящата разлика между написаното в Доклада и реалността.
image
Само 2 "Пилатуса" летят
„Ще има ли сили сегашното ръководство на МО да се справи с тежките реалности?”, попита депутатът. „Откъде ще дойдат 2 млрд. лева, каква е обвързаността им с бюджета. Прави впечатление, че под ръководството на Аню Ангелов се обезличава и професионалното ръководство на армията. Коалиция за България не може да подкрепи Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили на отбраната”, заяви депутатът от левицата.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 15

  1. #1
    air force 14 апр 2011, 19:39
     
    0
     
    0

    Крайно време е от НАТО да изпратят експернта група, която да направи одит на трите вида въоръжени сили и най-вече на ВВС

  2. #2
    super hornet 14 апр 2011, 22:31
     
    0
     
    0

    Да, но една такава група вместо да дойде до София за усмивки, аплодисменти и речи в МО и ВВС, по-добре да се поразходи до авио-базите - например до Граф Игнатиево, Крумово, Враждебна, Долна Митрополия, и да направи проверка на място кои самолети и вертолети са в небето, и кои - на земята!

  3. #3
    dw 14 апр 2011, 23:15
     
    0
     
    0

    По отношение на разминаванията в необходимите и заявени средства спрямо реално отпуснатите състоянието на ВВС е такова от 10 поне години. Колкото до "експертите" от НАТО, то от тях не очаквайте нищо добро.

  4. #4
    border guard 15 апр 2011, 07:40
     
    0
     
    0

    никои и не очаква нищо добро от тях, просто трабва да дойдат, да анализират и констатират, а констатациите са смразяващи - от учебните вертолетчета Бел оперативни са 0, от учебните самолети Л-39 оперативни са 0, от транспортните вертолети Кугар оперативни са 4 при 12 налични... да продължаваме ли, както беше казал един уважаван авиационен автор Без авиация няма нация!

  5. #5
    dw 15 апр 2011, 10:24
     
    0
     
    0

    Но защо някой друг да ти казва очевидното за теб самия?

  6. #6
    out side 15 апр 2011, 10:36
     
    0
     
    0

    Години наред ангажиментите за участие м междунаяродни военни операции се поемат с цел печелене на политически и още по-зле лични дивиденти. Никой не се интересува как това се отразява на съсипаната ни в ресурсово и социално отношение Армия. Настоящият министър обачи надмина всички по безочие и наглост. Жалко, че е бивш военнослужещ и тази Армия го е създала. А написаното за Авиацията и Нацията е абсолютно вярно. Страни от третия свят вече имат такава, а ние се опитваме да съсипем и малкото останали летища и самолети. Приемайки идеите на шепа безумци под форматана визии, стратегии, планове, някой пита ли се накъде вървим, какво ще ни легитимира и дава самочувствие дори като съюзници в НАТО. Това, което се върши от МО, убива не само ВВС и Българската армия, но говори много за ценностите на нашата нация.

  7. #7
    history 15 апр 2011, 10:48
     
    0
     
    0

    Единственото "очевидно" в случая е, че "очевидното" за всички не е "очевидно" за онзи, който го нарече лъжи в Народното събрание и пред медиите.

  8. #8
    BBC 15 апр 2011, 11:03
     
    0
     
    0

    Българските ВВС са в будна кома от много години. И това се дължи на некадърното им и безлично ръководство от изредилите се през последните няколко години началници и заобикалящите ги наколенковци. Докараха я до там, че думата генерал да се превърне в синоним на думата смешник или още по-грозното - задниколизец. Жалко за момчетата и момичетата по поделенията и тежко им и горко с такива началници.

  9. #9
    Ivanov 15 апр 2011, 14:46
     
    0
     
    0

    какво се възмущавате? И какво толкова скандално се е случило?! Всички си върви по реда на нещата! Много пъти съм го казвал и пак го повтарям - от 1944г. до днес в България неуправляват български правителства => няма как да имаме национално-отговорна стратегия ни за армия, ни полиция ни икономика....

  10. #10
    revelation 15 апр 2011, 23:58
     
    0
     
    0

    Историята се повтаря. Само дето никой не обича да чете. Защото не е удобно. Дали, тези които изпращат "Дръзки" са си направили труда да прочетат книгата "Преживелиците на един руснак в България (1885-1886 г.)", известна и като "Спомени на морския офицер Еспер Серебряков". В нея също става дума за българската флотилия, но на река Дунав. Корабът, на който е придаден блестящ вид също е български - княжеската яхта "Александър I". Ето как става това: "В опозиционните вестници писаха, че яхтата е развалена и не става за нищо. Това стигнало до княза и той, както ме предадоха изразил неудовлетворение пред своите приближени, че не са запазили неговата яхта...С необходимото количество лак и политура, малко боя, две-три счукани на прах тухли, яхтата отново придоби блестящ и параден вид. Та нали на мен, руския морски офицер, би трябвало да ми е известно, как да придам лице на стоката. Нали ежегодно ми се случваше да бъда очевидец и участник в това, как нашите руски адмирали и командири, имащи богат опит за такава работа, изкусно привеждаха в блестящ вид нашите плаващи „гнилушки” и получаваха за това награди и благодарности. При идването на княза яхтата блестеше от чистота пребоядисана и полирана. Князът беше поразен. Обикаляйки яхтата той няколко пъти ми благодари горещо за прекрасното й състояние." И когато изпращат "Дръзки" можете ли да се сетите кой ще бъде в ролята на Серебряков и кой в ролята на княз Александър?"

  11. #11
    Banderas 16 апр 2011, 20:05
     
    0
     
    0

    072/ на снимката/ e вторият, а не третият Спартан:)

  12. #12
    reply 17 апр 2011, 18:35
     
    0
     
    0

    #8 Пуснато от BBC(нерегистриран) на 15 апр 2011, 11:03ч Българските ВВС са в будна кома от много години. И това се дължи на некадърното им и безлично ръководство от изредилите се през последните няколко години началници и заобикалящите ги наколенковци. Докараха я до там, че думата генерал да се превърне в синоним на думата смешник или още по-грозното - задниколизец. Жалко за момчетата и момичетата по поделенията и тежко им и горко с такива началници. ....... само войната(а било то и "студена") ражда генерали, мира ражда ....: тва дето си описал по горе. по друг на4ин не може и да бъде .... и тва е осъзнато отдавна от тея дето имат истински армии

  13. #13
    еър 20 апр 2011, 21:45
     
    0
     
    0

    Добре е че хората разбиращи от авиация започнаха да се пробуждат и да реагират адекватно, не само да лепят насталгични снимки в албумите на фейсбука за миналото и сегашното величие на ввс.

  14. #14
    Володя 23 апр 2011, 22:33
     
    0
     
    0

    Хм, уважаеми господа, колеги, българи, Вярвам, че първо трябва да имаме официално приети Национални Идеали. Документ, написан от група ентусиасти, обсъждан всенародно примерно 1 година и накрая приет от Велико Народно Събрание... След това можем да имаме Документ (може и "Нареда")за развитие на България - за постигане на тези идеали... След това можем да имаме примерно Концепция за Национална Сигурност ("Нареда за безопасност"), Военна доктрина, Доктрина за селското стопанство, за туризма, за образованието, за здравето и за всичко друго необходимо... При наличие на такива взаимосвързани документи ще е много лесно да се разбере добре ли е да се вземат пари от един вид въоръжени сили, за да се представим като част от коалицията за Либия и т.н и т.н...

  15. #15
    Любен Стефанов Бойчев 25 май 2011, 17:54
     
    0
     
    0

    България е от няколкото държави в Европа родоначалници на АВИАЦИЯТА в началото на 20- ти век.Най-силните и години са от около 1930 до1990 години.И през всичките тези години Българските ВВС са български,независимо от политическия режим.Сега в новата световна какофония т.е.глободебилизация,сигурно ни е определено,без да ни питат/както и преди/да се преквалифицираме в обслужващ,вкл.пушечен,материал.От нас зависи дали ще се получи това.Наблюдавам с крехък оптимизъм съживяването на ултралеката и лека авиация,което ме кара да вярвам,че авиационния ген на българина все още не е непоправимо увреден.Трудно е да заставиш родения да лети да пълзи.Започнал съм моя авационен път през септ.1958г.Излязах от ВВС през 1985г.Все още строя летателни УЛЛА и летя.През септември тази година,ние пилоти и техници от випуск 1961г.ще празнуваме своя 50 годишен юбилей от вливането ни в нашите родни ВВС.От тях всички излязохме с чест,живи и здрави и летяхме още много години.Всчки сме горди от достойно изпълнения дълг.Поздрави на всички обичащи авиацията,БЪЛГАРСКАТА!

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка