Ген.Златев: През 2011 г. предизвикателствата и отговорностите нарастват

Pan.bg 09 юни 2011 | 10:00 views (4266) commentaries(0)
img Генерал Златко Златев – командир на авиобаза Крумово, пред списание „Клуб КРИЛЕ”
Николай ДИМОВ


Интервю от новия ни брой, за съдържание и как да си го купите тук:
http://www.pan.bg/view_article-1-4760-Junskiqt-broj-na-spisanie-KLUB-KRILE-izleze.html

image
Снимка - Д.Ставрев

- Стават ли повече отговорностите с генералските пагони?
- Определено да! Като цяло длъжността и свързаните с нея служебни ангажименти не се променят, но присвояването на първо висше офицерско звание дава възможности за по-задълбочено усвояване на военната област, преодоляване на по-големи предизвикателства и по-пълно прилагане на утвърдените стандартизационни документи на НАТО и ЕС.
- Какви задачи бяха изпълнени в базата през първите месеци на 2011 г.?
- Както винаги в 24 ваб (вертолетна авиобаза) задачите следват една след друга - продължихме подготовката на класните летци (3 души присвоиха 3-ти клас като командири на екипажи на Кугар), започна курс за приучване на този вертолет, подготвихме 2 командири на екипажи и един втори пилот на Ми-17 за гасене на пожари с подвесната система (предвиждаме да станат 3 пълни екипажа), проведохме морска подготовка, участвахме в ученията "Наутилус 2011 ", "Тракийска пролет" и "Съюзна сила", участвахме в парада на 6 май, активно се включваме и в инициативата на генерал-майор Попов за изработване на новите документи, регламентиращи летателната дейност, проведохме и компютърно КЩУ в Чералица, което по традиция е на английски език съгласно документите на НАТО.
Всичко това води до по-висока натренираност на състава и което ме радва, е, че във всяко учение екипажите са различни, което води до възможност за по-пълно използване на личния състав.
image
Снимка - В.Пастърмаджиев

- Какво предстои на крумовци до края на 2011 г.?
- На първо място трябва да изпълним утвърдения от Началника на ВВС генерал-майор Попов план-график за летателна дейност през годината и да продължим подготовката на екипажите по целите на ВС и носещи дежурство за АСО.
До края на тази година е предвидено участие в още няколко учения – „Тракийска есен”, Jackal Stone, ЛТУ на 1-ва и 2- ра вае и отделно на авиобазата, летателна дейност с курсантите от втори до четвърти курс на вертолет
Бел 206 и др.
Готови сме и за участие в спасителни операции на територията на страната и при необходимост в чужбина съвместно с органите на МВР, Министерството на здравеопазването и други ведомства.
image
Снимка - В.Пастърмаджиев

- Как ще бъде отбелязан юбилеят на авиобазата през октомври?


- Този процес вече започна - както знаете, на 12 април съвместно с областния управител на гр. Пловдив господин Тотев, генерал-майор Попов, катедра "Авиационна техника" от техническия университет в Пловдив и представители на "Луфтханза" посадихме 5 дръвчета гинко билоба, символизиращи мъдрост, здраве и вечност на територията на авиобазата, и се проведоха въздушни демонстрации на леки самолети.
Все още самият ритуал за 27 октомври е в процес на обсъждане, но като цяло е възможно да проведем неголяма въздушна демонстрация, церемония по награждаване на отличили се военнослужещи от авиобазата и на част от ветерани служили в авиобаза и други мероприятия.
- Има ли раздвижване по въпроса относно ремонта на Ми-17 и Ми-24?
- Засега със заповед ма министъра на отбраната господин Аню Ангелов е определен списък на излишната авиационна техника, с което стартира процедурата по тяхната продажба, като целта е със спечелените средства да се ремонтират няколко вертолета Ми24. Предполагам, че след нормално протичане на този процес още до края на годината може да се сключи договор за ремонт и влизане в летателна експлоатация на тези вертолети.
- Какви са основните проблеми с AS532 Cougar? Ше се извършват ли по тях допълнителни работи, свързани с евентуалното им участие в мисии извън България?
- До момента не сме имали проблеми относно усвояване на този вертолет от летателния и техническия състав. Всяка година провеждаме курсове за приучване на летателен и технически състав, поради което усвояването му напредва с добри темпове.
Проблем се явява провеждането на 500 ч./2 год. инспекции в завод " Г. Бенковски" от ТЕРЕМ, като доставката на първите три вертолета след тези инспекции се забави с около 2 години. Не мога да кажа каква е причината, това не е от моята компетенция.
За следващи инспекции трябва да се сключи нов договор между МО и ТЕРЕМ.
Относно втората част от въпроса – за вертолетите, оборудвани за бойно търсене и спасяване, не се налага голямо дооборудване - липсва им само система за предупреждение за облъчване с ракети. Ако висшето военно ръководство прецени, че са необходими още вертолети за мисии зад граница, тогава следва още няколко вертолета да се дооборудват в завод на „Еврокоптер”, за да станат бойни и да изпъняват съответните мисии.
- Какви са проблемите на авиобазата (техника, персонал)?
- Считам, че за момента в авиобазата няма особенни проблеми. Съгласно утвърдените "План за развитие на ВС" и "Бяла книга на отбраната" в авиобазата не се предвижда съкращение на личен състав, разполагаме с нова авиационна техника и провеждаме ритмична летателна дейност. Съставът е мотивиран и е добре подготвен.
image

- Кои са паметните моменти в авиобазата от 2000 г. досега според вас?
- През този период действително има не малък брой интересни моменти, които бих искал да разделя на две групи – първо, получаване и усвояване на нова техника, и на второ място – учения и специални задачи.
През 1999 г. получихме първата в България американска техника - 6 броя вертолети Бел 206. По това време беше изтекъл ресурсът на вертолет Ми-2 и подготовката на млади летци и курсанти се водеше на Ми-17, което водеше до изключително голям разход на финансови средства. През целия този период всички тези вертолети налетяха по 1700 часа, обучиха се десет випуска курсанти и се изпълниха голям брой специални и ВИП задачи, което показва тяхната правилна експлоатация и висока надеждност.
Като продължение ще добавя и доставката на 12 вертолета Кугар за периода 2006 - 2010 г., което ни осигурява нови възможности за участие в съвместни операции на НАТО и ЕС, подготовка с прибори за нощно виждане и за въздушно наблюдение с използване на системата FLIR.
Относно участие в учения и специални задачи бих посочил участието в „Кооператив Кий 2002” във Франция, за STARTASSESS 2008 г. и FORCEVAL 2009 г., на сертифицираните от НАТО вече модули транспортни вертолети и авиомедицинска евакуация, „Синия Дунав 2006” и др.
Като специални задачи бих посочил осигуряване на посещението на американския президент Бил Клинтън през 1999 г., на руския президент Путин през 2003 г., на папа Йоан Павел ІІ, както и голям брой задачи по оказване на помощ на пострадали чужди и български граждани.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка