ГАЛЕРИЯ: ВНВВУ „Георги Бенковски“ - 60 години висше авиационно военно образование в България – знакова среща на поколенията

Pan.bg 23 окт 2019 | 23:07 views (4878) commentaries(0)
img
На 23 октомври 2019 г. се проведе среща между представители на първия випуск с висше военно авиационно инженерно образование (1959 -1964 г.) на ВНВВУ „Георги Бенковски“ с курсанти и студенти от факултет „Авиационен“ на НВУ „Васил Левски“ по случай 60 годишнината от началото на висшето авиационно военно образование у нас. Домакин бе ВВУБ „Георги Бенковски” в Долна Митрополия.
Мероприятието започна с разглеждане на новия тренажор на самолет РС-9М. Възможностите на новия тренажорен комплекс представиха подполковник Пламен Ковачев, заместник-командир по летателната дейност на ВВУБ „Георги Бенковски“ и инструкторът капитан Красимир Цолов. Те запознаха гостите с възможностите на Computer based training (CBT) и подполковник Ковачев подчерта, че системата дава възможност на съвременното поколение младежи, които ще постъпват във ВВВУ да направят първите си крачки в авиацията в среда максимално позната за тях. Интерактивната система не само дава познания за конструкцията и системите на самолет Pilatus PC-9M. След определен брой лекции, включващи и помощ за корекции на грешките, се провежда изпит за проверка нивото на усвояването им. Данните се въвеждат в досие за всеки курсант поотделно и след време ще може да се използва от командването например при подбор на летци, които ще се приучват на новите изтребители F-16 Block 70. Залата на CBT ще бъде първата, в която ще влизат бъдещите първокурсници и в нея ще получават начални знания за РС-9М, които след това ще разширяват и задълбочават в другия тренажор - Flight and Navigation Procedure Trainer (FNPT) Level 2. На него курсантите ще добият практически умения още преди да се качат в реалния самолет. Целта е обучаемите да са наясно с разположението на системите и превключвателите в кабината. Още на етап симулатор той трябва да знае как да си настрои честотите на радиостанцията, да въведе координатите на целите, височината на полета, времето за отделните етапи от полета. FNPT Level 2 пресъздава всички други усещания и действия в кабината на Pilatus PC-9M, с изключение на усещането за полет. Гостите имаха идеална възможност съвсем отблизо да се запознаят с това истинско постижение на инженерната и симулаторна техника от най-ново поколение. Подполковник Пламен Ковачев подчерта, че FNPT може да пресъздаде картина от петте международни летища в България - София, Пловдив, Бургас, Варна и Горна
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




Оряховица, както и територията на цяла България. Той каза, че този симулатор ще бъде много полезен в обучението на курсантите и е бил дълго чакан. Подполковник Ковачев каза, че FNPT дава възможности за обучение на пилоти и за гражданската авиация, както и на ръководители на въздушното движение. Сред опиталите полет със симулатора бе и полковник о.р. Димитър Недялков, бивш пилот на самолети МиГ-21, Су-22 и МиГ-29. Той даде много висока оценка на новия тренажор.
След него в кабината на тренажора седна българският космонавт генерал-майор о.з. Александър Александров. След като изпробва възможностите за обучение, той не скри удоволствието си от напредъка на технологиите в тази област.
След разглеждането на тренажорния комплекс РС-9М гостите заеха места в аулата на факултет „Авиационен“ за откриването на тази среща на поколенията. Тя спокойно може да се нарече знакова, тъй като тя е с първия випуск, когато училището става висше и курсантите от 1-ви курс, които от 1 януари 2020 г. вече ще се обучават във ВВВУ „Георги Бенковски“, което ще бъде открито с решение на Народното събрание. Инициативата за тази специална среща бе на Българската астронавтична федерация с председател полковник о.з. член-кореспондент проф. д.н. Петър Гецов. Срещата откри заместник-началникът на НВУ „Васил Левски” по ВВС полковник д-р Ивайло Ангелов. Гости бяха и полковник о.з. Иван Йорданов – бивш заместник командир на 3-ти учебен авиационен полк Долна Митрополия, полковник о.з. доцент Петър Генов – бивш началник на катедра „Радиотехника и радиоелектронно оборудване“ на ВНВВУ Почетен гост бе българският летец-космонавт генерал-майор доц. д-р Александър Александров, който също е завършил училището.
В своето слово председателят на Българската астронавтична федерация професор д. н. Петър Гецов заяви, че „преди 60 години беше поставено началото на висшето военно авиационно образование в България. Това има голямо значение за по-нататъшното развитие на авиацията и на кадрите. На първо място то дава възможност на всички младежи, които искат да се занимават със съвременни и интересни неща, имат висок успех в училище и имат желание и да получат висше образование. Те спокойно постъпват във Висшето военновъздушно училище. На второ място с въвеждането на висшето образование се дава на възпитаниците на училището и гражданско инженерно образование. За пръв път в България пилотите получават гражданска професия и звание инженер. Това е от голямо значение за притока на млади хора, които са елита на младото поколение и в същото време висшето образование им дава възможност да работят в авиацията като пилоти и инженери. Разбирате колко решаващо е било това за развитието на училището. В същото време развитието и възможността за получаване на висше образование, освен военно и гражданско, представляват и перспектива за много добра реализация – трудна, но добра. През годините особено военните пилоти прекратяваха военната си служба сравнително млади и от голямо значение беше те да имат възможност да се адаптират без проблеми в обществото. По отношение на Българската астронавтична федерация (БАФ) искам да кажа, че тя е създадена доста отдавна още с пускането на първия изкуствен спътник на земята през 1957 г. Тя е създадена по модела на Международната астронавтична федерация, която е и една много мощна международна организация, която всяка година провежда свои мероприятия на различни места по света. Българската астронавтична федерация е неправителствена структура, неправителствено сдружение и целта й е да разпространява знания, свързани с авиацията и космонавтиката, да прокламира и демонстрира успехите на българската авиация и космонавтика, да създава общност на млади хора, работещи в областта на авиацията и космонавтиката. Почти във всеки град БАФ има клонове, например за клона в Плевен председател е професор Огнян Стойков, мисля че го познавате, преди него беше генерал Дочев. Ние искаме да създаваме общност, да помагаме на всички, които се занимават с авиационно дело. Така, че си позволихме да дойдем тук и да обсъдим някои въпроси, свързани преди всичко със създаването на училището. Основният повод е все пак, че някои ветерани наши колеги решиха да отбележат и отпразнуват годишнината, когато са постъпили в първия випуск от висшисти на ВНВВУ.От този първи випуск е първият български космонавт Георги Иванов генералите Бачев и Синапов. Поканихме полковник доцент Петър Генов бивш ръководител на катедра „Авиотехника“, полковник Йорданов бивш командир на учебен полк, тогава имаше и полк, учебен в Долна Митрополия.
Има важна връзка между сегашният акт за създаване и откриване наново на училището и акта за създаване на ВНВВУ. Тогава е трябвало да се изработват програми, да се намерят преподаватели, да мислят какво да бъде основното направление за развитие… Нашите предшественици успяха да създадат училище за кадри за военната и гражданската авиация. Мисля че това трябва да бъде и пътят на новото училище и ключовият момент е бреветирането на кадрите по съответните стандарти на ЕС и на света. Много малко хора са необходими за сегашната авиация, но има голям дефицит на кадри в целия свят и ако училището отвори врати и за граждански лица, заедно с военните, то ще стане на само център за България, защото мястото тук е много добро, но и притегателен център за много чужденци от Балканите и от целия свят. Спомням си като преподавател, а и като възпитаник на ВНВВУ, ние обучавахме много чужденци и това дава съвсем други възможности наред с обучението с кадри за гражданската авиация. Мениджмънтът на училището трябва да бъде много модерен, агресивен. Ръководителите на училището трябва да свикнат с конкурентната среда, в която се развива авиацията, а вече се говори за въздушнокосмически сили. Заедно с много колеги сме единодушни, че трябва да се създадат и съответните специалности по космическа навигация, радиотехника и др“.
Професор Димитър Недялков също член на БАФ подчерта в словото си: „Годините в долна Митрополия и Щръклево бяха едни от най-хубавите години от моята младост, свързани с мечтата да се лети и с летенето, разбира се, защото тази искрица като се запали не гасне. Няма бивш авиатор, това е до края на живота. Тук се прави аналогия във времето, в което се е взело решение да започне обучението на инженери висшисти във ВВУ, което е и ключов момент от историята на българската авиация. Този акт не е бил случаен, той е свързан с конкретни събития, които са настъпвали в държавата, с нейната система за сигурност, ключов фактор в тази система за сигурност са били ВВС и част от военната ни авиация.През 1949 г. ние създаваме ВВС като вид въоръжени сили. Това е съвсем ново стратегическо ниво за самата държава, оперативно ниво за съюза в който сме участвали. Били са необходими кадри с много по-висока степен на интелект и познания в областта на авиационното дело и използването на военната авиация за защита на суверенитета и териториалната цялост на страната. Не само на въздушното пространство, това е родът войска, който по най-бързия и адекватен начин може да реагира на всяка една агресия срещу държавата. Тази агресия може, освен по въздуха, да дойде и по земя и от морските пространства. Периодът на 50-те години е изключително тежък период за нашата авиация. Всяко едно превъоръжаване е изпитание за човека, всяко преминаване от един самолет на друг е качествен скок за един индивид, за човека. През 1957 г. в България идват първите свръхзвукови самолети и усвояването на свръхзвуковата авиация е изключително предизвикателство за младите хора тогава. За това се взема решение и заради трудностите и по-високите нива на познания и образование, разбира се, да се започне подготовката на кадри с висше образование. Това е било изключително важно решение не само за войската, но и за самата държава. Дали е било печелившо това решение? Разбира се че е било печелившо. След това идват 2-о поколение свръхзвукови самолети, става дума за МиГ-21, след това МиГ-23 и следващите самолети, на които и моето поколение сме имали честта да летим и сме разбрали, че това е пътят на познанието.Не може само с квалификация, трябва и образование. Това, че съм преминал през школата на ВВУ и много добре си спомням на Су-22, а и на МиГ-21, на два пъти тези познания са ми спасявали живота, както и на моите колеги.това не е само занаят, това е и грамотност. Закриването на училището е акт, който не прави чест на нито една система, но сега и вие от факултета, младите колеги, които са курсанти, сте изправени пред едно друго предизвикателство. Предстои качествен скок за българската военна авиация. Имал съм възможността, по време на учения, да седя в кабината на тези самолети, които предстои да постъпят на въоръжение в нашата авиация. Мога да кажа, че е различен корпус и това е нещо, което на вас ви предстои да усвоявате. Различни нива на технологии, различни тактики на използване, а самолетът не е за забавление. В крайна сметка вашата мисия е да защитавате отечеството и трябва да бъдете горди с тази мисия. България не е случайна държава и не сме случайна нация и вашата принадлежност към въоръжените сили не трябва да бъде формална във вашия живот. Пожелавам ви, да осъзнаете добре вашата мисия, познанието, образованието не е лимонада да ви се налива. Всичко, което научите тук, то е за вас, то ще ви изгради като личности. Поколенията, които са преминали през ВВУ са намерили своята изключителна реализация, благодарение на образованието и квалификацията, които са получили тук. Те са намерили реализация и навсякъде по света. Това е така заради нивата на интелект и на способности, които са демонстрирали. Аз ви пожелавам да се стараете, да бъдете умни, да слушате вашите преподаватели, след това инструктори, да попивате знанието, което ви се предлага, да не вървите „по тъча“, защото и този параграф го има и да усвоявате новата техника, която неминуемо ще влезе в състава ва ВВС на България и ще бъде неизменна част от вашето бъдеще. Като пилот ви пожелавам: колкото пъти излетите, толкова пъти и да кацнете! Благодаря ви за вниманието“.
„Много се радвам, че тук присъстват толкова много млади хора. На тях им предстои път в небето, а защо не и в Космоса и да се изпълнят техните мечти. Над моя роден град прелитаха самолети и аз имах още като дете мечта да стана летец, въпреки, че не съм минал през аероклуб“. С тези думи започна българският космонавт ген. м-р о.з. доцент доктор Александър Александров и накратко обясни какво представлява аероклубът като организация и дейност. „Когато първият космонавт Юрий Гагарин полетя в космоса, бях 10-годишен, а руснаци, които минаха през моя роден град ми подариха една значка с образа на Гагарин и ракетата носител. Еуфорията беше голяма, един триумф за човечеството, позволил да се усвоява не само въздушния, но и космическия океан. Тогава започнах да мечтая да стана космонавт. Кандидатствах в МЕИ във Варна и във ВВУ в Долна Митрополия. Когато дойде телеграмата за приемането ми във ВВУ, казах на родителите си, че това е моето желание – да уча за летец. Випускът ни беше от 120 човека – 100 за летци-изтребители и 20 вертолетчици. Така се подготвяхме, че когато завършихме, излязохме военни пилоти, 2-и клас, а след първата година в бойните части получихме и 1-ви клас. Преломният момент настъпи, когато през последната година във ВВУ при нас Георги Тимофеевич Берегавой, Герой на СССР от войната, летял на Ил-2 „Щурмовик“ и по-късно два пъти Герой на СССР като летец-космонавт. Неговите думи, напътствия предопределиха това, че когато ми се предостави възможност за космически полет за България, аз не се поколебах и дадох съгласието си да се подготвям за такъв полет. Готвихме се реално за полет на кораба „Съюз“ и станцията „Салют-6“. По онова време летях на МиГ-17, заминах за „Звездното градче“, там усвоих още три самолета L-39, МиГ-21 и Ту-104 (Ту-102А, на базата на бомбардировачите Ту-16). Там се почувствах истински летец, тъй като един ден летях на един самолет, втория на друг, на трети и когато усвоиш няколко типа самолети и летиш на тях постоянно, започваш да чувстваш машината. В България беше забранено да се лети на повече от един тип самолет. Ние летяхме много, нашият випуск летеше по 160-180 часа на година. В ученията натрупвахме и опит в бойното използване на самолета. Готвих се доста усилено за космическия полет, а след неуспешния полет на Георги Иванов, реално само нашата програма в рамките на „Интеркосмос“ остана неизпълнена. Подложих се на усилени тренировки, бягане три километра и 30 километра до Банкя и обратно с велосипед, няма зиме, няма лете. Под анцуга слагах едни картони, за да не измръзна, когато времето беше по-лошо, но се връщах мокър до костите. Усилени тренировки в продължение на цели десет години! Но бях много по-добре подготвен от по-младите от мен, там в „Звездното градче“. Най-важното е да си поставите цели, да имате своите мечти и да работите упорито за тяхното постигане. Пожелавам ви и аз, колкото излитания, толкова и кацания“, завърши словото си ген. Александров, към бъдещите пилоти и инженери.
„Авиацията може да има история, но не и минало“, категорично заяви полковник Петър Банков, командирът на ВВУБ „Георги Бенковски” . „Какво ли не ми се е случвало във въздуха, но съм останал жив, благодарение на това, което съм научил в училището“. След това прочете поздравителен адрес към организаторите на срещата от командира на ВВС генерал-майор Цанко Стойков, който не мажа да присъства поради служебен ангажимент.
„Кога България ще има трети космонавт?“, бе въпросът към Петър Гецов. Както той каза, това е и въпросът, който най-много му задават и този въпрос сега също най-много вълнуваше курсантите. Според проф. Гецов, „от политическа гледна точка изпращането на трети космонавт е необходимо и ще повдигне самочувстието на българската нация“. Той връчи на декана на факултет „Авиационен“ полковник проф. Маринов плакет на Института за космически изследвания.

М. И. Г.
Снимка: © Д. Ставрев



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ГАЛЕРИЯ: ВНВВУ „Георги Бенковски“ - 60 години висше авиационно военно образование в България – знакова среща на поколенията

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/8 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка