Thunderbirds с първа тренировка! Програмата за утре, пилотите, историята...

Pan.bg 24 юни 2011 | 13:40 views (7062) commentaries(0)
img Вчера шоугрупата Thunderbirds направи първа тренировка. Благодарим за снимките на Димо Вичев.

image

image

image

image
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ПРОГРАМАТА ЗА 25 ЮНИ

В чест на предстоящата 100-годишнина на българската авиация, ескадрилата на американските Военновъздушни сили „Буревестници” ще представи грандиозно авиошоу в авиобаза Граф Игнатиево на 25 юни 2011 г. Демонстрациите на групата включват около 40 елементи и фигури от висшия пилотаж.
Събитието се организира от българските ВВС и Посолството на САЩ в България, с подкрепата на Американската търговска камара.

Ескадрила “Буревестници” ще пристигне в авиобаза Граф Игнатиево на 23 юни 2011 г.
На следващия ден, специални гости на базата ще бъдат деца в неравностойно положение и деца с увреждания от домовете “Олга Скобелева”, “Рада Киркович” и “Княгиня Мария Луиза”, които ще имат и лична среща със осемте Буревестника.

Авиобаза Граф Игнатиево ще отвори врати за свободен достъп на посетители на 25 юни 2011 г. в 09.30 ч. Програмата за деня предвижда разнообразни събития, които ще удовлетворят интересите на всички възрастови групи. За авиолюбителите ни ще бъде представен показ на въоръжение и техника, а за малките посетители е предвиден увеселителен кът.
Цялата програмата включва:

10.00 ч. Изпълнения на Представителния духов оркестър на ВВС
10.30 ч. Концертна програма на Ансамбъла на Българската армия
11.40 ч. Парашутни скокове на Силите за специални операции
12.25 ч. Издигане на националните флагове на двете страни
12.30 ч. Наземна церемония на група „Буревестниците”
13.00 ч. Въздушни демонстрации на група „Буревестниците”
14.00 ч. Автографи, снимки със зрители на авиошоуто

Началото си “Буревестниците” поставят на 1 юни 1953г. Настоящето име „Thunderbirds” в буквален превод означава “буревестници”




и e дадено от местните индианци. Според тях птиците, предвестници на гръмотевичните бури, символизират борбата между доброто и злото. Емблемата на ескадрилата е заимствана от индиански тотем. Украсата на самолетите е стилизирана като птица и е почти непроменена през годините.
Групата посещава България за трети път. През 2007 г. в авиобаза Граф Игнатиево атрактивните им изпълнения събраха многохилядна публика.


ОД МВР – Пловдив обръща внимание на гражданите, пътуващи по направление гр. Пловдив – гр. Карлово, че на 25. 06 2011 г. в периода от 12.00 – 18.00 часа ще бъдат предприети мерки за реорганизация на пътното движение в района на село Граф Игнатиево.
Със знак № Д – 19 “паркинг” ще се обозначат временните паркинги за посетителите на авиошоуто.
След приключване на мероприятието в периода 16.00 – 18.00 часа е възможно отклоняване на пътното движение по направление гр. Карлово – гр. Пловдив по заобиколен маршрут през: с. Царимир, с. Церетелево, с. Неделево, път 606, с. Голям Чардак, с. Малък Чардак, с. Строево, с. Труд.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------
THUNDERBIRDS кацнаха в авиобаза Граф Игнатиево - 23 юни

Списание "КРИЛЕ"

Само преди около два часа в авиобаза Граф Игнатиево кацнаха изтребителите F-16 от демонстративната група на ВВС на САЩ. Командирът на базата бригаден генерал Цанко Стойков посрещна с "Добре дошли" американските летци, които гостуват в чест на предстоящата 100-годишнина на българската авиация.

image image
image image
image image

image

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Специално и само за сп. „Клуб Криле”: Очаквайте „буревестниците” в България!

Интервю с подполковник Кейс Кънингам, командир на демонстративната ескадрила на ВВС на САЩ – Thunderbirds („Буревестници”)Pan.bg

image

-Г-н подполковник, какви са мисиите и задачите на ескадрилата Thunderbirds днес?
Ние демонстрираме високия професионализъм на пилотите от изтребителната авиация, които превръщат ВВС на САЩ в най-уважаваните и модерни военно-въздушни сили в света. Стараем се да въздействаме на обществеността в няколко направления, включително повишаване на доверието в американските въоръжени сили, привличане на младите хора към служба в редовете на USAF, а в международен план – развитие на добрите отношения между САЩ и нашите съюзници и партньори. Изпълняваме задълженията си с гордост, прецизност и професионализъм.
-Какви типични елементи включва демонстративната програма на ескадрилата?

-Присъствал съм на различни авио-шоута доста преди да стана професионален пилот. Много трудно могат да се опишат с думи, сложните фигури, които изпълняват пилотите със своите изтребители в небето. Бих искал да поканя всички желаещи в България да дойдат и да видят сами този спектакъл; сигурен съм, че няма да останат разочаровани. Въздушната ни програма демонстрира възможностите на F-16 като един истински и модерен многоцелеви изтребител. В нея са включени групов и индивидуален пилотаж. По-известните елементи в програмата са формация Delta, фигурите Diamond и Calypso. За някои от тях ще стане дума по-долу.

image

-На 25 юни 2011 г. ще посетите България и ще се представите пред публиката в авиобаза Граф Игнатиево. Какви са Вашите планове и очаквания?

-Програма за авио-шоуто в Граф Игнатиево включва до 40 елемента, които ще бъдат изпълнени в рамките на 45 мин. Въздушните демонстрации ще покажат не само индивидуалните възможности на всеки пилот, но и нашата сила като един добре подготвен екип. В него освен пилотите влизат и известен брой инженери по поддръжката, както и цивилни лица. Ние представляваме част от американските ВВС.
Самата въздушна демонстрация се състои от четири части и ще започне със шест самолета (формация Delta) и серия от сложни еволюции. Ще бъдат изпълнени лупинги в група със скорости от 240 километра в час (на върха на лупинга) и 650 километра в час при излизане от маньовъра. Двама соло пилоти (със самолети 5 и 6) ще представят индивидуално изпълнение. Останалите (със самолети 1-4) ще продължат с групов пилотаж и ще демонстрират фигурата „Ромб” (известна още и като Diamond или „Диамант”). След приключването на авио-шоуто ще се състои представяне на ескадрилата и среща с почитателите.

-Вие сте командир на ескадрилата от 2010 г. Кои бяха най-запомнящите се демонстрации за Вас до момента
?

-Годишно ескадрилата на Thunderbirds изнася над 70 демонстрации в различни страни по целия свят. В известен смисъл всяко отделно авио-шоу е специално за нас. Освен въздушните демонстрации програмата включва и представяне на нови членове на групата, срещи с нашите почитатели и широката общественост и др. Чувствам се изключително горд да бъда част от Thunderbirds.

-Това е второто посещение на Thunderbirds в България, считано от 2007 г. Какво е Вашето послание към българската публика?


-САЩ и България установяват официално дипломатически отношения преди повече от сто години. На 19 септември 1903 г. Джон Джексън, извънреден и пълномощен министър на САЩ за Гърция, Румъния и Сърбия се среща с княз Фердинанд и му връчва акредитивните си писма. Задачата на Thunderbirds като демонстративна група в случая е да допринесе за продължаването и развитието на добрите отношения между САЩ и България. Именно това ще бъде нашето послание към всички българи и гости на авио-шоуто в Граф Игнатиево. Както е известно в последните няколко години се проведоха и голям брой съвместни учения между двете страни.

Списание „Клуб Криле” благодари за съдействието на посолството на САЩ в България и ръководството на Thunderbirds!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Thunderbirds отново в България - историята

При всяко посещение за демонстрации, където и да е по света, историята на демонстративната ескадрила на ВВС на САЩ – Thunderbirds (“Тандърбърдс” – “Буревестници”) традиционно присъства в електронните медии и по страниците на пресата – специализирана и масова. “Клуб КРИЛЕ” също не прави изключение и с многобройни репортажи от посещенията на Thunderbirds ги направи по-познати за българските читатели. Преди поредното посещение на ескадрилата в България към края на юни по време на 58-ия й сезон ще припомним само по-характерното от историята и от дейността й.

Първите въздушни боеве с участието на американски и съветски реактивни изтребители през войната в Корея поставят един от жалоните в историята на ВВС на САЩ. Те демонстрират и нарастващата мощ на USAF като самостоятелен род въоръжени сили след 1947 г. Въздушните боеве в корейското небе изнасят на преден план и коренната промяна при тактиките на използване на реактивната бойна авиационна техника. Въпреки това политическата намеса във воденето на въздушните операции хвърля лош имидж върху командването на тактическата авиация на USAF.
Веднага след края на войната обаче назрява идеалният момент за един отлично замислен пропаганден ход за изтриване на този негативен имидж и за рязкото повишаване на популярността на USAF. През 1953 г. на авиобаза Люк в щата Аризона се сформира специална демонстративна ескадрила – 3600th Air Demonstration Team. Ескадрилата е наречена Thunderbirds – “Буревестници” – на името на птицата, важна фигура в индианската митология по западната част на САЩ. Основната и най-важната й мисия е да показва професионализма на американските летци изтребители с изпълнение на комплекси от висшия и груповия пилотаж. Първият командир и водач на групата е майор Ричард Кетлидж.
Официалната дата на сформиране е 1 януари 1953 г., а първите й самолети са шест Republic F-84G Thunderjet и един Lockheed T-33A Shuting Star. Те получават и специална окраска, която се запазва почти непроменена до днес. Първата си демонстрация 3600th Air Demonstration Team изпълнява на 8 юни 1953 г. на авиобаза Люк, разбира се. Дебютът пред публика не закъснява и през същата 1953 г. шестте F-84G вземат участие в демонстрациите по време на най-стария празник в САЩ - Cheyenne Frontier Days, с най-голямото родео в света за честването на западните щати (western) в Чейен, щата Уайоминг. Дебютът се увенчава с огромен успех, но това едва ли е някаква изненада, тъй като пилотите са сред най-опитните и с най-голям нальот на реактивни изтребители. Целият екип е подбран след доста строга селекция от Air Force Advanced Flight Training School на авиобазата Люк.
Изтребителите F-84G не се отличават с особено висока маневреност и тяговъоръженост и първите демонстрации не са особено зрелищни. Пилотажният комплекс включва лупинги, виражи и някои други прости фигури. През 1956 г. ескадрилата се пребазира в “нов дом” – на авиобаза Нелис в щата Невада, за да се улесни логистичната поддръжка. Тогава получава и свръхзвукови самолети F-100C Super Sabre. През 1958 г. ескадрилата е удостоена с високото отличие на USAF – Air Force Outstanding Unit Award.
Активността на ескадрилата започва да нараства и възниква необходимост от законово уреждане на участията във въздушни демонстрации. Официалният си статут като демонстрационна ескадрила получава едва през февруари 1967 г. Изработва се дори ритуален и отлично режисиран спектакъл преди демонстрационен полет с участието както на пилотите, така и на техниците, който продължава и до днес.
В своята вече полувековна история Thunderbirds летят на различни типове изтребители, всичките американско производство: освен Republic F-84G Thunderjet и F-84F Thunderstreak това са и North American F-100C Super Sabre, Republic F-105B Thunderchief, F-100D Super Sabre, McDonnell Douglas F-4E Phantom II, тренировъчният Northrop T-38A Talon, General Dynamics F-16A/B и днес Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon (Block 32 до края на 2008 г. и Block 52 от 2009 г.). Thunderbirds изпълняват хиляди въздушни демонстрации не само в САЩ и Канада, но и в много страни от Европа, Азия, Южна Америка, както и в Австралия, като са наблюдавани от милиони хора по света. След 11 септември 2001 г. ескадрилата посещава Европа едва през 2007 г. в рамките на европейско турне на добра воля (European Goodwill Tour).
Командването и администрацията на Thunderbirds и до днес се намират в авиобаза Нелис. Съставът на ескадрилата освен летателния състав от шестима основни и двама резервни пилоти включва четирима офицери военни психолози и четирима души цивилни лица. За обслужването и поддръжката на 12-те самолета F-16C/D Block 52 се грижи технически персонал от 120 души. По време на демонстрации ескадрилата придружават 22 техници и още 30-ина души, в чиито отговорности са включени връзките с обществеността, администрацията и други детайли “зад кулисите” на спектакъла.

ПИЛОТИТЕ, КОИТО ЩЕ БЪДАТ УТРЕ НА ШОУТО


image
М-р Кристин Холей

image
Подп.Кейс Кънингън

image
Кап. Райън Рилей

image
М-р Джон Гелъмор

image
Кап.Никълъс Холмс

image
М-р Аарон Йеленик

image
М-р Джон Уилямс

image
Подп.Джейсън Колтс

image
М-р Кристин Холей

image
Кап.Томас Боуден

image
Кап. Джошуа Хоукинс

image
М-р Джейсън Муур


Неактивният зимен сезон – от средата на ноември до началото на март, преминава в интензивни тренировки, както и в интегриране на новите пилоти в състава на ескадрилата и усвояването на демонстрационния пилотажен комплекс от тях. Ежедневната тренировъчна програма започва в 7,30 часа и включва два полета. Всяка фигура от пилотажния комплекс се изучава много внимателно и се повтаря, докато се усвои идеално.
Демонстрационният сезон от своя страна представлява 200-дневно турне, по време на което Thunderbirds изпълняват около 70 въздушни демонстрации.
Календарът и “географията” на демонстрации на ескадрилата в САЩ и чужбина е изработен и дефиниран за години напред. Строгото им спазване става една от най-характерните черти от имиджа на Thunderbirds. Работата в строг режим се оказва трудна и малцина могат да издържат, но всички са доброволци за полетите в групов и висш пилотаж. Селекцията на целия състав на ескадрилата е изключително строга и отговаря на много високи критерии. Минимален нальот от 1200 часа се изисква за кандидатите които се набират от изтребителните авиоескадрили или сред пилотите-изтребители инструктори.
Демонстрационният пилотажен комплекс на Thunderbirds започва със серия от сложни еволюции отначало с шест самолета. Лупингът в група се изпълнява със скорости от 240 километра в час (на върха на лупинга) и 650 километра в час при излизане от маньовъра. Факторът на претоварване може да достигне от + 6 G до -2 G. Височината на демонстрации варира от 100 до 1000 метра.
Двамата соло пилоти се отделят за подготовка за своето индивидуално изпълнение. В същото време “четворката” продължава с изпълнението на групов пилотаж с фигурата “ромб”, или както я наричат американците – Diamond (диамант). Следват и други еволюции в групов пилотаж, като дистанцията между самолетите често е само 60 сантиметра – друга характерна черта за груповия полет на ескадрилата.
В груповия пилотаж традиционно най-трудна (за всички демонстрационни ескадрили) се оказва позицията на опашния воден – винаги зад самолета на водача. Струята от двигателя на водещия самолет доста затруднява и без това нелеката мисия на пилота на опашния воден самолет да “циментира” строя. Пилотът на този самолет трябва да лети поне с метър по-ниско от водача. Като ориентир за идеална позиция зад водача е лекото разтърсване, което предизвиква струята от двигателя.
Любимата фигура на двамата соло пилоти при полет в двойка е т. нар. “огледало” (mirror), или Calypso, както се нарича в ескадрилата. Тя се изпълнява от двата самолета, както много коментатори казват... “един над друг”. В действителност това е зрителна измама, като самолетите летят един до друг, преминавайки над терена за демонстрации със скорост 500 километра в час. Огледалото е традиционна фигура и при много други демонстрационни ескадрили. Разминаванията се осъществяват на височина 30 метра.
В рамките на добрите стари американски традиции Thunderbirds демонстрират професионализма на пилотите-изтребители и на един от най-масовите изтребители както във ВВС на САЩ, така и по света. Основната им мисия по подобие на всички демонстрационни ескадрили – те изпълняват и функцията на “летяша връзка с обществеността”, изключително важна за рекрута в редовете на USAF. Пред една телевизия в САЩ през 2000 г. командирът и водач на ескадрилата по онова време подполковник Джон Венейбъл заявява, че Thunderbirds “успяха да привлечат поне 30 000 млади хора да свържат живота си живота си с USAF!” Дали това е възможно или не, е друга тема, но в типичния си прагматичен стил американците не пропускат и най-малката възможност да подчертаят въздействието, което оказва въздушното show на Thunderbirds.
Максим ГЕНОВ
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка