28 години от гибелта на капитан инж. Дойчин Бояджиев и капитан инж. Емил Тодоров

Pan.bg 28 яну 2020 | 08:26 views (348) commentaries(0)
img На днешната дата преди 28 години при изпълнение на воинският си дълг загиват капитан инж. Дойчин Бояджиев и капитан инж. Емил Тодоров Двамата първокласни летци са от бившата авиобаза "Узунджово" (21 иап). Човек живее, докато има живи да го помнят! Почивайте в мир! Не сте забравени и нищо не е забравено!
Таня

Те са сред нас...



====================================================
Из спомените:

„На 28.01.1992 г., 18.55 часа със самолет МиГ-21ум б. № 31, екипажът е изпълнявал упр. 124 от КБП “контролен полет под перде по дублиращи прибори” в “южната” зона на летището. Екипажът излита в 18.39 часа, последният разговор е проведен в 18.55 часа с щурмана на КП. Самолетът е открит на северния бряг на язовир “Студен кладенец” в района на с. Калоянци, разрушен напълно, екипажът загива без да предприеме опит за катапултиране. САРПП-12 разрушен без възможност за извличане на информация.
Причина: довеждане на самолета до режим на стръмно снижение на малка “Н” с голяма скорост и претоварване, в резултат на което самолетът се сблъсква със земята, разрушава се, а летците загиват.”


===================================================
„Капитан инж. Дойчин Бояджиев(Баджо)-основател и шеф на българската офицерска легия"Раковски" и инструкторът капитан инж. Емил Тодоров намират смъртта си тук на 28 януари 1992 г.Управляваният от тях учебен самолет МиГ-21 се взривява в скалист бряг край село Калоянци.Офицерите се изпаряват.По чудо от плътта им оцелява само част от длан и устни.Вероятно откъснати от телата миг преди взрива.Преди 19 години излетяха и никога повече не кацнаха на тази земя.Жертвите на фаталния полет днес щяха да бъдат на 61години,ако съдбата ги беше пощадила.
Началото на фаталното излитане е в 18,42 часа-военното летище Узунджово.За нощен тренировъчен полет в мрачното небе се устремяват ст.лейтенант Емил Тодоров и връстникът му със същия чин Дойчин Бояджиев.Облачността е възможно най-плътна -десет,най ниската и граница е 500 м.Летците обаче не са притеснени.Те летят на най-новия учебен самолет в българските ВВС.Двигателят му е едва на 34 часа.По това време в армията горивото за изтребителите не достига.Учебните полети са разредени до минимум.Дойчин Бояджиев лети за пръв път след няколкомесечна принудителна пауза.На 17-та минута самолета е в пилотажната зона.Изпълнява задачата си по план.Лети в диапазона 2500-3000 м. височина.Инструкторът Емил Тодоров трябва да усложни летателната ситуация, като изключи част от навигационните прибори




при спуснато перде.В тази извънредна ситуация обучаваният Дойчин Бояджиев трябва да контролира параметрите на полета.Следва въвеждане на самолета в сложно положение.Със сигурност не се е паникьосал.От няколко месеца Дойчин води толкова наситен живот в армията и извън нея,че няма време и да се помисли за отпускане.През есента на 1991 г. е издигнат като кандитат за независим народен представител.Не влиза в парламента,но не се отказва от мисията си да бъде гражданин в униформа.Работи по утвърждаването на легията,като основава клубове и в най-затънтените поделения.Поддържа радиовръзката концентриран и бодър.Изведнъж обаче самолета изчезва от обхвата на радарите.По инструкция полосата е осветена в очакване...По късно се обявява като най-вероятна причина за катастрофата-грешка в техниката на пилотиране снишила МиГ-а фатално близко до земната повърхност.Очевидци от Калоянци виждат преди изпепеляващото зарево- огнена следа.Сякаш пада звезда.Язовирът се осветява целия.Чак след това следва взрив.На разбора изясняват,че самолетът с включен форсаж е бил вече в изкачване и няколко метра не са достигнали да оцелее.Опит за катапултиране не е правен.Ни следа от черна кутия. Самолета е раздробен.Няма оцеляла здрава система все едно е бил взривен отвътре.Хипотезите за саботаж или терористичен акт не се потвърждават.
Остатъците от длан и устни се погребват с военни почести.Старши-лейтенантите са повишени.Посмъртно.На лобното им място се издига 6-метров кръст.”

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker