Писмо на Асоциацията на българските авиокомпании до премиера Бойко Борисов и министър Желязков

Pan.bg 31 мар 2020 | 09:01 views (5318) commentaries(0)
img
ДО ГОСПОДИН БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ДО ГОСПОДИН РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ
МИНИСТЪРА НА ТРАНСПОРТА,
ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА

Уважаеми г-н Борисов,
Уважаеми г-н Желязков,
Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) представлява интересите на основните български авиокомпании за пътнически и карго превози, учебно-тренировъчни центрове за пилоти и кабинен екипаж и бази за ремонт и поддръжка на въздухоплавателни средства. АБА винаги е била коректен партньор на държавните институции в усилията им да стимулират развитието на българската гражданска авиация, като активната помощ на нашите експерти беше използвана при изработването на законовата и поднормативната уредба в България и въвеждането на голяма част от изискванията на ЕС преди и след присъединяването на страната ни към съюза.

Нашите членове имат пряк и непосредствен принос в утвърждаването на България като основна туристическа дестинация през последните години, като са отговорни за навременното и качествено изпълнение на услугите по пътнически и товарен превоз съобразно най-добрите световни стандарти по отношение на използваните въздухоплавателни средства, подготовката на пилотите, кабинния персонал, механиците и всички други ангажирани наши служители. Със своите хиляди висококвалифицирани работници и служители нашите членове са социално отговорни работодатели. От своя страна АБА е член на Асоциацията на индустриалния капитал, участваме и в работата на Националния съвет по туризъм.

Обръщаме се към Вас във връзка с безпрецедентната криза в авиационния сектор, както в световен, така и в национален мащаб, породена от усложнената епидемиологичната обстановка, свързана с разпространение на СОVID-19 на територията на България.
За момента в България единствената финансова подкрепа, на която членовете на АБА могат да разчитат от страна на държавата, е предвидената в параграф 6, ал.1 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (обн. ДВ бр.28 от 24.03.2020 г.), а именно: поемане от страна на НОИ за период от максимум 3 месеца на 60% от осигурителния доход на съответните работници/служители в засегнатите предприятия, т.е. 1 800 лв. месечно за работник/служител.

Макар да приветстваме тази мярка, само нейното прилагане би било абсолютно недостататъчно, за да може авиационният сектор в България да оцелее и да остане жизнеспособен, за да може максимално бързо да възстанови регулярното извършване на гражданските и търговските полети с необходимото качество след отпадането на епидемиологичните ограничения, причинени от COVID-19. Мярката дори не би могла да




бъде ползвана от всички наши членове, тъй като допустими бенифиценти са само авиокомпаниите, които извършват пътнически превози, но не и тези за карго превози, учебно-тренировъчните центрове за пилоти и кабинен екипаж и базите за ремонт и поддръжка на въздухоплавателни средства, които, предвид неразривната им връзка и взаимозависимост за поддръжката на летателната годност на самолетите и поддържане на квалификацията на пилотите и кабинен състав на авиокомпаниите считаме, че би следвало да бъдат добавени към списъка на отраслите, посочени в проекта на ПМС, във връзка с кризата.

По предварителни оценки към 25.03.2020 г., само за месеците март, април и май, съгласно докладите от всеки наш член, очакваните преки финансови загуби на нашите членове са в общ размер от около 67 000 000 лв., както в видно от приложената по-долу таблица. Посочената сума включва загубите на членовете ни от отменени полети, поръчки и курсове, както и разходи за заплати, осигуровки и данъци, като не е включен размерът на пропуснатите ползи, които към момента не могат да бъдат остойностени поради неяснотата относно евентуалното продължаване на кризата в сектора.

Таблица 1 – Прогнозирани финансови загуби на членовете на АБА за март, април и май 2020 г.
№ Наименование Размер на финансовите загуби (лв.)

1 „Българиън Еър Чартър” EAД 27 000 000
2 „Карго Ер” ООД 12 800 000
3 „Аеро Техник БГ” ООД 2 850 000
4 „Луфтханза Техник София” ООД 15 000 000
5 „Авиостарт” ООД 1 900 000
6 „Хели Еър-САУ” АД 3 800 000
7 „Институт по въздушен транспорт” ООД 3 650 000
Общо 67 000 000

За изчерпателност следва да се отбележи, че някои от нашите членове (като „България Ер” АД, „Би Ейч Ер” ООД и „Бул Ер” ЕООД) не са в състояние към настоящия момента да предоставят дори предварителни данни за очакваните финансови загуби, тъй като динамиката на отменените полети и намаленият пътникопоток не им позволяват да направят необходимите изчисления.

Независимо от това, по наши прогнозни данни към настоящия момент общите финансови загуби ще надхвърлят 120 млн. лева за бранша.
Бихме искали също така да подчертаем, предвид взаимосвързаността на процесите в гражданското въздухоплаване и авиационната индустрия като цяло, че в същото положение на дълбока криза са и международните летища в Република България.

С оглед на така калкулираните предварителни финансови загуби, е видно, че предложените в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение облекчения са крайно недостатъчни, за да осигурят оцеляването и запазването на авиационния сектор в България. Предвид горното, изхождайки от спецификите на сектора, предлагаме да се обмисли предоставянето на следните облекчения от икономически, финансово-данъчен и административен характер:
(а) авиокомпаниите за карго превози, учебно-тренировъчните центрове за пилоти и кабинен екипаж и базите за ремонт и поддръжка на въздухоплавателни средства да могат да се ползват от анонсираната мярка за поемане от страна на НОИ на 60% от осигурителния доход на съответните работници/служители в засегнатите предприятия;
(б) да се обмисли възможност за допълнително финансово стимулиране на българския авиационен сектор чрез механизми за директни субсидии за компаниите, данъчни облекчения за приходите и разходите за присъщите им дейности (в съответствие с приетата от ЕК Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19) и др. подобни;

Всяка финансова и административна подкрепа от страна на държавата ще бъде високо оценена и добре дошла, тъй като ще даде възможност на нашите членове да преминат през настоящата криза и да запазят професионалния си капацитет, който ще бъде нужен на държавата след приключването на извънредното положение. Нашата дейност е пряко свързана и с регулярното функциониране на летищата за гражданско ползване в България, тъй като значителна част от техните приходи от авиационни дейности са резултат от използването на предоставяните от тях услуги от страна на нашите членове.

От името на нашите членове се обръщаме към Вас с молба за адекватна и навременна реакция, като сме в пълно съзнание за ограничените възможности на българската държава в подобна извънредна ситуация, която изисква държавна намеса във всички сектори на икономиката. Въпреки това, бихме искали да отбележим, че след отпадането на сложната епидемиологична обстановка в България, един от първите сектори, който ще трябва да възстанови в пълен обем извършваните дейности е авиационният. От неговото съществуване и нормално функциониране зависят всички останали сектори на икономиката и в частност организираният масов туризъм, приходите, от който ще бъдат жизненоважни за възстановяването на българската икономика.

Оставаме на разположение за обсъждане на предложените от нас мерки за оцеляване на авиационния отрасъл, като се надяваме на разбиране от Ваша страна.

С уважение:

Светослав Станулов, Председател на Асоциацията на българските авиокомпании

Йовко Йоцев, Главен секретар
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още
eXTReMe Tracker