Историята на вертолет Ми-24Д борд 101

Pan.bg 31 мар 2020 | 13:16 views (812) commentaries(0)
img Музей на авиацията - Крумово


???? Днес ще ви представим и ще ви разкажем за още един експонат от външната експозиция на Музея на авиацията – Ми-24Д борд 101 щурмови вертолет за непосредствена авиационна поддръжка.

???? ???? Вертолетът е произведен на 19 април 1979 г. в Авиационен завод№ 168, град Ростов на Дон, СССР със заводски номер У5065. ⤵️

???? Управляван от съветски летци, прелита в България на 03 юли 1979 г. с наработка 20,03 летателни часа и 24 кацания, налетени по време на заводските изпитания и пребазирането до страната ни.

???? На 04 юли 1979 г. е приет на въоръжение в ПВО и ВВС на Народна република България. Постъпва в първа ескадрила на 44 вертолетен авиационен полк, под. 32040 – Пловдив, където получава борден номер 101. Това е първият вертолет Ми-24 в България.

???? Първият полет в България е изпълнен на 21 юли 1979 г. от екипаж с командир Григор Дамянов (командир на авиополка) и борден техник Пройчо Пройчев.

???? През юни 1980 г. 44 вертолетен авиополк е пребазиран от летище Пловдив (ж.к. Тракия) на летище Крумово.

???? През октомври 1982 г. всички налични Ми-24 са отделени в новосъздадено поделение – 13 вертолетен полк бойни вертолети (под. 46540). Ми-24Д борд 101 е разпределен в първа ескадрила на новия полк. През май 1983 г. вертолетите му са пребазирани на летище Стара Загора. На 17 юни 1986 г. вертолетът е оборудван със системи за пасивна и активна защита срещу ракети с топлинно насочване – съответно АСО-2В (изстрелващи топлинни капани) и станция Л-166В-1АЭ „Липа“.

???? На 21 октомври 1992 г. системата „свой-чужд“ СРО-2 е заменена с новата „Пароль“.

???? Последният полет е изпълнен на 21 декември 1993 г.

???? Експлоатацията на вертолета завършва с обща наработка от 1640,05 часа, при остатъчен ресурс 1359,55 часа – използван е 54.7 % от назначения летателен ресурс.

???? През 1994 г. 13 вертолетен полк е преструктуриран в 23-та вертолетна база – бойни вертолети. Ми-24Д борд 101 преминава в състава на базата.

???? Последен борден техник на вертолета е старшина Валери Кирилов.

???? Последният запуск на двигателите е извършен на 19 септември 1997 г.

???? По време на експлоатацията Ми-24Д борд 101 преминава през два ремонта:
• От 24 август 1983 г. до 28 юни 1984 г. – среден ремонт в СССР.




От февруари 1992 г. до 01 юли 1992 г. – основен ремонт в Завод за ремонт на вертолети (ЗРВ) „Летец“ (бивш Машинно-ремонтен завод „Мургаш“), разположен на летище Враждебна (летище София – Северен район).

???? За времето на експлоатация на вертолета са летели пилотите: Александров, Алексиев, Андреев, Баев, Бетухов, Борисов, Василев, Владимиров, Върбанов, Георгиев, Горалов, Дамянов, Денев, Диков, Димитров, Димов, Евтимов, Енев, Иванов, Илиев, Йовчев, Йорданов, Кавков, Караджов, Караилиев, Каров, Кирилов, Киров, Колев, Копаранов, Костадинов, Кръстев, Кузманов, Кълев, Маринов, Марчев, Матеев, Минчев, Мирев, Митков, Мичев, Моллов, Николов, Павлов, Пейковски, Пенев, Петров, Радоев, Райков, Ринков, Славков, Славов, Станиславов, Стоянов, Стратев, Тодоров, Хубенов, Цанков, Цонев, Чакърски, Червенков, Черкезов, Чиликов, Шопниколов и други.

image
image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Login

Remember me on this device

Registration Forgotten password
eXTReMe Tracker