Първият масов свръхзвуков самолет, на въоръжение в Западна Европа /СНИМКИ/

Pan.bg 09 апр 2020 | 09:29 views (1708) commentaries(0)
img
Шведският Draken е първият масов свръхзвуков самолет, приет на въоръжение в Западна Европа

Мнозинството от хората, интересуващи се от авиация са чували за прословутата маневра "Кобрата на Пугачов". Името предполага, че тя е усъвършенствана от руснаците. Днес това е така - повечето руски самолети могат да я извършват, за разлика от американските. Истината обаче е, че тя не възниква в Русия, нито пък в бившия социалистически лагер. Първият самолет, можещ да извършва сложната маневра е шведски. Той се оказва и първият масов свръхзвуков изтребител в Западна Европа, а дизайнът му е сякаш изваден от "Междузвездни войни". Кой е този самолет?

Един от най-интересните реактивни изтребители в историята е Saab 35 Draken. Сравнението със сагата на Лукас е частично вярно, защото когато шведският самолет прави първия си полет, "Междузвездни войни" са още далеч от заснемане, а Джордж Лукас е едва 11-годишно момче.

Още през 40-те години на миналия век най-добрите авиационни инженери и конструктори в Швеция започват да обмислят проекти за реактивни изтребители. В процеса на изчисления и дискусии те стигат до заключението, че макар първия шведски реактивен изтребител да има конвенционална форма, то заместникът му би могъл да е с делтовидно крило и върхова аеродинамика.

През 50-те години на миналия век започнали по-активни разработки по проекта. Били заложени и основните цели - маневреност и свръхзвукова скорост. Заради своя неутралитет и близост до СССР, Швеция искала новият самолет да може да излита от пътища, а пилотирането му да е възможно най-лесно.

Първият полет на прототипа бил извършен през есента на 1955 година, а самолетът официално получил и названието си - Saab 35 Draken. Малко след това започнало и масовото производство, а изтребителят официално постъпил на въоръжение през 1960 година.

Отзивите за самолета били меко казано положителни. Той бил лесен за пилотиране, много бърз и както се оказало можел да се използва за по-голям от планираното набор от мисии.

Австрия, Дания и Финландия закупили общо над 120 изтребителя, а Швеция имала малко над 500 броя. Показателен е фактът, че макар да е направил първия си полет през 1955 година, Финландия използвала Saab 35 Draken чак до 2000 година, а Австрия до 2005 г.

Максималната скорост на изтребителя била между 1 900 км/ч и 2 150 км/ч. По-късно тя била увеличена
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




до 2 450 кв/ч. В екстремни ситуации самолетът можел да излита само след изминати 500 метра на земята. С външни резервоари бойният обсег бил 2 750 км. Въоръжението се състояло от автоматично оръдие, ракети и бомби. Общото количество, което можел да носи самолета е 2 900 кг. Всъщност Draken отстъпва на сегашните изтребители основно по последния показател и своя изостанал радар и електроника. /it.dir.bg



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Първият масов свръхзвуков самолет, на въоръжение в Западна Европа /СНИМКИ/

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/18 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още
eXTReMe Tracker