Изтребителите на българските ВВС - МиГ-23МЛД борд "390"

Pan.bg 19 юни 2020 | 13:49 views (2498) commentaries(0)
img
пан.бг
източник на информация: Музей на авиацията-Крумово

МиГ-23МЛД борд 390 е фронтови изтребител с крило с изменяема стреловидност.Самолетът е произведен в Авиационен завод № 30 „Знаме на труда“, Москва, СССР на 20.01.1984 г. със заводски номер 2960325390.

Прелита в България на 17.05.1984 г. управляван от съветски летец с наработка 24, 23 летателни часа и 32 кацания налетени по време на заводските изпитания и пребазирането до страната ни.

Приет е на въоръжение в ПВО и ВВС на Народна република България на 23.05.1984 г., когато постъпва в под. 32010Б – Габровница във втора ескадрила на 18 изтребителен авиационен полк, където получава борден номер 390.

Първият полет в България е изпълнен на 26.05.1984 г. от майор Здравко Величков, а първи авиотехник на самолета е Г. Костов.

През 1994 г. 18 изтребителен авиационен полк е преструктуриран в 1 изтребителна авиационна база – Доброславци и 2 изтребителна авиационна база – Габровница. МиГ-23МЛД борд 390 преминава в състава на 2-ра авиобаза (под. 32640).

Във връзка с разформироването на 2 изтребителна авиобаза и закриването на летище Габровница, на 31.07.1998 г. самолета е пребазиран на летище Доброславци, като от 01.08.1998 г. влиза в състава на 1 изтребителна авиационна база (под. 32010).

В края на 1999 г. командването на ВВС решава през пролетта на идната година да се проведе интензивен курс по летателна подготовка на летище Чешнегирово. В резултат в средата на април всички изправни самолети МиГ-23МЛД и МиГ-23УБ от летище Доброславци са пребазирани в Чешнегирово. Сред тях е и борд 390, който на 18.04.2000 г. официално е приет в състава на 25 изтребително-бомбардировъчна авиобаза (под. 26060).

В края на 2000 г. повечето самолети са върнати обратно в Доброславци, където продължава експлоатацията им. Поради технически проблем обаче МиГ-23МЛД борд 390 остава в Чешнегирово.

Последният полет е изпълнен на 17.05.2000 г. от летеца Русев, а последен авиотехник на самолета е старшина Румен Тончев.

Летателната експлоатация на изтребителя завършва с обща наработка от 885,43 летателни часа, при остатъчен ресурс 614,17 часа – използван е едва 59 % от назначения летателен ресурс.

В историята на машината има няколко по-продължителни периода, през които самолета стои на земя:
- от 25.10.1984 г. до 06.02.1985 г.
- от 02.02.1988 г. до 07.04.1989 г.
- от 17.12.1990 г. до 21.05.1991 г.
- от 02.10.1992 г. до 03.02.1993 г.
- от 24.11.1994 г.




до 15.06.1995 г.
- от 26.07.1995 г. до 18.01.1996 г.
- от 04.12.1996 г. до 11.04.1997 г.
- от 11.09.1997 г. до 31.07.1998 г.

Последните мероприятия за съхранение на изтребителя (включващи запуск на двигателя) са извършени на 29.08.2000 г.

През април 2002 г. самолетът е обезопасен с цел по-нататъшното му използване като музеен експонат.

През 17-годишната експлоатация на МиГ-23МЛД борд 390 е изпълнен един среден ремонт, извършен във ВРЗ „Г. Бенковски“ , разположен в Граф Игнатиево – от 24.01.1994 г. до 11.07.1994 г.

На 10.07.1990 г. от самолета са снети системите и допълнителното оборудване за използване на ядрени авиационни бомби.
На 16.06.1998 г. е извършен монтаж на транспондер ATC 2000, с който се подобрява взаимодействието между ВВС и гражданското Ръководство на въздушното движение (РВД).

За времето на експлоатация, на самолета са летели летците: Аврамов, Александров, Ангелов, Арнаутски, Атанасов, Бонев, Борисов, Българенски, Василев, Вачков, Велинов, Величков, Велчев, Вълчев, Ганецовски, Генадиев, Георгиев, Германов, Гетов, Горанов, Григоров, Гълъбов, Данчев, Дачев, Дерменджиев, Джоргов, Димитров, Динков, Дончев, Дочев(бъдещ командир на Корпус Тактическа авиация), Драгнев, Дюлгерски, Ерев, Желев, Иванов, Йонков, Кадийски, Каранешев, Каремов, Качев, Китов, Костадинов, Крумов, Кръстев, Курдов, Кюпов, Ликов, Луканов, Маринов, Милчовски, Митев, Михайлов, Муртев, Начев, Николов, Павлов, Пампоров, Парапанов, Пеловски, Петков, Петров, Разпопов, Ринков, Русанов, Русев, Спасов, Спиридонов, Станков, Тодоров, Томов, Трифонов, Филипов, Хинков, Цанов, Цветков, Цвятков, Цеков, Цонев, Чупетловски, Янакиев.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка