ВВУБ Долна Митрополия - Държавен изпит по летателна подготовка за Випуск 2020-2 (ГОЛЯМА ПОЛЕТНА-ИЗПИТНА ГАЛЕРИЯ)

Pan.bg 26 юни 2020 | 08:03 views (5526) commentaries(0)
img
Митко Василев,
pan.bg



На 25 юни 2020 г. на летище Долна Митрополия се проведе държавен изпит по летателна подготовка с курсантите-летци IV курс Випуск 2020 г. на ВВВУ „Георги Бенковски”. Екипът на българското авиационно списание „Клуб КРИЛЕ“ бе на място, за да проследи това важен момент за българската военна авиация. Випуск 2020-2 са първите курсанти приети по Учебен план 2016 с 4-годишен курс на подготовка. Съкратеното време на обучение е причината курсантите да имат 2 летателни стажа вместо 3 и да приключват с нальот от около 35 часа. Контролните полети бяха изпълнени на борда на учебно-тренировъчен самолет PC-9М Pilatus (б. н. 663) от подполковник Пламен Ковачев – заместник-командир на ВВУБ по летателната подготовка.

Първи изпит положи курсант-ст. серж. Генади Христозов. Ето какво сподели подполк. Пламен Ковачев след приключването на полета: „Държавният изпит по летателна подготовка на 641-о класно отделение е базиран на усвоените от курсантите в пълна степен видове подготовки. За 641-во класно това е техника на пилотиране зона прост пилотаж на средна височина. По време на леталният им стаж те бяха обучавани и на фигури от сложния пилотаж, но поради краткия му период и лимита летателни часове, който им е отпуснат, напълно усвоено от тях е само пилотиране зона прост пилотаж на средна височина и върху него бе базиран и днешния изпит. Иначе по време на летателния стаж те са изпълнявали и по-сложни фигури и полети по прибори. Курсант Христозов се справи на отлично ниво, личи си, че е подготвен летец-пилот. Постигнал е ниво на летателна подготовка, която е достатъчна да бъде произведен в първо офицерско звание“.

Курсант-ст. сержант Генади Христозов сподели непосредствено след полета: „Завършвам с нальот от 35 часа на учебно-тренировъчния самолет PC-9М Pilatus. По време на изпита се чувствах добре, но бях малко напрегнат в началото. С развитие на полета се оправих. Съзнанието ми бе заето с това да мисля как да изпълня упражненията, фигурите, да следя показанията на бордните уреди и параметрите на полета. Поддържах всичко в норма, за да заслужа отлична оценка. Имам самочувствие на пилот от българските ВВС“.

Подполковник Пламен Ковачев поясни, че поради редица причини летателната подготовка на 641-о класно е била съкратена и курсантите имат един летателен стаж по-малко от другото класно, което завършва
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




през 2020 г. и е обучено на Учебен план 2012 с 5 годишен курс на обучение. Петимата пилоти от него имат по 75-80 часа нальот, защото по време на третия си стаж са налетели по 40 часа. Курсантите от 641-о класно, които се насочат за по нататъшна служба в изтребителната или учебната авиация ще преминат допълнително обучение във ВВУБ и разликата в летателната подготовка би могла да бъде стопена за 3 месеца. Според подполковник Пламен Ковачев е важно на нивото на подготовка, която имат, да се справят според очакванията и това е факт.

На въпрос на списание „Клуб КРИЛЕ“ за елементите от днешния държавен изпит по летателна подготовка за курсант-ст. серж. Генади Христозов, подполковник Пламен Ковачев отговори така: „Днешния полет бе на височина от 1000 до 4000 m, като от 4000 m започнахме свределите – по 2 наляво и 2 надясно. Полетът също така съдържаше виражи на 30, 45 и 60 градуса; преодоляване на зараждащо се сривно и сложно положение; пикиране-горка; пикиране-боен завой. В произволен момент и неочаквано за курсант Христозов му дръпнах ръчката на газта на двигателя и му казах: „Оттук си без двигател“. Курсант Христозов направи необходимия разчет, погаси височината и имитира кацане с изгаснал двигател. Кацна точно по разчет. Така, ако това му се случи в практиката, той ще се спаси себе си и самолета. Напълно подготвен е!“.

Курсант-ст. серж. Генади Христозов, след като попълни всички документи след полета и си почина, разговаря с екипа на българското авиационно списание „Клуб КРИЛЕ“. Той е роден на 1 септември 1997 г. в Карлово. Завършва средно образование в Професионална гимназия за електрообзавеждане на транспортна техника. През 2016 г. постъпва във Факултет „Авиационен“-Долна Митрополия. Родното му място всъщност е село Васил Левски, над което, по думите му, редовно летят изтребителите МиГ-29 от 3-а авиобаза Граф Игнатиево. „Мечтаех един ден и аз да съм като тези момчета във въздуха. Затова реших на кандидатствам във НВУ, Факултет „Авиационен“. Явих се на изпита, издържах всички и накрая ми съобщиха да съм приет, при това един от първите. Четирите години в Факултета, сега ВВВУ, протекоха интересно и бързо. Единствените минуси са материалната част, която е много остаряла; много неща не можеш да ги видиш нагледно; учи се много суха материя. От друга страна преподавателите са много добри хора, какво и да ги попиташ, ще ти отговорят и ще ти обяснят. Като цяло ни помагаха много. Имахме 2 летателни стажа - един в първи курс, и втория сега в края на четвърти курс. В техния ход овладях прост пилотаж и някои елементи от сложния пилотаж, защото предвидените часове не стигнаха да овладеем и сложния пилотаж. Пандемията COVID-19 не ни се отрази, ние бяхме на стаж и летяхме всеки ден. Стажът ни протече съвсем нормално. Подготовката ми за днешния изпит включваше да си припомня елементите от простия пилотаж на средна височина, защото сме ги тренирали доста отдавна. Използвахме и новооткрития тренажор за PC-9М. „Летяхме“ доста на него, отработихме някои елементи от полета, откази, особени случаи. На практика отработихме всичко което може да ни се случи във въздуха. Натрупах около 10 часа на тренажора, а общия ми нальот е 35 часа. Теоретичната част на изпита бе в началото на стажа за тримата курсанти от нашето класно и инструкторите ни останаха доволни. Днешният изпит протече добре, аз съм доволен от себе си. Контролиращият инструктор, подполковник Пламен Ковачев заяви, че също е доволен. Моето желание е да продължа професионалната си кариера на офицер в Пловдив – или в Граф Игнатиево, или в Крумово. Не съм решил окончателно“.

Втора за държавен изпит по летателна подготовка летя курсант-ст. сержант Николета Нацкова. След полета проверяващи я подполковник Пламен Ковачев заяви: „Курсант Нацкова се справи с всички елементи на полета. Много съм доволен от това, че съобрази как да построи модела на полета с отчитане на появилите се облаци на нашата височина. Така нямаше нито един момент, в който да губим време да избягваме облаците. Курсант Нацкова така преценяваше траекторията на полета на всички етапи, че или заобикаляше облаците или траекторията на полета не водеше към тях. Неочакваният момент в полета бе в момента в който й казах да се прибираме и отнех ръчката на двигателя. Курсант Нацкова построи захода с имитация на спрял двигател. Това за нея бе неочаквано, не съм я предупреждавал в кои момент ще отнема двигателя. Справи се много успешно да менажира енергията на самолета, т.е. скорост и височина, и видяхте какъв хубав заход за кацане направи“.

Курсант-ст. сержант Николета Нацкова бе любезна, въпреки адреналина и емоциите непосредствено след полета, за говори с екипа на българското авиационно списание „Клуб КРИЛЕ“. Родена е през 1997 г. в София. На въпрос защо е избрала професията на военния пилот, тя отговори с усмивка: „Неведоми са пътищата господни. Всъщност още от ранното ми детство си спомням, че баща ми беше много запален по авиацията, въпреки, че нямаше пряка връзка с армията. Може би съдбата ме доведе тук. Четирите години във Факултета и ВВВУ преминаха динамично. Имаше и трудности, но срещнах добри приятели. Преподавателите ни са с академичен дух, имам голям респект към тях, защото имат много големи познания в областта в която ние се обучаваме. В подготовката за днешния изпит имаше теоретична и наземна подготовка, инструкторите се занимаха с всеки от нас. Много е важна и почивката. Техниците също имат важен дял от всеки един наш успех, защото са неотлъчно до нас, поддържат, подготвят за полет техниката. Нашите преподаватели също имат дял в нашия успех. За изпита използвахме и новооткрития тренажор за PC-9М. Аз имам вече около 30 часа на него. Общият нальот с който завършвам е 36 часа. За бъдещето - силно се надявам да имам възможност да избера учебната авиация тук в Долна Митрополия, пък каквото сабя покаже“.

След успешното приключване на изпита бе направен разбор, на който комисията оцени придобитите знания и летателни умения на курсантите. Отличните оценки, които получиха, доказват по безспорен начин тяхната добра теоретическа и практическа подготовка, висока степен на мотивация и отлично усвояване на техниката на пилотиране.

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ВВУБ Долна Митрополия - Държавен изпит по летателна подготовка за Випуск 2020-2 (ГОЛЯМА ПОЛЕТНА-ИЗПИТНА ГАЛЕРИЯ)

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/33 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка