АНАЛИЗ: Битка на щурмовиците. Су-25 срещу A-10 Thunderbolt II

Pan.bg 09 окт 2020 | 10:44 views (1687) commentaries(0)
img пан.бг




Битка на шурмовиците. Су-25 срещу A-10 Thunderbolt II


Нито един от последните локални конфликти не е преминал без използването на авиация. Най-често срещаните самолети над бойното поле в продължение на много години бяха самолети за нападение. Напоследък те отстъпват място за удари на безпилотни летателни апарати и безпилотни камикадзе, но все още се използват доста активно. Двата най-известни щурмови самолета на нашето време остават руският Су-25, и американският A-10 Thunderbolt II, . Нека се опитаме да разберем какви са предимствата и недостатъците на тези бойни самолети.


Връстници щурмовици

И двата самолета са проектирани да осигуряват директна огнева подкрепа на войските на бойното поле. Работата по тях се извършваше по едно и също време. Американският щурмов самолет Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II, кръстен на успешния изтребител-бомбардировач от Втората световна война P-47 Thunderbolt, е разработен през 70-те години и е официално приет през 1976 година. Серийното производство на машини продължава до 1984 г., през което време в САЩ са сглобени 716 самолета.

Основната цел на ударния самолет A-10 Thunderbolt II е да се бори с вражеските бронирани машини. Самолетът е създаден по времето, когато Съединените щати и американските съюзници от НАТО се подготвят сериозно да се противопоставят на заплахата от армиите на страните от Варшавския договор в Европа, преди всичко се подготвят да се бият с множество танкови и моторизирани пехотни части. Атакуващият самолет трябваше да спре хиляди съветски танкове по пътя към Ламанша не само с ракети, но и с оръдия. Но повече за това по-късно.

Съветският нападателен самолет Су-25 започва да се разработва в конструкторското бюро „Сухой“ още през 1968 година. През 1970-71 г. именно предварителният проект на ударния самолет "Сухой" печели състезанието за създаване на нов щурмов самолет, побеждавайки представители на ОКБ Яковлев, Микоян и Илюшин. Проектът и моделът на самолета бяха готови през септември 1972 г. Първият полет се състоя на 22 февруари 1975 г. По това време задграничният състезател вече е летял в продължение на три години, за първи път A-10 се качва в небето на 10 май 1972 г. Държавните изпитания на ударния самолет Су-25 бяха завършени през декември 1980 г., серийното производство на самолета започна година по-рано в завод в Тбилиси. Първият сериен щурмови самолет влиза в състава на
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




войските през април 1981 г., докато официалното въвеждане на Су-25 става едва на 31 март 1987 г., тоест след шест години експлоатация и активна употреба в бойни действия в Афганистан.


Двойка ударни самолети A-10 Thunderbolt II

Основната цел на ударния самолет Су-25, подобно на американския му колега, беше пряката подкрепа на сухопътните сили на бойното поле, включително унищожаването на обекти със зададени координати. В същото време самолетът е проектиран за операции в голяма война. Предполагаше се, че Су-25 ще може да проведе офанзива заедно с армията, независимо от летищата. Щурмовият самолет може да се използва от неасфалтирани писти.


Жизнеспособност и броня на самолета

И двата щурмови самолета са дозвукови бронирани бойни самолети за директна подкрепа на войските на бойното поле. Самата концепция за използване на бойни машини предполага тяхното използване от ниска надморска височина и при дозвукови скорости. Преди появата на Су-25, СССР разчита на високоскоростни изтребители-бомбардировачи: Су-17, Су-22, МиГ-23БН. Тези машини имаха един двигател и не носеха броня, тяхното средство за защита беше високата скорост на полета. Въпреки това, боевете в Афганистан потвърдиха, че такива самолети са много уязвими от огън от земята, когато изпълняват бойни задачи на малка височина. Су-25 беше лишен от тези недостатъци, получи сериозна бронировка и установка от два двигателя.

И двата щурмови самолета са с титаниева броня, която защитава пилота, елементите на системата за управление и горивната система, а руският щурмови самолет има и бронирани пластини в двигателното отделение, които разделят двигателите. На Су-25 дебелината на титановата броня варира от 10 до 24 мм, на американската А-10 от 13 до 38 мм. Като цяло теглото на бронята на самолетите е приблизително същото. Американският самолет А-10 има 540 кг титаниева авиационна броня, докато Су-25 има 595 кг бронезащита. Общата маса на бойното оборудване за оцеляване се оценява за Су-25 на 1050 кг, а за американския самолет на 1310 кг.


Щурмовик Су-25

Защитното стъкло на пилотската кабина предпазва пилотите на двата щурмови самолета от огън от стрелково оръжие. Известно е, че в самолета Су-25 пилотът е почти напълно защитен от обстрела на всяко оръжие с калибър 12,7 мм, а от най-опасните оръжия - с калибър до 30 мм. В американския щурмови самолет пилотът е защитен от обстрел с различни боеприпаси с калибър до 23 мм включително, докато отделни елементи на щурмовия самолет са защитени от 57-мм зенитни снаряди. При създаването на самолета специално внимание е обърнато на обстрела от 23-мм съветски зенитни оръдия, които са в основата на малокалибрената зенитна артилерия в много страни по света.
Инсталирането на два двигателя на самолетите увеличава тяхната жизнеспособност, тъй като самолетите могат да продължат да летят с един двигател.

Докато двигателите в самолета Су-25 са покрити в корпуса и защитени от наземни огньове с броня, двигателите A-10 Thunderbolt II са поставени зад фюзелажа и между тях има само въздух. Двата широко разположени двигателя на американския самолет са разположени високо от двете страни в задния фюзелаж на самолета. От повечето ъгли при изстрел от земята те са екранирани от конструктивни елементи на самолета. От предното и задното полукълбо те са покрити с конзоли на крилата или опашката в състава на атакуващия самолет. Както едната, така и другата схема се оказаха доста жизнеспособни в бойни експлоатационни условия. И двата самолета се отличават с повишена живучест и се връщат на летища, дори след загуба на един от двигателите.

Характеристиките на американския самолет за нападение, насочен към увеличаване на жизнеспособността, включват и опашката на двуплавника . Изборът на такава схема е извършен в резултат на проучвания за жизнеспособността на системата за управление. Тестовете показаха, че такава схема позволява сериозни повреди от едната страна на фюзелажа, без значителни , без загуба на контрол. Су-25 има класическа единична опашка.




Щурмовите самолети в полет




По отношение на скоростта и маневреността руският Су-25 печели с голяма разлика. Максималната скорост на полета е 950 км / ч, крейсерската скорост е 750 км / ч. Максималната скорост на полета на A-10 е забележимо по-ниска - до 720 км / ч, а крейсерската скорост на полета е само 560 км / ч. В същото време двигателите на ударния самолет A-10 Thunderbolt II са значително по-икономични, отколкото на Су-25, те осигуряват по-голям боен радиус и пробег от 4150 км. Обхватът на Су-25 с четири окачени резервоара PTB-800 е ограничен до 1850 км.


Също така руският щурмови самолет губи от американския си колега в практичния таван на полета, който е ограничен до 7 км. Американският самолет за нападение е в състояние да се изкачи на височина 13 380 метра. И двата самолета имат практически еднакво съотношение тяга-тегло при нормално излетно тегло, но Су-25 печели тук с малка разлика. В същото време максималното излетно тегло на А-10 е забележимо по-голямо - 22 700 кг, срещу 19 300 кг за Су-25 (според компанията Sukhoi). Не е изненадващо, че Су-25 превъзхожда конкурента си по отношение на скоростта на изкачване - 60 м / сек срещу 30 м / сек за А-10.

Ако говорим за възможността да се използва извън бетонни летища, тогава Су-25 има предимства, той може да излети от неасфалтирани писти. В същото време дължината на излитане на двата самолета с максимално натоварване не се различава особено. 1050 метра за Су-25 срещу 1150 метра за А-10. И двата самолета са проектирани да работят в пълномащабна война. Следователно имаме доста силно шаси и големи прави крила, които им позволяват да излитат дори от къси, неравни писти.

Американците построиха самолета с очакването, че той може да излети от недовършени или повредени летища, пътеки за рулиране и прави участъци от магистрали. Между другото, това е друго обяснение за разположението на двата двигателя на върха на фюзелажа. Това решение е избрано от конструкторите, за да се намали рискът от повреда на двигателя от чужди предмети при излитане от неподготвени или повредени писти.

Според тестовия пилот и герой на Русия Магомед Толбоев, който е летял и с двата самолета, Су-25 е по-маневрен самолет за атака, способен да изпълнява сложен пилотаж, докато A-10 има ограничени ъгли на крен и тангаж. , отбеляза Магомед Толбоев в интервю за руски медии.



Въоръжение




A-10 Thunderbolt II е щурмови самолет, предназначен основно за борба с вражески бронирани машини, включително танкове. Основното му въоръжение не са ракети и бомби, а уникална седемцевна 30-мм артилерийска опора GAU-8 Avenger, около която е построен буквално фюзелажът на самолета. Капацитетът на боеприпасите на пистолета е впечатляващ и възлиза на 1350 патрона от 30 × 173 мм. Сред номенклатурата на боеприпасите има подкалиберни такива, включително такива с уранова сърцевина. Това оръдие може лесно да се справи с всякакви вражески бойни машини и бронетранспортьори. Но и танковете не са защитени, като се има предвид, че подкалибрените боеприпаси пробиват 38 мм броня от разстояние 1000 метра при ъгъл на срещата 30 градуса. В същото време оръдието се отличава и с висока точност. От разстояние 1220 метра 80 процента от снарядите, изстреляни със залп, попадат в кръг с диаметър 12,4 метра. Артилерийското въоръжение на Су-25 е много по-скромно и е представено от двуцевно 30-мм автоматично оръдие ГШ-30-2 с капацитет на боеприпаси 250 патрона.


Основното въоръжение на A-10 е оръдие GAU-8 Avenger на фона на лек автомобил Volkswagen Beetle




И двата самолета имат приблизително еднакъв брой точки на окачване. А-10 - 11, Су-25 - 10. В същото време, при такъв важен параметър като бойното натоварване, американският щурмов самолет надминава почти два пъти руският самолет. За А-10 максималното бойно натоварване е 7260 кг, за Су-25 - 4400 кг. И това е без натоварването с боеприпаси на 7-цевното оръдие за самолет, което тежи около тон. Натоварването с артилерийски боеприпаси на Су-25 е значително по-малко - 340 кг.

Отделно можем да отбележим гамата от използвани боеприпаси. А-10 е предназначен главно за използването на високоточни оръжия, включително интелигентни въздушни бомби JDAM, които са в състояние активно да маневрират по цели. Но основното оръжие на американския щурмови самолет, освен оръдието, са и прочутите ракети AGM-65 Maverick въздух-земя с електрооптична система за насочване. Ракетата може да поразява добре бронирани и движещи се цели дори в градските райони. В този случай се прилага принципът „стреляй и забрави“. След като изстреляната ракета е фиксирана върху целта, полетът вече не зависи от позицията и движението на самия щурмови самолет.

Руският Су-25 също е способен да използва широка гама от оръжия, включително интелигентни боеприпаси. Но основната работа се извършва чрез свободно падащи и корегируеми бомби и неуправляеми ракети. В същото време, при модернизации, например на модела Су-25СМ3, способността за поразяване на цели с конвенционални бомби със свободно падане беше значително увеличена поради инсталирането на системата за наблюдение и навигация СВП-24-25 «Хефест» . Този комплекс дава възможност да се приведе точността на ударите с неуправляеми въздухоплавателни оръжия към управляеми такива. Вярно е, че това е само за стационарни цели.


Втората характеристика на Су-25 е използването на управляеми ракети въздух-повърхност със система за лазерно насочване. След улавяне на целта и изстрелване на ракетата, пилотът трябва да задържи целта, докато не бъде ударена. В този случай лазерният далекомер-целеуказател се намира пред атакуващия самолет. Пилотът трябва да държи самолета на курса, като подчертава целта, докато не бъде ударена, което е в противовес на противодействието на противовъздушната отбрана и е свързано със значителен риск.

източник
военное обозрение




Автор:
Юферев Сергей

снимка Български ВВС












Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


АНАЛИЗ: Битка на щурмовиците. Су-25 срещу A-10 Thunderbolt II

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/5 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка