Авиобаза Балчик сдава всичко в сряда на Министерството на транспорта

Pan.bg 18 юли 2011 | 23:12 views (3560) commentaries(4)
img Информация на www.pan.bg

Днес разбрахме, че авиобаза Балчик сдава всички документи и предава управлението си на Министерството на транспорта още в тази сряда.
До бързото решение се е достигнало след като за пореден път премиерът на Република България е пожелал летището в Балчик да стане колкото се може по-бързо гражданско. Досега то бе собственост на МО.
Припомняме, че със свое решение на 6 юли правителството отне от Министерството на отбраната и предостави на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията летището в Балчик.
Бивши военнослужещи от авиобазата се учудиха на бързината, с която Бойко Борисов действа - само преди месец имаше идея за прехвърляне на собствеността, след това се реши светкавично на заседанието, а сега до 20 юли то трябва да е вече в ръцете на Министерството на транспорта.
Военните очакваха, че поне 1-2 месеца ще трае приемо-предаването на летището, за да имат време да подготвят изрядно всички документи и бяха меко казано изненадани от няколкодневния срок, който им е зададен.
image
Днес на посещение в базата бе и Росен Плевнелиев - министър на регионалното развитие, за да види как вървят работите по прехвърлянето.
В сряда трябва да бъдат сдадени 8 от 10 военни обекта, като 2 от обектите - на авиотехническата база и на радиотехническия възел, ще останат в МО.
Премиерът Борисов обеща на правителственото заседание 30 млн.лв., а след пролетта на 2012 г., когато всичко бъде изградено за гражданско летище, то да бъде дадено на концесия, а парите да се върнат бързо в държавата. Най-голям интерес към бъдещето на авиобазата проявяват от "Албена", които досега бяха наематели на летище Балчик и се грижиха и за част от инфраструктурата му. "Албена" имат дъщерна фирма "Интерскай" - собственик на летищата Лесново и Приморско.
Повечето хора с тъга в очите се чудеха дали това е "чудесният подарък" за 70 годишния юбилей на летището, който ще бъде честван тържествено през октомври тази година. Малцина пък се радваха и казваха, че това е добре за бизнеса в региона.
Очаква се, когато МО имат тренировки или учения свързани с морската подготовка, те пак да бъдат провеждани на летището, като от ВВС няма да плащат такса.
В същото време агенция "Дойче веле" изрази учудване, че в момент на




голяма криза лично премиерът Бойко Борисов е решил да инвестира в едно летище цели 30 млн.лв., вместо те да бъдат дадени за други по-разумни неща. Публикуваме част от коментара им тук:

"Не искам да ми се шикалкави"

Трудно е да се каже колко точно пари ще бъдат спестени с този лимит. Във всеки случай - много по-малко от парите, предвидени за изпълнение на друго решение от същото правителствено заседание. Става дума за превръщането на военното летище в Балчик в гражданско и за 30 милиона лева.

На въпросното заседание някои от министрите отбелязват, че "държавата няма политика да инвестира директно в граждански летища" и че ще е по-добре и балчишкото летище първо да се даде на концесия, а за разширяването му да инвестира концесионерът. Премиерът обаче налага точно обратното решение.

Министрите му обръщат внимание, че "това ще е доста тежък ангажимент към бюджета”. "Искате да ми кажете, че нямаме резерв от 30 милиона да ги вкараме да си направим летище? Ще се замисля по някои други теми! Повече не искам коментар. Искам го напролет, май месец това летище да функционира за новия туристически сезон", нарежда премиерът и заключава: "Затова не искам да ми се шикалкави”.

Подарък от държавата

Разбира се, не би било лошо всяко градче или всеки курорт да си има летище, стига да може да си го позволи. В случая обаче икономическият смисъл изглежда твърде съмнителен.

Първо, само на 30-40 километра вече има летище, чийто потенциал далеч не е изчерпан. Второ, огромната останала част от Северна България е без нито едно летище. Подобна инвестиция край Велико Търново, например, би била безкрайно по-полезна и икономически перспективна.

Според премиера парите за балчишкото летище "ще се върнат в момента, в който след това то се даде на концесия или да се оперира от някой”. Експерти обаче направиха елементарна сметка, включваща възможния поток от пътници, приходи от летищни такси и разходи за поддръжка, която показва, че въпросните 30 милиона едва ли биха се върнали и след 30 години. За всеки частен инвеститор подобна инвестиция би била напълно безсмислена. Затова се налага да се намеси държавата.

Дали да дадеш пари за лечение на деца или да подариш някому едно летище е въпрос на приоритети. И на това за кого "ти се къса сърцето”.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    stani 19 юли 2011, 09:16
     
    0
     
    0

    Там в горния край има и РТВ поделение ,каква ли е съдбата му?

  2. #2
    DDT 19 юли 2011, 12:28
     
    0
     
    0

    Ще има ли редуциране на състава?

  3. #3
    01.06.2011 19 юли 2011, 13:59
     
    0
     
    0

    http://pan.bg/view_article-1-5317-V-aviobaza-Balchik-nqma-da-ima-sykrashteniq-na-voennosluzheshti.html

  4. #4
    pensioner 08 окт 2011, 11:57
     
    0
     
    0

    Странно, Балчик ще бъде гражданско летище но ще има и военнослужащи, какво ще правят те, ясно е че ще взимат заплати за присъствие, когато веднъж в годината има учение се пребазира техника и състав от друго място за да извършат съответните необходими действия (военнослужащите от базата в Балчик ги гледат, вероятно за да се учат), Министър-председател Бойко Борисов дойде и видя че нищо не се е поддържало през последните години, (всичко се разпада, уж пари няма а за заплатите им има) и въпреки това военните остават, в нашата държава трябва да се плаща за изработено или прослужено време, а не за присъствие, г-н Министър председател Бойко Борисов, тези присъстващи хора не са били и не са нужни в състава който бяха през последните 10-12 години, не ще бъдат нужни и за функциониране на летището в бъдеще, спестените пари за техните заплати и издръжка могат да се дадат на българските пенсионери на възраст над 65 години а не на пенсионираните през последните 10 години военнослужащи, които са млади, отпочинати и много от тях работят и на друга работа и взимат пенсия близка до максималната или максимална. Какво правят младите обикновени хора, всички знаем- отиват да си търсят работа в чужбина

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка