На днешната дата през 1988 г. - Първият и единствен полет на съветската совалка "Буран"

Pan.bg 15 ное 2020 | 13:42 views (1559) commentaries(1)
img pan.bg
Източник: Музей на авиацията - Крумово

На 15 ноември 1988 година съветския ракетоплан "Буран" извършва своя първи и единствен полет. Зад този полет стои труда на близо 1 милион човека, работили в над 1300 завода и конструкторски бюра, координирани от две непрекъснато спорещи помежду си министерства - Министерството на авиационната промишленост (МАП) и Министерството на общото машиностроене (МОМ). Спорът се водил от това как да се нарича изделието – космически кораб или космически самолет (самолетът изисквал години изпитания на всяка една система, а корабът – само два успешни пуска), до това управлението автоматично ли да е или с екипаж (надделява автоматичното аналогово управление на МОМ, известно като „кутия 1001” – без животоспасяващи системи, процесори, софтуер и др. ). В резултат „Буран” няма главен конструктор, а само конструктори на най-важните му системи.

„Трябваше да се види, как на командния пункт протече полета на "Буран". Всяка група специалисти отговаряше за своя участък. Всички седяха като в транс. Когато "Буран" премина първия участък, групата, отговаряща за него стана като се прегръщаше и целуваше. А останалите седяха „на тръни”. И така, група по група, ставаха и си празнуваха, до самото приземяване”. Тези думи са на летеца-изпитател Игор Волк, определен да бъде командир на ракетния кораб в случай на пилотиран полет.

Игор Волк е летец-космонавт на СССР, герой на Съветския Союз и заслужил летец-изпитател на СССР. В периода 1970-2000 г. е считан за един от най-добрите пилоти в света. По думите му, попада в проекта „Буран” заради собствената си глупост. Веднъж при полет със Су-9 пропуска да забележи, че горивото свършва и успява да го приземи с неработещ двигател. Получава мъмрене, но осъзнава, че „приземяване без двигател” е нещо напълно осъществимо.Започва да го тренира, като всеки негов изпитателен полет завършва с приземяване при работа на двигателя в режим на минимална газ. След като изпълнява няколко десетки такива опита на различни типове самолети, той разписва алгоритъма, по който един летец може да приземи „Буран”-а.
Програмистите го реализират и на динамичен стенд Волк извършва 20 перфектни приземявания в зададена точка при видимост „нула”. Това предопределя избора му за водещ летец на „Буран”-а. И макар в крайна сметка полетът да се извършва безпилотно, в основата на автоматичното му управление са алгоритмите
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > > на Волк.
По-нататъшната съдба на Волк включва и първото изпълнение на „кобра” в света (наричана кобрата на Пугачов на името на летеца, показал я на авиоизложението в Париж), както и участие в космическата програма.


Още: https://www.pan.bg/view_article-1-365906-Sreshta-s-Igor-Volk-zasluzhil-letec-izpitatel-i-kosmonavt-na-SSSR-pryv-izpy.html



Navigate with the buttons down below to explore the gallery!


На днешната дата през 1988 г. - Първият и единствен полет на съветската совалка "Буран"

PREVIOUS PHOTO 1/5 NEXT PHOTO

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Borei 15 ное 2020, 23:55
     
    4
     
    1

    "Зад този полет стои труда на близо 1 милион човека, работили в над 1300 завода и конструкторски бюра, координирани от две непрекъснато спорещи помежду си министерства - Министерството на авиационната промишленост (МАП) и Министерството на общото машиностроене (МОМ). "

    Ето, това показва силата на една социалистическа система, пред скапания им капитализъм! Големи, общественоважни проекти може много по-добре социализмът!

    Западът, освен реклами и да броят пари, за нищо не стават... Един Ф-35, разработваха, разработваха, строиха.... и макар и много по-скъп от руската совалка, все още не е самолет убиец...

Напиши коментар

Задължителни полета*