50 години от първия полет на Су-24

Pan.bg 18 яну 2021 | 08:10 views (775) commentaries(0)
img pan.bg, Н.Димов

На 17 януари 1970 г. се е състоял първият полет на бомбардировача Т-6-2И — първият прототип на Су-24 с изменяема стреловидност на крилото (условно наименование на НАТО – Fencer). Самолетът е пилотиран от летец-изпитателят В.С.Ильюшин (син на знаменития авиоконструктор).

Разработването на бомбардировача с изменяема стреловидност КБ „Сухой“ започва още през 1966 г. в началото под обозначението Т-6, а по-нататък катоТ-6-2И (2-й экземпляр Т-6 с изменяемой стреловидностью крыла).

На първия етап и двата опити образци са с допълнителни подемни двигатели. По-късно те са снети и на тяхно място се е предиждало да се помести воръжение.Впоследствие тази идея също е отхвърлена и на тяхно място са монтирани допълнителни вътрешни горивни резервоари. За първи път (в СССР) (МВК „Релеф“) е внедрена система за полет на свръхмалка височина със следене профила на релефа.

В качество на базови са определени ъгли на стреловидност 16, 35, 45 и 69, като оптимални, съответстващи на излитане и кацане, крейсерска скорост, режими на маневриране и полети с големи скорости.

Изпитанията продължават шест години, когато се взема решение за серийно производство, което продължава до 1993 г. под индекса Су-24. Произведени са 540 машини различни модификации - Су-24М – модернизиран бомбардировач, Су-24МП, Су-24МР – разузнавач,Су-24МК – експортен вариант на Су-24М. и модернизирания Су-24М2.

ОПЕРАТОРИ:
Настоящи
• Русия:
o ВВС – 124 Су-24М към 2012 г. (от тях 40 Су-24М2)[12][13]. Планира се всички Су-24 да бъдат изведени от употреба до 2020 г.[14]
o ВМФ – 51 Су-24 към 2012 г.[15]

Су-24 от ВВС на Украйна
• Украйна:
o ВВС на Украйна – 25 Су-24М (+55 на склад) и 23 Су-24МР към 2012 г.[16].
• Алжир – 34 Су-24М/Су-24МК и 4 Су-24Е към 2010 год[17]
• Узбекистан – 23 Су-24 към 2010 г.[18]
• Иран – 30 Су-24MK към 2010 г.[19]
• Сирия – 20 Су-24 към 2010 г-[20]
• Ангола – 12 Су-24 към 2010 г.[21]
• Казахстан – 23 Су-24М и 12 Су-24МР към 2010 г.[22]
• Азербайджан – 5 Су-24 към 2010 г.[23]
Бивши
• Беларус – 23 Су-24М и 12 Су-24МР към 2010 год[24]. През февруари 2012 г. министърът на отбраната на Беларус Юрий Жадобин обявява снемането на бомбардировачите от въоръжение.
• Ирак – част от самолетите е унищожена по време на войната от 2003 г., а останалите прелитат в Иран.
• Либия – 6 Су-24МК към 2010 г. Унищожени по време на Гражданската война в Либия.
Аварии и катастрофи
Су-24 се счита за сложен за управление самолет, за който са известни многобройни аварии и катастрофи. Още по време на полетните изпитвания катастрофират 14 Су-24 и Су-24М. Към 1998 г. това е най-често авариращия самолет в руските ВВС, като общите загуби възлизат на около 100 самолета.[25]. До 2012 г. има регистрирани над 120 аварии и катастрофи.
Характеристики
• Екипаж: 2-ма – пилот и щурман
• Дължина: 24,594 m
• Разпереност:
o при ъгъл на стреловидност χ=16°: 17,638 m
o при ъгъл на стреловидност χ=69°: 10,366 m
• Ъгъл на стреловидност по предния ръб: 16°/ 35°/ 45°/ 69°
• Напречно V на крилото: −4,5°
• Маса (празен): 22 300 kg
• Маса (пълен): 23 700 kg
• Нормална излетна маса: 33 500 kg
• Макс. излетна маса: 39 700 kg
• Нормална кацаща маса: 24 500 kg
• Максимална кацаща маса: 24 500 kg
• Маса на горивото: 9800 kg
• Обем на резервоарите: 11 860 l
• Двигател: 2хАЛ-21Ф-3
• Мощност: 76,5 kN всеки

Тактико-технически характеристики
• Максимална скорост:
o на голяма височина: 1700 km/h (1,35М)
o на височина 200 m: 1400 km/h (без окачен товар)
• Скорост на излитане: 360 – 400 km/h
• Скорост на кацане: 285 – 310 km/h
• Боен радиус: 560 km (на височина 200 m с допълнителни резервоари и нормално бойно натоварване)
• Транспортен радиус: 2850 km (с окачени допълнителни резервоари)
• Практически таван: 11 500 m
• Дължина на разбега: 1150 – 1250 m (при нормална излетна маса)
• Дължина на пробега: 950 – 1000 m (със спирачен парашут)
• Максимално експлоатационно претоварване: + 6,5 g
Въоръжение
• Оръдие: едно шестстволно 23 mm ГШ-6-23 с 500 снаряда.
• Точки за окачване: 8
• Максимално тегло на боен товар: 7500 kg
• Бомби:
o 3 × 1500 kg (ФАБ-1500, КАБ-1500Л/ТК и т. д.) или
o 7 × 500 kg (КАБ-500Л/КР, ЗБ-500) или
o 10 × 500 kg (ФАБ-500, РБК-500) или
o 30 или 16 × 250 kg (ФАБ-250, РБК-250) или
o 38 × 100 kg (ОФАБ-100) или
o 7 × контейнера КМГУ-2
• Управляеми ракети:
o ракети „въздух-въздух“: 2 × Р-60 (АА-8)
o Ракети „въздух-повърхност“:
 4 × Х-25МЛ/МР или Х-23
 3 × Х-29Л/Т или Х-59
 6 × С-25Л
 2 × Х-58
• Неуправляеми ракети:
o 192 (6 × 32) × 57 mm С-5 в блокове УБ-32 или
o 120 (6 × 20) × 80 mm С-8 в блокове Б-8М или
o 30 (6 × 5) × 122 mm С-13 в блокове Б-13Л или
o 4 × 240 mm С-24 или
o 6 × 266 mm С-25
• Допълнително въоръжение:
• Контейнери с оръдия: 3 × СППУ-6 с 23 mm оръдие ГШ-6-23 с 400 снаряда.
• Окачен контейнер за целеуказване „Фантасмагория“


image
image
image
image

Източник: livejournal.com , превод и редакция: pan.bg
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

General Dynamics European Land Systems

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка