Тъкмят конкурс за ново ръководство на Летище София

Pan.bg 18 яну 2021 | 14:37 views (528) commentaries(1)
img
Хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
По информация на banker.bg

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията усилено подготвя обявяването на конкурс за избор на трима членове на Съвета на директорите на „Летище София“ ЕАД, единият от които ще е бъдещият изпълнителен директор на аеропорта. Това научи „БАНКЕРЪ“, който пръв писа за хвърлената от сегашния директор Владимир Рапонджиев оставка. Тя със сигурност ще бъде приета поради ред обективни причини. Навярно ще бъде прието и подаденото предизвестие от другия член на СД - Мая Андреева. Единствено председателят Ася Иванова не само, че не е заявила желание за напускане, но дори кандидатства за член на новия съвет в конкурса, обявен в края на миналата година от Агенцията за публичните предприятия и контрол.

Първата и основна причина за оттеглянето на Владимир Рапонджиев и Мая Андреева са данните, според които дружеството ще приключи 2020-та на загуба. Тя се дължи не толкова на падналия над два пъти брой на пътниците в сравнение с година по-рано, колкото на ниските летищни такси. Само през последните две години с решения на ръководството размерът на такса „Сигурност“ беше намален драстично: от 5.50 евро на заминаващ пътник през 2017-та и 2018-та – на 3.36 евро през 2019-та и 2020-та. Впрочем, откакто пое управлението през май 2017 г., сегашното ръководство не е инвестирало в почти нищо. Дори и бегъл поглед на обществените поръчки показва, че през последните години не е правен ремонт нито на полосата за излитане и кацане, нито на пътеките за рулиране, нито на перона.

Не е ли странно, че ръководството поръчва обследване на състоянието на полосата на специализирана фирма, за което плаща, но така и не отделя никакви средства да изпълни поне част от направените препоръки за ремонт на най-повредените участъци? Не е ремонтирана и пътеката за рулеране S, която свързва полосата за излитане и кацане със Северния район на аеропорта и по която се движат основно самолети на нашите ВВС и много чуждестранни машини на НАТО. Рульожката не се ремонтира като че ли напук на инцидентите със спукани гуми на самолети и на дадените за това предписания от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".

И до днес не е започнало и изпълнението на изключително важния за безопасността на полетите проект за ремонт на наземното осветление на летателното поле и на вертикалната светлинна маркировка на Летище София. При все че „Гражданска въздухоплавателна администрация“ е издала предписания за този ремонт още в средата на 2018 година. Въпросното предписание е издадено както във връзка с възникнали инциденти именно заради светосистемата, така и заради обстоятелството, че е крайно време тя да бъде приведена в съответствие с изискванията на Регламент 139/2014. Ръководството на летището обаче не пристъпва към реализацията на проекта, въпреки че през август 2020 -та е получило и строително разрешение.

Е, след като не се инвестира за поддръжка на летателното поле, как да бъде обосновано не само увеличение, но и запазването на по-високите летищни такси от 2018 година?

Ръководството начело с Владимир Рапонджиев не е инвестирало средства не само за повишаване на безопасността на полетите, но и за сигурността на поверения му аеропорт. Все още не е доставено рентгеново оборудвано за откриване на експлозиви в багажите на заминаващите пътници, отговарящо на изискванията на новия Стандарт 3. Оказва се, че дори и багажната система на Терминал 2 вече е в трагично състояние, тъй като работи от 13 години при повишаващо се натоварване от растящия брой пасажери и се поврежда често, а за поддръжката й липсват оригинални резервни части. Според осведомени още предишни ръководства са подготвили проект за модернизация на багажната система, но сегашните шефове, незнайно защо, не правят нищо, за да го реализират.

Все още не е доставено и задължителното ново оборудване за осигуряване на аварийно-спасителна дейност на летище София, която трябва да обезпечи бързата евакуация на пътниците от самолетите при извънредни ситуации. Закупуването на това оборудване е залагано години наред, но не е закупено и досега.

Силно впечатление прави намаляващият размер на печалбата на „Летище София“ ЕАД през последните 9 години. Съдейки по официалните данни от годишните отчети на дружеството, при обслужени през 2011 г. 3.474 млн. пътници аеропортът отчита 12.3 млн. лв. печалба, което прави по 3.53 лв. на пътник. За сравнение – при преминали през 2018 и 2019-та над два пъти повече пътници - съответно 6.962 млн. и 7.107 милиона, се отчита почти същата печалба, както преди 9 години – съответно 12.6 и 12.9 млн. лева. Тоест двойно по-малка - едва по 1.81 лв. на пътник. А за миналата година компанията ще отчете загуба, тъй като е обслужила едва 2 937 846 пътници, с 58.7% по-малко от 2019-та.

Големият въпрос е защо работата на столичното летище расте главоломно, а печалбата си стои на нивото отпреди 9 години?

В крайна сметка, основавайки се на всички тези, а и на други факти, които показват, че „Летище София“ ЕАД не е предприело никакви действия за подобряване състоянието на тази критично важна за България инфраструктура, е логично подадените оставки да бъдат приети, а на мястото на сегашното ръководство да бъде избрано и назначено ново. Още повече, че избраният преди почти половин година концесионер все още не е платил заложената в договора първоначална вноска от 550 млн. лв. и поради това все още не е поел управлението.

Между другото, същият този концесионер ще трябва да влага и по 97 млн. лв. средногодишно през всичките 35 години на концесията. Такива ще са разходите му за първоначалната вноска, годишните концесионни възнаграждения и обещаните инвестиции, разделени на договорения срок. Но ще иска и да печели, нали?

По всички тези, а и други актуални проблеми, свързани с работата на „Летище София“ ЕАД, са изпратени въпроси на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, откъдето очакваме в най-скоро време да получим официални отговори.

Белчо Цанев

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    САМО НАПРЕД 18 яну 2021, 18:28
     
    6
     
    1

    ТАКА € В ПО$ТКОМУНИ$ТИЧ€$КИ БУЛГАРИ$ТАН-
    ЯКИ Ч€РВ€НИ ДАЛАВ€РИ...,ДОСТОЙНИ ЗА НАРОДЕН СЪД!

    Ч€$ТИТО НА НОВАТА КАЛИНКА -ДИР€КТОР!

Напиши коментар

Задължителни полета*

General Dynamics European Land Systems

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка