ГОДИШНИНА ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ПОЛКОВНИК ВЛАЮ ГЕНОВ - БЪЛГАРИНЪТ МИГ-25

Pan.bg 22 яну 2021 | 17:40 views (396) commentaries(0)
img На 21 януари 1934 г е роден българският летец Влаю Генов. Днес се навършват 86 години от рождението му.

Известен български командир и пилот, пръв полетял с най бързия, най тежкия и най височинния самолет yникат в българската и световната авиация. Полковник от запаса. Военен летец първи клас. В българската воена авиация е прослyжил 30 години през които е бил: младши пилот, командир на звено, заместник командир на ескадрила, заместник командир на авиационен полк, командир на авиационен полк и старши инспектор в отдел бойна подготовка при командването на авиацията. Летял е на самолетите: Лаз –7, Як –11, Як–17,Як–23, МиГ 15, МиГ 21 и МиГ 25 с общ нальот около 2000 часа.
Влаю Генов почива на 4 април 2013 г.


Спомени:

I.
През 1956 година младият лейтенант изпълнява полет с Як 23 – първия реактивен самолет в България – от авиобаза Безмер.
Четиридесет и пет минути след излитане двигателят му изгасва над северна Добруджа и е принуден да планира. Заради липсата на елекричество няма й радиостанция – не може да се свърже с базата.

image

Известно време планира и търси подходящо място за приземяване. Добруджа – навсякъде равно, и пояси от дървета. Избира поле обрасло в пшеница, и се приготвя за кацане без колесник – според процедурата. Заради летателна особеност на самолета – тежка предна част, с носово колело и основен колесник – при кацане на полоса, първо се допира основният колесник, при което се дърпа назад лоста за управление, за да се предотврати удар на носовото колело в пистата, и после плавно се отпуска.
Като помислил, че самолетът опира в земята – а всъщност той е започвал да се докосва до пшеницата – Генов инстинктивно дърпа лоста преди напълно да е кацнал. Самолетът подхваща пак нагоре – издига се, прелита над пояс от дървета – и, вместо в специално избраната нива от пшеница, каца благополучно в съседната, която е разорана.
В същото време в базата няма новини от него – започват да го оплакват. Майор Цанов споделя на сина на Генов, Чавдар, след години: “Плакахме, защото беше невероятно момче.”
image
Студената война е в разгара си. Заради непланираното му кацане, местен човек, който минавал с каруца, взима Генов
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > > за чуждостранен десантчик. След като разяснява случая, Генов остава местния да пази самолета докато стигне до близкото село – Орляк – и се обади в Безмер.
Там настава луда радост и празнуване. Генов чака около два дни да пристигне превоз за самолета, и разследващите органи да определят причината за аварията. Първаночално се е смятало, че двигателят е изгаснал заради грешка на пилота – прекалено рязко управление на двигателя. Но когато вдигат самолета, забелязват, че в резервоарите няма никакво гориво – без да знае, Генов е летял с непълни допълнителни резервоари, което преполовява възможното време във въздуха. А кацането му е било толкова меко, че самолетът е продължил да служи без да е нужен ремонт.
image
II.
През 60-те години, Генов и колега от авиобаза Балчик летят в два отделни МиГ-17 когато изгасва двигателя на самолета на колегата. МиГ-17 не може да се сравнява с Як-23 – при планиране вертикалната му скорост е много по-висока, а всякакъв опит за кацане на полето е с непредсказуем и най-вероятно фатален изход.
Генов е в района и бива насочен към колегата си и отива да прихване другия МиГ-17. Заради тежката ситуация, Генов съпровожда засегнатия самолет до самото му кацане – в такива случаи е много трудно да се взимат решения от пилота, особено кога да се пусне колесника; ако се снижи много бързо, може да не стигне полосата, а бавно снижаване означава евентуално да я прелети и – в случая на Балчик – да кацне в морето. Има само един шанс да кацне.
Генов е бил с колегата си до приземяването му, след което е минал на втори кръг за да кацне самия той.

III.
За този случай Генов не си позволява да говори дълго време. Разказва на сина си Чавдар през 82-та, когато самият той става пилот.
Годината е 1978, зимата, а Генов е в Добрич (Толбухин), заместник-командир на полка. Готви се за излитане с МиГ-21. Самолетът е натоварен и е нужен форсаж. Въпреки, че лампата за форсаж е светнала, действително форсажът не се е включил и не е имало тяга. Той се засилва да излети. Поради липсата на форсаж, след отлепване на метър и половина височина е принуден да кацне отново на полосата, но няма да се задържи на нея заради скоростта, която е набрал.
Тъй като не може да обърне тягата напред, Генов пуска парашут, за да намали скоростта, ползва всички спирачни механизми, но е зима, и спирачният ефект не е като при суха полоса. Уловката също не помага; разкопаната пръст е замръзнала и самолетът минава по нея. Едната гума на основния колесник се е откъсва, остава само на метал. Самолетът минава през уловката, прекосява околовръстното шосе, и продължава към склада на Топливо.
За късмет, Генов успява да влезе в площадката пред един от резервоарите, колесникът без гума заорава в асфалта, самолетът се завърта и спира – на 20-30 метра от резервоара. Пилотът отваря кабината и преценява, че няма опасност от пожар, но сигурно не очаква да намери там Бай Иван – пазач на Топливо и член на същата ловна дружинка като Генов. „Какъв пилот, ако не беше завил, щеше да гръмнеш“ – така корил Бай Иван докато не разпознава ловния другар, когато Генов сваля шлема си. Разприказвали се, и не минало дълго преди Бай Иван да подаде общата тема: Ще ходим ли на лов в неделя?

Спомените събра: Дени Влаева,
внучка на Влаю Генов
Снимки: Семеен архив



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ГОДИШНИНА ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ПОЛКОВНИК ВЛАЮ ГЕНОВ - БЪЛГАРИНЪТ МИГ-25

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/1 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

General Dynamics European Land Systems

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка